Gå til innhold

Lynkurs i prøving - erfaringer og deling av kunnskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta ut P - staven min nå veldig snart (10. Februar), og håper på et barn i 2022. Jeg er førstegangsprøvende så naturlig nok vet jeg veldig lite om prosessen, forkortelser som blir brukt på forumet, og generelt hvordan dette med eggløsningstester foregår.

Er det noen snille sjeler der ute som vil dele litt av sin egen erfaring, og dermed dele kunnskapen sin med meg? Jeg har googlet, saumfart forumet, og begynner så smått å se sammenhenger, men jeg syns det hadde vært fint å høre direkte fra dere :) 

Jeg følger med i diverse tråder rundt omkring også, syns det er fryktelig koselig.

Litt om meg: Kvinne, 29 år. Har endel cyster på eggstokkene. Tror det var 11 på høyre og 7 på venstre, altså en del. Når jeg ikke har P - stav har jeg uregelmessig menstruasjon. Jeg er overvektig, men prøver nå å gjøre noe med det (har allerede gått ned noen kg). Gynekologen ville ikke si at jeg har PCOS, men jeg er vel så nærme det som jeg kan være.

Jeg har også tenkt tanken på å lage dagbok, men jeg har jo ikke begynt prøveprosessen ennå så jeg tenkte det ville vært greit å høre først hvordan dette foregår 😄 (altså, jeg vet om blomsten og bien da, heheh, men altså hele prosessen).

Anonymkode: 51720...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit! Så spennende at du snart blir prøver! Vi har alle vært der - førstegangs. Spennende tid! :)

Du er i alle fall på god vei til mye riktig bare ved å finne veien inn hit. Jeg har lært sååå mye alle de årene jeg har vært på forum. Uendelig mye kunnskap å finne her. Selv har jeg blitt gravid 7 ganger (har 3 barn), så jeg har min dose med erfaringer. Har også cyster på eggstokkene og er overvektig. Men har regulert ting ganske bra med medisin.

Om du lager dagbok lover i alle fall jeg å følge den og svare på så mange spørsmål som jeg kan klare :hug:

Her er i alle fall en liten oversikt over forkortelser:

AB - AnonymBruker
B1 = Barn nr 1 (osv.)
BO = Blighted Ovum. Det er ikke fosteranlegg i gestasjonssekken
CD = Cycle Day (syklusdag), CD1 er f.eks den første dagen i syklusen.

CBD = ClearBlue Digital, graviditetstest
CBFM = ClearBlue Fertilitetsmonitor
CB = ClearBlue, graviditetstest

DPO = Days Past Ovulation (antall dager etter EL)
EL = Eggløsning
EXU = ekstrauterin. Svangerskap utenfor livmoren
FF = FertilityFriend, et online program for prøvere som sjekker temperatur og har grafoversikt
GU = gynekologisk undersøkelse

HI - Hovedinnlegg
IKM= Ikke kommende mens
LH = luteinizing hormone, hormon som stimulerer EL, stigning av dette gir utslag på EL tester go viser at kroppen planlegger å slippe egg
MA = Missed abortion 
OUL = Ordinær ultralyd
PP = Prøveperiode
SA = Spontanabort
TS - Trådstarter
TR = Tante rød (mensen)
TB = To blå
TUL = Tidlig ultralyd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (29 minutter siden):

Velkommen hit! Så spennende at du snart blir prøver! Vi har alle vært der - førstegangs. Spennende tid! :)

Du er i alle fall på god vei til mye riktig bare ved å finne veien inn hit. Jeg har lært sååå mye alle de årene jeg har vært på forum. Uendelig mye kunnskap å finne her. Selv har jeg blitt gravid 7 ganger (har 3 barn), så jeg har min dose med erfaringer. Har også cyster på eggstokkene og er overvektig. Men har regulert ting ganske bra med medisin.

Om du lager dagbok lover i alle fall jeg å følge den og svare på så mange spørsmål som jeg kan klare :hug:

AB - AnonymBruker
B1 = Barn nr 1 (osv.)

EL = Eggløsning
FF = FertilityFriend, et online program for prøvere som sjekker temperatur og har grafoversikt

HI - Hovedinnlegg
IKM= Ikke kommende mens
LH = luteinizing hormone, hormon som stimulerer EL, stigning av dette gir utslag på EL tester go viser at kroppen planlegger å slippe egg
MA = Missed abortion 
OUL = Ordinær ultralyd
PP = Prøveperiode
SA = Spontanabort
TS - Trådstarter
TR = Tante rød (mensen)
TB = To blå
TUL = Tidlig ultralyd

Wow, tusen takk for at du tok deg tid! Skal absolutt starte prøvedagbok 😄 

Det var veldig utfyllende :) 
Gleder meg til å bli prøver, men ønsker helst ikke å romantisere det for mye :P 

Tok det lang tid før du ble gravid, og spiren satt?

Anonymkode: 51720...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok det lang tid før du ble gravid, og spiren satt?

Jeg ble uplanlagt gravid med nr.1, meget aktiv prøving i 13 måneder med nr. 2 og 14 måneder med nr. 3. Nå er jeg på 8. måned der jeg jakter på 4. og sistemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger også gjerne dagboken din om du oppretter! Du har en spennende tid foran deg. Anbefaler deg likevel om å ikke ta for lett på cystene, om det er en stund siden sist sjekk så ville jeg ordnet en ny asap. Når du alt vet at de er der. Kan også hende at de ikke ønsker å gi deg noen diagnose om de ikke må, om du ellers ikke er plaget, kanskje på grunn av prevansjon også? Og når man i tillegg ikke er aktiv prøver er det liten grunn til å gjøre noe med det ellers, i følge noen leger. Trist. 

Anonymkode: 2b958...8a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

AB - AnonymBruker
B1 = Barn nr 1 (osv.)

EL = Eggløsning

HI - Hovedinnlegg
IKM= Ikke kommende mens
MA = Missed abortion 
OUL = Ordinær ultralyd
PP = Prøveperiode
SA = Spontanabort
TS - Trådstarter
TR = Tante rød (mensen)
TB = To blå
TUL = Tidlig ultralyd

Ville bare hoppe inn og si at jeg er evig takknemlig for denne listen. Kommer til å hjelpe meg veldig mye her inne ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (På 29.1.2021 den 15.28):

AB - AnonymBruker
B1 = Barn nr 1 (osv.)

EL = Eggløsning

HI - Hovedinnlegg
IKM= Ikke kommende mens
MA = Missed abortion 
OUL = Ordinær ultralyd
PP = Prøveperiode
SA = Spontanabort
TS - Trådstarter
TR = Tante rød (mensen)
TB = To blå
TUL = Tidlig ultralyd

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 20.16):

Jeg følger også gjerne dagboken din om du oppretter! Du har en spennende tid foran deg. Anbefaler deg likevel om å ikke ta for lett på cystene, om det er en stund siden sist sjekk så ville jeg ordnet en ny asap. Når du alt vet at de er der. Kan også hende at de ikke ønsker å gi deg noen diagnose om de ikke må, om du ellers ikke er plaget, kanskje på grunn av prevansjon også? Og når man i tillegg ikke er aktiv prøver er det liten grunn til å gjøre noe med det ellers, i følge noen leger. Trist. 

Saschi skrev (På 29.1.2021 den 20.27):

Sier det samme som de andre, jeg vil og gjerne følge deg viss du starter en dagbok :klem:

Tusen takk for svar!

Jeg opprettet dagbok 😄 Så hyggelig at dere vil følge meg ❤️ Amatariel har allerede svart meg :) 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 20.16):

Ville bare svare deg angående dette med diagnose o.l. Da jeg fikk beskjed om cystene, spurte jeg om graviditet i fremtiden (dette er nå en del år siden), hvor hun svarte at jeg kan bli gravid, men det kan hende jeg trenger hjelp. Dermed tenkte jeg ikke mer over det, men det er nok lurt å bestille henvisning til gynekolog uansett for å sjekke :)

Takk uansett 😄❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...