Gå til innhold

Lære nytt språk med ADD

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har en forlovede som kommer fra Latvia ig har utrolig lyst til å lære meg språket, slik at det er lettere for meg å kommunisere med familien hans. Søsknene hans og moren hans kan norsk, men vil gjerne også kunne hatt en samtale og blitt mer kjent med resten av familien hans. Problemet er at jeg har ADD, og klarer ikke å lære meg et språk som andre gjør. Er det noen som har ADD/ADHD og som har noen tips om hvordan jeg kan få til å lære meg latvisk?

Anonymkode: d7cd7...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan da fint lære, som alle andre. Men, du må finne teknikk som funker for deg.

Anonymkode: 5f101...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ADHD kombinert type, og lærer meg for tiden et nytt språk. Mitt nye språk har ikke Duolingo, Drops eller andre språklæringstjenester, så jeg bruker Quizlet, lager mine egne sett der. Setter bilder til hvert ord, slik at jeg kan både se bilder og lese når jeg lærer nye ord. Kan også legge inn uttale for hvert ord. Blir som en form for hjemmelaget Duolingo. Jeg "spiller" Quizlet 10-15 minutter om dagen. Gjør underverker når det kommer til å lære nye ord, uttrykk og begreper.

Prøv å snakk så mye latvisk som du kan i hverdagen, gjerne knyttet opp til aktiviteter. Som når dere lager mat. Si navnene til matvarene du bruker på latvisk. Når du kan matvarene, kan du øve på en enkel samtale, typ: "Jeg skjærer salat. Jeg steker kjøtt. Hva gjør du?". Fra dette utgangspunktet utvider du med nye ord og uttrykk som du lager til setninger, basert på aktiviteten du driver med. Etter hvert kan du faktisk snakke ganske utfyllende om aktiviteten. 

For meg har det vært viktig å bruke praktiske situasjoner i læring. Jeg henger også post it-lapper rundt i huset med navnet på tingen lappen henger på. For eksempel henger jeg en lapp med "speil" på speilet, "vaskemaskin" på vaskemaskinen. Da ser jeg lappene hele tiden, og øver liksom ordene uten at jeg setter meg ned for å "pugge gloser". 

Har forloveden din barn i familien som snakker latvisk? Barn en helt supre å lære språk sammen med fordi man kan ha helt enkle samtaler. Barn er opptatte av ord og begreper, og bruker disse mye. De synes også det er supergøy å få lære bort noe til en voksen! Jeg har barn i omgangskretsen med mitt nye språk som morsmål. Lærer aldri så mye som når jeg leker, tegner og snakker med dem.

Håper virkelig du får til å lære deg latvisk. Det å lære språk går i rykk og napp. Man vil helst lære og kunne alt med en gang, men det tar tid. Vær tålmodig. Det er lov å være frustrert når man synes det går trått. 

Lykke til!

Anonymkode: f9097...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...