Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har muligheter til å få meg fast jobb i det offentlige. Jeg vil få mye bedre arbeidsvilkår og større evne til å påvirke i det offentlige.

Den private jobben tjener jeg mer på. Begge jobbene er i samme bransje.

Er det lov å takke ja til jobben i det offentlige og samtidig jobbe freelance i det private selv om det er i samme bransje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Offentlige virksomheter har som regel retningslinjer for bierverv/biarbeid.  Sjekk reglene i den aktuelle virksomheten. 

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på. 

Du kan ikke jobbe i skatteetaten og samtidig jobbe freelance som regnskapsfører i det private på fritiden. 

Men du kan fint jobbe som barnevernskonsulent og samtidig selge sokker på internett på fritiden.

Anonymkode: 08cb0...cfd

• Liker 1
Skrevet

Det er meget tvilsomt at du kan gjøre. En skal ikke jobbe for en konkurrende bedrift som oftest.

Anonymkode: fed14...9db

Skrevet
mmd skrev (4 timer siden):

Offentlige virksomheter har som regel retningslinjer for bierverv/biarbeid.  Sjekk reglene i den aktuelle virksomheten. 

Ja. Mange virksomheter krever at det skal søkes om bierverv, og hvis biervervet går ut over jobben på noe vis (interessekonflikter, at man sliter seg ut og presterer dårligere på jobben etc), får man nei. 

Anonymkode: a8f58...48c

• Liker 2
Skrevet

Om det er en stilling innenfor byggesak bør du ikke blande rollene https://www.nrk.no/emne/byggesakene-pa-tjome-1.13560794 

Den avdelingen du skal jobbe i vil ha retningslinjer på dette, disse kan du sette deg inn i, og ta samtidig en prat med ledelsen. Når du jobber I det offentlige må du i mange tilfeller sørge for at du er en nøytral og ikke inhabil part, og ikke ha private roller som kan komme i konflikt med dette. 

Anonymkode: ca27e...5ae

Skrevet

Umulig å svare på en så generell problemstilling. 

Du kan jo fint jobbe på et kommunalt sykehjem og ta vakter på et privat sykehjem. Eller jobbe som jordmor på sykehus og på privatklinikk på si. Men det er mange eksempler der det er problematisk også. 

Sjekk med den offentlige arbeidsgiveren hvis du er usikker. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...