Gå til innhold

Hvorfor er reklame egentlig lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt bakgrunn først:

-  Jeg tenker genrelt sett at kapitalismen er en god idé, gitt at den er "tilbakekoblet" til et slags velferdssystem og blir holdt litt i tøylene mtp. bærekraft og menneskerettigheter. Det til alle beste at bedrifter utvikler produkter og tjenester som står tidens tann og flytter verden fremover. 

- Sosialismen sliter litt her, ettersom de ikke vil gi mennesker tilgang til det frie markedet og velge ting og medier etter eget ønske.

Det jeg ikke er så fan av er at markedsførere utdannes til å manipulere folk til å kjøpe mer av ting de ikke trenger. Selv er jeg jeg stor tilhenger av f.eks teknologi, men har ingen verdens behov for at en fjompenisse skal prøve å få meg til å kjøpe mer, eller oppgradere oftere. Åpenbart trenger de oss, ettersom vi er en vesentlig del av markedet.

Men trenger vi egentlig selgere og markedsførere, særlig når de presser oss slik? Jeg skjønner ikke at dette i det hele tatt er lov. Jeg benytter hver anledning de dukker opp i telefonen og på døren om at de tar seg en bolle, forøvrig. 😊

Anonymkode: 16c72...1dd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste bryr seg vel ikke så mye om reklame. Personlig vil jeg påstå at jeg har sett mer reklame som har medført at jeg ikke kjøpet et produkt på grunn av reklamen enn reklamer dom har fått meg til å tro at jeg trenger et produkt.

Skrevet
Brunello skrev (13 minutter siden):

De fleste bryr seg vel ikke så mye om reklame. Personlig vil jeg påstå at jeg har sett mer reklame som har medført at jeg ikke kjøpet et produkt på grunn av reklamen enn reklamer dom har fått meg til å tro at jeg trenger et produkt.

Jeg er enig når det kommer til konvensjonell reklame, den bare irriterer meg. Det samme gjelder gate/dør/telefon-salg.

Men jeg tror nok dessverre vi blir påvirket indirekte. Hvis vi f.eks følger noen vi ser opp til på instagram, ser filmer med produktplassering, sniker de nok inn mer enn vi tror. Facebook lever av dette.

Jeg så en dokumentar over at noen markedsførere i USA hadde statistikk på hvor mange ganger barna må mase på foreldrene før de kjøper det de vil ha. Dette samkjøres med hvor ofte de viser gitte reklamer der etter f.eks barne-TV, og de kan ganske nøyaktig forutsi hvor mye barna må/har mast på foreldrene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er enig når det kommer til konvensjonell reklame, den bare irriterer meg. Det samme gjelder gate/dør/telefon-salg.

Men jeg tror nok dessverre vi blir påvirket indirekte. Hvis vi f.eks følger noen vi ser opp til på instagram, ser filmer med produktplassering, sniker de nok inn mer enn vi tror. Facebook lever av dette.

Jeg så en dokumentar over at noen markedsførere i USA hadde statistikk på hvor mange ganger barna må mase på foreldrene før de kjøper det de vil ha. Dette samkjøres med hvor ofte de viser gitte reklamer der etter f.eks barne-TV, og de kan ganske nøyaktig forutsi hvor mye barna må/har mast på foreldrene.

Jeg er ikke uenig i forhold til barn og skjult reklame. Mange voksne går på det også. Personlig mener jeg at jeg kjøper produktene som oftest er med i skjult reklame fordi jeg vil ha de, ikke fordi det reklameres. Eksempelvis iPhone. Åpenbart et produkt som ikke er mye bedre enn konkurrentene. 

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Enig. Veldig sjeldent jeg lar meg lokke av reklamer. Og er reklamen irriterende og/eller pågående, så blir jeg fort forbannet på produktet istedenfor nysgjerrig. Har faktisk tatt meg selv i å la meg irritere av den overfloden av reklame man eksponeres for. Man kan ikke gjøre noe som helst i dag uten å [ufrivillig] få slengt reklame i trynet. Og dette er bare "starten". Reklame har kommet for å bli, og det vil komme mer og mer utav det. 

Det som irriterer meg aller mest er lydvolumet på reklamen vs sendingen. Reklamen har som oftest høyere volum i seg enn sendingen du så på, så man må stiller lyden ned. 

Og nei, jeg er ikke 80 år, men 35. 

Reklameeksponeringen har også gjort folk "hjernedøde" for eksponeringen. Altså, når en reklamepause på TV starter så er det jo ingen som fysisk ser på. Man tar opp tlf, man stikker på dass, man prater til folk rundt seg og når man først hviler øynene på TV'n under reklamen, så er det veldig mange som ikke engang registrerer hva som blir sendt. 

Anonymkode: e5a9e...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...