Miranda Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 Min datter fikk mobiltelefon da hun gikk i 1. klasse. Ikke en ny, hun arvet min gamle. Det var ikke måte på hvor mye negativ respons jeg fikk. Den gang. Et år senere fikk de samme foreldres barn mobil :klø: Og i dag som hun går i 3. klasse har over halvdelen av klassen mobiltlf. Nye og moderne, både med kamera og radio. (Min datter har fortsatt min gamle). Hvor går grensen, egentlig? Når er det etter din mening OK at et barn får sin egen mobil?
mari Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 Nå er barna mine små (snart 2 og snart 4), så jeg er vel ikke beste til å utale meg, men syntes 6 år var veldig tidlig. Ville tro 10 år var en grei alder, men skjønner utfra innlegget ditt at det skal bli vannskelig å holde den grensa
Miranda Skrevet 16. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2005 Hun har i allfall hatt nytte av å ha mobil, min datter. Selvsakt kan den unnværes, og den er slett ikke på hver dag. Men hun har ringt meg fra skolen, hvor hun ikke har nådd bussen. Og hun har hatt den med over til venninner. Selv bruker hun den mest til å sende sms´er til venninnene, og har blitt ganske flink til rettskrivning
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #4 Skrevet 16. august 2005 I klassen til datteren til naboen (har bare små barn selv) har alle foreldrene blitt enige om at barna ikke skal ha mobil ennå. Hun begynner i 3. klasse nå.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #5 Skrevet 16. august 2005 Min sønn fikk mobiltelefon (av noen andre enn meg) i fjor, da han skulle begynne i andre klasse. Den beslagla jeg. Han får den ikke i år heller, tredjeklassinger har ikke behov for mobil. Neste år der igjen begynner vi å snakke.
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2005 #6 Skrevet 16. august 2005 jeg har sagt til mine jenter på 8 og 10 at de skal få mobil når de begynner på ungdomsskolen. inntill da har vi en "låne-tlf" som de kan ta med seg de gangene vi har bruk for det.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #7 Skrevet 16. august 2005 Min datter fikk av oss på elleveårsdagen.
Far til 2 Skrevet 16. august 2005 #8 Skrevet 16. august 2005 Jeg tror dette med mobiltelefon er veldig individuelt. Selv hadde jeg som mål at barna kunne unnvære mobiltelefon frem til de var 12 år. De fikk imidlertid dette av moren lenge før. Og jeg vet det er barn ned til førsteklasse trinnet som mer eller mindre bruker det daglig. I dag ser jeg at den eldste bruker telefonen til SMS meldinger til meg og venner. Ellers blir den brukt til spill. Den yngste bruker telefonen til spill, men bruker den til å ringe en og annen gang. Telefonene ligger for det meste hjemme om de ønsker å bruke dem ettersom barna er redd for å miste dem. Om de har en veske med treningstøy eller liknende hender det imidlertid de putter dem oppi der (selv om jeg er med dem på aktivitetene ). Dessuten vet jeg det gir barna en viss grad av trygghet for at de kan kontakte begge foreldrene (vi er skilt) om det skulle være ønskelig uten at foreldrene kan nekte dem dette. MULIGENS er det slik med mobiltelefon som med data; Det påstås at barn blir flinkere til å lese og skrive om de har tilgang til en PC (andre undersøkelser sier det motsatte). Uansett er jeg av den oppfatning at når barn først har fått en mobiltelefon bør de i det minste ha mulighet til å bruke den. Men dette er noe de må få velge selv.
Thomasine Skrevet 16. august 2005 #9 Skrevet 16. august 2005 Lillegutt starter i 3.klasse og får IKKE mobil enda... Vet at der er 2 som har det i klassen hans og jeg er sjeleglad det ikke er flere enda... Innser at det blir vanskelig å holde ham uten mobil så lenge jeg vil (til han er 12 år!), men det blir iallefall ikke før 4.-5.klasse! Ser ikke helt behovet...? Jeg forventer at han får låne telefonen ved behov når han er borte hos andre slik andre barn selvfølgelig får låne vår. Han har fått klokke med alarm på som vi/han stiller slik at det skal være lettere å holde avtalt tid, utover det må han bare holde avtaler og til enhver tid sørge for at vi vet hvor/med hvem han er. Mange argumenterer med hva som skulle skje i tilfelle ulykker osv - slik kan ikke jeg tenke, dessuten klarte jeg meg helt fint uten mobil i mine yngre dager...
Gjest cecilies Skrevet 16. august 2005 #10 Skrevet 16. august 2005 Min gutt fikk nå til 10 års dagen..synes egentlig det er for ungt,men siden ALLE i klassen hans har mobil,fikk han også...det verste jeg synes nå ,er at jeg har oppdaget at de her vennene og han sender puppe-bilder til hverandre..dette synes jeg er forkastelig ,når de er såå ung..så jeg har bedt han slette bildene,og hvis jeg ser det igjen..har han ikke mobil lengre!
Kassiana Skrevet 16. august 2005 #11 Skrevet 16. august 2005 Min eldste fikk mobiltelefon til 10 årsdagen. Jeg hadde som mål å vente til han ble 13 år, men omstendighetene ville det annerledes. Grunnen til at han fikk telefonen var at han er alene etter skolen og det er ikke alltid like lett å få tak i meg på vanlig telefon. Han trenger ikke være inne til jeg kommer heller. Jeg må ærlig innrømme at det er myyyyye lettere for oss begge. Nå kan han gå ut å leke etter skolen og jeg kan få tak i ham. (Jeg er hønemor så det holder!!! ) Dette ble et rotete svar, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.
Gjest gjest Skrevet 16. august 2005 #12 Skrevet 16. august 2005 Med mindre forskining kommer til å vise at mobiltelefon ikke er så skadelig for små hoder som den hittil har vist... (dokumentar vist på NRK flere ganger for ca ett år siden) eller det går ann å sperre mobil for samtaler, slik at den kun brukes til meldinger...kommmer jeg aldri til å gi sønnen min mobiltelefon! bruker min egen mobil kun til meldinger....
Gjest lilletroll Skrevet 16. august 2005 #13 Skrevet 16. august 2005 Svarer det samme som jeg har svart alle andre gangene dette har vært et tema : Når barnet selv kan ta ansvar for å betale regningen skal h*n mer enn gjerne få mobil. Intil da:
Gjest Violetta Skrevet 16. august 2005 #14 Skrevet 16. august 2005 Jeg skal vurdere det når min datter fyller ti. Vi har en mobil nå som vi ser på som hennes, men det er meg som oppbevarer den, og den brukes bare når hun reiser til og fra faren, fordi det da blir noen timer hun reiser alene (med tilsyn av voksne).
Gjest Mor, 34 Skrevet 16. august 2005 #16 Skrevet 16. august 2005 Min sønn på 6 år har fått sin egen mobiltelefonm han kan ringe til venner og familie med. Han får kontantkort, så vi jholder kontroll med at han ikke bruker mer enn maks. 250,- i måneden. Etterhvert vil han måtte tjene dette selv av ukepengene han får. I 2005 har vel alle telefon i lomma?
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #17 Skrevet 16. august 2005 Min sønn på 6 år har fått sin egen mobiltelefon han kan ringe til venner og familie med. Han får kontantkort, så vi holder kontroll med at han ikke bruker mer enn maks. 250,- i måneden. Etterhvert vil han måtte tjene dette selv av ukepengene han får. I 2005 har vel alle telefon i lomma? ← Jeg HÅPER du kødder. En seksåring som bruker 250 kroner i måneden på mobiltelefon er rett og slett galskap.
Kristin S Skrevet 16. august 2005 #18 Skrevet 16. august 2005 Hva i all verden skal barn med mobil? Skjønner det når de blir eldre og er mer ute med venner osv, men en 1.klassing og 2. og 3. for den saks skyld bør en ha såpass styr på at en ikke trenger å utstyre dem med en tlf...
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #19 Skrevet 16. august 2005 Hva i all verden skal barn med mobil? Skjønner det når de blir eldre og er mer ute med venner osv, men en 1.klassing og 2. og 3. for den saks skyld bør en ha såpass styr på at en ikke trenger å utstyre dem med en tlf... ← Helt enig, kan ikke skjønne at det skal være nødvendig. Tror vi bare har laget oss et behov for mobiltelefon, som vi føler at vi må dekke. Jeg ville aldri i verden gitt en barneskoleelev en egen mobiltelefon. Det synes jeg ikke bør være nødvendig før tidligst ungdomsskolen. (og jeg minnes de tider da man klarte seg uten mobiltelefon, og mødre ikke ble hysteriske hvis de ikke fikk tak i barna på første ring på en fasttelefon...)
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #20 Skrevet 16. august 2005 Hva i all verden skal barn med mobil? Skjønner det når de blir eldre og er mer ute med venner osv, men en 1.klassing og 2. og 3. for den saks skyld bør en ha såpass styr på at en ikke trenger å utstyre dem med en tlf... ← Er så veldig enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå