Kartoffel Skrevet 29. januar 2021 #1 Del Skrevet 29. januar 2021 Må innrømme at jeg er demotivert i vektnedgangsfasen min nå. Jeg skal ned MANGE kilo til. Og spiser nå ca 1500 kcal daglig. Syns det ofte er utfordrende og krever mye fokus og selvdisiplin. Blir på en måte sliten av det, selv om det også er moro med vektnedgangen og det føles godt å spise sunnere. Men må også innrømme at selv om dette er en livsstilsendring så føler jeg at 1500 kcal er såpass lite at jeg har en opplevelse av at jeg slanker meg. Jeg vet man må spise mindre kalorier resten av livet, mest sannsynlig. Men kan jeg ikke øke litt? Må jeg virkelig leve på 1500 kcal resten av livet når jeg har nådd idealvekten min? Det gjør meg demotivert, for jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut med å spise såpass lite resten av livet. 😔 (vil legge til at jeg blir fulgt opp av ernæringsfysiolog og 1500 kcal er det jeg har fått anbefalt å ligge på) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #2 Del Skrevet 29. januar 2021 Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Har du sykdom eller plager som hindrer deg i å trene? Jeg er en liten dame på 153 cm som forbrenner 1400 kalorier på en rolig dag. Men dersom jeg jogger i en time forbrenner jeg over 2000 kalorier den dagen. Så jeg ville undersøkt muligheter for å øke aktivitetsnivået ditt. Mosjon er bra for både hjerte og hjerne uansett Anonymkode: 616ac...269 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnlikesbras Skrevet 29. januar 2021 #3 Del Skrevet 29. januar 2021 Har ernæringsfysiologen sagt noe om det? Jeg vil tro det er hen du skal snakke med. Du må finne en balanse mellom energi inn, og energi ut, som passer deg. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #4 Del Skrevet 29. januar 2021 Nei absolutt ikke! Jeg syntes det er merkelig at en ernæringsfysiolog har sagt dette, og i det heletatt ber deg om å telle kalorier. Er det en klinisk ernæringsfysiolog? 1500 er vel uansett for å ligge i underskudd? Da må du jo opp for vedlikehold😊 og hvis du feks trener styrke og får økt muskelmasse så forbrenner du også mer. Anonymkode: 55c7b...5a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #5 Del Skrevet 29. januar 2021 Det blir etterhvert den nye normalen å spise mindre, men det skjer ikke over natten. Vent til du har nådd målet ditt før du tar sorgene på forskudd. Hjernen setter alltid spørsmål ved det man gjør om den ikke får det den liker og som gir en følelse, det er det samme om du slutter med nikotin, alkohol, sukker eller fett. Hjernen din lyver. Lykke til Anonymkode: 63891...0ac 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #6 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg klarte fint å gå ned 8 kg på en høst der jeg hadde rom for sjoklade og pizza. Jeg måtte gjøre drastiske endringer, men ikke helt kutte ut det usunne. Enkelte dager lå jeg garantert over 1500 men gikk likevell ned. Det tragiske er at treningssentret mitt stengte 1 januar. Det tok helt piffen av meg og jeg gikk på en skikkelig kostholdsmell. Jeg er på vei tilbake til gamle vaner, og må komme meg tilbake til sunne rutiner igjen Anonymkode: d45d1...41c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #7 Del Skrevet 29. januar 2021 Hvorfor faster dere ikke et par dager i uka? For så å spise normalt resten? Det er det jeg gjør for å holde vekta nede. Anonymkode: 5ad20...903 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #8 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg klarte fint å gå ned 8 kg på en høst der jeg hadde rom for sjoklade og pizza. Jeg måtte gjøre drastiske endringer, men ikke helt kutte ut det usunne. Enkelte dager lå jeg garantert over 1500 men gikk likevell ned. Det tragiske er at treningssentret mitt stengte 1 januar. Det tok helt piffen av meg og jeg gikk på en skikkelig kostholdsmell. Jeg er på vei tilbake til gamle vaner, og må komme meg tilbake til sunne rutiner igjen Anonymkode: d45d1...41c Det der er en dårlig unnskyldning. Trening er gram, mat er kg! Slanket meg flere kg i fjor, uten å trene det spøtt. Fastet da. Anonymkode: 5ad20...903 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #9 Del Skrevet 29. januar 2021 Du må jo spise i kaloriunderskudd når du skal ned i vekt, og ja, klart du kjenner det, men du skal ikke bli sliten av det. Hvor høy er du, og hvor aktiv vil du si du er, eller kommer til å være? Uansett hva vedlikeholdsnivået ditt kommer til å være, vil det være akkurat passe for deg. Tror du bare har misforstått ernæringsfysiologen din! Anonymkode: 26677...689 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #10 Del Skrevet 29. januar 2021 Det er mye mer avslappende å heller faste, enn å torturere seg selv med små måltider hele tiden. Da tenker man jo ikke annet enn mat når man må telle telle telle. Anonymkode: a9289...89e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #11 Del Skrevet 29. januar 2021 Det kan faktisk være at du vil trenge mindre når du har gått ned. Ser det står i HI at du du skal ned mange kg. Etter hvert som vekten går ned, vil du gå ned mindre og mindre da en mindre kropp trenger mindre energi. Og med alderen går også forbrenningen ned. Også kommer kroppen sitt mas om å vil gå opp i vekt igjen. Sulten og sug etter mat blir noe man må leve med. Alternativet er å øke aktivitetsnivået... Ser faste er nevnt. Det er faktisk ikke så dum ide. Til og med sunt om man skal tro nobelprisvinner i medisin 2016 https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2016/press-release/ Anonymkode: 7b55f...d6e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #12 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg følger ikke noe fasteprogram, men har kuttet frokost og spiser bare en sunn smoothie (type grønnsaker og superfood, med litt frukt for smakens del). Da kan jeg spise hva jeg vil til middag uten å merke det på vekta. Men som en ekstrabonus blir jeg fortere mett til middagen også, siden jeg spiser så lite resten av døgnet. Å telle kalorier til hvert måltid, eller ha veldig smale rammer (= aldri kunne spise seg skikkelig mett) hadde jeg neppe hatt viljestyrke til. Anonymkode: acdea...70a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hysjteria Skrevet 29. januar 2021 #13 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er mye mer avslappende å heller faste, enn å torturere seg selv med små måltider hele tiden. Da tenker man jo ikke annet enn mat når man må telle telle telle. Anonymkode: a9289...89e Det kommer jo helt an på. Jeg hadde ikke fikset å faste, men synes små måltider er helt topp. Det er tvilsomt at 1500 er det du skal ligge på resten av livet, da ligger de aller fleste i underskudd. Kan hende det ideelle for vedlikehold hos deg er rundt 2000, mer hvis du trener daglig 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #14 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg følger ikke noe fasteprogram, men har kuttet frokost og spiser bare en sunn smoothie (type grønnsaker og superfood, med litt frukt for smakens del). Da kan jeg spise hva jeg vil til middag uten å merke det på vekta. Men som en ekstrabonus blir jeg fortere mett til middagen også, siden jeg spiser så lite resten av døgnet. Å telle kalorier til hvert måltid, eller ha veldig smale rammer (= aldri kunne spise seg skikkelig mett) hadde jeg neppe hatt viljestyrke til. Anonymkode: acdea...70a * sunn smoothie til lunsj, skulle det være Anonymkode: acdea...70a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #15 Del Skrevet 29. januar 2021 hysjteria skrev (1 minutt siden): Det kommer jo helt an på. Jeg hadde ikke fikset å faste, men synes små måltider er helt topp. Det er tvilsomt at 1500 er det du skal ligge på resten av livet, da ligger de aller fleste i underskudd. Kan hende det ideelle for vedlikehold hos deg er rundt 2000, mer hvis du trener daglig De fleste fikser å faste om de trener kroppen til det. Kroppen følger en klokke, og om den er vandt med å få mat klokken 12, så produserer den sulthormoner rundt den tida. Om du over tid spiser feks kun 1-2 måltider til dagen, så slipper du unna mye sultfølelse ellers. Anonymkode: a9289...89e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #16 Del Skrevet 29. januar 2021 Hvis du er på lavkarbodiett så slipper du å tenke på kalorier og kan spise deg mett. Du må holde øye mer karboinntaket da. Har vært på lavkarbo i 15+ år og er fornøyd med det. Tror ikke det er alle som passer den dietten, men for mange så er det helt prima. Anonymkode: d9277...f4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 29. januar 2021 #17 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg klarte fint å gå ned 8 kg på en høst der jeg hadde rom for sjoklade og pizza. Jeg måtte gjøre drastiske endringer, men ikke helt kutte ut det usunne. Enkelte dager lå jeg garantert over 1500 men gikk likevell ned. Det tragiske er at treningssentret mitt stengte 1 januar. Det tok helt piffen av meg og jeg gikk på en skikkelig kostholdsmell. Jeg er på vei tilbake til gamle vaner, og må komme meg tilbake til sunne rutiner igjen Anonymkode: d45d1...41c Der er vi to! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #18 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Har du sykdom eller plager som hindrer deg i å trene? Jeg er en liten dame på 153 cm som forbrenner 1400 kalorier på en rolig dag. Men dersom jeg jogger i en time forbrenner jeg over 2000 kalorier den dagen. Så jeg ville undersøkt muligheter for å øke aktivitetsnivået ditt. Mosjon er bra for både hjerte og hjerne uansett Anonymkode: 616ac...269 Samme her, men jeg er 165 og 57 kilo, og forbrenner 1550 på en rolig dag. Løper ca 30-45 min hver dag, for å kunne spise litt mer (og være i god form). Anonymkode: 22dfe...d82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #19 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg er 165 cm høy og får mye hverdagsaktivitet i jobben min. Går turer utenom på ca en time hver dag. Skal øke intensiteten etterhvert når formen blir bedre,men opplever å få mye ut av turene nå. Det er en klinisk ernæringsfysiolog ja. Jeg gikk fra å overspise flere tusen kcal til å ligge på 1500😐 Og jeg vil jo bare forbrenne mindre og mindre etterhvert som jeg går ned, og kutte ned ytterligere enn 1500 kcal tror jeg helt ærlig ikke jeg klarer særlig lenge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 29. januar 2021 #20 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg tror nok man ofte venner seg fint til mindre størrelser på måltidene etter hvert. Nå vet jeg ikke hvor mye jeg får i meg, for jeg bare halverte mengdene. Men det var bare de første ukene at jeg gikk sulten, og ikke så ofte da heller. Nå er jeg vant til mengdene og er alltid mett når jeg har spist. Jeg og syntes det var nitrist i starten, å tenke på at jeg skulle spise så mye mindre resten av livet. Og ingen helgegodteri. Kom jo ikke til å glede meg til en lørdag igjen! Men det ble veldig bra, jeg orker ikke mer mat nå enn det jeg skal ha, så det er ikke et savn. Og helga er like fin som før, gleder meg like mye til fritid og god mat. Så - kroppen trenger nok mindre, når den blir mindre, og det blir en vane! Kan ikke skjønne nå hvordan jeg klarte større porsjoner tidligere. Lykke til videre, TS! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå