Gå til innhold

Må man virkelig leve på 1500 kcal resten av livet for å holde vekten?

Kartoffel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 22.20):

1500 kalorier er jo ganske mye. Jeg sliter med å komme over 1200, og da føler jeg at jeg spiser hele dagen. Skal ligge på 1600, men har ikke en sjanse til å klare det. Er 170 høy og veier 110 kg.

Anonymkode: 33405...6a0

Kommer ann på hva du spiser det, spis en 60grams sjokolade så hopper du rett opp fra 1200 til 1600.

Slike ting er så «dumt» å lese, for det er INGEN problem overhodet å klare å spise nok kalorier.

Anonymkode: 35584...59a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kommer ann på hva du spiser det, spis en 60grams sjokolade så hopper du rett opp fra 1200 til 1600.

Slike ting er så «dumt» å lese, for det er INGEN problem overhodet å klare å spise nok kalorier.

Anonymkode: 35584...59a

Jeg syns iallefall det blir dumt å påstå at man har blitt overvektig fordi man har spist for lite. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg faster to dager i uka. I høst fastet jeg mandag og tirsdag, i fem uker. Gjør det altså ikke hele tiden. 
Jeg spiste en lett frokost, og så et lett måltid utpå dagen (byggrynslunsj og et egg fex). 
Så ingenting før neste morgen. Aner ikke hvor mange kalorier, men det var ikke mye.

Spiste normalt resten av uka. Både burger og lørdagsgodt. Gikk ned ca 4 kg, en klesstørrelse på 5 uker. 

Klarte å holde meg nede helt til jul. Så nå skal jeg ta en faste snart igjen. 
Fikk mange aha-opplevelser. Som at det ikke er farlig å gå sulten, sultfølelse går over. Skjønner også nå mekanismen med de som sulter seg syke. Så dette er nok ikke for alle. 
Det passer min psyke. Jeg har også barn, og valgte dette for å påvirke familien minst mulig. Tror det er bedre for barn at mor hopper over et måltid fordi hun faster enn å se en forelder sitte og spise salat og telle kalorier hele tiden. For å være ærlig er jeg for lat og ustrukturert til å telle kalorier. 😅

Anonymkode: 5ad20...903

Wow, imponerende👏🏻

Jeg har prøvd ut fasting selv en stund nå. Da har jeg ikke spist noen ting på 24-42 timer, kun vann, saft eller pepsi max. Men jeg blir alltid utrolig slapp, svimmel, kald og dårlig. Har du opplevd dette?

Tenkte først at det var uvandt for kroppen å gå uten mat, men nå har jeg drevet med det ukentlig de siste 8-9 månedene og jeg blir enda dårlig av fasten. 

Men det har funket bra på vektnedgangen, helt klart.

Anonymkode: eface...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Wow, imponerende👏🏻

Jeg har prøvd ut fasting selv en stund nå. Da har jeg ikke spist noen ting på 24-42 timer, kun vann, saft eller pepsi max. Men jeg blir alltid utrolig slapp, svimmel, kald og dårlig. Har du opplevd dette?

Tenkte først at det var uvandt for kroppen å gå uten mat, men nå har jeg drevet med det ukentlig de siste 8-9 månedene og jeg blir enda dårlig av fasten. 

Men det har funket bra på vektnedgangen, helt klart.

Anonymkode: eface...4f7

Fasting funker nok ikke for alle. Som du ser har jeg jo spist litt da, å gå fastende i 24-48 t, tror jeg ikke er bra. Men fikk aha-opplevelse på hvor lett det er å greie seg på minimalt med mat. Man blir litt ør og sulten en periode, så går det over. Tror mange som sliter med vekta tror det er farlig å gå uten mat, det er det jo ikke.

En advarsel mener jeg er på sin plass; fastingen min har gitt meg et innblikk i den mestringsfølelsen det kan gi å gå uten å spise. Noen individer kan nok bli drevet inn i anorexi av dette. 
Men i seg selv er det jo ikke farlig, så lenge man ikke mister kontrollen. Det gjelder jo alt. 
Noen forskere mener at fasting er sunt, at vi er laget for å faste i perioder og at fasting kan sette fart i reparasjonsprosesser i kroppen. 

Anonymkode: 5ad20...903

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er ganske individuelt hva som virker? For meg fungerer ikke faste, jeg blir forferdelig sulten, og det skal mye mat til før jeg blir mett ved neste måltid. Jeg fungerer mye bedre med flere små måltider. Melk metter for øvrig godt for meg. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg kan drikke veldig mye melk og fortsatt gå ned i vekt, selv om melken "ødelegger kaloriregnskapet" om du forstår. 

Anonymkode: a0196...739

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt matinntak under 1500 kcal. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Det er tyngre å gå ned i vekt enn å holde på vekten. Kan være du har vendt deg til 1500 kcal den dagen du må spise det for å holde vekten. Kroppen tilpasser seg etter hva den er vant med. 

Viser det seg at det er for tungt å holde vekten er det ikke verre enn at du går opp noen kilo. Det er ikke slik at du enten må veie vektmålet ditt eller må veie vekten du hadde før du begynte slankingen. Kan jo være at en mellomting er mer passende for deg. 

Blir litt annerledes, men jeg hadde som mål  å trene 3 ganger i uka. Det ble for mye for meg, for jeg liker ikke å trene. Så jeg trener nå kun 1 gang i uka. Det føler jeg er noe jeg kan leve med "resten av livet".  Det er sunnere enn å aldri trene, men jeg har dvaskere kropp enn om jeg trente 3 ganger i uka.  

Anonymkode: 3586c...dcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Det er tyngre å gå ned i vekt enn å holde på vekten. Kan være du har vendt deg til 1500 kcal den dagen du må spise det for å holde vekten. Kroppen tilpasser seg etter hva den er vant med. 

Viser det seg at det er for tungt å holde vekten er det ikke verre enn at du går opp noen kilo. Det er ikke slik at du enten må veie vektmålet ditt eller må veie vekten du hadde før du begynte slankingen. Kan jo være at en mellomting er mer passende for deg. 

Blir litt annerledes, men jeg hadde som mål  å trene 3 ganger i uka. Det ble for mye for meg, for jeg liker ikke å trene. Så jeg trener nå kun 1 gang i uka. Det føler jeg er noe jeg kan leve med "resten av livet".  Det er sunnere enn å aldri trene, men jeg har dvaskere kropp enn om jeg trente 3 ganger i uka.  

Anonymkode: 3586c...dcb

Så sant det du sier! Og det er jo nettopp denne mellomtingen jeg ikke får helt til som er roten til problemet. Jeg må endre denne enten- eller tankegangen min. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartoffel skrev (1 time siden):

Så sant det du sier! Og det er jo nettopp denne mellomtingen jeg ikke får helt til som er roten til problemet. Jeg må endre denne enten- eller tankegangen min. 

Du kommer til å klare det ♥️

Anonymkode: 26677...689

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer til å klare det ♥️

Takk ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg driver med keto diett og spiser rundt 2000 til 3000 kalorier og klarer fint og gå ned i vekt, men da er også veldig aktiv da og trener 1-2 hverdag. 

Anonymkode: e5b5b...e84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 22.56):

Neida. Det er en historie som skal selge aviser, ikke noe du behøver å tro på. (Du kan tro på det hvis du vil, ingen kan stoppe deg!) Det føles sånn for mange - og overvektige (og de fleste tidligere overvektige) underrapporterer systematisk inntaket sitt - det er alt, uansett hva som står i avisene. Jeg har gått ned 25 kilo og har, beregnet ut fra matinntaket mitt, en forbrenning helt etter læreboka (BMR-kalkulatoren).

det er en del forskning nå som viser at en person som har gått ned i vekt, må spise mindre enn en med samme vekt som aldri har vært overvektig. F.eks finnes der veldig mye data fra folk som har deltatt i den amerikanse Biggest loser, som viser denne beklagelige sammenhengen.

Anonymkode: af4c7...292

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder både stabilisering av vekten så funker alltid det som krever minst av deg. De fleste kan mobilisere viljestyrke til en streng diett over en kort tid, men på et eller annet tidspunkt så glipper motivasjonen. 

Jeg holder vekten ved kutte hvor det er lettest for meg å kutte. Jeg liker å føle meg god og mett, og det funker ikke for meg med mange og hyppige måltider hvor jeg alltid har lyst på mer. Jeg er B-menneske, og selv om jeg står opp relativt tidlig for å gå på jobb så er jeg ikke særlig sulten på morgenen. Så jeg kutter ut frokost uten at det koster meg noe, og spiser lunsj som mitt første måltid.

Er ikke skikkelig sulten før på ettermiddagen, så klarer meg fint med en lett lunsj. Det er først på ettermiddag/kveld at jeg begynner å bli skikkelig sulten (sånn har det alltid vært, også da jeg presset i meg frokost fordi "frokost er dagens viktigste måltid") Men når jeg begynner å bli sulten så har jeg bare spist, typ 400 kalorier så da kan jeg kose meg med en stor middag og et godt kveldsmåltid. Og gjerne litt snacks i tillegg. Og likevel ikke komme over ca 1500-1600 kcal. Legger meg god og mett.

For mannen min er det omvendt. Han må ha frokost, men spiser aldri noe etter middag, da er han klar for seng.

Tenk litt gjennom det du også, hva krever minst av deg for å opprettholde et vektstabiliserende kosthold livet ut.

Anonymkode: 4e583...5fa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommenterte tidligere i tråden også, men tenkte bare å skyte inn et par ekstra ting.

Jeg ser som sagt aldri på hva jeg spiser, men jeg spiser nesten aldri sukker utenom det som er i maten. Rett og slett fordi jeg har vendt kroppen av med det og blir rett og slett dårlig når jeg får i meg sukker nå. 

Jeg spiser mye fett, men sjelden i kombinasjon med karbo. 
noe blir det jo alltids og det er bra,

jeg øker ikke i fett overhodet og har veldig lav fettprosent. 
jeg spiser junk ca 4 ganger i uka og det er absolutt ikke noe problem. 
jeg kjører faste i 14 timer i strekk to ganger i uka også. 

Det er faktisk helt ålreit.

etter jeg kuttet ut sukker for mange år siden, så får jeg heller ikke den typiske følelsen av lavt blodsukker som svimmelhet og slitenhet osv. 

et mye bedre liv. 
faste er også veldig bra for kroppen og det er forsket på at faste holder deg yngre. Man kan rett og slett bremse aldringsprosessen. 
jeg har holdt på med dette i 10 år og har det helt strålende 😊

Anonymkode: 2f81e...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når det gjelder både stabilisering av vekten så funker alltid det som krever minst av deg. De fleste kan mobilisere viljestyrke til en streng diett over en kort tid, men på et eller annet tidspunkt så glipper motivasjonen. 

Jeg holder vekten ved kutte hvor det er lettest for meg å kutte. Jeg liker å føle meg god og mett, og det funker ikke for meg med mange og hyppige måltider hvor jeg alltid har lyst på mer. Jeg er B-menneske, og selv om jeg står opp relativt tidlig for å gå på jobb så er jeg ikke særlig sulten på morgenen. Så jeg kutter ut frokost uten at det koster meg noe, og spiser lunsj som mitt første måltid.

Er ikke skikkelig sulten før på ettermiddagen, så klarer meg fint med en lett lunsj. Det er først på ettermiddag/kveld at jeg begynner å bli skikkelig sulten (sånn har det alltid vært, også da jeg presset i meg frokost fordi "frokost er dagens viktigste måltid") Men når jeg begynner å bli sulten så har jeg bare spist, typ 400 kalorier så da kan jeg kose meg med en stor middag og et godt kveldsmåltid. Og gjerne litt snacks i tillegg. Og likevel ikke komme over ca 1500-1600 kcal. Legger meg god og mett.

For mannen min er det omvendt. Han må ha frokost, men spiser aldri noe etter middag, da er han klar for seng.

Tenk litt gjennom det du også, hva krever minst av deg for å opprettholde et vektstabiliserende kosthold livet ut.

Anonymkode: 4e583...5fa

De fleste ser ut til å tenke helt motsatt av deg, og blir direkte sinte når de blir oppfordret til å gjøre det så lett som mulig for seg selv. Det er tvertimot om å gjøre å få velge den hardeste, vanskeligste, ubehageligste, mest ufremkommelige veien, den med flest motbakker og mest telehiv, og ingen belysning. Det er helt utrolig superpussig, men Jeg har likevel mine egne teorier om hvorfor. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste ser ut til å tenke helt motsatt av deg, og blir direkte sinte når de blir oppfordret til å gjøre det så lett som mulig for seg selv. Det er tvertimot om å gjøre å få velge den hardeste, vanskeligste, ubehageligste, mest ufremkommelige veien, den med flest motbakker og mest telehiv, og ingen belysning. Det er helt utrolig superpussig, men Jeg har likevel mine egne teorier om hvorfor. 

Ha,ha, enig 😄

Anonymkode: 40c7e...741

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...