Gå til innhold

Vannbåren varme i gulvet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Lurer på en ting. Jeg leier leilighet nå som jeg har leid i et par måneder. Det jeg lurer på er i kontrakten sto det at det er vannbåren varme i gulvet, betyr det at det skal det være varme i hele gulvet eller skal det kun være varme på en liten del av gulvet? Har en termostat på veggen som jeg har skrudd opp og ned, men det kommer bare varme på en liten plass inn mot kjøkkenet. Skal det være sånn? Noen som har vannbåren varme som vet om det kan være noen røyr som kan være ødelagt eller noe?  Ville bare forhøre meg her før jeg eventuelt tar det opp med utleier.  

Anonymkode: b765f...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal være over hele gulvet, evt i enkelte rom. Men det er ikke normalt at det bare er på ett punkt. 

Anonymkode: 87a49...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele gulvet varmes nok opp, i hvert fall i det aktuelle rommet. Varme fra gulv har såpass stor overflate at det godt kan varme opp rommet uten at gulvet kjennes spesielt varmt. Antakeligvis er det litt ekstra varmt akkurat der du kjenner det, enten fordi rørene er lagt litt tettere der eller fordi rørene er litt nærmere overflaten på gulvet akkurat der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over: Det er ikke som varmekabler, som man tydelig kjenner gjør gulvet varmt. Vannbåren varme er som regel såpass subtilt at du ikke merker at gulvet blir varmt.

Anonymkode: 18e44...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei og takk for svar. Skal jeg la være å si noe til utleier da? Jeg betaler en fast pris for blant annet varme hver måned. 

Anonymkode: b765f...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal spørre utleier. Det kan jo være noe galt med systemet som må rettes opp i - feil trykk, lekkasje, feil innstillinger, fordelerstokk som ikke virker osv. Hvis du bor i kjeller med støpt gulv er det uvanlig å ikke legge rør overalt. At det er varmt noen steder men ikke andre kan tyde på at det er ulike kurser som går der.

Anonymkode: ef77c...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannbåren varme oppleves ikke ikke like varmt som varmekabler. Men det er en ventil ved hvert rør som går til de ulike rommene, her kan man regulerere tryllet i rørene. Dersom man skrur nes trykket på ventilen mye så vil det ikke bli så varmt selv om du har termostat. Noen ganger så er batteriet i termostaten oppbrukt og da funker det ikke. Gubben i huset pleier å skru ned trykket i rørene av og til for å spare støm🤣 Men nå vet jeg hva han gjør og justerer på trykket🤣 

Anonymkode: 2ef91...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg hadde sagt noe ja, man har jo visse forventninger når huseier opplyser om at det er gulvvarme som et gode. Det skal funke da, skal ikke finne seg i å gå rundt og fryse på beina da!

Anonymkode: 2ef91...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde problemer med vannbåren varme en periode, det var tydelig kalde flekker i stua og kjøkkenet var det ikke varme i det hele tatt. Som nevnt skal det ikke kjennes varmt ut, men du kjenner tydelig forskjell der det ikke er varme i det hele tatt - i allefall med - 13 grader ute 🤪 Ville kontaktet huseier for å få det sett på. 

Anonymkode: 156b3...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...