AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #1 Skrevet 29. januar 2021 En ting som forundret meg som ungdom var at noen hadde foreldre som åpenbart slapp taket på barna sine. De reiste bort på hytta eller andre ting. Ungdommene kunne feste ukontrollert. Jeg skjønner at foreldre ønsker å slippe litt taket, men tenker på det den dag i dag. Er det ikke litt voldsomt å reise bort hele tiden og la tenåringen holde på tenåringsgreier uten kontroll? Har vokst opp på Bekkelaget( Oslo) 90-tall og tidlig 200-tall.Mulig det er annerledes nå. Mine foreldre slapp ikke taket helt. Nå var ikke jeg partyperson uansett. Anonymkode: aa9c5...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #2 Skrevet 29. januar 2021 De slapp jo gradvis taket mer og mer. De kunne ta en helgetur, jeg hadde ansvar for egen mat de fleste måltider, jeg måtte komme meg opp selv om morgenen (det skjedde lenge før jeg ble tenåring), jeg kunne reise på tur med venner, jeg betalte egne regninger (de overførte lommepenger, da), jeg måtte selv ringe å fikse tannlege, lege, og annet..... Da jeg var 18 var jeg egentlig fiks-ferdig voksen. Det må jo gå helt skeis i det ungdommen flytter ut en gang om man ikke har lært seg selvstendighet før det. De lærte meg jo også om ansvar. Så aldri om jeg arrangerte fester, eller gjorde noe jeg visste de ville mislike. Jeg forstod jo at det ikke var greit, og i tillegg var det siste jeg ønsket å skuffe dem. Anonymkode: 6efad...c93 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #3 Skrevet 29. januar 2021 Jeg og min søster var mye alene hjemme som barn og ungdom. Foreldrene våre kune reise på ferier, hytte turer og slik. Men de hadde veldig streng regel på at vi kunne ha max 2 gjester, og fest var strengt forbudt. Vi var veldig enig etter å ha hørt forferdelige historier fra di som ble "sluppet taket på" som du kaller det. Ikke søren om jeg ville ha fest hjemme. Tenk alt det rotet som en gjeng fulle tennåringer lager 😬😬 Anonymkode: c602b...54b
Gjest ti10 Skrevet 29. januar 2021 #4 Skrevet 29. januar 2021 Jeg tror ikke folk slipper taket bevisst, dvs. de tenker ikke at "Nå er Per og Pia 16, så da greier de seg selv". Det er vel mer det at andre ting kommer i veien, jobb, sykdom, ekteskapsproblemer, hva som helst, og siden "jobben" med tenåringer gjerne ikke er så konkret og tett på som med mindre unger (dvs. man slipper å pusse tenner og kle på dem osv.), har det kanskje lett for å bli til at foreldrene tror ungdommen klarere seg selv. Litt sånn at så lenge de ikke ser eller hører at noe er galt, er nok alt i orden, mens realiteten er at høflige og greie Per sniffer kokain på hjemme alene-fester, mens skoleflinke Pia sitter på jenterommet og organiserer en storstilt mobbekampanje på nett ....
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #5 Skrevet 29. januar 2021 Vi har to syttenåringer. Her har vi ikke sluppet taket helt enda. Men kanskje til sommeren visst vi vil dra på helgeturer alene. Den ene tvillingen er veldig utadvendt, og jeg ser for meg det blir fullt hus visst vi drar vekk. Den andre tvillingen er roligere, og jeg stoler mer hen at det ikke blir party party når vi drar vekk. Det samme gjelder visst dem vil drar på hytteturer med venner. Vet det blir sikkert full party med den ene, men den andre hadde det blitt en stille og rolig helg. Mine foreldre slapp taket på meg som 15 - 16 åring. Jeg dro selv på hytta alene og inviterte både den ene og den andre. Ikkje kunne de sjekke meg på mobiltelefonen osv. Ikke var det lagt inn hustelefon heller. Og ikke kunne dem dukke opp sånn helt uten videre (pga ferjetidene). Anonymkode: cb6d3...192
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #6 Skrevet 29. januar 2021 Det er viktig å slippe taket, men en skal også holde taket. En balansegang. Anonymkode: 692fe...811 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #7 Skrevet 29. januar 2021 Moren min slapp taket når jeg var 16. Festet ikke, drakk ikke og hadde noe faste venner. Mamma kunne dra på 2 ukers ferie mens jeg var hjemme alene. Elsket den tiden 😊 Jeg er glad hun hadde såpass tiltro til meg og lot meg modnes på den måten. Anonymkode: a1b30...ebf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå