Gå til innhold

Påvirker vi hverandre her på KG?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjennom tiden her inne på KG har jeg lagt merke til at mange av de spørsmål som tas opp, og de svar som blir gitt, har gitt drastiske konsekenser.

Man spør jo for å få svar, så det er i og for seg bra. Men noen ganger leker man hobby-psykolog uten den rette bakgrunn. Jeg mener bare det kan være litt farlig...

Noe annet jeg har tenkt på, i samme bane, - er det faktum at vi her inne i forumet kanskje påvirker hverandre mer enn man påvirkes av "den virkelige verden". Trolig fordi de temaer der berøres, ikke alltid er noe man snakker med venner om, og dermed ikke kan rådføre seg om.

Jeg har i alle fall ladt meg påvirke av ting jeg har lest her på KG ;)

(tror jeg fant meg selv da jeg fant KG)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg påvirkes like lite av KG-syklubben som andre syklubber.

Skrevet

jeg har latt meg påvirke av ting her på kg og jeg vet også at jeg har påvirket noen.

min "hobbypsykologi" som det kalles (som jeg kaller å dele erfaringer og tanker), VET jeg at har hjulpet ett par stykker på vei til å ta tak i ting de har slitt med. har fått pm om det etterpå, og jeg synes det er kjempefint at jeg har påvirket noen til å gjøre noe med en vond situasjon.

jeg har selv blitt påvirket, eller lært nye muligheter, pga andre som har kommet med sine erfaringer og tanker. spesiellt rundt psyke.

og kan ikke komme på en ting av dette som skulle kunne ses på som negativt.

når man vanker på ett diskusjonsforum, så må man klare å skille på ting.

råd som "du må gå fra kjærsten din fordi han ikke ville lage middag en uke", bør man forstå at man ikke skal ta på ordet uten at man faktisk var på vei dit selv.

råd som "når jeg sliter med angst, så har jeg hatt god hjelp i å tenke slik og slik, puste inn i genseren for å roe pusten, tatt akupunktur eller gått i terapi, satt meg ned å telt til hundre med hode mellom knærne"-type tips, kan man plukke til seg og prøve ut det man føler kan være ok for en selv å prøve.

jeg ser sjelden at det blir gitt råd som kan gi katastrofale følger.

siden selvmordstråder ikke er tillatt, så tror jeg man kommer litt unna slikt.

mye bør prøves ut dersom man sliter psykisk, og mye av det (ser bortifra piller) er harmløst og kan gjøre ting bedre men ikke særlig værre.

råd om pillebruk, både i forhold til psyke og slanking og annet, stiller jeg meg mer skeptisk til, men er det så mye av det?

Skrevet

Det er ikke fordi jeg tror det er så mye av det, men jeg har for nylig opplevd noe. Det er ikke nødvendig å nevne situasjonen, men jeg er overbevist om at utfallet hadde med innlegg fra KG og gjøre. (Etter min mening et drastisk utfall).

Det fikk meg til å tenke meg om en ekstra gang...

Men - de handlinger man velger å gjøre er jo i siste ende opp til hver og en.

(Slanketråder leser jeg ikke..)

Skrevet

klart, det kan nok skje, men som du sier, man er nødt til å ta ansvar for de beslutninger man tar selv.

at man kan bli påvirket til å ta feil valg, som kan ende katastrofalt, er skummelt. slike ting bør vel meldes fra om til moderatorene? for om det er slik, så bør det kanskje fjernes slik at det ikke kan gjøres samme feil fra andre? eller? (vanskelig å si selvsagt, kommer an på saken.)

Gjest SumoBryter
Skrevet (endret)

Jeg lar meg ikke påvirke lenger.

Jeg gjorde det før, ikke på KG så mye som et annet forum, der fikk jeg mange "gode" råd fra en del personer som hadde mange meninger om hva jeg burde gjøre i min da kinkige situasjon. Jeg hørte på rådene og situasjonen ble mye verre. Så jeg tror du kan ha veldig rett, for folk som er i en vanskelig situasjon og spør om råd fordi de ikke vet hva de skal gjøre kan det være farlig å høre på en del personlige "internett meninger" spesielt da mange innleggskrivere får en til å føle seg misslykket og som et dårlig menneske om man ikke følger rådene de gir.

Jeg prøver alltid å huske i mine innlegg å understreke at det er min personlige mening jeg skriver om og noen ganger at man ikke bør lytte til andre enn seg selv. Noen ganger kanskje glemmer jeg men jeg syns folk skal bli flinkere til å understreke dette, slik at ikke leseren sitter med et inntrykk om at rådgiveren bare MÅ ha rett, for hvorfor skulle rådgiveren vite om ens situasjon bedre enn en selv. ;)

Endret av SumoBryter
Gjest Dum Perignon
Skrevet

Enhver med et åpent sinn og et normalt liv blir påvirket av impulser utenfra hver eneste dag - på samme måte som man selv påvirker andre. Noe av dette skjer bevisst gjennom diskusjoner, jobbveiledning etc, andre ting skjer ubevisst.

Jeg kan for eksempel ha lært ganske mye av å lese Alines innlegg, og hun kan ha fått seg en god latter av de mest trakasserende PM'ene jeg har sendt henne. Begge deler er uansett påvirkning.

Skrevet

Jeg kan for eksempel ha lært ganske mye av å lese Alines innlegg, og hun kan ha fått seg en god latter av de mest trakasserende PM'ene jeg har sendt henne. Begge deler er uansett påvirkning.

:sjarmor::ler:

nemlig!! :ler:

Skrevet

Alle mottar aktivt og passiv råd og påvirkning som er gitt aktivt og passivt.. Fra mange ulike "forum" i alle retninger..

Ingen kan under noen omstendighet gjemme seg bak slike "råd" etter sine avgjørelser.. For vi har alle ansvar for vårt eget liv og våre egne avgjørelser..

Jeg lar meg av og til påvirke her inne på enkelte politiske holdninger osv, akkurat som jeg gjør av diskusjoner med mennesker i alle sammenhenger.. Det er noe jeg ser på som udelt positivt.. Siden jeg faktisk stoler på min egen evne til å vurdere de påstandene folk kommer med (og til å selv sjekke evt opplysninger).

Skrevet

Vi påvirkes vel alle av de intrykkene og meldingene vi får - enten det er her eller IRL. Det å kunne ta med andres erfaringer i egne vurderinger er jo bare en fordel.

Hvis noen virkelig gjør drastiske gale valg utfra hva som skrives på et diskusjonsforum er jo det utrolig trist - men at det er bare det som står skrevet på KG som har avgjort vedkommendes valg har jeg vondt for å tro.

Jeg kan lufte ting her - diskutere med familie og venner - og bruker de tilbakemeldingene til å ta egne avgjørelser. Har absolutt tro på at jo bredere grunnlag for avgjørelser jo lettere er det å ta de riktige. Men det å gjemme seg bar "dårlig" råd på et diskusjonsforum for feil valg i livet blir for dumt.

Skrevet

Man er nødt til å forstå at dette er internet, og et diskusjonsforum.

Her vil man få synspunkter fra mennesker i alle aldersgrupper, med ulike livserfaringer og oppfatninger på det aller meste, og man bør ikke ta alt som blir skrevet her bokstavelig.

Det kan være skummelt om man tar alt helt bokstavelig og slavisk tror på det alle skriver, som sannheten.

For sannheten kan være individuell, her på KG kan man gi tips, man kan komme med sine egne meninger, men hva som er rett for seg selv, det må man til syvende og sist ta en avgjørelse på selv.

Å stille diagnoser fordi "det hørtes ut som symptomer på XXXX", tror jeg man skal vokte seg vel for.

De fleste er klar over at det ofte finnes flere like symptomer på forskjellige plager, og slikt bør helt klart ikke tas opp her, men hos en profesjonell.

Det er ikke alltid velmenende råd og sysning om slike ting er så bra selv om det er ment slik.

En god idè når man ferdes på nett er å tenke selv, vurdere rådene man får ut ifra hva man selv føler er rett, men til slutt konferere med den virkelige verden og ha det som basis for hva man bestemmer seg for.

Slik en sak blir lagt fram her, gir ikke nødvendigvis et helhetlig bilde av situasjonen slik den var, og rådene herfra kan derfor bli annerledes enn om man hadde kjent saken i sin helhet og visste om alle sidene av den.

Skrevet

Klart vi påvirker hverandre her inne. Det skulle bare mangle. Men jeg håper da virkelig at den enkelte KG bruker har såpass sunt folkevett at h*n ikke følger råd og innspill her slavisk. Innlegg her i forumet gir naturligvis ikke det hele og fulle oversikten over en problemstilling og vi som brukere svarer deretter - og vi svarer ut fra det vi ville gjort i en liknende situasjon som den som beskrives. Som kjent er ikke det som er riktig for den ene nødvendigvis riktig for den andre, så alle velmente råd herfra må vurderes med en smule kritisk sans. Samtidig er det å legge fram en problemstilling eller et spørsmål her en utmerket mulighet til å få innspill fra mange forskjellige mennesker, så selv om man ikke følger rådene i minste detalj, så kan man likevel få ideer til hvordan man kan gå videre med sin problemstilling.

Æsj, dette ble dårlig formulert - jeg tror jeg korter det ned til "Enig med Aline, Lille Bille og Dum Perignon"....

Skrevet

Jeg føler at jeg har evnen til å ta med meg råd og tips som er riktige for meg og som kan hjelpe meg - og stoler på at jeg har evnen til å sile ut det som er "feil" for meg.

Men at man blir påvirket - det er jeg ikke i tvil om - men jeg føler at det er litt av poenget med Kg jeg da...å lese andre folks synspunkter på saker og ting, og bli utfordret på det man selv står for.

:)

Gjest Gjestelisa
Skrevet

Jeg blir også påvirket av KG, og det kan godt hende noen blir påvirket av hva jeg sier. Men jeg forutsetter at når noen spør om et råd eller andres mening, så tenker de også over svarene de får, og vurderer dem selv. Klarer de ikke å tenke selv, er diskusjonsfora dårlige steder å lete etter svar.

Skrevet
Gjennom tiden her inne på KG har jeg lagt merke til at mange av de spørsmål som tas opp, og de svar som blir gitt, har gitt drastiske konsekenser.

Man spør jo for å få svar, så det er i og for seg bra. Men noen ganger leker man hobby-psykolog uten den rette bakgrunn. Jeg mener bare det kan være litt farlig...

Noe annet jeg har tenkt på, i samme bane, - er det faktum at vi her inne i forumet kanskje påvirker hverandre mer enn man påvirkes av "den virkelige verden". Trolig fordi de temaer der berøres, ikke alltid er noe man snakker med venner om, og dermed ikke kan rådføre seg om.

Jeg har i alle fall ladt meg påvirke av ting jeg har lest her på KG  ;)

(tror jeg fant meg selv da jeg fant KG)

Man kan dele sine erfaringer. har du opplevd noe, så forteller du gjerne hva du gjorde/fikk hjelp.

Synes det er litt ille at enkelte sitter med "fasitsvaret" på div. spørsmål her inne. Det viser seg at de kommer med direkte kritikk og blir "frekk" til andr. Det kan være andre som forteller hva de gjorde osv...

Det kan være litt skummelt når folk spør om helse/juridiske spørsmål.

tror fortsatt at det sitter ingen lege/psykolog eller advokat her inne.

Kansje en ide å slutte med å spekulere i diagnosen til folk? der det blir dtilt spørsamål. svar at de må ringe/oppsøke lege.

Det kan hende det sitter folk og spør om alvorlige ting som ikke tør gå til lege. Om noen bagatelliserer ting, og sammenligner med sine egne symtomer, så kan det gå galt.

Ellers synes jeg folk er flinke til å formidle sine tanker her.

Mange sliter, ser det ut til her inne. Det kan være samlivsspørsmål,barn,fam.

Tenk deg et menneske som sitter og er langt nede, så får de til svar: hiv gubben ut. Livet er da ikke så enkelt.

jeg lar meg ikke påvirke av folk her inne. Tror ikke det er helt"normalt" om man lar seg påvirke av dette forumet.

Mye her inne er jo pjatt?

enkelte ting går ikke å diskutere her inne. Det blir fort feil. Man ser ikke folk, folk "ser" sinna ut.

Håper dere skjønte dette hva jeg mente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...