Gå til innhold

Årsstudium i ledelse på offentlig universitet med skyhøy kursavgift - hvorfor koster det så mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta et årsstudium i ledelse og et kjapt googlesøk førte meg til Universitetet i Sørøst-Norges (USN) hjemmeside. Det kunne passe meg godt siden jeg bor i regionen.  Ettersom USN er et offentlig universitet ble jeg veldig overrasket over at det er relativt høye kursavgifter for hvert enkelt emne, fra 15.700 til 22.700 kr per emne. Et komplett årsstudium på 60 studiepoeng vil koste nærmere 110.000 kr i kursavgifter. Pensumlitteratur kommer i tillegg.

Hvorfor i alle dager koster det så mye? Jeg trodde offentlige utdanninger skulle være gratis?? 

Anonymkode: 34eb2...df1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tilbyr ordinære studier, og så har de slike tilbud som det der. Typisk rettet mot videreutdanningssegmentet, som ønsker å kombinere utdanning med jobb.

Sjekk høgskolen i Lillehammer, de har brukt å ha en ledelsesutdanning som er anerkjent nok og ikke koster noe ekstra. 

Anonymkode: fe8e4...22c

• Liker 1
Skrevet

Årsstudier er som regel gratis eller rimelige ved offentlige skoler, også USN tror jeg, for fag som Idéhistorie osv.

Videreutdanning koster mer, og da er det gjerne designet for deltakere hvis arbeidsplass betaler utgiftene. Det du ser på som heter Årsstudium i ledelse, faller inn under det. Det er delt opp så man kan velge enkeltfag, og det er vel fordi mange gjør nettopp det, for kompetansepåfyll.

Anonymkode: 8a6f9...8b0

• Liker 1
Skrevet

Mange av studiene som er definert som videreutdanning koster som regel ganske mye penger. Disse studiene er tilrettelagt for folk som er i jobb ved at de er samlingsbaserte, tas på deltid, og hvis man tar flere emner kan man fordele dem ut over lengre tid uten å miste studieretten. 

Dessuten foregår opptaket til betalingsstudiene etter førstemann til mølla-prinsippet, og ikke basert på karakterer. 

Samtidig finnes det årsstudier i ledelse som ikke koster. Her er f.eks et nettbasert årsstudium. 

Anonymkode: 03c20...2cf

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke ordinært tilbud, men gjerne for bedrifter som vil gi arbeidstakerne kompetanse nok til å beholde dem/at de kvalifiserer for lederstillingen osv.

Noen ekstremt få betaler selv.

Vi andre tar ordinær utdanning, som er mer ettertraktet på CV’ en somregel. 

Anonymkode: 3848d...9db

Skrevet

Både på UiT og INN er årsenhet i ledelse gratis og er nettbasert hvertfall på UiT. 

Anonymkode: 4a283...4ec

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg var ikke klar over at de offentlige studiestedene hadde et tilbud som koster såpass, derfor ble jeg overrasket. Skal se nærmere på INN og UiT, sistnevnte er kanskje mest aktuelt siden det er nettbasert og mulig å ta eksamen i Oslo.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi andre tar ordinær utdanning, som er mer ettertraktet på CV’ en somregel. 

Jeg har dessverre ikke mulighet til å sette meg på skolebenken i 3-5 år, en årsenhet er det mest realistiske alternativet. Jeg har over 20 års erfaring i yrkeslivet og har jobbet meg opp til lederstillinger tidligere, men mangler formell kompetanse.

Anonymkode: 34eb2...df1

Skrevet

Høgskolen i innlandet (INN) har årsstudium i ledelse som du kan ta fra hele landet.

Anonymkode: a0e82...0e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Høgskolen i innlandet (INN) har årsstudium i ledelse som du kan ta fra hele landet.

Anonymkode: a0e82...0e8

Jeg har tatt dette (da de het Høgskolen i Hedmark). Fungerte fint! Betalte bare semesteravgift (rundt 500kr, samme som man må på alle universiteter) og rundt 1000kr for å ta per eksamen (som gikk til det stedet man tok eksamen, også eksamen var desentralisert). Mulig de har hjemmeeksamen nå pga korona så man slipper det også. 

Anonymkode: 55c1f...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...