Gå til innhold

Kan legen min fortsette å sykemelde meg så lenge jeg sier jeg ikke er i stand til å jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fryktelig mye angst for hver time jeg må dra til legen, for å forlenge sykemeldingen min. Jeg er utmattet og deprimert, klarer stort sett ikke å gjøre noe annet enn å få meg opp av senga, prøve å gå meg en tur ute. Jeg er nedenfor, alt er tungt, og det å komme tilbake til jobb/ finne meg en ny jobb nå kommer til å gjøre ALT verre.

Før jeg sykemeldte meg ble jeg så ille at jeg følte jeg gikk i en slags psykose hvor jeg planla å ende livet mitt, og slik blir det jo igjen dersom jeg må tilbake til jobb? Skal jeg si dette til legen? Virker jeg bortskjemt? Virker det som at jeg er lat? Jeg har SÅ mye angst at jeg ikke får til å sove ordentlig 1 uke før jeg mÅ møte opp på legekontoret😢 jeg ser jo ikke syk ut? Jeg ser ut som en normal jente med ordentlige klær, ser velstelt ut etc. er dette noe legen kan stusse på? At hvorfor ser jeg så normal Ut dersom jeg er så nedenfor?

Anonymkode: 491e8...d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du i behandling da?

Anonymkode: bf89e...558

Skrevet

Hvorfor har du angst? Gjør du noe for å bli bedre? Behandling? Medisiner? Regner med at legen vil be om bevis på dette. Syntes helt ærlig at det er en uting at alle disse psykisk syke vi har i Norgen (ekstreme mengder) bare får sykemeldinger og trygd og så kan sitte hjemme og gjøre hva som enn måtte falle de inn. 

Ønsker deg lykke til, ts! Håper du har planer om behandling så du kan komme deg ut i arbeidslivet så fort som mulig. Norge trenger folk som jobber. 

Anonymkode: 3a761...730

• Liker 1
Skrevet

Legen kan vel fortsette å sykemelde deg om du er syk, men du vil jo ikke få sykepenger for alltid. Etter en viss tid skal det også settes opp møter med jobb, NAV og legen for hvordan få deg tilbake i jobb osv, planer for det. 

Det viktigste når du går til legen er jo å finne ut av hvordan du kan bli bedre ikke bare sykemelding.. behandlingsplan, medisiner, henvisninger til DPS (om du ikke har fått det) osv. Så må du selv gjøre det du kan gjøre for å bli bedre, følge råd fra psykolog, ta sunne valg som bedrer depresjon, se etter ny jobb osv. (snakker som en som har vært der selv altså så vet det er vanskelig men det er jo nødvendig for å bli bedre)

Anonymkode: a65b8...efe

• Liker 1
Skrevet

Gjør du noe for å bli bedre da? Behandling? Ingen blir bedre av å bare gå hjemme. 

Anonymkode: 28022...c9e

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig strengt med sykemelding nå. Du får nok ikke forlenget sykemelding bare sånn uten videre. Du må få behandling, du må i samtale med arbeidsgiver og NAV. Du må jo fortelle legen hvordan du føler det og da får du medisiner og behandling. Hva er grunnen til at du føler det sånn?

Anonymkode: 33cd8...000

Skrevet

Legen kan sykemelde deg i opp til 1 år, men ikke uten en plan for behandling eller aktivitet.

NAV har eget oppfølgingssystem både under sykemelding og ved eventuell AAP. 

Etter 6 mnd blir du innkalt på samtale hos NAV/arbeidsgiver. Selv fikk jeg unntak pga invalidiserende fysisk sykdom - jeg var torturdårlig og tåle ikke lyder, lys, bevegelser, klarte knapt å tisse liksom. 

Ved AAPstart har jeg lagt aktivitetsplan, for meg er det å gå i behandling 1 gang i uken hos spesialist. 

Jeg oppsøkte hjelp og behandling tidlig, og har derfor ikke hatt problemer med NAV. 

Jeg har vært veldig aktiv selv og pushet for å få utredning og behandling. Har fulgt alle opplegg jeg klarer. 

Anonymkode: 0a359...e91

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Legen kan sykemelde deg i opp til 1 år, men ikke uten en plan for behandling eller aktivitet.

NAV har eget oppfølgingssystem både under sykemelding og ved eventuell AAP. 

Etter 6 mnd blir du innkalt på samtale hos NAV/arbeidsgiver. Selv fikk jeg unntak pga invalidiserende fysisk sykdom - jeg var torturdårlig og tåle ikke lyder, lys, bevegelser, klarte knapt å tisse liksom. 

Ved AAPstart har jeg lagt aktivitetsplan, for meg er det å gå i behandling 1 gang i uken hos spesialist. 

Jeg oppsøkte hjelp og behandling tidlig, og har derfor ikke hatt problemer med NAV. 

Jeg har vært veldig aktiv selv og pushet for å få utredning og behandling. Har fulgt alle opplegg jeg klarer. 

Anonymkode: 0a359...e91

Jeg har gått til psykolog, og ble henvisyt til en annen type behandling som jeg venter på nå. Sikkert lang venteliste. Men ikke tro at jeg ikke prøver å bli bedre, jeg prøver så godt jeg kan. Jeg har dager jeg har drt bedre enn andre dager, men jeg kan slettes ikke brgynne å pushe meg selv til å jobbe. Det blir for mye for meg nå

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har gått til psykolog, og ble henvisyt til en annen type behandling som jeg venter på nå. Sikkert lang venteliste. Men ikke tro at jeg ikke prøver å bli bedre, jeg prøver så godt jeg kan. Jeg har dager jeg har drt bedre enn andre dager, men jeg kan slettes ikke brgynne å pushe meg selv til å jobbe. Det blir for mye for meg nå

Og på mine gode dager leter jeg etter nye jobber, men det er jo slettes ikke lett å få jobb nå i disse stunder? Jeg har jo i tillegg ingen utdanning så alt er så vanskelig. 

Skrevet

Jeg har ikke hatt problemer med NAV heller. Har gått sykemeldt i 7 mnd nå. Legen kjenner meg godt (hatt han i 13 år). Hadde dialogmøte med Nav/arbeidsgiver der arbeidsgiver bakket meg opp at jeg ikke fungerer i jobb lenger. Jeg skal begynne i behandling nå, har stått på venteliste som har vært lang pga korona.

Anonymkode: 1a850...7ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke hatt problemer med NAV heller. Har gått sykemeldt i 7 mnd nå. Legen kjenner meg godt (hatt han i 13 år). Hadde dialogmøte med Nav/arbeidsgiver der arbeidsgiver bakket meg opp at jeg ikke fungerer i jobb lenger. Jeg skal begynne i behandling nå, har stått på venteliste som har vært lang pga korona.

Anonymkode: 1a850...7ea

Jeg håper på samme forståelse. Legen min vitker som en god forståelsesfull Dame og hun mener jeg ikke burde ut i jobb, men jeg er redd hun tenker det er på tide at jeg blir bedre liksom? Sjefen min er helt tullete, han mobbet meg til jeg ble helt psykisk nedbrutt, så han skal jeg ikke ha noe med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...