Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har en datter på snart et halv år. Vi har veldig lyst på nr 2 er det for tidlig å prøve? :

Anonymkode: c2fc7...fa4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vårt ønskede søsken kom aldri dessverre.

Anonymkode: bdc9c...c99

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn nr. 2 kom da første var 1,5 år.

Anonymkode: 239cf...7d8

• Liker 1
Skrevet

Dere bestemmer helt selv når dere vil prøve. Det beste for kroppen er å vente 2 år, men det er ikke en anbefaling. 

Anonymkode: 6b417...763

• Liker 3
Skrevet

18 mnd mellom mine. Problemfritt sv.skap.

Anonymkode: ea552...4e4

• Liker 1
Skrevet

Det blir 2,5 år mellom mine. Skulle egentlig peile oss inn på 3-4 men ble litt revet med når vi ser hvor fint det er for søsken å være nære i alder. Førstemann gikk gjennom en svært krevende fase 1,5-2 år så jeg er utrolig takknemlig for at vi ikke fikk nr 2 oppi det, men man vet jo aldri når de går gjennom vanskelige ting. Flertallet jeg snakket med i forkant hadde aldersforskjell på 18 mnd til 3 år og det som gikk igjen var at det var ekstra hardt før førstemann var 2,5 år. Så derfor falt valget vårt på det, minst mulig aldersforskjell men samtidig prøve å gjøre det enklest mulig for oss selv 😊 men jeg tenker man vet aldri hvor lenge prøvingen tar. 

Jeg kan forresten nevne en ting til: jeg var klar for å kjøre på med nr 2 med en gang når førstemann var 4 mnd frem til han var 11 mnd. Da plutselig begynte jeg å finne meg selv litt mer og var heeeelt på bakbeina og ville vente lenge med nr 2. Så følelsene kan svinge, men jeg tenker at man sjeldent angrer på å få barn, så følg magefølelsen og så tenker jeg at dere kan nok ikke trø feil. Det er positivt og negativt både med det ene og det andre!

Anonymkode: 6814e...109

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det blir 2,5 år mellom mine. Skulle egentlig peile oss inn på 3-4 men ble litt revet med når vi ser hvor fint det er for søsken å være nære i alder. Førstemann gikk gjennom en svært krevende fase 1,5-2 år så jeg er utrolig takknemlig for at vi ikke fikk nr 2 oppi det, men man vet jo aldri når de går gjennom vanskelige ting. Flertallet jeg snakket med i forkant hadde aldersforskjell på 18 mnd til 3 år og det som gikk igjen var at det var ekstra hardt før førstemann var 2,5 år. Så derfor falt valget vårt på det, minst mulig aldersforskjell men samtidig prøve å gjøre det enklest mulig for oss selv 😊 men jeg tenker man vet aldri hvor lenge prøvingen tar. 

Jeg kan forresten nevne en ting til: jeg var klar for å kjøre på med nr 2 med en gang når førstemann var 4 mnd frem til han var 11 mnd. Da plutselig begynte jeg å finne meg selv litt mer og var heeeelt på bakbeina og ville vente lenge med nr 2. Så følelsene kan svinge, men jeg tenker at man sjeldent angrer på å få barn, så følg magefølelsen og så tenker jeg at dere kan nok ikke trø feil. Det er positivt og negativt både med det ene og det andre!

Anonymkode: 6814e...109

Mens jeg var sjeleglad for at vi allerede hadde et søsken når eldste ble 2,5, for mer slitsom unge har jeg ikke hatt. 😅

Anonymkode: d96f2...b80

Skrevet

Vi var ikke klare for nr.2 før nr.1 var 5 år. Tok et år å prøve, så ble 6 år mellom dem. Syns det var helt perfekt. Men så kunne jeg aldri tenkt meg to tette. Liker å få en stund med 'frihet' før småbarnstid igjen, kroppen tilbake, kjærestetid osv. Deilig å ha ett barnehagebarn om gangen osv.

Skrevet

Vi fikk nr. 2 20 mnd. etter førstemann. Personlig er jeg glad det ikke ble tettere, mest fordi det kjentes som første barn trengte meg helt fram til da. Det var egentlig et "uhell" at det ble så tett også, vi hadde tenkt rundt 3 år. Men nå som de er 1 og snart 3 er det i hvert fall veldig fint, de er tydelig glade i hverandre. 

Men jeg kjenner både folk med rundt 12 mnd mellom barna som syns det er topp og søsken med 6-7 år mellom som er veldig gode venner. Det finnes ingen fasit, og kommer an på hvilke barn man får og hva foreldrene ønsker og orker. 

Anonymkode: b80e9...db4

Skrevet

Vi har 24 mnd fra første sin fødsel til andremann ble unnfanget. 

Hadde ikke vært aktuelt med mindre mellomrom enn det for oss, syntes det er tett nok! 

"Verdens Helseorganisasjon anbefaler 18-24 måneder mellom to svangerskap, mens en studie som ble publisert i JAMA i 20181, anbefaler 12-18 måneder mellom to svangerskap."

"Forfatterne konkluderer med at et tidsrom på mellom 18 måneder og 59 måneder mellom en fødsel og neste unnfangelse er optimalt, ettersom kortere tid enn 18 måneder, eller lengre tid enn 59 måneder, øker risikoen for negative hendeler." 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/perfekt-aldersforskjell/?page=1

Anonymkode: 97e8d...6e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og mannen har en datter på snart et halv år. Vi har veldig lyst på nr 2 er det for tidlig å prøve? :

Anonymkode: c2fc7...fa4

Vi fikk nr. 2, 3 år etter nr.1. Vi har totalt 4 barn som vi har fått sammen :) 

Anonymkode: bbfc6...1ee

Skrevet

Det er ikke for tidlig hvis det er det dere ønsker. Vi begynte prøvingen på nr 2 da eldste var 8 mnd. Det tok ett år å bli gravid så det endte med 2 års mellomrom som var helt perfekt. :) Vi begynte prøvingen på nr 3 da nr 2 var litt over ett år, der ble jeg gravid på første forsøk så igjen ble det ca 2 års mellomrom. Jeg har forøvrig ikke hatt noen problemer, hverken i svangerskapene eller under fødslene, pga tette svangerskap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har 24 mnd fra første sin fødsel til andremann ble unnfanget. 

Hadde ikke vært aktuelt med mindre mellomrom enn det for oss, syntes det er tett nok! 

"Verdens Helseorganisasjon anbefaler 18-24 måneder mellom to svangerskap, mens en studie som ble publisert i JAMA i 20181, anbefaler 12-18 måneder mellom to svangerskap."

"Forfatterne konkluderer med at et tidsrom på mellom 18 måneder og 59 måneder mellom en fødsel og neste unnfangelse er optimalt, ettersom kortere tid enn 18 måneder, eller lengre tid enn 59 måneder, øker risikoen for negative hendeler." 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/perfekt-aldersforskjell/?page=1

Du mener to år?

Anonymkode: d32b5...176

• Liker 1
Skrevet

Aldri. 

Anonymkode: 0838c...9c2

Skrevet

Har to år mellom første og andre barnet, og 17mnd mellom andre og tredje. Begge deler gikk helt fint, men to år er nok mest "riktig". 

Anonymkode: bda9f...7fa

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener to år?

Anonymkode: d32b5...176

Ja, jeg vet utmerket godt at 24 mnd er to år, og jeg er ikke en sånn raring som bruker mnd til å telle hvor gammel ungen min er.🙄

Men i dette tilfellet gikk det akkurat 24 mnd mellom, ikke "ca 2år-ish", samt at artikkelen jeg siterer oppgir tid i mmd og ikke år. Kontekst. 😊

• Liker 2
Skrevet

Lillebror kom da storebror var 3 år og 4 mnd. 

Anonymkode: b8c7a...d57

Skrevet

Imponert over dere som orker to tette, hvor henter dere energien fra? Her er ungen 10 mnd og vi kjenner at det holder med en.

Anonymkode: 5ca25...c2b

Skrevet

Her kom minsten når eldste var fem år og tre måneder. Tror fordelen er mer forståelse og hjelp fra eldstemann, og mindre sjalusi. 

Anonymkode: 9db19...9d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...