Gå til innhold

Alkoholisme å drikke å drikke en flaske vin alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor drikke alene i det hele tatt? Ja, jeg synes det er bekymringsverdig å drikke en hel flaske vin alene. Drikker aldri alene selv og kjenner heller ingen som sier de gjør det. En uvane som fort kan ende i avhengighet. Plutselig blir det et par glass også lørdag, så kanskje onsdag for å kose seg, så er det til slutt vin hele uka med dunken stående på benken.  Det er flust av andre måter å kose seg på alene uten å benytte alkohol for å «kose seg». 

Nei, jeg er ikke et avholdsmenneske om noen skulle mistenke det.

Anonymkode: 89fee...4ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (På 29.1.2021 den 19.00):

Hvordan er det hvis du ikke får denne flasken med vin hver fredag? Blir du sint, frustrert, kjenner abstinenser, føler sorg? Hvis nei - du er ikke alkoholmisbruker. 
Jeg tenker at hvis man må ha alkohol for å føle seg vel, og for å oppnå nytelse, så begynner det røde lys å lyse hos meg. 
Jeg tenker nok slik fordi jeg selv lett kunne misbrukt alkohol. Det ligger rett og slett for meg. Derfor holder jeg meg unna. 

Ekspander  

Det enste jeg kjenner er at jeg ikke får den samme avbrekken fredags kveld etter en hel uke med fysisk jobb...

Anonymkode: 97988...73b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det! Ikke hver uke, men en flaske helt alene går ned det. Litt mens en lager mat, litt til maten og så resten etter maten. 

Anonymkode: 7e957...ef9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 19.05):

Det enste jeg kjenner er at jeg ikke får den samme avbrekken fredags kveld etter en hel uke med fysisk jobb...

Ekspander  

Det høres helt herlig ut! Så lenge du stiller spørsmål ved bruken din, og er selvkritisk, tror jeg du har kontroll. Men jeg ville tatt stikkprøver og utfordret meg selv til å ikke drikke en fredag, bare for å se hva som skjedde med meg selv. Så har du svaret 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drikke alene i det hele tatt? Ja, jeg synes det er bekymringsverdig å drikke en hel flaske vin alene. Drikker aldri alene selv og kjenner heller ingen som sier de gjør det. En uvane som fort kan ende i avhengighet. Plutselig blir det et par glass også lørdag, så kanskje onsdag for å kose seg, så er det til slutt vin hele uka med dunken stående på benken.  Det er flust av andre måter å kose seg på alene uten å benytte alkohol for å «kose seg». 

Ekspander  

Jeg drikker alene fordi jeg bor alene og er mye alene. Fest har jeg ikke vært på siden 2018. Har ikke tenkt å gå glipp av å nyte en god rødvin bare fordi jeg er alene. Men som sagt, så bør ALLE være sitt inntak bevisst. Også om du bare drikker med andre. 

Anonymkode: 425de...2f4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (På 29.1.2021 den 19.08):

Det høres helt herlig ut! Så lenge du stiller spørsmål ved bruken din, og er selvkritisk, tror jeg du har kontroll. Men jeg ville tatt stikkprøver og utfordret meg selv til å ikke drikke en fredag, bare for å se hva som skjedde med meg selv. Så har du svaret 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Ekspander  

Smart!  God ide, jeg liker  faktisk å teste meg selv på den måten på mangen områder...  Er ikke vanskelig å la vær å være ærlig på dette forumet som anonym 😊 Bra vi får NOE ut av dette! hehe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspander  

Overdrivelse. Mange er av den introverte typen som kan hygge seg i eget selskap og som trives med det, ingenting med alkolisme å gjøre det. 

Anonymkode: 8bf77...3b0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DamaSita
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 18.51):

Ser folk/dere på dette som alkoholisme/ smått alkoholisme, å drikke en hel flakse rødvin alene en gang i uka fredags kveld? 

Ekspander  

Absolutt ikke.  Man har lov å kose seg litt selv om man er alene 🍷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DamaSita

Jeg har kosa meg med en Irish Coffee hver lørdag i over 10 år, og det har jeg også planer om å fortsette med, alene eller ei 😀 døm meg gjerne, men det bryr jeg meg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 18.59):

Når man bor alene, ikke har kjæreste og kanskje ikke valgt av andre som den man er sammen med. Ja, da blir det en flaske vin alene.

Anonymkode: f6d6b...f62

Ekspander  

Jeg hadde kjøpt kartong og tatt meg et glass eller 2. En hel flask ver for mye for meg.

Anonymkode: 5ae5e...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Du tar feil her. 

Er større sjangs at de som alltid er sosiale og drikke med andre som blir avhengige. I mange sosiale settinger så er det mye press om å drikke. Da drikkes det ofte torsdagen og lørdagen blant mange jeg vet om. Ellers så er det mange som drikker fredag OG lørdag siden de vil finne på ting begge dager. Og noen bare synes det blir gøyere med alkohol inni bildet. Lett å henge seg på så det blir litt for mye. 

Er du alene føler du ikke det presset. Vil du ikke ta mer enn 3-4 glass, nei da lar man resten av vinen være igjen uten at man trenger å bli mast på om å drikke mer. 

Jeg drikker sjeldent nå, men var en god del festing før hvor jeg så hvordan det var. 

Hvorfor drikke med andre? Kan man ikke finne på andre ting enn å drikke når man er sosial med andre? En uvane som raskt kan bli til at man må drikke ofte med venner. Hender man treffes i ukedager også og tar seg et glass vin eller tre...

Anonymkode: 37cd6...937

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Det er jo de som ikke liker å gå på fest eller som trives best i eget selskap, skal ikke de få lov til å kose seg med vin? Akkurat som noen koser seg med en boks is og andre med en plate sjokolade, så foretrekker andre vin. Og det synes jeg ikke er bekymringsverdig.

Jeg kjenner flere som kan drikke vin alene, men det er jo ikke noe de nødvendigvis forteller (hvorfor skal de fortelle meg på eget intiativ at forrige fredag drakk vin da de var hjemme alene, om de har vin, Pepsi Max eller vann i glasset er jo ikke et spennende samtaletema). 

Jeg er helt enig med deg om at om det eskalerer til hele uken og dunken stående fremme, da har man et problem. Og at det er verre med vindunken enn isboksen da vinen faktisk gir en rus (selv om sukker daglig heller ikke er bra og også avhengighetsskapende). 

Men om ts holder seg til en gang i uka, og er bevisst på at dette ikke er noe som skal eskalere om hun fint kan droppe den flasken en fredag,  så ser jeg ikke problemet. Om hun hadde takket nei til en invitasjon fordi hun måtte hjem å drikke en flaske vin,  da bør varselklokkene ringe.

Anonymkode: 3e8d5...4a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspander  

Hvorfor er det bedre å drikke en hel flaske vin sammen med andre enn alene? Du skriver at det er flust av andre måter å kose seg på alene uten å benytte alkohol, men det gjelder da vel også sammen med andre? Hva er forskjellen? Selv er jeg ikke så sosial av meg. Betyr det da at jeg må drikke mindre enn dere som er supersosiale? Dette skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: eee43...afe

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 19.10):

Jeg drikker alene fordi jeg bor alene og er mye alene. Fest har jeg ikke vært på siden 2018. Har ikke tenkt å gå glipp av å nyte en god rødvin bare fordi jeg er alene. Men som sagt, så bør ALLE være sitt inntak bevisst. Også om du bare drikker med andre. 

Anonymkode: 425de...2f4

Ekspander  

Absolutt, men jeg er på fester kanskje 3 ganger i året, og det blir man ikke alkis av. Derimot har jeg alltid vært skeptisk mot å drikke aleine. Men så lenge man ikke begynner å drikke fordi man er lei seg og sånne ting, men bare gjør det på fredager for å feire at det er helg, så er det jo greit. Men vær ærlig med deg selv på hvor mye og hvorfor du drikker. 

Anonymkode: f8b76...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at det er ikke sunt å alltid være aleine selv om man er introvert. Jeg er mye aleine selv, men man kan jo bli sprø av mindre nå under korona, at man ikke har noe særlig kontakt med mennesker. Det er viktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som reiste ut av Oslo for å finne åpent vinmonopol...de har alkohol problemer!

1 flaske vin om kvelden...er det hver kveld eller flere ganger i uken ja! 
Er det 1 flaske en kveld 1 gang i uken, nei, men på grensen til å bli.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2021 den 6.07):

Jeg hadde kjøpt kartong og tatt meg et glass eller 2. En hel flask ver for mye for meg.

Anonymkode: 5ae5e...33e

Ekspander  

Alle er forskjellige 😉

På fest drikker jeg fort mer enn en flaske vin. Jeg har alltid tålt mye. Og dette er ikke noe jeg har "drukket" meg opp til, som ung drakk jeg aldri mer enn en gang i uka (mange studenter drakk langt mer enn det), og selv etter graviditet (og naturligvis helt avholdenhet), hvor "alle" påstod at de ikke tålte noe første gang de drakk, så tålte jeg "normal" mengde. Første gang jeg drakk tok jeg en drink og delte en flaske vin med min mor, hun ble absolutt beruset, og man merker godt når man da selv er "like fin" mens noen andre er på et annet nivå. Flere venninner av meg blir også "festbrisne" av en flaske vin, en venninne ble engang så full at hun ikke kom inn på et utested. Og hun drakk ikke engang hele flasken. 

Fordelen med å fint tåle en flaske alene er at jeg da kan velge en flaske og ikke kartong 😉 enkelte viner kan jeg fint drikke fra kartong,  men om jeg skal kose meg med god vin, så er kvaliteten og utvalget noe helt annet i flasker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2021 den 6.40):

Alle er forskjellige 😉

På fest drikker jeg fort mer enn en flaske vin. Jeg har alltid tålt mye. Og dette er ikke noe jeg har "drukket" meg opp til, som ung drakk jeg aldri mer enn en gang i uka (mange studenter drakk langt mer enn det), og selv etter graviditet (og naturligvis helt avholdenhet), hvor "alle" påstod at de ikke tålte noe første gang de drakk, så tålte jeg "normal" mengde. Første gang jeg drakk tok jeg en drink og delte en flaske vin med min mor, hun ble absolutt beruset, og man merker godt når man da selv er "like fin" mens noen andre er på et annet nivå. Flere venninner av meg blir også "festbrisne" av en flaske vin, en venninne ble engang så full at hun ikke kom inn på et utested. Og hun drakk ikke engang hele flasken. 

Fordelen med å fint tåle en flaske alene er at jeg da kan velge en flaske og ikke kartong 😉 enkelte viner kan jeg fint drikke fra kartong,  men om jeg skal kose meg med god vin, så er kvaliteten og utvalget noe helt annet i flasker.

Ekspander  

Men bare fordi du ikke blir surrete i hodet så betyr det ikke at det er bra for organene dine. Det sies også at kvinner tåler mindre enn menn sånn sett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Nei...

Hvorfor spise sjokolade, ta med seg take away pizza, eller drikke pepsi max.

Hvorfor kaste bort tiden foran en skjerm, man blir jo avhengig. Mange må jo se det samme hver eneste fredag. 

La oss alle knaske gulrøtter og lese faglitteratur fredag kveld, så slipper vi alt av styggedommer og avhengigheter. 

Anonymkode: a8249...a9f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...