Gå til innhold

Må man virkelig leve på 1500 kcal resten av livet for å holde vekten?

Kartoffel

Anbefalte innlegg

Interessant å lese det som kommer frem her😊 

Jeg har barn, og vil spise tilsynelatende normalt. Vil derfor ikke drive med periodisk faste feks. Det jeg derimot vurderer å prøve er å spise litt sjeldnere men større måltider. Og litt mer lavkarbo uten at det blir ekstremt. Lurer på om dette kan frigjøre meg fra kaloritelling og om det vil holde meg mer mett og fornøyd? Skjønner at jeg sikkert bare må prøve det ut, men litt skummelt å slipp på kaloritelling syns jeg. 

Er det forresten lurt å kutte bare litt i kaloriene i starten også øke kuttet mer og mer? Eller er det best å spise ca det samme kalorimessig gjennom hele vektnedgangen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror alle bare må finne ut hva som funker for dem selv, jeg prøvde mange varianter før jeg fant ut hvordan jeg skulle gå ned til ønsket vekt og holde den stabil. Det som uansett gjelder for alle er å ha kontroll på matinntak, og forstå at absolutt alt må telles med. En smakebit her og en smakebit der blir fort mange kalorier, en salat er ikke slankemat hvis valg av dressing (type og mengde) gir deg 2-300 ekstra kalorier, melk og juice til maten blir det fort mange kalorier av, osv.  For veldig mange, inkludert meg selv, må det varige kostholdsendringer til for å kunne beholde ønsket vekt.  Jeg trodde for eksempel at jeg var veldig flink til å spise frukt og grønt, men det var jo nesten alltid som tilbehør til selve maten. Nå spiser jeg sikkert i alle fall tre ganger så mye grønnsaker, og minst fire middager i uka er vegetariske.  Jeg spiser ikke mindre mat, bare annerledes og minst like godt, og jeg drikker ikke kalorier 😊  For meg passer det best med tre store måltider om dagen og kanskje en gulrot eller eple i tillegg. 

Anonymkode: 40c7e...741

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så lite det, da? Det er jo fort et par middager det, jeg ser ikke for meg at frokost og lunsj for min del tilsvarer stort mer enn en middag tilsammen.

Anonymkode: 3ae11...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartoffel skrev (54 minutter siden):

Jeg har barn, og vil spise tilsynelatende normalt. Vil derfor ikke drive med periodisk faste feks. Det jeg derimot vurderer å prøve er å spise litt sjeldnere men større måltider. Og litt mer lavkarbo uten at det blir ekstremt. Lurer på om dette kan frigjøre meg fra kaloritelling og om det vil holde meg mer mett og fornøyd? Skjønner at jeg sikkert bare må prøve det ut, men litt skummelt å slipp på kaloritelling syns jeg. 

Er det forresten lurt å kutte bare litt i kaloriene i starten også øke kuttet mer og mer? Eller er det best å spise ca det samme kalorimessig gjennom hele vektnedgangen? 

"Periodisk faste" er nettopp det, "litt sjeldnere men større måltider". Og et veldig lurt tips for dem som vil passe vekta. Det å holde seg til faste måltider, og spise "normalt", og sammen med andre, er sunt på så utrolig mange måter. 

"Lavkarbo uten at det blir ekstremt" er også et veldig lurt tips for vektkontroll. Det kan "oversettes" til "spise mindre junk". 

Det er lurt å justere matinntaket etterhvert som du går ned i vekt, sånn at du får en rask nedgang mens du har mye å ta av, og mye gå på. Men det forutsetter at du er inneforstått med at vektnedgangen ikke kan gå like raskt når du nærmer deg målvekt, at den faktisk tilsynelatende kan snegle seg så sakte avgårde at det innimellom ser ut som den stopper, og ikke miste motet av den grunn. 

Men hvis du ikke skal telle kalorier, må du ha en eller annen måte å vite hvor mye du spiser. For en (tidligere) overvektig vil en strategi med målet å "holde seg mett og fornøyd" virke forlokkende, men være bedragersk. Du kan ikke forvente å aldri bli sulten, og samtidig være normalvektig. Hvis dette skremmer deg, jobb litt med den frykten. Det er helt normalt å bli sulten et par timer før man spiser. Det er ikke farlig, og det trenger ikke oppleves ubehagelig.

Anonymkode: 26677...689

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 163 cm, veier 54 kg, og jeg trives med mine 1500 daglige kalorier :vetikke: da treningssentrene var åpne så trente jeg tung styrke 4-5 dager i uka og kunne ligge på 1700-2000 kalorier daglig helt avhengig av om jeg hadde trent den dagen eller ei. Nå er jeg (dessverre) derimot helt stillesittende, men jeg blir jo mett av 1500 kalorier når kroppen min egentlig ikke trenger mer. Eneste unntaket er dersom jeg spiser "syndige" kombinasjoner av fett og karbohydrater, men her blir jo de aller færreste ordentlig mette. 

Det skjer ofte at jeg spiser 200 kalorier, men omtrent like ofte at jeg spiser 200 kalorier under. Da balanseres det jo ut 

Anonymkode: 5f215...8fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

"Periodisk faste" er nettopp det, "litt sjeldnere men større måltider". Og et veldig lurt tips for dem som vil passe vekta. Det å holde seg til faste måltider, og spise "normalt", og sammen med andre, er sunt på så utrolig mange måter. 

"Lavkarbo uten at det blir ekstremt" er også et veldig lurt tips for vektkontroll. Det kan "oversettes" til "spise mindre junk". 

Det er lurt å justere matinntaket etterhvert som du går ned i vekt, sånn at du får en rask nedgang mens du har mye å ta av, og mye gå på. Men det forutsetter at du er inneforstått med at vektnedgangen ikke kan gå like raskt når du nærmer deg målvekt, at den faktisk tilsynelatende kan snegle seg så sakte avgårde at det innimellom ser ut som den stopper, og ikke miste motet av den grunn. 

Men hvis du ikke skal telle kalorier, må du ha en eller annen måte å vite hvor mye du spiser. For en (tidligere) overvektig vil en strategi med målet å "holde seg mett og fornøyd" virke forlokkende, men være bedragersk. Du kan ikke forvente å aldri bli sulten, og samtidig være normalvektig. Hvis dette skremmer deg, jobb litt med den frykten. Det er helt normalt å bli sulten et par timer før man spiser. Det er ikke farlig, og det trenger ikke oppleves ubehagelig.

Jeg tenkte umiddelbart at periodisk faste var 5:2 dietten, men det finnes kanskje forskjellige former for periodisk faste? Har hørt at faste kan ha helsefordeler også, så det høres jo veldig interessant ut for meg. Jeg vil jo ikke spise åpenbart annerledes enn de andre i familien. 

Det handler sikkert litt om hva man trives med. Min erfaring med å spise ofte og lite så langt fører til at jeg går MYE sulten og at jeg egentlig går rundt og tenker på mat hele tiden. Jeg skjønner at det er en jobb å gå ned i vekt og bli der, men vil jo gjerne gjøre det på en måte som gjør at det blir enklest mulig likevel. Men uten å lure seg selv så klart. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er aktivitet helt avgjørende. Uten det kan jeg knapt se på mat. Men trener jeg hardt, samt har en del hverdagsaktivitet, så slipper jeg tenke noe særlig på mat. 

Dette med mat er kilo, trening er gram, stemmer om du kun ser på kalorier under en treningsøkt. Det som blir glemt i dette regnestykket er alle de andre effektene av trening.

- Man får økt forbrenning gjennom døgnet. Om man beveger seg lite har man veldig lite muskelmasse, og forbrenningen er deretter. 

- Man beveger seg automatisk mer, gjennom hele døgnet. Blant annet på grunn av endorfinnivået. 

- Man føler seg sprekere og strammere, og det gir boost i forhold til livsstilsendring

- Med årene kan man være så tynn man bare vil, men uten fysisk aktivitet kan jeg love deg at magen er for stor, overarmene for slappe, og rompa for flat. 

- Treningen virker for mange apetittregulerende. Man får i større grad lyst på riktig mat, i riktige mengder. (her er det selvfølgelig unntak, som likevel må tenke en del på kostholdet og være enda mer bevisst om treningen gir økt apetitt)

Anonymkode: 4f57a...b50

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartoffel skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte umiddelbart at periodisk faste var 5:2 dietten, men det finnes kanskje forskjellige former for periodisk faste? Har hørt at faste kan ha helsefordeler også, så det høres jo veldig interessant ut for meg. Jeg vil jo ikke spise åpenbart annerledes enn de andre i familien. 

Det handler sikkert litt om hva man trives med. Min erfaring med å spise ofte og lite så langt fører til at jeg går MYE sulten og at jeg egentlig går rundt og tenker på mat hele tiden. Jeg skjønner at det er en jobb å gå ned i vekt og bli der, men vil jo gjerne gjøre det på en måte som gjør at det blir enklest mulig likevel. Men uten å lure seg selv så klart. 🙈

Nei, det er en hel haug "protokoller", alle kan finne sin, eller lage sin egen - det er en fasit, men ingen bryr seg om den 😜 Det er lurt tenkt av deg å ikke ville gjøre noe "påfallende" foran familien.

Jeg var også påvirket av "mye og ofte"-trenden, og trodde oppriktig at det var viktig for å "holde forbrenningen ved like" og at jeg kom til å "miste kontrollen" av å bli sulten. 

Mitt eget eksperiment med "periodisk faste" ga meg noen aha-opplevelser: 1) Det er ikke så nøye akkurat når og hvor ofte jeg spiser, men det er likevel bra for meg å ha en eller annen form for måltidsrytme. 2) jeg er mye mer robust enn jeg trodde, og blir absolutt ikke slapp og dårlig av å vente et par timer på mat. 3) Færre måltider per dag frigir kapasitet til andre viktige ting, uten at det trenger å gå på bekostning av matgleden, snarere tvert imot - når jeg ikke spiser hele tiden, blir måltider noe å se fram til, istedenfor noe jeg hele tiden må tenke på. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Neida. Det er en historie som skal selge aviser, ikke noe du behøver å tro på. (Du kan tro på det hvis du vil, ingen kan stoppe deg!) Det føles sånn for mange - og overvektige (og de fleste tidligere overvektige) underrapporterer systematisk inntaket sitt - det er alt, uansett hva som står i avisene. Jeg har gått ned 25 kilo og har, beregnet ut fra matinntaket mitt, en forbrenning helt etter læreboka (BMR-kalkulatoren).

Det er ikke en historie som skal selge aviser, det er forskning som viser det. Det må ikke være sånn for alle, men det er mange som får nedsatt forbrenning av å gå langvarig på lavkaloridiett.

Jeg tror periodisk faste er en bedre metode for vektnedgang, også for forbrenningen. Men det er ikke nok forskning på det ennå.

Anonymkode: 553fe...a3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartoffel skrev (På 29.1.2021 den 22.14):

Takk for alle heiarop😃

En person som har slanket seg har lavere forbrenning enn en som har hatt den vekten hele tiden. Derfor blir ikke slike utregninger riktig for en person som har gått ned nye i vekt. 

Det stemmer ikke.. men du må jo selvsagt legge om livet ditt om du vil holde vekta etterpå. 
Jeg har gått ned 60 kg og holdt vekta i 4 år, kan love deg jeg spiser mer enn 1500 kalorier daglig (antagelig over 2000 også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For meg er aktivitet helt avgjørende. Uten det kan jeg knapt se på mat. Men trener jeg hardt, samt har en del hverdagsaktivitet, så slipper jeg tenke noe særlig på mat. 

Dette med mat er kilo, trening er gram, stemmer om du kun ser på kalorier under en treningsøkt. Det som blir glemt i dette regnestykket er alle de andre effektene av trening.

- Man får økt forbrenning gjennom døgnet. Om man beveger seg lite har man veldig lite muskelmasse, og forbrenningen er deretter. 

- Man beveger seg automatisk mer, gjennom hele døgnet. Blant annet på grunn av endorfinnivået. 

- Man føler seg sprekere og strammere, og det gir boost i forhold til livsstilsendring

- Med årene kan man være så tynn man bare vil, men uten fysisk aktivitet kan jeg love deg at magen er for stor, overarmene for slappe, og rompa for flat. 

- Treningen virker for mange apetittregulerende. Man får i større grad lyst på riktig mat, i riktige mengder. (her er det selvfølgelig unntak, som likevel må tenke en del på kostholdet og være enda mer bevisst om treningen gir økt apetitt)

Anonymkode: 4f57a...b50

Dette. Det har blitt populært å påstå at trening ikke har noe å si, for 80% er kosthold, men utover det man faktisk forbrenner i løpet av en treningsøkt så får man fordeler av etterforbrenning og apettittregulering.

En hard økt gjør at jeg mister lysten på sukker og junk. Ikke bare fordi jeg er bevisst på at at det "ødelegger", men fordi det har skjedd noe rent biologisk. Kroppen craver det rett og slett ikke i samme grad.

Anonymkode: 4e583...5fa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartoffel skrev (17 timer siden):

Hyppige og små måltider er døden! Konstant sulten!

Jeg driver med periodisk faste. Spiser middag og kvelds. Har aldri likt frokost uansett, så ingen den biten var ikke vanskelig. Lunsj har jeg tatt senere og senere helt til den har blitt for sent til å ta pga middag :) Det er billig og lett å 'tilpasse'. Det er klart at å spise de to måltidene hver eneste dag ikke alltid passer. Noen ganger, spesielt høytider, kan man selvsagt ha dager med untak. Det er ikke de dagene man legger på seg. 

Når ungen (kun en her) sover borte eller spiser middag borte, kan jeg ta en 48-timer faste.

her kan du ta et gratis kurs fra han som vant den tidligere nevnte nobelprisen https://www.edx.org/course/autophagy-research-behind-the-2016-nobel-prize-in

Det er ca 4 timer totalt.

Anonymkode: 7b55f...d6e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 19.26):

Hvorfor faster dere ikke et par dager i uka? For så å spise normalt resten? 
Det er det jeg gjør for å holde vekta nede. 

Anonymkode: 5ad20...903

Hvor mange dager faster du i uken? Og hvor mange kalorier spiser du dagene du ikke faster?

Anonymkode: eface...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inwe skrev (7 timer siden):

Det stemmer ikke.. men du må jo selvsagt legge om livet ditt om du vil holde vekta etterpå. 
Jeg har gått ned 60 kg og holdt vekta i 4 år, kan love deg jeg spiser mer enn 1500 kalorier daglig (antagelig over 2000 også).

Wow, 60 kilo! Imponerende! Gratulerer 😊 kan jeg spørre hvordan du klarte det? 

Og det er jo veldig godt å høre at du opplever at det ikke stemmer. Håper du har rett. Er bare at "alt" jeg har lest om dette temaet sier noe annet. Nemlig at forbrenninga skrus med for alltid, og sulten skrus opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartoffel skrev (1 time siden):

Og det er jo veldig godt å høre at du opplever at det ikke stemmer. Håper du har rett. Er bare at "alt" jeg har lest om dette temaet sier noe annet. Nemlig at forbrenninga skrus med for alltid, og sulten skrus opp.

Hvis du håper at Inwe (og jeg) har rett, kommer du med stor sannsynlighet til å lykkes med å holde vekta. Ja, vi kan stadig lese om "sparebluss" og "kroppen vil alltid tilbake til høyeste vekt", "fedme går i arv" og "tarmbakteriene gjør deg fet". Disse historiene har noen felles elementer:

Det er faktorer enkeltindividet ikke kan styre.
Det er årsakssammenhenger som ikke hører til i den virkelige verden, og som man derfor ikke kan kontrollere og etterprøve.
Det er påstander som vekker oppsikt, og sterke følelser - frykt, men også lettelse, fordi det betyr at det ikke er den enkeltes "skyld" at han/hun ikke går ned, eller går opp igjen:
Det er historier som får folk som inderlig vil gjøre noe med situasjonen sin, til å føle seg litt maktesløse og kanskje droppe et opplegg som hadde fungert helt fint.
Det er historier som gir dem som bare føler et press om endring utenfra til å gå ned i vekt, men innerst inne er fornøyd, akseptable påskudd til å ikke ta effektive grep.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig funnet noe som funker for meg. Det innebærer ikke å følge noen diett, faste eller telle kcal. Sånne ting holder jeg ut maks 2 uker. Det som har hjulpet er faktisk et par ernæringsfysiologer som jeg kom over på tiktok av alle steder. Hun ene heter the.balanced.nutritionist. Hun er også på Instagram hvis noen vil sjekke henne ut. Betaler ikke for noe opplegg, bare ser det de legger ut. 

Jeg har lært utrolig mye om å sette sammen måltider for å bli mett lenge. Og å ikke være "redd" for næringsrik mat med mye kcal (f. Eks nøttesmør). 

Har også lært at man ikke skal ha noe "neimat" eller en dag i uka hvor man kan spise feks sjokolade. Hvis man forteller seg selv at man ikke har lov så får man bare mer lyst på det. Og når man endelig får lov så overspiser man. Det tar litt tid å venne seg til, men jeg har kommet langt på vei med dette. Det betyr ikke at jeg spiser sjokkis hver dag, men hvis jeg virkelig har lyst på så kan jeg spise litt. 

Også har jeg lært viktigheten av å drikke nok vann, ofte er man bare tørst når man har lyst på noe. Og det hjelper masse hvis du har en kopp eller flaske med sugerør, da drikker man så mye mer ila. Dagen😊 

Nå har jeg gått ned 2 kg på en måned og er så sykt fornøyd og stolt😃

Anonymkode: 55c7b...5a2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fnuggolina

De fleste må følge en strengere plan når man skal mye ned - og om man vil holde minste vekt så må man det ja. Noe som jo gir ganske dårlig livskvalitet.

Så de som klarer holde vekt er nok mest de som øker kaloriinntaket til omtrent 2000 kcal med normal aktivitet - og aksepterer å øke vekten litt fra minste vekt.

Man blir stor/veldig overvektig av å overspise over tid, ikke av å ligge på rundt 2000 kcal og være normalt aktiv. 

Spiser man 3000+ kcal hver dag vil man selvsagt gå ned med 2000 og, men det tar lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Kartoffel skrev (2 timer siden):

Problemet til de som går mye opp igjen er ikke forbrenninga, men at gamle vaner sniker seg tilbake.

De vanene er ikke å spise normalt, men en blanding av masse «skjulte» kalorier samt overspising og generelt for mye i hverdagen.

Man har jo et skadet forhold til mat som under/overspiser, akkurat som all annen avhengighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noen individuelle forskjeller her også. Jeg gikk ned ca 40 kg, og har holdt vekten i snart 10 år. Jeg er nå 63 kg fordelt på 162 cm. Jeg må fortsatt være veldig streng på kostholdet, og er konstant sulten fortsatt. Hvis jeg går over 1700kcal daglig (i gjennomsnitt), øker vekta gradvis. Jeg trener 5 dager i uka (ca 1 time hver gang - tung styrke og intervalltrening), i tillegg til at jeg går minst 10 000 skritt daglig. Vil derfor ikke akkurat kalle meg inaktiv heller. Alle kalkulatorer jeg har testet mener jeg skal spise mer, men kroppen min er åpenbart ikke enig (og ja, jeg har kontroll på absolutt alle kalorier jeg får i meg).

Tror nok både hormoner og tarmfloraen kan ha betydning, selv forskere er åpne på at det her er kunnskapshull. En del av dere som er veldig bastante her hadde nok hatt godt av å ha i bakhodet at forskning oppdager noe nytt hele tiden, og at det er urealistisk at dagens teorier er den hele og fulle sannhet for alle. Og at det som er riktig for en selv ikke nødvendigvis er riktig for alle andre også. 

Anonymkode: 32018...538

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor mange dager faster du i uken? Og hvor mange kalorier spiser du dagene du ikke faster?

Anonymkode: eface...4f7

Jeg faster to dager i uka. I høst fastet jeg mandag og tirsdag, i fem uker. Gjør det altså ikke hele tiden. 
Jeg spiste en lett frokost, og så et lett måltid utpå dagen (byggrynslunsj og et egg fex). 
Så ingenting før neste morgen. Aner ikke hvor mange kalorier, men det var ikke mye.

Spiste normalt resten av uka. Både burger og lørdagsgodt. Gikk ned ca 4 kg, en klesstørrelse på 5 uker. 

Klarte å holde meg nede helt til jul. Så nå skal jeg ta en faste snart igjen. 
Fikk mange aha-opplevelser. Som at det ikke er farlig å gå sulten, sultfølelse går over. Skjønner også nå mekanismen med de som sulter seg syke. Så dette er nok ikke for alle. 
Det passer min psyke. Jeg har også barn, og valgte dette for å påvirke familien minst mulig. Tror det er bedre for barn at mor hopper over et måltid fordi hun faster enn å se en forelder sitte og spise salat og telle kalorier hele tiden. For å være ærlig er jeg for lat og ustrukturert til å telle kalorier. 😅

Anonymkode: 5ad20...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...