Gå til innhold

Kaloribehov - liten dame

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan spiser dere andre små damer? (155-165 cm) 

Lurer bare på, fordi jeg sjekka noen kalkulatorer på nett og i følge dem skal jeg jo nesten ikke spise noenting 🙈 Bare jeg spiser en pose ostepop eller litt kake er jo nesten dagsbehovet mitt dekket, mens typen kan gjøre det samme uten å engang være i nærheten.. 

Anonymkode: 316ee...960

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 161 cm, 56 kilo, og opprettholder vekta på 1900-2000 kcal. Synes verken det er mye eller lite. Såklart kan jeg ikke mumse sjokolade hele dagen alle dager uten å bli tjukk. Men det forventer jeg heller ikke å kunne, og jeg ser ikke på det som en katastrofe. Godteri og kake har en underordnet rolle i kostholdet mitt.

Anonymkode: c4d31...235

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 153 høy og veier 54 kg. Er ganske aktiv, går til og fra jobb til vanlig (i fjor hadde jeg hjemmekontor). I tillegg trener jeg styrke ca 3 ganger i uka. I januar har jeg ligget på ca 1800 kalorier i forbrenning pr dag. Har trent en del. På hviledager forbrenner jeg «bare» 1400 kalorier. Ønsker ikke å gå ned i vekt, men prøver å holde inntaket mitt på rundt 1500 kalorier om dagen. Passer på å få i meg nok protein.

Anonymkode: 8c1d2...25e

Skrevet

Men asså, siden når ble det logisk å spise en hel pose ostepop aleine? Da burde man revurdere kostholdet litt tenker jeg hvertfall.. 

Anonymkode: 0ce30...fa0

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du kan regne ut dit anbefalte kaloriintakk ved å brukte TDEE-kalkulator. Se her:

https://tdeecalculator.net/

Da legger du inn hvor aktiv du er, høyde, vekt osv. Da kommer det opp daglig inntak for å vedlikeholde vekten du har pr nå eller du kan velge "cutting" eller "bulking". 

De pleier kutte ned ca. 500 kcal pr dag, som gjør at du går ned cirka en halv kg i uken (+/- vil alltid forekomme pga individuelle forskjeller). Skal du ned i vekt anbefales det å få inn tilstrekkelig med protein for å forsøke å holde på musklene. Dette sikrer at det er fett du mister, og ikke muskler. Cirka 2 x pr. kg kroppsvekt (hvis du er innenfor normalvekten). Det anbefales også styrketrening for å opprettholde/holde på musklene.

Jeg er 162 cm, men jeg trener styrketrening 5-6 dager i uken og løper 3 dager i uken. Jeg spiser cirka 2300-2500 kalorier per dag. Jeg teller for øyeblikket ikke kalorier, så er bare sånn cirka. for å holde vekten min på 63-65 kg. Spiser 6-7 måltider om dagen. Koser meg i helgene. Husk at en chips, eksempelvis sørlandschips er over 1000 kalorier! Du får ganske mye god og ren mat for de kaloriene som holder deg mett lenge!

Går fort opp i mot 10.000-15.000 skritt pr dag 🙂 Dagene jeg løper er jeg oppi cirka 20.000 skritt. 

Endret av saloni
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er 165 og 57 kg, veldikeholder på 1550 en dag uten trening. Pleier å trene hver dag slik at jeg har mer å gå på. 
Pleier å hoppe over frokost, men spiser godt til lunsj og middag. Spiser gulrøtter med kesamdip, eller druer, til kvelds hvis jeg måå ha noe. 

Anonymkode: 48467...737

• Liker 1
Skrevet (endret)

-

Endret av saloni
Skrevet

Jeg opprettholder vekta på ca 1500 - 1600 kcal om dagen pga lavt aktivitetsnivå. Er kronisk syk så sjeldent jeg har større aktivitetsnivå, men i gode perioder når jeg ofte en TDEE på 1800-1900 kcal. Jeg er 152cm og normalvektig. 

Anonymkode: 92176...531

• Liker 1
Skrevet

163 og 46 kg. Kan ligge på 1500, men er i tillegg veldig aktiv. Uproblematisk for meg da, jeg får spist meg god og mett på 1500, og i det kan jeg fint få plass til både sunn mat, og sjokolade og potetgull. Foretrekker sunn mat og litt kos innimellom. 

Anonymkode: d25ef...71d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men asså, siden når ble det logisk å spise en hel pose ostepop aleine? Da burde man revurdere kostholdet litt tenker jeg hvertfall.. 

Anonymkode: 0ce30...fa0

Nå er jeg ikke en liten dame, men det å spise en pose ostepop alene ( forøvrig århundrets minste poser) hvis en skal kose seg på en lørdag, har faen meg aldri vært ulogisk :ler:.

Hvis det var så sjokkerende for deg så er det du som bør revurdere nazi-kostholdet ditt "ASSÅ ".  For en deprimerende stangselleritilværelse - prikken over i en er om man uansett stryker med som 33 åring. Men da har man jo iallefall vært veldig veldig "sunn" da. Det er jo en "trøst" for noen.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 9
Skrevet

ligger på 1700kcal daglig ca her. 165cm 60 kg . Ufør og mye stillesitting

Anonymkode: 5d992...f23

• Liker 1
Skrevet

Og ja til spising av hel pose ostepop en gang i blandt :)  :) 

Anonymkode: 5d992...f23

• Liker 2
Skrevet
Jr.Garcon skrev (1 time siden):

Nå er jeg ikke en liten dame, men det å spise en pose ostepop alene ( forøvrig århundrets minste poser) hvis en skal kose seg på en lørdag, har faen meg aldri vært ulogisk :ler:.

Hvis det var så sjokkerende for deg så er det du som bør revurdere nazi-kostholdet ditt "ASSÅ ".  For en deprimerende stangselleritilværelse - prikken over i en er om man uansett stryker med som 33 åring. Men da har man jo iallefall vært veldig veldig "sunn" da. Det er jo en "trøst" for noen.

Hvis man spiser ostepop tilsvarende "nesten hele dagsbeløpet" på rundt 1500 kcal så spiser man faktisk for mye ostepop.

Anonymkode: e7b7a...81c

• Liker 7
Skrevet

164cm og 50kg her. Løpetrening nesten hver dag a 10-15 km. Har ikke bil, så må gå en del. En dag er normalt 22-30 000 skritt. Holder vekten. Spiser aldri en hel pose chips eller lignende. Spiser meg oftest mett på mat. Men tar meg både vin, is, vafler, Baileys og sjokolademelk uten å gå opp i vekt

Anonymkode: f6388...b89

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis man spiser ostepop tilsvarende "nesten hele dagsbeløpet" på rundt 1500 kcal så spiser man faktisk for mye ostepop.

Anonymkode: e7b7a...81c

Uenig. Hvis man slavisk spiser 1500 kcal daglig og så justerer ned matinntaket på lørdagen til 1310 kcal for å kunne unne seg 24,5 stk. Ostepop, så har man et manisk forhold til kosthold og kalorier.  Blir like tilbakestående som damer som ikke spiser en dritt en hel dag fordi de skal drikke alkohol på kvelden og ikke vil gå over kcal "dagskvota" si.  Det er garantert mer usunt i lengden både psykisk og fysisk.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

163 og 46 kg. Kan ligge på 1500, men er i tillegg veldig aktiv. Uproblematisk for meg da, jeg får spist meg god og mett på 1500, og i det kan jeg fint få plass til både sunn mat, og sjokolade og potetgull. Foretrekker sunn mat og litt kos innimellom. 

Anonymkode: d25ef...71d

Er det bevisst at du prøver å holde så lav BMI ?

Anonymkode: 048ff...e82

• Liker 3
Skrevet

er 161, 52 kilo. Spiser mye, trener veldig mye. Spiser ikke usunt, men mye fett (smør, ost, avokado, yoghurt med 10 % fett, mye grønnsaker og bær, kjøtt og fisk. 

Trener meg fullstendig gjennom våt av svette ca 10-13 timer i uka, pluss noen timer roligere yoga, pluss turer med hunden (som jeg ikke ser på som trening, men det er jo en god del skritt likevel).

Spiser mer enn mannen min som veier 80 kilo, men trener mer også. 

Anonymkode: cff43...a70

• Liker 1
Skrevet

Er ca 150 selv. Jeg har en aktiv jobb med 10-15 000 skritt per dag, har hunder som må luftes og barn som også krever litt mer enn rolige ettermiddager i sofaen. Jeg kan spise 2000 kalorier, men er da per definisjon moderat aktiv 12-14 timer av døgnet. 

Min erfaring er (heldigvis) at med et sunt kosthold, ikke sjokolade og annet godt i ukedagene (men selvsagt utskeielser uten kaloritelling til spesielle anledninger og kanskje på lørdager) er det ikke noe problem å leve på 1500-2000 kalorier. Du kan spise MYE god og sunn mat med ei maksgrense på 2000 kalorier per dag. Men den plata med 200 gram sjokolade på kvelden må selvsagt utgå i hverdagene. 

Skrevet

jeg er 1,64 høy og 53 kg. tror jeg ligger på ca 2500 kcal daglig. spiser en del chips og nøtter, drikker kakao med krem daglig. ingen problem å holde vekten, men så trener jeg mye og spiser ikke godteri eller kaker.

Anonymkode: 00e50...21b

• Liker 1
Skrevet

Er 161 cm, og for å opprettholde trivselsvekten min kan jeg spise 1500 kalorier. Da er ikke trening inkludert. Kan spise 2-300 kalorier mer daglig når jeg trener, uten å legge på meg.

Anonymkode: 42e6e...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...