AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #1 Skrevet 29. januar 2021 Hei Jeg trenger litt råd egentlig. Jeg har blitt spurt om å sitte barnevakt frem til juli, fra man til fredag 7 til 15 fordi moren har fått seg jobb og mannen hennes jobber fullt. Fordi det er nær familie, så er det selvsagt en tjeneste og ikke betalt.. Jeg er uansett hjemme med barnet mitt som har halv plass i bhg, så har i utgangspunktet mulighet.. De er begge tre år. Men, våre barn går ikke veldig godt sammen. Barnet deres har en type atferd jeg ikke er så god til å takle. Han har ikke språk og kan plutselig stå å skrike inn i veggen, kaste ting så de knuser, og klatre i møblene. Han pleier ofte å slå barnet mitt umotivert, og andre ting rundt seg. Jeg får ikke kontakt med ham når han gjør dette. Han pleier å kaste ting i gulvet når han er ferdig med dem, blant annet den nye telefonen min en gang jeg ikke fulgte med, og den knuste, og knust diverse gjenstander hjemme hos oss. De gangene jeg passer ham, har han forståelse for reglene våre hjemme etter hvert, men det går mye tid på dette, og jeg blir sliten da jeg er gravid. Barnet mitt trekker seg ofte tilbake når han er her og blir innesluttet. Jeg har pleid å finne på felles aktiviteter som tegning, play doh, bøker eller togbane, men han forstår ikke hva han skal gjøre med tingene og han ender med å kaste alt ned på gulvet og slår feks fargene i bordet. Uteturer går ikke, for han løper ut i veien og legger seg ned og brøler. I butikkene kjører han handlevogna inn i andre mennesker og reolene. Atferden hans er verre hjemme hos ham selv, men foreldrene snakker ikke til ham, så at jeg gjør det på en rolig måte, får han til å gråte febrilsk stakkar. Da går han og gjemmer seg. Det er faktisk ikke barnet som er problemet, men det er jeg som er veldig usikker på hvordan å møte ham. Jeg vet at jeg ikke har kunnskapen eller ork. Jeg synes barnet trenger en voksenperson som er kompetent nok, og det er ikke jeg. De har fått barnehageplass, men pga økonomi er de usikre på om de skal takke ja, og derfor lurte de på om jeg kunne ta ham istedet. Hvordan kan jeg si nei og ikke ødelegge familierelasjonen? Det virker ikke som foreldrene ser at det kan bli utfordrende for meg, og det er nesten som de har funnet løsningen.. Jeg sa jeg skulle snakke med mannen min, og han skjønner ikke at jeg ikke helt tør å si nei rett ut. Eller er dette noe jeg bør takle? Anonymkode: 353e2...fec 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 29. januar 2021 Himmel, det var da ikke lite heller de ville! Jeg ville sagt nei. Det er virkelig ikke frekt eller dårlig gjort av deg i det hele tatt. Jeg har også en treåring, og ikke faen om jeg hadde tatt på meg å passe en til - og det i timesvis hver dag! Vi sto uten barnehageplass i et halvt år vi også, men da gikk vi ned i stillingsprosent begge to, og var hjemme med barnet vårt selv. Ville ikke ramlet meg inn å be noen andre om å passe barnet mitt i mange timer daglig, og det uten betaling til og med. Her er det disse folkene som er frekke, rett og slett. Anonymkode: c8917...9bb 172
Populært innlegg Sinsiew Skrevet 29. januar 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 29. januar 2021 Å passe en unge så ofte, over så lang tid og over så mange timer, er ikke bare en tjeneste uansett hvor nær de er. 147
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 29. januar 2021 Oi. Si nei med god samvittighet. Ingen normalt oppegående mennesker spør om noe slikt. Ville ikke blitt lei meg om relasjonen med de ble ødelagt. Anonymkode: afc38...6b0 91
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 29. januar 2021 Det heter dagmamma, ikke barnevakt, og det skal selvsagt lønnes deretter. Å takke ja til dette er ren utnyttelse av deg som person, og det vitner om hvor lavt de setter pris på deg. Barnet må i barnehagen, og hvis barnet ikke har barnehageplass så får foreldrene ansette en dagmamma, eller være hjemme til barnehagestart. Ikke la deg tråkke på. Anonymkode: b7337...513 144
Populært innlegg Tuba Skrevet 29. januar 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 29. januar 2021 Det er svært urimelig å be om så mye ubetalt barnepass selv fra nære slektninger. Her må du bare si at det de ber om blir alt for mye men hvis de trenger hjelp til barnevakten gang i blant stiller du gjerne opp. 51
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 29. januar 2021 Tusen takk for svar. Jeg får bare si rett ut at jeg ikke har overskudd. Det er en grunn til at barnet mitt går noen dager i bhg nå. (er sykemeldt pga dårlig form). De dagene hun er hjemme, koser vi oss veldig og jeg føler jeg trenger den tiden med henne. Får nesten lyst til å si at jeg ikke er kompetent nok og.. Anonymkode: 353e2...fec 61
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 29. januar 2021 Du er gravid og har alt en 3-åring som kun går halv tid i barnehage. Det er i grunn svar nok. En ting er å hjelpe med overlapp i en kortere periode, før dagmamma eller barnehage er på plass. Å ta fullt ansvar for hele dager fram til juli - mens du selv går gravid - er selvfølgelig utelukket. Nokså frekt å be om i grunn. Anonymkode: 4948a...124 56
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #9 Skrevet 29. januar 2021 Hadde helt klart sakt nei til dette. De kan heller få seg dagmamma. Kanskje en av de kan ha hjemmekontor? Anonymkode: a4d82...d14 9
Sunshineyellow Skrevet 29. januar 2021 #10 Skrevet 29. januar 2021 Ikke noe de kan kreve. Du får si at du er sykemeldt og har ikke kapasitet til det. 21
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #11 Skrevet 29. januar 2021 Hvis du er litt gravid og sliten nå, så er du ennå mer gravid og sliten om noen måneder. Det bør være forklaring god nok til å si nei. Anonymkode: 4ab7d...579 25
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. januar 2021 #12 Skrevet 29. januar 2021 (endret) Oj! Det hadde ikke jeg klart. Si at du gjerne skulle gjort det, men du har ikke kapasitet. De må finne dagmamma og betale. Herregud, leser nå at du er gravid og sykemeldt i tillegg. Det er jo fullstendig absurd og egoistisk å i det hele tatt spørre deg. Si at legen frarådet det på det sterkeste. Endret 29. januar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #13 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det heter dagmamma, ikke barnevakt, og det skal selvsagt lønnes deretter. Å takke ja til dette er ren utnyttelse av deg som person, og det vitner om hvor lavt de setter pris på deg. Barnet må i barnehagen, og hvis barnet ikke har barnehageplass så får foreldrene ansette en dagmamma, eller være hjemme til barnehagestart. Ikke la deg tråkke på. Anonymkode: b7337...513 Dette. Du må jo bare forklare at du er sliten fra før av med barn, og at du er gravid, og at du dermed ikke orker å ta på deg enda et ansvar, så ofte. Anonymkode: ef77d...ddf 14
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #14 Skrevet 29. januar 2021 Du skal være gratis dagmamma?? Herregud... nyt tiden med ditt barn, og si nei.. Anonymkode: d41b6...ddf 37
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #15 Skrevet 29. januar 2021 Jeg passet en 2-åring som mitt eget barn gikk godt overens med i 2 mnd. Jeg gjorde det som en tjeneste og fordi det var fint for mitt barn å få en å leke med, og derfor tok jeg kun betalt det bhg ville kostet. Og da syntes både jeg og de andre foreldrene at jeg var veldig snill! Det disse ber om trenger du IKKE å ha dårlig samvittighet for å si nei til. De bør ha dårlig samvittighet for å i det hele tatt spørre. Det er hinsides frekt! Anonymkode: 6490e...7c9 48
Gjest theTitanic Skrevet 29. januar 2021 #16 Skrevet 29. januar 2021 Si at du ikke er frisk nok og ikke har kapasitet. Det stemmer jo. Og så mye barnepass.. du burde hvertfall fått 6000 i mnd for dette. Sinnsykt frekt av dem å spørre. Barnepass mens man er på kino er en tjeneste. Barnepass hver dag i et halvår er et lønnet arbeide.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #17 Skrevet 29. januar 2021 Er du sykemeldt så skal du jo selvsagt ikke si ja til dette!!! Anonymkode: 5ec3e...8da 16
SoWhat? Skrevet 29. januar 2021 #18 Skrevet 29. januar 2021 Skjønner dilemmaet iom at det er nær familie, men det er de som har lagt grunnlaget for konflikt her, og ikke du. De kan ikke på noen måte utnytte noen på den måten de tenker. At du skal ha barnet hver eneste dag i så mange timer uten betaling? Det er en skikkelig dårlig vits! Og når du har et barn selv som vil ha problemer med at den treåringen er hos dere( hvilket jeg skjønner,selv om det ikke er det andre barnets feil!), så må du sette din foran. Sånn fungerer jo foreldrerollen. Dessuten er du gravid på toppen, og du vil vel ha nok med en på 3 år? De må jo takke ja til barnehage. Det burde ikke være spørsmål om det engang. 17
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #19 Skrevet 29. januar 2021 Hadde ikke sagt ja til det der. Jeg hadde ikke orket, i barnehagen kan adferden bli plukket opp og jobbet med av mennesker med pedagogisk utdanning, heller det! Anonymkode: e969a...55a 12
SnartMammaLykke Skrevet 29. januar 2021 #20 Skrevet 29. januar 2021 Jeg trodde det var snakk om en gang i blant, men hver dag man - fredag er jo heftig.. Hyggelig at du spør da, men jeg hadde nok sagt at det blir for mye. Men at du kanskje kan passe han en gang i blant eller noe🙂 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå