Gå til innhold

Mannens pedagogikk og krangling (eksempel: ski)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er så mye bedre enn meg på ALT fysisk. Det være seg ski, det være seg å gå fort i terreng, fiske, løpe, klatre, sykle osv osv. Jeg har prøvd å henge med fra start, har utfordra meg selv og komfortsonen min flere ganger og gjort ting jeg aldri har gjort før. Men jeg begynner å bli lei av å være den treige, og den som trenger så mye hjelp..! Jeg pusher meg selv, men det når liksom aldri hans nivå uansett. Synes ofte mannen ikke er så støttende,men forventer mye av meg og respekterer ikke grensene mine! 

Så til eksempelet mitt: jeg er elendig på langrenn og innrømmer det glatt. Har ikke vokst opp med ski på beina, og synes det spesielt er krevende i bakkene. Vi var ute en kveld denne uka og han lærte meg å ploge, og jeg øvde meg og stod ned bakker jeg aldri ville gjort ellers (riktignok svææært sakte). Så alt var vel helt til det ble mørkt og vi skulle ned en lang, bratt bakke med en elv ved siden. Jeg spurte om han kunne gå først med hodelykt så jeg kunne se hvor bakken gikk (trenger å kjenne kontroll). Da nekta han dette og mente jeg måtte pushe meg og kjøre ned først. Jeg turte ikke dette og ble så utrolig sint at han ikke kunne respektere at grensen var nådd. Han sier da (og dette har han også sagt tidligere) at det er viktig å hoppe ut i det, og at det er slik man lærer best osv osv. Jeg blir så vanvittig provosert. Krangla hele veien hjem etter dette, og tror enda ikke han har skjønt poenget mitt. Spørsmålet mitt er vel om jeg har rett her eller om jeg purde ha pusha meg enda lengre?

Hvordan unngå å havne i sånne krangler? Det er ekstra sårt pga jeg ofte føler jeg er den som begrenser han og ender med å skuffe han. Er utrolig kjip følelse. 

Anonymkode: 4773a...565

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke være noe rett eller feil her, dere har ulike utgangspunkt og ulike meninger.

Min umiddelbare reaksjon er at din mann er vanskelig, men det er sett i lys av at min egen mann er veldig forståelsesfull i slike sammenhenger. Men jeg kan jo også forstå ham dersom du til stadighet er forsiktig, ikke vil, ikke tør, og liksom aldri kommer videre. Da blir han frustrert og ber deg hoppe i det. Det er også gjerne slik menn snakker til hverandre, uten at det ligger noe vondt bak. Det er kanskje sånn hans egen far har lært ham å stå på ski.

Hvis det er "sårt" så må dere bare snakke ordentlig om det. Si at det er mulig du overreagerer, men det bunner i en følelse av at dere er forskjellige, at du føler deg underlegen og føler et behov for å prestere. 

Så kan dere også bli enige om at han kan gjøre noen aktiviteter med kamerater iblant dersom han vil presse seg og gå litt fortere, og når han går med deg kan det være i et roligere tempo?

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker at det høres litt barnslig ut å tvinge deg til å pushe grenser... Men dere er kanskje veldig unge?

Jeg syntes du har rett. Han bør respektere dine grenser og stole på at du kan vurdere din egen fysiske kompetanse. 

• Liker 7
Skrevet

Altså, er han tilbakestående? Voksne mennesker pusher ikke hverandre på den måten, ei heller snakker til en partner sånn. Jeg hadde også blitt fly forbanna om mannen min ikke hadde respektert grensene mine. 

Anonymkode: c4ce7...385

• Liker 7
Skrevet

Hva er du god på, da? Må dere sammen drive med hans yndlingsting? 

• Liker 5
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (10 minutter siden):

Hva er du god på, da? Må dere sammen drive med hans yndlingsting? 

Han er ikke så veldig interessert i de tingene jeg liker... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han er ikke så veldig interessert i de tingene jeg liker... 

Men er du reelt interessert i hans ting, eller er du bare med allikevel? 

• Liker 15
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du ser på det som en slags konkurranse i hvem som er best? Eller er det han som legger opp til det?  Hørtes litt  slitsomt ut, tur skal jo være lysbetont og hyggelig. Og nei, samboer hadde aldri fått meg til å stå på ski ned en bakke hvis jeg var redd for å miste kontroll, jeg hadde også blitt sint og kranglete.

Anonymkode: 70804...2c9

• Liker 1
Skrevet
smilo skrev (25 minutter siden):

Men er du reelt interessert i hans ting, eller er du bare med allikevel? 

Reelt interessert, vi er bare på helt forskjellige nivåer og jeg er litt mer engstelig på enkelte ting. Er mer en livsnyter som liker å bare være i naturen, mens han skal på de høyeste toppene, gå fort osv osv

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om dere har det kjempegøy sammen! :sarkasme:Hva er poenget med å holde på med disse aktivitetene i sammen, hvis det blir bare ubehag ut av det? Hva får dere ut av dette? Jeg hadde i hvert fall aldri i livet gått på ski sammen med en sånn mann igjen. Det finnes ca tusen andre ting som hadde gitt meg mer glede enn det du beskriver. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis du var motivert til å prøve den bakken, men ville sse hvor du sto, så ville du jo fått veldig god øving hvis han var med på «laget». Det å lempe masse ekstra utfordring på det gjør deg ikke nødvendigvis raskere god.

Jeg underviser i en praktisk ferdighet, og det som raskere gjør en god er å øve MER, ikke hoppe over mange nivåer. Man blir feks raskere god når man øver tre timer hver dag, enn når man øver ti minutter hver dag. Man blir ikke raskere god av å prøve ting som er for vanskelig, da kan man bli motløs og demotivert. Og hvis man blir engstelig av å prøve for vansjelige ting, så tror jeg man får en enda dårligere følelse rundt det hele. 

Hvis du prøver å bli bedre på feks ski, så skal du «klatre oppover» i et tempo som er passe for deg, siden det jo er en hobby. Og et godt tips er å avslutte dagens økt før man blir så sliten at alt går galt, og man blir sur og lei. Da forbinder du ski med noe kjipt helt til neste gang du skal øve. Avslutt når du fortsatt synes det er gøy, så er det mer sannsynlig at du kan kjenne at du gleder deg til neste gang.

• Liker 5
Skrevet

Kanskje du skal prøve deg på noen skiturer på egenhånd? Eller at dere går litt hver for dere? Mye bra skiteknikk på YouTube feks, så kan du prøve selv. 

Anonymkode: fbf48...966

• Liker 2
Skrevet

Har du ikke egen hodelykt?

Anonymkode: db50a...7b5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Reelt interessert, vi er bare på helt forskjellige nivåer og jeg er litt mer engstelig på enkelte ting. Er mer en livsnyter som liker å bare være i naturen, mens han skal på de høyeste toppene, gå fort osv osv

Har han ikke kamerater han gjør dette med?

Gjest Middelmådig
Skrevet

Må si at dette høres ut som en veldig merkelig dynamikk. Det føles litt som om din mann føler seg som treneren din. (Uten å ha trenerkunnskaper, som en annen her over påpeker..). Minnet meg nesten litt om han faren til Ingebrigtsbrødrene, om du skjønner hva jeg mener. Hva er formålet deres liksom? Skal dere i en konkurranse eller noe? Setter han en ære i å «få deg» opp i nivå i ulike sporter han digger å holde på med? Det høres bare utrolig slitsomt og lite hyggelig ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner meg igjen i dette.  Mannen min har alltid vært i ekstremt god fysisk form, og en fjelltur for ham var å nå toppene.  Forsto raskt at jeg aldri ville nå hans nivå.  I stedet fant jeg et sted nedenfor toppen hvor jeg koste meg og ventet mens han gikk opp.  Barna våre ble som faren, men det har alltid vært greit at jeg ikke ble med dem lenger enn jeg selv ville.  

Synes ikke det høres greit ut at han pusher deg hvis du selv ikke ønsker det.  Men du må si i fra til ham at du er fornøyd med deg selv, og ikke har noe ønske om å tøye deg lenger.  Det kan lett være slik at han har fått et annet inntrykk.  

• Liker 2
Skrevet

Du får be typen din først melde seg på tolmodighets kurs. 😄 Tenker pipa får en annen lyd da. Hehe, han som var så god til alt, og nå må han innrømme at han ikke eier tolmodighet med deg.

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd lignende bare i mye mildere form med kjæresten. Han føler da at han hjelper meg 😅 jeg blir forbanna som deg. Det hjelper for meg å si til ham «jeg forstår at du har gode intensjoner, men for mer så oppleves det sånn og sånn. Kan du forstå det?». Sier også «jeg kan heller si i fra når jeg vil ha hjelp». Jeg må gjenta det en del ganger, men til slutt forstår han det.

Men sånne typer føler oppriktig at de HJELPER den andre 😂 og at de gjør det riktige

Anonymkode: 5a98c...9fe

• Liker 3
Skrevet

Huff, dette hadde jeg aldri orket. Fint at du strekker seg for å være med på noe han liker i blant hvis han gjør det samme tilbake med deg. Men dette? 😱 Så klart, hvis du sier det er nok, så er det nok. Det skal andre respektere.  Ingenting å diskutere, sett grenser. 

Når det er sagt, ingen hadde fått meg ut på det der, hadde ledd høyt 😂 Misliker sterkt å stå på ski! Men det var sidespor da, beklager 🙂

Anonymkode: 639c2...431

Skrevet

Mannen din er dust.... ikke interessert i dine interesser, mens du skal stå ned en mørklagt bakke uten ferdigheter?? Her er det ikke snakk om nivå,men grenser og respekt.  Si NEI ,- det ordet skjønner han vel ? 

Anonymkode: 1c0b0...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...