AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #1 Skrevet 29. januar 2021 I ett år har jeg bodd i en annen by enn hjembyen min grunnet et prosjektarbeid. I januar i fjor meldte jeg meg inn på et treningssenter her, med 1 års bindingstid (så fra jan-jan). Dessverre kom Covid19 og det ble stengt, og har i store perioden av tiden jeg har bodd her vært stengt. Det er selvfølgelig greit. I perioden de stengte hadde de sendt ut en mail hvor jeg hadde 2 alternativer: 1. Beholde medlemskapet og månedsprisen mot at jeg fikk tilgang på noe online treningsprogram 2. Fryse/ pause medlemskapet i perioden senteret er stengt. Jeg valgte å fryse, da jeg bor på en liten leilighet og ikke ser behovet for disse online treningsprogrammene da jeg fint kan finne det på youtube. Jeg flyttet tilbake til hjembyen ca midt i januar, og sendte mail til treningssenteret om at jeg ønsket å si opp abonnementet mitt. Jeg fikk til svar at siden jeg hadde valgt å fryse medlemskapet (altså istedenfor online-trening som jeg ikke var interessert i da jeg meldte meg inn) har avtalen gått 3 måneder lenger, som vil si at jeg må betale ut mars. Jeg syntes dette er feil da jeg ikke lenger bor der, og jeg ikke visste om at verden skulle rammes av en pandemi da jeg meldte meg inn. Jeg har som sagt ikke satt det på pause fordi jeg ville ha pause, men fordi senteret var stengt og det tilbudet jeg betaler for ikke lenger var tilgjengelig. Hva er rett her? Det finnes ikke samme senter i min by, så kan ikke overføre det, og må da betale rundt 500,- i måneden for et treningssenter 4 timer unna. Jeg vet jeg ikke har betalt når jeg bodde der og det var stengt, men at jeg skal betale for det nå når jeg ikke får brukt det engang syntes jeg er urimelig. Anonymkode: e5352...b6b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #2 Skrevet 29. januar 2021 De aller fleste som tilbyr abonnementstjenester har inntatt i kontrakten at et frys forlenger bindingstiden tilsvarende. Det vil si at dersom du fryser i 3 måneder blir bindingstiden tilsvarende forlenget. Da treningssenteret stengte i fjor og du fikk disse to alternativene skulle du sagt nei til begge og stått på at tjenesten skulle leveres etter avtale, eller avsluttes. Når du valgte å godta alternativ nr. 2 har du i realiteten godtatt en ny avtale. Og når du godtar en avtale er du bundet av den. Den eneste måten å komme ut av dette på er dersom du klarer å vise at treningssenteret opptrådte uredelig når de presenterte de to alternativene. Men realistisk sett er det antakelig ikke verdt det å ta kampen for å slippe disse tre månedene. Anonymkode: 89426...43d 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #3 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De aller fleste som tilbyr abonnementstjenester har inntatt i kontrakten at et frys forlenger bindingstiden tilsvarende. Det vil si at dersom du fryser i 3 måneder blir bindingstiden tilsvarende forlenget. Da treningssenteret stengte i fjor og du fikk disse to alternativene skulle du sagt nei til begge og stått på at tjenesten skulle leveres etter avtale, eller avsluttes. Når du valgte å godta alternativ nr. 2 har du i realiteten godtatt en ny avtale. Og når du godtar en avtale er du bundet av den. Den eneste måten å komme ut av dette på er dersom du klarer å vise at treningssenteret opptrådte uredelig når de presenterte de to alternativene. Men realistisk sett er det antakelig ikke verdt det å ta kampen for å slippe disse tre månedene. Anonymkode: 89426...43d Forsøkte å finne den avtalen som ble "kompensert" med, men den har de ikke sendt meg eller gitt meg. Jeg fikk en mail hvor jeg måtte velge, og hvis jeg ikke valgte noen av alternativene ble det automatisk "pauset" frem til senteret åpnet igjen. Har ikke fått noe bekreftelse på mail på dette heller, og lurer på om jeg ikke svarte på dette men at det derfor gikk automatisk. I mailen jeg fikk står det ingenting om at dette vil påvirke bindingstiden min. Jeg syntes bare det er skikkelig ugreit da jeg spesifikt skulle ha 1 år binding når jeg bare skulle bo der i 1 år. Jeg har jo ikke med viten og vilje pauset treningsmedlemsskapet mitt, det er jo uforskyldt at det ble stengt - altså de kunne ikke tilby meg det jeg betalte for i denne perioden så derfor må det pauses, da syntes jeg ikke at jeg skal betale for 3 måneder hvor jeg isåfall må pendle 4 timer til trening. Sendte de en mail og sa at jeg ikke aksepterte dette, og ga begrunnelsen i flytting og at de ikke har noen sentre nærme meg der jeg nå bor så jeg ikke kunne overflyttes.. Anonymkode: e5352...b6b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #4 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sendte de en mail og sa at jeg ikke aksepterte dette, og ga begrunnelsen i flytting og at de ikke har noen sentre nærme meg der jeg nå bor så jeg ikke kunne overflyttes.. Dette er helt irrelevant og ikke noe du trenger eller bør opplyse om til treningssenteret. Hvis du i fjor ikke svarte på forespørselen deres. Kan du stå på at det ikke er inngått noen avtale om frys av abonnement. Hvis de ikke har skrevet noe sted at et frys forlenger kan de heller ikke kreve dette i etterkant. Du kan bare la være å betale for de siste tre månedene. Du kan da bestride kravet når det går til inkasso. Inkassoselskapet har da plikt til å sjekke avtalen. Og dersom det ikke finnes noen avtale kan de ikke kreve inn pengene. Men vær oppmerksom på at treningssenteret kan påberope seg passiv aksept. Noen bedrifter prøver seg på dette når de ikke får svar. Men det skal mye til og de fleste får ikke gehør for dette. Hvis inkassoselskapet fortsatt mener du skal betale, så kontakt forliksrådet. De vil avgjøre. Og de vil hjelpe deg med fremgangsmåten. Det er enten gratis eller koster bare noen hundrelapper. Anonymkode: 89426...43d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #5 Skrevet 29. januar 2021 for et styr, orker ts dette? selv ble jeg lurt av sats en gang jeg skulle trene 14 dager; betalte for en mnd. og endte med å betale 1300 til inkassoselskapet. er så mange år siden at jeg husker ikke detaljer, men i dag er jeg fornøyd med å være medlem av et lite lokalt senter, og ikke denne helvetes kjeden sats, Anonymkode: 9930f...51f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå