Gå til innhold

Britisk korthår, utekatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slal kjøpe katt og har forelsket meg i rasen britisk korthåret. Men jeg ønsker også en katt som kan gå inn og ut som den vil gjennom en katteluke. Jeg bor veldig landlig til, er 3 andre katter i nabolaget. Bor også like ved en skog, og har med det tidligere hatt besøk av både rev og grevling i hagen. 

Er det uforsvarlig å ha en britisk korthåret som utekatt? Vil den være i stand til å forsvare seg? Har rasen noen ulemper i forhold til de vanlige kattene i nabolaget? 

Har blitt rådet til å unngå visse katte raser som utekatt, så de er utelukket, men vet til nå veldig lite om britisk korthåret

Anonymkode: 87dc7...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke anbefale dette. Innekatter KAN ha tregere evne til å agere, f.eks passe seg for biler. I tillegg er det dessverre noen som kan finne på å stjele de, ettersom det er rasekatt og av verdi. Ville eventuelt sett om du kunne tilpasset hageområde med inngjerding.

Jeg har selv britisk Korthår, og den koser seg inne hele året. Det hender på sommeren at den sitter ute med meg i hagen, men da går den ingen sted. 

Anonymkode: 8be50...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en britisk langhår, og hun går ut og inn som hun vil via katteluke. Hun har gps på seg og jeg ser jo at hun går ikke mange meterne vekk fra huset. Hun synes også det er mest stas å gå på tur sammen med meg rundt i nabolaget her. (Går fritt uten bånd - det brukte vi bare under tilvenningen til utelivet). Men hun klarer seg like fint ute som de andre tre kattene (ikke rasekatter) jeg har hatt. Hun klatrer i trær, løper etter virvlende blader,  går i dekning når hun ser biler, sykler og hunder, og utforsker ellers alt spennende hun kommer over. 

Anonymkode: a2473...510

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tidligere britisk korthåret oppdretter. De kan fint gå ut og være ute/innekatter. Det er kanskje viktigere hvilken kattunge du får fra ett kull. Oppdretter vil vite hvem som er smart og som er litt tøffere mer dominant. 

Det som er mer bekymringsverdig er at den vil kunne møte på rev. Katter er byttedyr for rev. Britisk korthåret er veldig lite aggressive og ikke gode til å forsvare seg, (velger i større grad freeze/flight i en truende situasjon). I møte med en rev er overlevelsesstrategien til katt å ikke vise frykt, vise aggresjon, og unngå å rømme/ snu ryggen til da det er da reven angriper.

Jeg ville ikke sluppet noen pus ut fritt med risiko å møte rev, særlig ikke en britisk korthåret siden de er så veldig lite aggressive.

Anonymkode: e5ada...916

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten hovedsakelig er ute på dagtid så er det lite sannsynlig at den møter på rev. I tillegg stinker gjerne pus menneske, noe som gjør den mindre attraktiv, legg til klør og evnen til å klatre så er ikke katter akkurat øverst på lista for reven. ;) 

Min erfaring er at de fleste rasekatter klarer seg fint som utekatter. Her har vi fått en Ragdoll i huset og hun er innbitt på at hun SKAL UT enda hun bare er 7 måneder og til nå kun har vært ute i bånd. Hun bryter seg ut av balkongnettingen og sniker i dører og vinduer.... 

Anonymkode: 0bcd2...bd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner til mange britisk korthår som får gå ute. Ville nok ikke valg det om du skal ha en katt som skal bo på låven og fange mus, men som vanlig kjæledyrkatt som er inne og ute litt som vær og lyst passer er de fine dyr. 

Anonymkode: e4dbe...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp GPS så du kan følge med. Også kan du lære pus at pus må komme inn på et visst tidspunkt, også får pus godmat da. Jesperpus tror jeg har en lyd på GPSen de kan spille av, og den vet kattene at betyr at de må komme hjem og da får de godmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...