CorvusCorax Skrevet 29. januar 2021 #21 Del Skrevet 29. januar 2021 Nei. Du må holde deg til det du forbrenner i løpet av en dag. Du forbrenner nok mye mer enn 1500 i løpet av en dag, men om du er sengeliggende så stemmer nok 1500. Lever du et liv med moderat mosjon - gå trapper, gå til bussen/gå til jobb, gå rundt på arbeidsplassen, gjøre husarbeid, ha sex...etc. så forbrenner du nok 2000. Og det er nokså mye kalorier. Trener du jevnlig i løpet av uken forbrenner du enda mer. Bare sørg for å ikke spise mer en du forbrenner så vil du ikke gå opp i vekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #22 Del Skrevet 29. januar 2021 9 minutter siden, Kartoffel said: Jeg er 165 cm høy og får mye hverdagsaktivitet i jobben min. Går turer utenom på ca en time hver dag. Skal øke intensiteten etterhvert når formen blir bedre,men opplever å få mye ut av turene nå. Det er en klinisk ernæringsfysiolog ja. Jeg gikk fra å overspise flere tusen kcal til å ligge på 1500😐 Og jeg vil jo bare forbrenne mindre og mindre etterhvert som jeg går ned, og kutte ned ytterligere enn 1500 kcal tror jeg helt ærlig ikke jeg klarer særlig lenge! Dette klarer du! Veldig bra at du tok tak og oppsøkte hjelp. Når du begynner å gå ned kan du øke tempoet på turene dine. Fyll på med grønnsaker, fiber og proteiner. Lykke til! Anonymkode: 616ac...269 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #23 Del Skrevet 29. januar 2021 Kartoffel skrev (54 minutter siden): Jeg er 165 cm høy og får mye hverdagsaktivitet i jobben min. Går turer utenom på ca en time hver dag. Skal øke intensiteten etterhvert når formen blir bedre,men opplever å få mye ut av turene nå. Det er en klinisk ernæringsfysiolog ja. Jeg gikk fra å overspise flere tusen kcal til å ligge på 1500😐 Og jeg vil jo bare forbrenne mindre og mindre etterhvert som jeg går ned, og kutte ned ytterligere enn 1500 kcal tror jeg helt ærlig ikke jeg klarer særlig lenge! Jeg tror du ikke bare misforstår, men trekker feilkonklusjoner! Ja, du vil forbrenne mindre og mindre etterhvert som du går ned, men på et tidspunkt vil du vel være fornøyd med vekta? Da skal du ikke ytterligere ned i vekt, og dermed verken ligge på 1500 lenger, eller gå ytterligere ned i inntak. Da skal du legge deg på vedlikeholdsnivået for den nye vekta. Med en vekt på 60 kilo og alder 29 år, og moderat aktiv, anslår https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ ditt kaloribehov til 2131. Det er ingen grunn til å øke aktivitetsnivået, om du ikke genuint ønsker det. Anonymkode: 26677...689 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #24 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Med en vekt på 60 kilo og alder 29 år, og moderat aktiv, anslår https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ ditt kaloribehov til 2131. Det er ingen grunn til å øke aktivitetsnivået, om du ikke genuint ønsker det. Jeg veier 57 kilo og må løpe 1,5 timer hver dag for å komme opp i 2100 kalorier forbrent 🤪 Anonymkode: 22dfe...d82 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #25 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg veier 57 kilo og må løpe 1,5 timer hver dag for å komme opp i 2100 kalorier forbrent 🤪 Anonymkode: 22dfe...d82 Da må du være veldig inaktiv resten av dagen? Jeg veier 58 kg og forbrenner stort sett 2000-2300 kalorier hver dag. Jogger 30-60 min daglig. Anonymkode: 5d21e...b22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #26 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg veier 57 kilo og må løpe 1,5 timer hver dag for å komme opp i 2100 kalorier forbrent 🤪 Anonymkode: 22dfe...d82 Du skrev lenger opp i tråden at du er 165 høy, og forbrenner 1550 på en rolig dag. Jeg er 5 cm kortere enn deg, veier det samme som deg, og jeg lever stille og rolig, ingen jogging whatsoever, og jeg har et inntak på rundt 2000. Så da kommer det uunngåelige spørsmålet: Sikker på at du teller riktig? Anonymkode: 26677...689 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #27 Del Skrevet 29. januar 2021 Takk for alle heiarop😃 En person som har slanket seg har lavere forbrenning enn en som har hatt den vekten hele tiden. Derfor blir ikke slike utregninger riktig for en person som har gått ned nye i vekt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #28 Del Skrevet 29. januar 2021 1500 kalorier er jo ganske mye. Jeg sliter med å komme over 1200, og da føler jeg at jeg spiser hele dagen. Skal ligge på 1600, men har ikke en sjanse til å klare det. Er 170 høy og veier 110 kg. Anonymkode: 33405...6a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #29 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du skrev lenger opp i tråden at du er 165 høy, og forbrenner 1550 på en rolig dag. Jeg er 5 cm kortere enn deg, veier det samme som deg, og jeg lever stille og rolig, ingen jogging whatsoever, og jeg har et inntak på rundt 2000. Så da kommer det uunngåelige spørsmålet: Sikker på at du teller riktig? Anonymkode: 26677...689 Ja, jeg forbrenner 1550 på en rolig dag, altså uten trening. 1,5 timers joggetur forbrenner jeg ca. 600 kalorier på. Så da er jeg oppe i 2100 med trening. Dette er helt normal forbrenning for en på min vekt og høyde, bare sjekk her: https://tdeecalculator.net Jeg er i hverdagene veldig inaktiv utenom trening da jeg har en stillesittende kontorjobb som jeg må kjøre 45 min hver vei til. Anonymkode: 22dfe...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #30 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da må du være veldig inaktiv resten av dagen? Jeg veier 58 kg og forbrenner stort sett 2000-2300 kalorier hver dag. Jogger 30-60 min daglig. Anonymkode: 5d21e...b22 Jeg er veldig inaktiv resten av dagen, ja. Kontorjobb + lang pendlevei. Jeg får en del ekstra kalorier forbrent med trening, i likhet med deg. På en normal dag med normal trening kan jeg spise rundt 1900 kalorier for å veldikeholde vekten. Men det er jo langt i fra alle som ønsker å jogge 30-60 min hver dag slik som vi gjør. Anonymkode: 22dfe...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #31 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 1500 kalorier er jo ganske mye. Jeg sliter med å komme over 1200, og da føler jeg at jeg spiser hele dagen. Skal ligge på 1600, men har ikke en sjanse til å klare det. Er 170 høy og veier 110 kg. Anonymkode: 33405...6a0 Jeg mener ikke å være ufin, men man blir jo iallefall ikke såpass overvektig av å spise 1500 kcal om dagen. Da er det ganske mye mer kalorier over tid for å komme til den vekten. Forskjellen på 1500 og 1600 kcal er jo bare et par ekstra osteskiver på knekkebrødet. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #32 Del Skrevet 29. januar 2021 Kartoffel skrev (33 minutter siden): En person som har slanket seg har lavere forbrenning enn en som har hatt den vekten hele tiden. Derfor blir ikke slike utregninger riktig for en person som har gått ned nye i vekt. Neida. Det er en historie som skal selge aviser, ikke noe du behøver å tro på. (Du kan tro på det hvis du vil, ingen kan stoppe deg!) Det føles sånn for mange - og overvektige (og de fleste tidligere overvektige) underrapporterer systematisk inntaket sitt - det er alt, uansett hva som står i avisene. Jeg har gått ned 25 kilo og har, beregnet ut fra matinntaket mitt, en forbrenning helt etter læreboka (BMR-kalkulatoren). Anonymkode: 26677...689 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #33 Del Skrevet 29. januar 2021 Man slutter å tenke kalorier når man forstår at tarmenfloraen må være i balanse for å gå ned til eller holde sin normalvekt på den naturlige måten. Kroppen er et fantastisk instrument, men den vil ikke nødvendigvis synes 1500kcal er riktig for deg. Når kroppen er i balanse, tarm flora er god, så vil man få lyst på sunn kvalitetsmat og bli mett før man orker tanken på overspising. Å tvinge seg til å spise 1500 kcal om dagen, når man er i ubalanse er som å drive selvtortur. Men hvis du mener at du vil kaste bort livet på selvskading, så kan vel ingen nekte deg. Anonymkode: abb81...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #34 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man slutter å tenke kalorier når man forstår at tarmenfloraen må være i balanse for å gå ned til eller holde sin normalvekt på den naturlige måten. Kroppen er et fantastisk instrument, men den vil ikke nødvendigvis synes 1500kcal er riktig for deg. Når kroppen er i balanse, tarm flora er god, så vil man få lyst på sunn kvalitetsmat og bli mett før man orker tanken på overspising. Å tvinge seg til å spise 1500 kcal om dagen, når man er i ubalanse er som å drive selvtortur. Men hvis du mener at du vil kaste bort livet på selvskading, så kan vel ingen nekte deg. Anonymkode: abb81...db2 Hvordan får man god tarm flora? Anonymkode: 70eb6...acf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #35 Del Skrevet 29. januar 2021 Du trenger absolutt ikke ligge på 1500 kcal daglig resten av livet, men kanskje du likevel må ha et gjennomsnitt som ligner rundt dette for å holde vekten. Nå skal jeg ned i vekt, og for meg funker det å spise en fast mengde hver dag, men når jeg tenker tilbake til når jeg var ung og tynn og spiste "hva jeg ville" så tror jeg faktisk ikke at jeg sammenlagt spiste mer enn jeg gjør nå når jeg slanker meg. Ja, jeg spiste chips og sjokolade flere ganger i uken, men hadde også dager hvor jeg løp fra skole til jobb og ikke hadde tid til å spise/glemte det av, og generelt hadde et mye høyere aktivitetsnivå. Kanskje periodisk faste vil være lettere for deg sånn at du kan spise mer enkelte dager? Anonymkode: 4e583...5fa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #36 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg er 168cm og veier 52 kg. Jeg trenger 2400 kcal for å opprettholde min vekt. Men jeg trener hver dag og er generelt veldig aktiv. Så hvor mange kalorier du må leve på kommer helt an på hvordan du lever. Anonymkode: 1542f...041 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #37 Del Skrevet 29. januar 2021 Det er jo bare å forbrenne mer dersom du vil spise mer :)? jeg forbrenner naturlig 2100 kcal uten å røre på meg etter målinger jeg har gjort. jeg spiser tre ganger om dagen og spiser faktisk ganske mye på de måltidene. jeg er en person som går veldig fort når jeg går og er ute med hunden 1 time om dagen. Har ikke trent på 2 år. Er mann og har fettprosent på 7, så er veldig ripped. Start med powerwalking! Gå rask gange 40 min to ganger i døgnet og forbrenningen din vil øke med 20-30 prosent gjennom døgnet etter noen uker. gjorde dette tidligere og det er veldig effektivt. Men pass på og ta noen målinger hvor du kan se hva du forbrenner passivt og ha gjerne en klokke eller instrument som måler ca forbrenning under aktiviteter du beslutter å gjøre. Det er ikke så stress 😅 jeg ser aldri på hva jeg spiser og har nesten ikke fett på kroppen 😊 Anonymkode: 2f81e...94b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #38 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det der er en dårlig unnskyldning. Trening er gram, mat er kg! Slanket meg flere kg i fjor, uten å trene det spøtt. Fastet da. Anonymkode: 5ad20...903 Dårlig unnskyldning? Skjønner ikke helt hva du mener.... Det er helt normalt å miste motivasjonen/komme ut av en god flyt, når noe endrer seg drastisk.... Anonymkode: 389f7...c32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #39 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg har alltid vært "litt" overvektig, altså type 163 høy og 75 kg ish. Aldri vært noe problem å gå ned i vekt når jeg ønsket det. Nå har jeg bikket 46 år, og kiloene kommer rennende på..... Jeg er like aktiv og spiser akkurat det samme som før. Jeg har bikket 93 kilo på 2 år..... Jeg går ikke mer enn 1 kg ned i vekt, uansett hva jeg prøver. Jeg spiser mye mindre enn før, og kan ikke overstige mer enn 1500 kalorier uten å legge på meg... Anonymkode: 389f7...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #40 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dårlig unnskyldning? Skjønner ikke helt hva du mener.... Det er helt normalt å miste motivasjonen/komme ut av en god flyt, når noe endrer seg drastisk.... Anonymkode: 389f7...c32 Poenget er vel at om man skal ned i vekt OG BLI DER må man endre livsstil. Om stengt treningssenter er alt som skal til for å miste motivasjonen har man strengt tatt ikke endret særlig mye men bare tatt en pause fra en usunn livsstil og tenkt at man kan fikse problemet (vekten) med et skippertak. Mitt treningssenter ble også stengt men det ga meg ikke grunn til å spise meg opp i vekt. Da trente jeg på en annen måte og holdt på kostholdet mitt. Fordi det er min livsstil. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har alltid vært "litt" overvektig, altså type 163 høy og 75 kg ish. Aldri vært noe problem å gå ned i vekt når jeg ønsket det. Nå har jeg bikket 46 år, og kiloene kommer rennende på..... Jeg er like aktiv og spiser akkurat det samme som før. Jeg har bikket 93 kilo på 2 år..... Jeg går ikke mer enn 1 kg ned i vekt, uansett hva jeg prøver. Jeg spiser mye mindre enn før, og kan ikke overstige mer enn 1500 kalorier uten å legge på meg... Anonymkode: 389f7...c32 Selvfølgelig spiser du mer enn du gjorde før. Det skjer en hormonforandring når man blir eldre men det er ikke noe magisk som gjør at du plutselig legger på deg. Kalorier inn-ut er nøyaktig det samme uansett alder. Eventuelt er du betydelig mindre aktiv enn du var før. Anonymkode: 1542f...041 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå