AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #1 Skrevet 29. januar 2021 Vi har en bestemor som ligger på sykehjemmet og er demens. Min bror er helt besatt på alt rundt henne. Lager besøks lister og forventer at de og de dagene skal jeg besøke, så min andre bror osv. I går fikk jeg beskjed om at jeg måtte besøke i helga. Kjenner jeg klikker snart. Jeg vil besøke bestemor når det passer meg, og ikke når han bestemmer. må legge til at jeg har besøket henne 57 ganger på 5 mnd. Jeg har også et eget liv med jobb og barn, og hun kan bli værende på hjemmet i kanskje 10 år.. livet må gå videre for meg også. Jeg blir utrolig sliten av å være der hele tiden. Ikke husker hun at jeg har vært der heller. poenget er at jeg blir veldig sliten og lei av broren min som skal bestemme når jeg skal besøke Anonymkode: e5ac9...8c7
Festlig Skrevet 29. januar 2021 #2 Skrevet 29. januar 2021 Er det ikke bare å si fra til han da? At du bestemmer sjøl? 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #3 Skrevet 29. januar 2021 Veldig fint broren din bryr seg. Men, du får si det til han Anonymkode: 690b4...b46 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #4 Skrevet 29. januar 2021 Festlig skrev (1 minutt siden): Er det ikke bare å si fra til han da? At du bestemmer sjøl? Gjett om jeg har gjort. Men får bare høre: må jo besøke bestemor da, hun trenger besøk.. stakkars henne som må sitte der alene osv osv. hun har pleiere rundt seg hele tiden, og medpasienter. Vi er der ofte, men nå vil jeg ta helg med familien min og slippe å sitte der nede.. det er tungt å være der, og jeg vil bestemme selv når jeg ønsker å dra på besøk. Føler besøkene er pliktbesøk som er bestemt av bror, framfor besøk som jeg selv ønsker Anonymkode: e5ac9...8c7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #5 Skrevet 29. januar 2021 Er du umyndiggjort? Og broren din er vergen din, eller hva det heter? Ikke? Vet du hvor lenge broren din kommer til å bestemme over deg? Så lenge som du lar han. Det er ingen som har sagt at livet er enkelt. Det er sikkert vanskelig å si imot broren din, men det må du. Si at du bestemmer selv når du skal dra på besøk, så han kan utelate deg i listene hans. Fortsetter han å mase, så bare si nei. Ikke gidd diskusjoner. Nei. Anonymkode: a7bbf...306 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #6 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du umyndiggjort? Og broren din er vergen din, eller hva det heter? Ikke? Vet du hvor lenge broren din kommer til å bestemme over deg? Så lenge som du lar han. Det er ingen som har sagt at livet er enkelt. Det er sikkert vanskelig å si imot broren din, men det må du. Si at du bestemmer selv når du skal dra på besøk, så han kan utelate deg i listene hans. Fortsetter han å mase, så bare si nei. Ikke gidd diskusjoner. Nei. Anonymkode: a7bbf...306 Han skal ha kontroll og gjør dette med bestemor til ei greie.. der han er den snille og jeg er den slemme som ikke bryr meg.. Anonymkode: e5ac9...8c7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #7 Skrevet 29. januar 2021 Har dere ikke foreldre som besøker bestemor? Hvis din bror føler at bestemor er ensom så må han besøke henne selv. Du besøker når du kan/har lyst. Gjenta til din bror hver gang han begynner. Anonymkode: 7a25f...934 1
Mezzosoprena Skrevet 29. januar 2021 #8 Skrevet 29. januar 2021 Du sier at det er han som bestemmer, men du lar han vel bestemme også da - hvis alt han sier blir fulgt? Han kan si hva han vil til deg, det er du og din samvittighet overfor din bestemor som skal avgjøre hva du gjør og ikke gjør, og det får broren din bare tåle! (Har du virkelig fått lov til å besøkte 57 ganger de siste 5 månedene på sykehjem altså? Jeg har ikke sett faren min siden i sommer...) 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #9 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han skal ha kontroll og gjør dette med bestemor til ei greie.. der han er den snille og jeg er den slemme som ikke bryr meg.. Anonymkode: e5ac9...8c7 Du bestemmer hvem som skal kontrollere deg! Hvem han synes er slem eller snill er da virkelig ikke ditt problem! Det er kun deg selv som kan gjøre noe med dette! Det er ditt ansvar, ikke hans! Anonymkode: a7bbf...306 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #10 Skrevet 29. januar 2021 Min første tanke er: Hvorfor besøker dere bestemoren deres som er innlagt på et sykehjem så ofte? Har dere ikke fått med dere at det pågår en pandemi? Anonymkode: 27bc0...647 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #11 Skrevet 29. januar 2021 Ts, Si at dere har hatt litt magesjau og at sykehjemmet fraråder besøk fra syke. Anonymkode: f23f0...e8b 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #12 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min første tanke er: Hvorfor besøker dere bestemoren deres som er innlagt på et sykehjem så ofte? Har dere ikke fått med dere at det pågår en pandemi? Anonymkode: 27bc0...647 Vi bor ikke i viken. Her i bor får alle besøke når de vil så lenge det er avtalt Anonymkode: e5ac9...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #13 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Min første tanke er: Hvorfor besøker dere bestemoren deres som er innlagt på et sykehjem så ofte? Har dere ikke fått med dere at det pågår en pandemi? Anonymkode: 27bc0...647 Så lenge vi er friske er det ingen restriksjoner ved besøk Anonymkode: e5ac9...8c7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #14 Skrevet 29. januar 2021 Teatrica skrev (22 minutter siden): Du sier at det er han som bestemmer, men du lar han vel bestemme også da - hvis alt han sier blir fulgt? Han kan si hva han vil til deg, det er du og din samvittighet overfor din bestemor som skal avgjøre hva du gjør og ikke gjør, og det får broren din bare tåle! (Har du virkelig fått lov til å besøkte 57 ganger de siste 5 månedene på sykehjem altså? Jeg har ikke sett faren min siden i sommer...) Nei, jeg lar han ikke bestemme. Jeg drar på besøk når det passer meg. Og jeg er der relativt ofte. Men det irriterer meg at han skal ta over og styre slik. har sagt at jeg besøker når jeg har tid og lyst. Kunne sikkert ha besøkt hver dag, men jeg trenger å koble ut sykdom og ta vare på meg selv osgå. har ikke dårlig samvittighet, for jeg har vært med henne ekstremt mye Anonymkode: e5ac9...8c7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #15 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har dere ikke foreldre som besøker bestemor? Hvis din bror føler at bestemor er ensom så må han besøke henne selv. Du besøker når du kan/har lyst. Gjenta til din bror hver gang han begynner. Anonymkode: 7a25f...934 Han er der hver dag, og forventer at vi gjør det samme.. Anonymkode: e5ac9...8c7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #16 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge vi er friske er det ingen restriksjoner ved besøk Anonymkode: e5ac9...8c7 For all del, men det bør jo være mulig å begrense besøkene, det har jo regjeringen bedt folk om å gjøre. Når du har besøkt denne bestemoren 57 ganger på 5 mnd er det 11 ganger i måneden. Om begge brødrene dine gjør det samme har denne bestemoren din besøk så og si hver eneste dag. Så nå lurer jeg jo på hvorfor jeg har giddet å sitte inne i et år, "deltatt i dugnaden", ikke møter vennene mine, når tydeligvis familien til de som er i risikogruppen gir blanke f. Anonymkode: 27bc0...647 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #17 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For all del, men det bør jo være mulig å begrense besøkene, det har jo regjeringen bedt folk om å gjøre. Når du har besøkt denne bestemoren 57 ganger på 5 mnd er det 11 ganger i måneden. Om begge brødrene dine gjør det samme har denne bestemoren din besøk så og si hver eneste dag. Så nå lurer jeg jo på hvorfor jeg har giddet å sitte inne i et år, "deltatt i dugnaden", ikke møter vennene mine, når tydeligvis familien til de som er i risikogruppen gir blanke f. Anonymkode: 27bc0...647 Det er ingen lov som sier at en ikke kan møte venner. Du kan møte 5 personer. I min kommune kan vi besøke på sykehjemmet, og de retningslinjene forholde jeg meg til. jobber du ikke? I min jobb møter jeg masse mennekser hver dag som jeg er tett på. De nyser og hoster meg rett i ansiktet. Vi får ikke bruke masker. Hadde det vært en risiko hadde jobben min vært stengt. Anonymkode: e5ac9...8c7 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #18 Skrevet 29. januar 2021 Fisker han etter mer arv med p være den perfekte barnebarn? Anonymkode: cc1e0...67d 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #19 Skrevet 29. januar 2021 Det hadde jeg lett sagt ifra om Hadde ikke forklart noe, men sagt at «sånn gjør jeg det». Anonymkode: c8e94...18e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #20 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen lov som sier at en ikke kan møte venner. Du kan møte 5 personer. I min kommune kan vi besøke på sykehjemmet, og de retningslinjene forholde jeg meg til. jobber du ikke? I min jobb møter jeg masse mennekser hver dag som jeg er tett på. De nyser og hoster meg rett i ansiktet. Vi får ikke bruke masker. Hadde det vært en risiko hadde jobben min vært stengt. Anonymkode: e5ac9...8c7 Så du har mennesker som hoster og nyser deg i ansiktet på jobb og allikevel reiser du og besøker din demente bestemor, på et sykehjem 11 ganger i måneden? Nei, jeg jobber ikke, jeg er permittert. Og det pga slike som deg, som ikke bryr seg, og drar smittefare inn sykehjem,. Jeg har begrenset mine kontakter til det minimale. Det hadde ikke falt meg inn å besøke mine besteforeldre i risikogruppen så mange ganger. Leser du ikke avisen? Ser dere ikke hvilke konsekvenser smitte på sykehjem får? Når det er sagt så bør en egentlig ikke besøke demente så altfor ofte heller. Veldig ofte blir de forvirret og oppkavet av mye besøk, og det gjør jobben til personale tyngre etter slektningene har gått der i fra. Anonymkode: 27bc0...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå