Gå til innhold

Hold ut gir inntrykk av at noe snart er over

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ukjent. skrev (15 minutter siden):

https://www.dagsavisen.no/debatt/hold-ut-gir-inntrykk-av-at-noe-snart-er-over-1.1827006

Takk for at noen tør å kritisere. Dette innlegget traff meg rett i hjertet. Du skal for Guds skyld ikke stille ET eneste spørsmål.

Det er godt å se andre tenker og ikke minst ytrer det samme som meg. Har til og med fått kjeft for å ytre akkurat dette. Vel talt.

• Liker 17
Skrevet

Er da pokker meg ikke så rart at man blir bedt om å holde ut. Ingen vet jo hvor lenge dette vil vare, og det er viktig at folk er med på å stoppe viruset og spesielt den Britiske varianten. Norge er foreløpig i en bedre situasjon enn mange andre land. I Danmark feks er skolene stengt til 28 februar minst.

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror ikke man finner noen som egentlig er i mot at noen stiller spørsmål. Det er mer måten folk stiller spørsmål på og hvordan noen virker å mene at det er enkle løsninger på alt. Det er fordeler og ulemper med alt som gjøres under pandemien av tiltak og de som styrer må prøve å tenke på hvordan forskjellige ting påvirker forskjellige grupper mennesker. Alt må veies opp mot hverandre og så må man prøve å finne en måte vi kan komme oss gjennom pandemien på best mulig måte, for ALLE. Samme hvilke tiltak som settes inn vil det alltid være noen det påvirker mer som roper høyt om urettferdighet.

• Liker 9
Skrevet

Min datter går på videregående. Hun har lærevansker og trenger ekstra oppfølging.

Nå foregår nesten all undervisning på Teams og det er under enhver kritikk. Hun får ikke den hjelpen hun skal ha og er i ferd med å falle helt gjennom.

Er det å "holde ut" så viktig at hun får ødelagt sin læring på VGS? Denne tiden får hun aldri tilbake.

• Liker 21
Skrevet
Gjeste mann skrev (Akkurat nå):

Min datter går på videregående. Hun har lærevansker og trenger ekstra oppfølging.

Nå foregår nesten all undervisning på Teams og det er under enhver kritikk. Hun får ikke den hjelpen hun skal ha og er i ferd med å falle helt gjennom.

Er det å "holde ut" så viktig at hun får ødelagt sin læring på VGS? Denne tiden får hun aldri tilbake.

Barn og unge er så nedprioritert i denne situasjonen at det er skammelig. Tenk også på de barna som er 3-4-5 år. De husker ikke hvordan verden pleide å være. Hvordan kommer det til å påvirke dem resten av livet at alt handler om sosial distanse? It takes a village to raise a child. Hva skjer når den landsbyen blir nektet å stille opp?

• Liker 21
Skrevet
NorthernLight skrev (1 time siden):

Er da pokker meg ikke så rart at man blir bedt om å holde ut. Ingen vet jo hvor lenge dette vil vare, og det er viktig at folk er med på å stoppe viruset og spesielt den Britiske varianten. Norge er foreløpig i en bedre situasjon enn mange andre land. I Danmark feks er skolene stengt til 28 februar minst.

Det snakkes fra statsministeren i dag om 3 scenarioer, der det mest pessimistiske går ut og forbi 2021. Det er nok en grunn til at dette nå blir nevnt. Skal en beholde fatningen blant folket så godt det lar seg gjøre, må det introduseres på mildest mulig måte. Deretter øke inntrykket av det gradvis.

At tiltakene går langt forbi 2021 er jeg rimelig sikker på. Det dukker opp for mange x-faktorer fremover

• Liker 6
Skrevet
Ukjent. skrev (5 timer siden):

https://www.dagsavisen.no/debatt/hold-ut-gir-inntrykk-av-at-noe-snart-er-over-1.1827006

Takk for at noen tør å kritisere. Dette innlegget traff meg rett i hjertet. Du skal for Guds skyld ikke stille ET eneste spørsmål.

De som tør å stille et spørsmål blir hengt ut sosialt så man skal bare pent ha de riktige meningene 😊. Samt at mange synes alle har en plikt til å anmeldte venner og familie som KANSKJE bryter en anbefaling. Regjeringen og ikke minst media har skap en fryktkultur som gir skremmende konsekvenser. På så utrolige mange måter... Stakkars små barn som vokser opp i denne frykten og blir helt skrekkslagne om de ser en person uten munnbind feks.

Vi er så indoktrinert at om man ser et «gammelt» bilde fra ett år tilbake med folk tettpakket på konserter eller forballkamp, så ser det helt merkelig ut 😊

• Liker 15
Skrevet
Gjeste mann skrev (4 timer siden):

Her er jeg helt enig. Og jeg blir så provosert når tilgangen til alkohol skaper mer debatt og aktivitet blandt politkerne enn manglende tilgang på lovfestet undervisning.

Spesielt provosert ble jeg da det kom en uttalelse i forbindelse med spørsmålet om eksamen for ungdomsskole og VGS. Argumentet for, av en lærer, var at det var en av de få mulighetene til ekstrainntekt lærerne har! Først møter de ikke opp til den digitale undervisningen, eller fremstår som totalt uforberedt, men forventer allikevel at elevene skal ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap til at de kan få sin ekstrainntekt som sensor ved eksamen! Paradokset her, er jo at lærerne tydeligvis mener at elevene fint kan lære fagstoffet på egen hånd. Uten lærere.

• Liker 14
Skrevet

jeg er så lei av påstanden om at det ikke er lov å stille et kritisk spørsmål. Selvfølgelig er det lov, og folk gjør det, og har gjort det hele tiden. Hadde det ikke blitt stilt kritiske spørsmål i vår, så hadde for eksempel koronaloven sett ganske annerledes ut.

Det er når de s.k. "kritiske spørsmålene" blir påhengt en konspirasjonsteori og en påstand om at de som ikke er enige er sauer, at de kritiske spørsmålene blir møtt med - oh, the irony - kritiske spørsmål tilbake.

• Liker 16
Skrevet

Selvfølgelig er det lov å stille kritiske spørsmål. Ser mye av det er inne for å si det sånn. Men da må man nesten bare tåle at man får et kritisk spørsmål tilbake. 

• Liker 5
Skrevet

Bra innlegg!
Regnet imidlertid med at vedkommende ville bli slaktet i kommentarfeltet, men så var det ikke noe kommentarfelt...

Dessverre var resten av avisa full av deprimerende nyheter. Erna vil utrydde den britiske koronavarianten?? Og byrådett i Oslo godtar portforbud så lenge ansatte i samfunnskritiske yrker får gå på jobb??
Vel, da vil evigvarende portforbud være rett rundt hjørnet her i landet da. 
Bruk helga til å si farvel til alle gamle kjente, for du treffer dem neppe igjen.

• Liker 10
Skrevet
Enda en tulling skrev (4 minutter siden):

Bra innlegg!
Regnet imidlertid med at vedkommende ville bli slaktet i kommentarfeltet, men så var det ikke noe kommentarfelt...

Dessverre var resten av avisa full av deprimerende nyheter. Erna vil utrydde den britiske koronavarianten?? Og byrådett i Oslo godtar portforbud så lenge ansatte i samfunnskritiske yrker får gå på jobb??
Vel, da vil evigvarende portforbud være rett rundt hjørnet her i landet da. 
Bruk helga til å si farvel til alle gamle kjente, for du treffer dem neppe igjen.

Det er et kommentarfelt til artikkelen på Facebook, men svært få kommentarer. Som vanlig når noen er kritiske så tør ikke folk å kommentere. (For øvrig usikker på om Dagsavisen pleier å ha veldig mye kommentarer på fb). 

Det har rabla fullstendig dessverre. Galskapen vil ingen ende ta. Og i tiltakspakken gir de smuler til psykisk helse. Jeg tror ikke de skjønner hva de gjør med folk. 

• Liker 13
Skrevet
Becky skrev (25 minutter siden):

Selvfølgelig er det lov å stille kritiske spørsmål. Ser mye av det er inne for å si det sånn. Men da må man nesten bare tåle at man får et kritisk spørsmål tilbake. 

Folk flest gir bengt i hva som skjer på KG. Man er uansett anonym her. Det man sier får ikke konsekvenser utover eventuelt ens egen brukerkonto.
Det som er interessant er om man kan diskutere slikt i det offentlige rom der man faktisk blir hørt, uten å miste både nåværende og framtiige jobber og hele sitt sosiale nettverk.

• Liker 11
Skrevet
Enda en tulling skrev (6 minutter siden):

Folk flest gir bengt i hva som skjer på KG. Man er uansett anonym her. Det man sier får ikke konsekvenser utover eventuelt ens egen brukerkonto.
Det som er interessant er om man kan diskutere slikt i det offentlige rom der man faktisk blir hørt, uten å miste både nåværende og framtiige jobber og hele sitt sosiale nettverk.

det er det da ingen grunn til å si at man ikke kan? har du noen eksempler på at noen har mista jobben fordi om de stilte et fornuftig, kritisk spørsmål? 

• Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (3 timer siden):

Vet det er mange på VG's kommentarfelt av som også mener det samme , de er ikke anonyme. 

• Liker 2
Skrevet
Ukjent. skrev (5 timer siden):

Det er et kommentarfelt til artikkelen på Facebook, men svært få kommentarer. Som vanlig når noen er kritiske så tør ikke folk å kommentere. (For øvrig usikker på om Dagsavisen pleier å ha veldig mye kommentarer på fb). 

Det har rabla fullstendig dessverre. Galskapen vil ingen ende ta. Og i tiltakspakken gir de smuler til psykisk helse. Jeg tror ikke de skjønner hva de gjør med folk. 

Fant det, takk. Var nå ganske delte meninger der, heldigvis. Har sett leserinnlegg i Aftenposten, gjerne på ungdomssiden Si'd der ungdom som er kritisk til tiltakene og/eller lider under dem får så ørene flagrer av selvgode voksne bedrevitere.

Ja, det har fullstendig klikket for både folk og regjering. Sistnevnte burde absolutt bevilge mer penger til psykisk helsehjelp, så  kan de selv stille seg først i køen. Ikke at jeg normalt vil oppfordre folk til å snike i helsekø, men i dette tilfellet ser jeg det som svært lønnsomt da det vil kunne redusere behovet kraftig bakover i rekkene....

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis vi kan ofre 1000 barn for 1 gammel sengeliggende menneske på livets rand, så er det helt topp!

..selvsagt i COVID's navn!

Endret av Ansvar
  • Liker 11
Skrevet

Tidsaspektet er problemet. Myndighetene vet det tar tid, men det vil virke demotiverende å si det. Problemet nå er at man har ropt ulv for lenge, og de falske korte tidene man setter inn tiltak ikke stoler på. Derfor dro folk på polet forrige lørdag. Man sier to uker, men det kan like godt være to måneder eller to år.

• Liker 8
Skrevet
MissLucy skrev (5 timer siden):

det er det da ingen grunn til å si at man ikke kan? har du noen eksempler på at noen har mista jobben fordi om de stilte et fornuftig, kritisk spørsmål? 

Nei, kjenner ikke til noen tilfeller der noen har blitt oppsagt med det som begrunnelse i Norge, nei. Men tilfeller der det er gjort klart at slike ytringer ikke er ønskelige ja, uten at konsekvensene nødvendigvis er beskrevet i klartekst. Men folk tar gjerne et hint. 
Dette er snakk om privatpersoner. Det mest kjente offentlige eksempelet er vel overlegen på Haukeland, der det ble gjort en stor sak ut av at han ble omtalt som nettopp det, og at sykehuset på ingen måte gikk god for hans uttalelser. Nå antar jeg at mannen har et visst stillingsvern og har kanskje oppnådd det han ønsker i yrkeslivet, og han uttalte seg da også. Andre med mindre sikre stillinger og større ambisjoner vil nok, hvis de leser aviser, anse det som tryggest å gå stille i dørene.

Becky skrev (1 time siden):

Vet det er mange på VG's kommentarfelt av som også mener det samme , de er ikke anonyme. 

Greit nok, men like fullt er det snakk om folk med null innflytelse og overbevisningskraft. De har vel gjerne da også jobber og omgangskrets som er mer tolerante enn gjennomsnittet, eller de er i en uavhengig stilling.

Snakker om folk med en viss innflytelse. Helsepersonell, forskere, journalister, politikere f.eks. Sånne som media selv kontakter når de skal ha noen til å svare på spørsmål, For det fins faktisk ulike oppfatninger blant disse også. 

• Liker 6
  • Opprett ny...