AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #41 Del Skrevet 4. februar 2021 Jeg stopper alltid for gående og syklister, uansett om de sykler over, det går jo raskere. Så jeg slakker ned og de sykler over, vinn vinn. Anonymkode: 5a1ce...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 4. februar 2021 #42 Del Skrevet 4. februar 2021 Jeg stopper stort sett alltid, men om jeg ikke stopper så er det fordi fotgjengerne ikke gir tegn til at de faktisk skal over. Har opplevd en million ganger at de står ved overgangen og venter. Så stopper jeg og så står de egentlig bare å skravler eller trykker på mobilen. Om du ikke skal over så kan du ikke være så snill og skravle eller trykke på mobilen noen meter bortenfor slik at vi slipper å stoppe? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #43 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 15.41): Skjer meg relativt ofte i Oslo. Føler spesielt der det er veldig trafikkerte lyskryss, hvor det gjerne er grønn mann for fotgjengere, men lov å kjøre for biler som kommer fra venstre. Jeg tror de har angst for å stoppe midt i krysset og lage trafikkaos, og heller vil kjøre ned en fotgjenger. Det er et sånt kryss ved jobben min som jeg har utsikt til fra pulten, jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har blitt meid ned der. En ung mann mistet begge beina der i forfjor, påkjørt av buss som kom rundt svingen. Jeg aner ikke hva som feiler dem, jeg tror de synes det er fælt og flaut å bli sittende "fast" midt i krysset og vil bare ut av det fort som faen, og ser mer på andre biler fra venstre enn etter fotgjengere. Det har også skjedd flere ganger på helt vanlige kryss, hvor jeg møter øynene til sjåføren og de bare kjører over rett foran meg. Akkurat som siden jeg ikke har kommet så langt i feltet så kan de bare kjøre der. Da slår jeg ut armene i sånn "WTF"-stil og håper de skammer seg, men skulle jo ønske jeg hadde et par egg eller noe i lommen for den type situasjoner. En gang det skjedde med en buss så hadde en mann som gikk ved siden av meg en paraply og smalt den i bussen og rope. Men han holdt nesten på å bli påkjørt også, bussen var rett foran nesa hans liksom, skjønner han reagerte med Anonymkode: 94593...188 Synes sånne kryss er skumle! Hadde selv lappen et par år før jeg fant ut at det eksisterte kryss hvor både fotgjenger og bilist kan ha grønt lys samtidig. De finnes ikke der jeg bor, eller noe sted i nærheten som jeg kommer på. Kjørerlæreren nevnte det aldri, sikkert fordi vi ikke så dem. Men må vel nesten stå i teoriboka, vel? Kan bare ikke huske å ha lest det noen gang, og jeg gjorde det veldig bra på teorieksamen og testeksamener på nett. Fant bare ut av det i forbindelse med at et lite barn hadde blitt påkjørt og dødd i et slikt kryss. Hadde vært ganske stresset bare for å kjøre i Oslo i seg selv, så er glad for at det ikke har kommet uforventede fotgjengere ut i veien når jeg har lov (og hadde trodd de ikke har lov) til å kjøre. Anonymkode: 87d70...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #44 Del Skrevet 4. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Du stopper også for fotgjengere i mørkret uten refleks som du ikke ser? Anonymkode: db1cd...08b Ikke ser? ser alltid jeg. Du trenger ikke å kjøre i 100 over fotgjengerfelt. Tilpass farten når du nærmer deg fotgjengerfelter sånn at du kan stoppe. Er ikke noe rocket sience. Anonymkode: f3199...a26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 4. februar 2021 #45 Del Skrevet 4. februar 2021 On 1/29/2021 at 3:26 PM, Ansvar said: Noen fotgjengere ser seg ikke for. Selv om man har har rett til å gå over veien, og alle biler skal stoppe, så må man selv klare å forstå at verden ikke er perfekt, folk gjør feil av og til, og det finnes noen idioter (både de som går og kjører bil) Hjemmebyen min! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 4. februar 2021 #46 Del Skrevet 4. februar 2021 Uavhenging, kjører du over en fotjenger så er det du som står for drapet, ikke dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #47 Del Skrevet 4. februar 2021 On 1/29/2021 at 12:17 PM, AnonymBruker said: Hva er det som gjør at dere ser fotgjengere i øynene, ler litt for dere selv og velger å ikke stoppe? Eller gasser på ekstra når det åpenbart at noen er på vei over veien. (...) Anonymkode: 3db5f...bfa Som mangeårig fotgjenger har jeg opplevd dette noen ganger( i Trondheim og i Oslo), og jeg er virkelig ingen rågjenger som bare går rett ut i veien. Jeg opplever de fleste bilister som oppmerksomme og vi kommuniserer helt greit med blikk og sånn, men så er det disse idiotene som skal leke "chicken race" med en fotgjenger. Hvor tøffe er de, liksom? Man ser de på lang avstand: De har fått øye på meg og gasser på. Noen ganger skvetter jeg fælt og løper ut av veien mens de kjører flirende forbi, andre ganger sakker jeg farten og snegler meg avgårde slik at de må bremse ned råkjøringa eller kjøre meg ned. Anonymkode: 7b3e6...1d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #48 Del Skrevet 4. februar 2021 On 1/29/2021 at 3:26 PM, Ansvar said: Noen fotgjengere ser seg ikke for. Selv om man har har rett til å gå over veien, og alle biler skal stoppe, så må man selv klare å forstå at verden ikke er perfekt, folk gjør feil av og til, og det finnes noen idioter (både de som går og kjører bil) Her kunne sjåføren allerede slakka ned da han så dem begynte og komme. og fyren begynte å gå over god stund før han var i nærheten, han valgte å ikke bremse. Anonymkode: f3199...a26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #49 Del Skrevet 4. februar 2021 P.S. De bremser alltid da. Anonymkode: 7b3e6...1d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. februar 2021 #50 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 12.17): Hva er det som gjør at dere ser fotgjengere i øynene, ler litt for dere selv og velger å ikke stoppe? Eller gasser på ekstra når det åpenbart at noen er på vei over veien. Jeg regner med at det ikke er noen som vil svare fordi det jo ikke akkurat noe å skryte av, men her kan dere være anonyme, så jeg håper noen kan oppklare dette. Hva er motivasjonen? Er det at dere oppdager fotgjengere for sent og synes det er flaut å bråstoppe ( det er faktisk flauere å kjøre ned folk altså) , er det fordi dere er late/stressa og ikke vil sløse med sekundene? Ikke ser dem?Eller er det fordi dere synes det er morsomt å se ansiktsuttrykket til folk som må bråstoppe for dere? Jeg klarer meg. Jeg innser at det finnes folk som aldri burde kjørt bil og jeg er rask nok til å selv bråstoppe og ikke fullføre fotgjengerfeltet ved behov, men en dag er det en bevegelseshemmet, svaksynt eller et barn som krysser deres vei. Da hjelper det ikke å være etterpåklok. Jeg sitter igjen med et spørsmål: hvorfor? Anonymkode: 3db5f...bfa Jeg stopper. De få gangene jeg ikke stoppet var fordi vedkommende ikke ga signal om at hn skulle over. Det virket som personen ikke skulle over men bare plutselig kaster seg ut i veien. Gikk heldigvis bra. Kjørte ikke på personen, men noen fotgjengere er uvørne i trafikken de og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. februar 2021 #51 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som mangeårig fotgjenger har jeg opplevd dette noen ganger( i Trondheim og i Oslo), og jeg er virkelig ingen rågjenger som bare går rett ut i veien. Jeg opplever de fleste bilister som oppmerksomme og vi kommuniserer helt greit med blikk og sånn, men så er det disse idiotene som skal leke "chicken race" med en fotgjenger. Hvor tøffe er de, liksom? Man ser de på lang avstand: De har fått øye på meg og gasser på. Noen ganger skvetter jeg fælt og løper ut av veien mens de kjører flirende forbi, andre ganger sakker jeg farten og snegler meg avgårde slik at de må bremse ned råkjøringa eller kjøre meg ned. Anonymkode: 7b3e6...1d8 Det har jeg og opplevd. Tenker disse er de samme som er dustete fotgjengere også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #52 Del Skrevet 4. februar 2021 Jeg håper det blir slutt på lyskryss som har grønt samtidig for både bilist og fotgjenger, det er veldig skummelt. Det har vært dødsulykke her i et slikt kryss, en ung jente mistet livet så altfor tidlig. Jeg tror det er en ukultur som brer seg med å ikke stoppe for fotgjengere. Jeg har kjørt bil i mange år nå og legger merke til en ny ting, fotgjengere som smiler og nikker som takk for at jeg stopper? Hyggelig nok, men det er jo en selvfølge at jeg stopper for dem! Anonymkode: 5a1ce...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. februar 2021 #53 Del Skrevet 4. februar 2021 Revenmann29 skrev (23 timer siden): Stopper alltid, uavhenging om dem går av sykkelen eller sykkler eller springer. Om du ikke har tid til å stoppe for en fotgjenger, eller ikke orker, så fortjener du ikke å ha lappen. Enkelt å greit. Stopper glatt for fotgjengere men en syklist er _ikke_ en fotgjenger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #54 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke ser? ser alltid jeg. Du trenger ikke å kjøre i 100 over fotgjengerfelt. Tilpass farten når du nærmer deg fotgjengerfelter sånn at du kan stoppe. Er ikke noe rocket sience. Anonymkode: f3199...a26 Hvis du kun kjører i opplyste bygater er det enkelt, men det finnes fotgjengeroverganger som er dårlig/ikke opplyst. Når det da kommer bil i mot og fotgjengeren har mørke klær og ingen refleks er nesten umulig å se dem selv om man sakker kraftig ned. Hvis du ikke har sett fotgjengeren så vet du jo ikke at du ikke har sett han. Anonymkode: db1cd...08b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 4. februar 2021 #55 Del Skrevet 4. februar 2021 Fru Uperfekt skrev (På 29.1.2021 den 12.23): Jeg stopper for fotgjengere men ikke syklister. Er den tullingen som kjefter på sykkel-tullingene om de sykler over og deler ut refleks til de som går uten nå i mørketida Jeg er syklist og syns det der er så vanskelig. Jeg forventer ikke at biler stopper for meg, derfor stopper jeg for å la de kjøre. Så sykler jeg over når det er klart, men så er det mange biler som stopper. Skal jeg da gå av sykkelen for å gå over? Vi begge kommer oss jo fortere videre hvis jeg da bare sykler over🤷♀️ Føler at regelen om at man må gå av sykkelen bare klundrer til flyten🥴 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 4. februar 2021 #56 Del Skrevet 4. februar 2021 Jeg går aldri over veien før jeg er sikker på at bilen stopper. At jeg har retten på min side betyr ingenting hvis jeg havner under torven. Jeg hadde vært påkjørt flere ganger hvis jeg hadde stått på retten min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #57 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes sånne kryss er skumle! Hadde selv lappen et par år før jeg fant ut at det eksisterte kryss hvor både fotgjenger og bilist kan ha grønt lys samtidig. De finnes ikke der jeg bor, eller noe sted i nærheten som jeg kommer på. Kjørerlæreren nevnte det aldri, sikkert fordi vi ikke så dem. Men må vel nesten stå i teoriboka, vel? Kan bare ikke huske å ha lest det noen gang, og jeg gjorde det veldig bra på teorieksamen og testeksamener på nett. Fant bare ut av det i forbindelse med at et lite barn hadde blitt påkjørt og dødd i et slikt kryss. Hadde vært ganske stresset bare for å kjøre i Oslo i seg selv, så er glad for at det ikke har kommet uforventede fotgjengere ut i veien når jeg har lov (og hadde trodd de ikke har lov) til å kjøre. Anonymkode: Ved høyresving for bil der fotgjengere skal rett fram, kan begge ha grønt samtidig. Det er vanvittig skummelt å tenke på Anonymkode: 3db5f...bfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. februar 2021 #58 Del Skrevet 4. februar 2021 Wilma89 skrev (20 minutter siden): Jeg er syklist og syns det der er så vanskelig. Jeg forventer ikke at biler stopper for meg, derfor stopper jeg for å la de kjøre. Så sykler jeg over når det er klart, men så er det mange biler som stopper. Skal jeg da gå av sykkelen for å gå over? Vi begge kommer oss jo fortere videre hvis jeg da bare sykler over🤷♀️ Føler at regelen om at man må gå av sykkelen bare klundrer til flyten🥴 Om du mener regelen er feil får du drive lobbyvirksomhet for å få den endret. Jeg er en av de rævholene som skjeller deg ut om du sykler over siden du da er et elendig eksempel for den yngre garde. Regelen er enkel en _går_ over fotgjenger feltet med mindre alder/fysisk handikap tilsier noe annet. Men så hadde jeg heller ikke stoppet for deg med mindre du hadde gått av sykkelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 4. februar 2021 #59 Del Skrevet 4. februar 2021 42 minutter siden, Fru Uperfekt said: Stopper glatt for fotgjengere men en syklist er _ikke_ en fotgjenger Nei, men om du kjører på en sykkelist så er det enda din skyld om du kjører på de. Så igjen, værså god å kjør over de om du føler for det, men da er det du som står for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 4. februar 2021 #60 Del Skrevet 4. februar 2021 Fru Uperfekt skrev (10 minutter siden): Om du mener regelen er feil får du drive lobbyvirksomhet for å få den endret. Jeg er en av de rævholene som skjeller deg ut om du sykler over siden du da er et elendig eksempel for den yngre garde. Regelen er enkel en _går_ over fotgjenger feltet med mindre alder/fysisk handikap tilsier noe annet. Men så hadde jeg heller ikke stoppet for deg med mindre du hadde gått av sykkelen Oi.. Dette er et tema som treffer en nerve skjønner jeg?😅 Har syklet til jobb aktivt i hele fire måneder så dette er en ny problemstilling for meg. Skjelt ut blir jeg uavhengig av om jeg følger reglene eller ikke. Syklister er det tydeligvis veldig mange som mener det ikke er plass til uavhengig av om jeg følger reglene til punkt og prikke. Hvis noen stopper, går jeg selvfølgelig av sykkelen, men hvis det ikke er noen der ser jeg ingen poeng i å gå av sykkelen. Da får jeg heller si meg skyldig i å være et elendig eksempel for den yngre garde. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå