AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #1 Skrevet 29. januar 2021 Har en baby på 6 måneder, og det er krise hjemme. Vi er uenig om alt og ingenting. I kveld skal vi rett og slett lage liste over ting som må gjøres, for han ser ikke hvor mye det er. Hva ser dere på som oppgaver? - Kjøpe klær/utstyr til baby - Ha kontroll på økonomi. - Innkjøp av dagligvarer - Lage mat - Vaske klær - Støvsuge - Vaske gulv - Vaske bad - Rydde - Vaske flasker - Tørke støv Andre ting? Anonymkode: acc77...912 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #2 Skrevet 29. januar 2021 Det du har glemt i lista di er samlivet. Det er også viktig, og noe som fort vanskjøtes når man får barn. Da blir man fort kranglete på hverandre. Anonymkode: 347ae...420 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #3 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du har glemt i lista di er samlivet. Det er også viktig, og noe som fort vanskjøtes når man får barn. Da blir man fort kranglete på hverandre. Anonymkode: 347ae...420 Akkurat nå handler det om å overleve. Jeg kan ikke ta 100 % ansvar for absolutt alt, og i tillegg tenke på samlivet. Om det blir brudd, driter jeg fullstendig i. Vil bare ha hjelp med alt nå. Anonymkode: acc77...912 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #4 Skrevet 29. januar 2021 Hjelper jo ikke hva som blir skrevet ned og «tvunget» gjennom hvis han uansett ikke har motivasjon for å følge opp 🤷♀️ Anonymkode: fcea8...3fd
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #5 Skrevet 29. januar 2021 Lag en liste som deler oppgavene periodevis, dvs. daglig, ukentlig, månedlig, sesong. F. eks. vaske klær er daglig, mens vaske vinduer er hver sesong. Det finnes flere gamle tråder her inne med innspill til oppgavelister, så ta inspirasjon fra de. Anonymkode: e50d3...5fb 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #6 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hjelper jo ikke hva som blir skrevet ned og «tvunget» gjennom hvis han uansett ikke har motivasjon for å følge opp 🤷♀️ Anonymkode: fcea8...3fd Han ser ikke hva som må gjøres. Han tror han bidrar mye, men innser ikke alt arbeidet det egentlig er. Anonymkode: acc77...912
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #7 Skrevet 29. januar 2021 Gå forøvrig skikkelig i detalj på oppgavene. "Holde orden på økonomi" er for rundt. List opp budsjettering, betaling av fellesregninger, oppfølging av forsikring, sjekke strømavtale, sparing. Anonymkode: e50d3...5fb 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #8 Skrevet 29. januar 2021 Dersom dere bor i enebolig, rekkehus eller lignende, så bør du også ta med utvendige oppgaver: - Snømåking - Plenklipping - Holde orden i garasje Og har dere bil kommer noe rundt det også: - Skifte dekk - Ta bilen på service/EU-kontroller - Fylle bensin/diesel/lade bilen - Fylle på vinduspylervæske Anonymkode: f0941...6bf
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #9 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå forøvrig skikkelig i detalj på oppgavene. "Holde orden på økonomi" er for rundt. List opp budsjettering, betaling av fellesregninger, oppfølging av forsikring, sjekke strømavtale, sparing. Anonymkode: e50d3...5fb Lurt 👌 Anonymkode: acc77...912
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #10 Skrevet 29. januar 2021 Rydde inn og ut av oppvaskmaskinen. Vaske kjøkkenet etter middagslaging. Holde orden på hva som er i kjøleskapet og hva som trengs av basisvarer. Henge opp og rydde på plass klær (både voksne og babyens) Tømme søppel. Anonymkode: 4d1f7...1f6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #11 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Har en baby på 6 måneder, og det er krise hjemme. Vi er uenig om alt og ingenting. I kveld skal vi rett og slett lage liste over ting som må gjøres, for han ser ikke hvor mye det er. Hva ser dere på som oppgaver? - Kjøpe klær/utstyr til baby - Ha kontroll på økonomi. - Innkjøp av dagligvarer - Lage mat - Vaske klær - Støvsuge - Vaske gulv - Vaske bad - Rydde - Vaske flasker - Tørke støv Andre ting? Anonymkode: acc77...912 Oppgavene du nevner inngår for meg som en del av det som populært kalles «Det tredje skiftet». Dette er det jeg som har ansvaret for. Vi er to voksne, to barn, begge i full jobb. Alt oppgaver knyttet hus (utvendig) og bil har mannen min ansvaret for. Denne løsningen har bare blitt til med årene, og det fungerer bra for oss. Så er vi såpass fleksible at han selvsagt tømmer oppvaskmaskin og lager middag, mens jeg kan fylle på spylevæske om jeg ser at bilen trenger det. Jeg vil råde dere til å finne en løsning som fungerer for dere nå mens barnet er lite. Det blir bare færre oppgaver med barnehage og utstyr i den forundrede, dugnader, oppfølging av barn, fritidsaktiviteter og bursdager. Anonymkode: 70cfc...cbe 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #12 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oppgavene du nevner inngår for meg som en del av det som populært kalles «Det tredje skiftet». Dette er det jeg som har ansvaret for. Vi er to voksne, to barn, begge i full jobb. Alt oppgaver knyttet hus (utvendig) og bil har mannen min ansvaret for. Denne løsningen har bare blitt til med årene, og det fungerer bra for oss. Så er vi såpass fleksible at han selvsagt tømmer oppvaskmaskin og lager middag, mens jeg kan fylle på spylevæske om jeg ser at bilen trenger det. Jeg vil råde dere til å finne en løsning som fungerer for dere nå mens barnet er lite. Det blir bare færre oppgaver med barnehage og utstyr i den forundrede, dugnader, oppfølging av barn, fritidsaktiviteter og bursdager. Anonymkode: 70cfc...cbe Flere oppgaver, skulle det stå. Anonymkode: 70cfc...cbe
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. januar 2021 #13 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Akkurat nå handler det om å overleve. Jeg kan ikke ta 100 % ansvar for absolutt alt, og i tillegg tenke på samlivet. Om det blir brudd, driter jeg fullstendig i. Vil bare ha hjelp med alt nå. Anonymkode: acc77...912 Men..... tørke støv? Har du alvorlig støvallergi siden det MÅ tas i babyperioden utenom normal støvmopping på gulv? Uansett: Skriv den fulle lista til å gjøre etterhvert. Nå, og i lengre tid fremover får hybelkaninene bedre levevilkår - og man gjør det MEST nødvendige. Jeg tror du setter lista veldig høyt her.
Kassiopeia8 Skrevet 29. januar 2021 #14 Skrevet 29. januar 2021 Har du med vilje ekskludert de tingene som har med baby å gjøre? Det er jo litt mer fellesoppgave etter han er hjemme fra jobb. I såfall blir det jo - Leke med baby - Skifte bleier - Tømme bleiebøtta - Legge baby I tillegg mangler du: - Henge opp klesvask - Brette klær 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #15 Skrevet 29. januar 2021 Husk planlegging og organisering. Ferie Bursdager Høytider Legetimer / avtaler Når tiden kommer for barnehage - turdag, karneval, ha-med-dag osv. Pleie relasjoner med venner og familie (Invitere til samlinger) Planlegge innkjøp av klær og utstyr Her i huset har jeg så godt som alt ansvar for planlegging og organisering i familien AS. Dette kompenserer mannen min for med å ta mer av det konkrete husarbeidet. Anonymkode: b8bcb...ddd 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #16 Skrevet 29. januar 2021 Her gikk kjærringa å maste om alt hun gjorde mens ho var hjemme med minste. I følge ho gjorde hun alt. Da jeg gikk ut i permisjon sa jeg at jeg skulle gjøre det hun hadde gjort, men da måtte hun ta alt annet. Det gikk ikke så bra det gitt, gikk ikke mer enn ei uke så ville hun bytte tilbake. Sier ikke det er slik hos dere, men er viktig du klarer å se litt utenfor egen boble. Å om han gjør noe, ikke kritiser og gjør det på nytt.... Ingen dør om trusene henger skjevt på tørkestativet. Anonymkode: 052cd...d44 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #17 Skrevet 29. januar 2021 17 minutter siden, Fnuggolina said: Men..... tørke støv? Har du alvorlig støvallergi siden det MÅ tas i babyperioden utenom normal støvmopping på gulv? Uansett: Skriv den fulle lista til å gjøre etterhvert. Nå, og i lengre tid fremover får hybelkaninene bedre levevilkår - og man gjør det MEST nødvendige. Jeg tror du setter lista veldig høyt her. Man går vel ikke et helt år uten å tørke støv bare fordi man har fått barn? Er det det som er normalen??? Anonymkode: 5f8ee...3d0 5
Gjest Lasox Skrevet 29. januar 2021 #18 Skrevet 29. januar 2021 (endret) Dere bør som noen nevnte her kanskje bytte om oppgavene? De fleste lever i sin egen boble, og tror at man gjør så mye mere enn andre. Sier ikke det er komplisert med små-troll, men istedet for å hele tiden påpeke at du gjør så mye... kanskje tenke over at mannen i huset også gjør noe? I stedet for at han gjorde de tingene så måtte du ha gjort de oppgavene i tillegg. Damene er fryktelig på det med at de gjør så mye, men vi menn gjør så lite. Av og til så er jeg glad for å være singel. Takk for at du minnet meg på det, TS. Tenk så mye energi damene hadde hatt om de bare sluttet å klage om alt. Skjønner ikke at dere orker å bruke så mye av energien deres på å sutre om andre partneren til enhver anledning. Er det ikke bra nok? Så avslutt forholdet. Så kan du gjøre alle oppgavene for deg selv. Ikke det nei? Nei, da innser vel du at han gjør noe han også for familien. Endret 29. januar 2021 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #19 Skrevet 29. januar 2021 Ta det med ro! Babyen har det bra, og dere som foreldre er nok kjempe slitene. Ikke tenk på husarbeid babyen bryr seg ikke om det er ryddig eller rotete. Bruk tiden på å samle inn krefter så lenge babyen er fornøyd 😌 så gjør dere en god Job 👍 Anonymkode: f5793...2b8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #20 Skrevet 29. januar 2021 Og igjen kommer menn løpende og påstår at utearbeid og bil er like mye. Vel, jeg har vært alene i 16 år, størsteparten av tiden med stort hus og hage. Jeg tar veldig gjerne utearbeid og bil hvis noen andre tar husarbeidet. Jeg har gjort begge deler og vet hvor lite «manneoppgavene» er i forhold til det daglige husarbeidet. Anonymkode: 332bf...21a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå