Gå til innhold

Livredd etter nestenulykke...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker at det kan være betryggende for deg å tenke at inntil videre så lar du være å ta forbikjøringer nesten uansett situasjon. Hvis du skal kjøre forbi må du føle deg helt trygg og selv ha kontroll på om noen kommer imot (ikke stole på signal fra bilen foran). Ellers tenker jeg shit happens, alle har gjort feil når vi er nye i trafikken :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke helt hvem som var idioten, men var vel jeg, siden det var jeg som misforsto og tenkte jeg skulle forbikjøre, eller om det kanskje var han foran som svingte over veien da det kom en bil i mot....eller begge...

TS

Anonymkode: 68278...353

Spiller ingen rolle. Noen ganger er du idioten, andre ganger er andre idioten. 

Anonymkode: c6b82...aa6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg overtenker alt....hva om han hadde dashkamera og de anmelder situasjonen?😢 Det var jo min feil for å feilvurdere og ta en livsfarlig risiko..

TS

Tror neppe noen anmelder for dette. Tenk over hvor mye styr det er med anmeldelser, og alt gikk jo bra! At du får en reaksjon er nok vanlig, men det er hva du gjør fremover som er viktig. Tenk på at du blir en mye bedre sjåfør nå, du vil være forsiktig, ta hensyn og aldri mer ta slike sjanser! 

Masse masse lykke til! Dette fikser du!

Anonymkode: d3ece...6ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror neppe noen anmelder for dette. Tenk over hvor mye styr det er med anmeldelser, og alt gikk jo bra! At du får en reaksjon er nok vanlig, men det er hva du gjør fremover som er viktig. Tenk på at du blir en mye bedre sjåfør nå, du vil være forsiktig, ta hensyn og aldri mer ta slike sjanser! 

Masse masse lykke til! Dette fikser du!

Anonymkode: d3ece...6ed

Tusen takk for svar, har satt meg i bilen igjen nå og er klar for å kjøre. Litt skjelven enda...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar, har satt meg i bilen igjen nå og er klar for å kjøre. Litt skjelven enda...

TS

Dette klarer du! Vi heier på deg! Ta det helt helt rolig, så går dette veldig fint. Vi har alle gjort feil i trafikken en gang. Heldigvis går det som oftest bra. ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å gi litt mer faen og tenk "ups, jaja". også lær av det. Rett og slett skjerp deg, lær av det og kom deg videre. Slutt å synes synd på deg selv. Shit happens. Høres brutalt ut, men det er eneste som funker. 

Jeg hadde PTSD etter en bilulykke i 6 år. 3 år i terapi senere og jeg kan nå si "Ups, jaja" med litt hjertebank når jeg møter på idioter i trafikken. I stede for å hyperventilere for hver en lille ting. Jeg kunne sitte i timesvis i bilen for å manne meg opp til å kjøre, nå kjører jeg uten å tenke meg om. Jeg sliter kun om vinteren når det er snø og is, men jeg kjører om jeg må, de første 2 årene valgte jeg buss fremfor bil fordi jeg var redd og feig. Det gjør jeg ikke lengre. Jeg hadde en nestenulykke det første året, men gikk rett i bilen da jeg kom hjem og fikk roet meg og kjørte meg en tur med en gang og jeg kjørte mer enn nødvendig for å ikke unngå bilen. Nå blir jeg ikke spesielt preget av nestenulykker og idioter i trafikken. Det blir bare en liten "ups, jaja" også går jeg videre. Det som er viktig er å ikke tenke for lenge på det, for da blir det bare verre. 

Jeg opplevde ulykken som førte til ptsd før jeg begynte med førerkortet og jeg bevist begynte med lappen på grunn av det fordi jeg unngikk bil i så mange år. Jeg hadde fortsatt ptsd og gikk i behandling for det mens jeg tok lappen og første året med lappen. Glemmer ikke første kjæreturen etter å ha bestått oppkjøring. Pappa skulle øve med meg. For i mitt hode så var jeg ikke klar enda og måtte fortsatt øve. Så vi kjørte utenfor byen, 1 times kjøring og han kjørte dit også skulle jeg kjøre hjem. Det var planen. Da vi skulle bytte plass så kom mamma kjørende, pappa hoppet inn i bilen og sa "Lykke til og god tur hjem". 
Jeg måtte kjøre over 1 time alene helt hjem. Første gang jeg var alene i bilen. Det var forferdelig grusomt... men det var det jeg trengte for å kick starte livet med førerkort. Hopp i det rett og slett. Skjerp meg og kjør fikk jeg beskjed om da jeg ringte han i panikk og da jeg ringte psykologen i enda mer panikk. Har aldri vært så sint og redd i mitt liv, jeg var mildt sagt hysterisk, men jeg kunne mer enn jeg trudde og det gikk jo bra. 

Før terapi så unngikk jeg bil helt, satt bare på til pappa og ingen andre og selv med han som yrkessjåfør så fikk jeg panikk og kvalme. Det var ille ptsd i mange år og jeg trudde jeg aldri kom til å ta lappen på grunn av det. 
Eneste som funker er å skjerp seg og hopp i det. Det er essensen i terapien for ptsd rundt ulykke. Unngår du, og grubler du, så graver du deg selv så langt nede at ting blir så mye verre enn det behøver å bli. Så tenk at det skjedde og du vet hvorfor og du har lært av det, du overlevde, shit happens, kom deg videre. 

Så, skjerp deg. Ut å kjør. Dette klarer du! Alle gjør feil og det mye du skal lære. Ikke kjør for fort, hold avstand og husk vikeplikten og med det så komme du langt. 

Anonymkode: 8daa8...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer til å gå bra. Og i dag har du lært at du ikke skal stole på andres bruk av blinklys o.l. Det er mange idioter ute i trafikken, og du kommer til å møte flere.

Anonymkode: adc66...527

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett å slett bite tennene sammen og kjøre igjen, og igjen! Okei, du gjorde en tabbe! Det er ikke krise, det gikk bra! Det viktigste nå er at du jobber med deg selv. Kjør, og bli bedre på å lese de rundt deg! 

Om du kommer ut for samme situasjon igjen, selv om de blinker for de vil at du skal kjøre forbi, så må du ikke stole på det.  Du må bli så sikker på deg selv at du tar gode avgjørelser selv. Noen folk er idioter på veien, det kommer du ikke unna. Det viktigste er at du stoler på deg selv, og det kommer etter mengdetrening!! 

Har selv vært borti at de har blinket meg forbi før svinger og ved uoversiktlige plasser.. der jeg har valgt å ikke gjøre det for jeg så at det var dumt. Heldigvis bestemmer ikke en i bilen foran meg om hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: cfefa...411

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut å kjør, ts! Om så, bare sitt på med en venn bort til en rolig plass, så kjører du litt der. Og husk, det gikk bra. Nå vet du at du må være obs på blinklysretning, og hvor bilen foran deg plasserer seg. Og at en forbikjøring med dårlig sikt i et kryss kan være farlig!

Jeg har selv vært i en heftig bilulykke (jeg ble påkjørt bakfra), og fikk meg en skikkelig støkk! Men det første jeg gjorde da jeg kom hjem dra sykehuset, var å kjøre bil. Er helt sikker på at om jeg hadde ventet for lenge, hadde frykten sitti der mye lengre. 

Anonymkode: cd8c8...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 13.38):

Hva kan jeg gjøre for å bli trygg igjen? Er så livredd at jeg er på gråten... Jeg er dødskvalm og tør nesten ikke kjøre mer...

Dra tilbake til kjøreskolen og ta flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykten går over.

Det er som det meste i livet, du blir redd noe men kommer over det.

Du må bare tvinge deg gjennom det, kjør korte veier og tilbake, bare øv deg på nytt. Alt kan skje,du kan dette utenfor døra di og slå deg forderva, du kan få hjerteinnfark om 2 min.. Allt kan skje.

Å sitte  å være redd for noe som ikke skjer er bortkasta tid, tenk sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter skulle jeg ut på veien fra en butikk. Det var mørkt,  det var tåkete og jeg hadde aldri kjørt der før. Plutselig roper samboeren min: hva driver du med????? Det viste seg at jeg var i ferd med å kjøre til venstre hvor det er påbudt høyre. Det var ikke skiltet. (Både samboeren min og jeg lette etter skilt etterpå) Jeg fikk sjokk og kunne ikke fatte at jeg hadde gjort en så grov feil. Det var 40 sone, så det hadde neppe blitt alvorlig, men likevel,  jeg gråt hele kvelden og følte meg elendig. Og vet du?? Alle med lappen har en eller annen sånn tabbe som du og jeg har bak oss, men ikke alle vil innrømme det. Lær av det og for all del   forsett å kjøre.  Hvis ikke kommer du i allefall helt ute av det

Anonymkode: 4d977...3bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...