Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Forventet lønn innenfor IT i offentlig sektor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

Jeg har en bachelor innen IT, og er snart ferdig med masterstudier innen ledelse. Jeg lurer på hva andre med lignende utdanning tjener?

Jeg jobber i staten, og har en årslønn på rundt 600.000,-, men regner med jeg går opp i lønn når jeg er ferdig med master. 

Anonymkode: def90...1f4

Skrevet

God kombinasjon .

Anonymkode: e1022...1b4

Skrevet

I 2014 var jeg konsulent med fagbrev i privat sektor for ett større firma med A i navnet. Hadde en startlønn på 320 og steg ikke noe særlig. Fikk en bonus på 8.000 om jeg fakturerte for rundt en mill da. Samlett sett ett elendig firma som vrir litt på AML. 

Anonymkode: f486e...94f

Skrevet

Jobber i staten med mastergrad fra NTNU innen IT. Har 530.000 kroner i lønn med 4 års ansiennitet.  

Anonymkode: d4804...d37

• Liker 2
Gjest Godhelg2019
Skrevet

Synes lønnen på 600.000 var meget god til å være i staten!

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei :) 

Jeg har en bachelor innen IT, og er snart ferdig med masterstudier innen ledelse. Jeg lurer på hva andre med lignende utdanning tjener?

Jeg jobber i staten, og har en årslønn på rundt 600.000,-, men regner med jeg går opp i lønn når jeg er ferdig med master. 

Anonymkode: def90...1f4

Det er nok ingen automatikk i at du går opp i lønn ved avsluttet master. Hovedtariffavtalen i staten regulerer lønnopprykk, særlig punkt 2.5.1 eller eventuelt 2.5.3 kan være aktuelt for deg. Lønnsendring må hovedsaklig være begrunnet i oppgaver/ansvar. Uansett må en av de lokale partene (fagforeninga di eller sentral arbeidsgiver) legge fram krav på dine vegne. Undersøk med din tillitsvalgt om hvilke muligheter du har (for du vel organisert?)

Skrevet
Godhelg2019 skrev (9 timer siden):

Synes lønnen på 600.000 var meget god til å være i staten!

Jeg jobber i staten og et sted som ligger lavt i lønn sammenlignet med andre statlige virksomheter. De fleste hos oss som jobber med IT og har noen års erfaring (seniorrådgiver) har kommet seg over 700’. Vet ikke hvordan de vanlige support-folka ligger an sammenlignet med de som jobber med utvikling da. Tipper sistnevnte ligger mye høyere.

Anonymkode: 0d26c...0e5

Gjest Godhelg2019
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber i staten og et sted som ligger lavt i lønn sammenlignet med andre statlige virksomheter. De fleste hos oss som jobber med IT og har noen års erfaring (seniorrådgiver) har kommet seg over 700’. Vet ikke hvordan de vanlige support-folka ligger an sammenlignet med de som jobber med utvikling da. Tipper sistnevnte ligger mye høyere.

Det endrer ikke på at lønnen din er meget god til å jobbe i staten.

Skrevet
Godhelg2019 skrev (4 timer siden):

Det endrer ikke på at lønnen din er meget god til å jobbe i staten.

Den skjønte jeg ikke helt. 🤔

Jeg jobber ikke med IT, så snakker om kollegaer her. Mitt inntrykk er nettopp at IT-folk ofte tjener mye mer enn andre grupper i staten.

Skrevet
mmd skrev (10 timer siden):

Det er nok ingen automatikk i at du går opp i lønn ved avsluttet master. Hovedtariffavtalen i staten regulerer lønnopprykk, særlig punkt 2.5.1 eller eventuelt 2.5.3 kan være aktuelt for deg. Lønnsendring må hovedsaklig være begrunnet i oppgaver/ansvar. Uansett må en av de lokale partene (fagforeninga di eller sentral arbeidsgiver) legge fram krav på dine vegne. Undersøk med din tillitsvalgt om hvilke muligheter du har (for du vel organisert?)

Støtter denne. Du får ikke automatisk opprykk av å ta utdannelse, oppgavene dine må også endres for å kunne fremme 2.5.3-krav. En annen mulighet er å søke på ledige stillinger som krever den kompetansen du nå har. 

Anonymkode: 7102d...cef

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den skjønte jeg ikke helt. 🤔

Jeg jobber ikke med IT, så snakker om kollegaer her. Mitt inntrykk er nettopp at IT-folk ofte tjener mye mer enn andre grupper i staten.

Det kommer helt an på hva slags statlig virksomhet det er snakk om. I min statlige sektor (UH) er det slett ikke IT-folkene som tjener mest. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...