Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,
etter en lang prosess med tingrett, lagmannsretten og deretter en anke til høyesterett vite at høyesterett har avvist anken, å dommen derfor blir stående🙏🏻 Kan endelig prøve å legge to lange år bak meg. Er snakk om voldtekt. Når kan jeg forvente at erstatningen kommer? Har snakket med bistandsadvokaten, men hun ville ikke love for mye. Noen erfaringer? 

Anonymkode: a42ff...679

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet
Zodiaq skrev (1 minutt siden):

Det spørs på betalingsvilligheten til overgriper. Det er mer symbolsk med mindre overgriper er bemidlet

Hen har ikke mulighet å betale selv. 

Gjest Alexa92
Skrevet

Så fint at du endelig kan begynne å legge dette bak deg! Det kommer kanskje an på summen, i min sak ble overgriper dømt til å betale 50 000, og såvidt jeg husker tok det et par måneder før jeg mottok erstatningen. 

Skrevet

Syns det er rart med de som syns det er viktig med penger i en slik sak. Det hjelper jo ingenting.. 

Anonymkode: ab7a3...9bd

• Liker 1
Gjest Alexa92
Skrevet
Zodiaq skrev (18 minutter siden):

Hvordan opplevdes det å få erstatning? Jeg tenker at når noe så forferdelig har hendt så kan det umulig måles i penger. Hvis sykehuset hadde gjort feil og tatt livet av kona, så ville jeg blitt rasende over forslag om erstatning. Jeg ville ønsket en unnskyldning og at ble registrert, men penger? Ønsker ikke å høres ufin ut, men hvordan opplevdes det å få penger?

Jeg mener at eksemplet ditt ikke helt kan sammenlignes. I saker om seksuelle overgrep er det ofte bevisspørsmålet vanskelig og mange offer må lide den ekstra påkjenningen det er å ikke bli trodd, eller at man "overdriver" ved å gå til anmeldelse. Jeg var 14 år da jeg ble utnyttet av en 21-åring, og jeg innså ikke før jeg ble eldre hvor alvorlig det var og hvordan det preget meg i ettertid. Det at han ble dømt både til fengsel og til å betale oppreisningserstatning kjentes ut som en stor lettelse, fordi det var en bekreftelse på at det som skjedde med meg ikke var greit, og at jeg ikke var til å klandre for det. Jeg tror det handler mest om det symbolske og ikke nødvendigvis om beløpet man mottar, iallefall var det slik for meg.

Skrevet
Alexa92 skrev (På 1.2.2021 den 18.54):

Jeg mener at eksemplet ditt ikke helt kan sammenlignes. I saker om seksuelle overgrep er det ofte bevisspørsmålet vanskelig og mange offer må lide den ekstra påkjenningen det er å ikke bli trodd, eller at man "overdriver" ved å gå til anmeldelse. Jeg var 14 år da jeg ble utnyttet av en 21-åring, og jeg innså ikke før jeg ble eldre hvor alvorlig det var og hvordan det preget meg i ettertid. Det at han ble dømt både til fengsel og til å betale oppreisningserstatning kjentes ut som en stor lettelse, fordi det var en bekreftelse på at det som skjedde med meg ikke var greit, og at jeg ikke var til å klandre for det. Jeg tror det handler mest om det symbolske og ikke nødvendigvis om beløpet man mottar, iallefall var det slik for meg.

Stiller meg bak denne. Tiltalte er dømt og sitter nå inne, har vært en altfor lang prosess. Pengene som jeg har blitt tildelt er tildelt av en grunn og det er også en grunn for at det er høyere enn den faste 150.000. Får muligheten til å gjøre ting jeg ikke har turt å gjøre de siste årene og en mulighet til blant annet å flytte til en annen by, da det ikke er godt for meg å bo her. Forstår spørsmålet til personen over men tenker også da at Zodiaq ikke har vært gjennom dette selv. 
Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...