Gå til innhold

Hvor mye har du i buffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

80 000 som buffer på egen konto, og ca 50 000 i buffer til enhver tid på lønnskonto. Har ingen fond 🥺. Huslån ca 1 mill til overs ved salg. Trodde dette var ok, men ser folk har en del mer både her og der. 

Anonymkode: d4c44...588

Jeg har 85% belåning på hus og ingenting i buffer, men sparer opp en mnd lønn i tilfelle noe farlig skal skje.

Men jeg tror du er eldre enn meg.

Anonymkode: 1a1c3...50d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er uføretrygdet og sørger for å alltid ha 3 x mnd utbetaling på konto som buffer. Var tungt å komme dit men enkelt å vedlikeholde når en først kom i mål.

Anonymkode: e2d30...931

Her også. 100000 i buffer.

Anonymkode: 67a71...794

Skrevet

Blir imponert over hvor flinke dere er å spare. Jeg selv har dessverre ingen buffer å snakke om akkurat nå, da jeg nettopp har hatt mye utlegg på blant annet ny vaskemaskin, tørketrommel, oppussing av utleiebolig osv. Men målet er å komme til en månedslønn. Akkurat nå har jeg bare omlag 3500 kr på sparekonto og omlag 10 000 i aksjer, men prøver å sette av hver måned til buffer.

(Er dessverre litt for flink til å bruke penger også.)

• Liker 1
Skrevet
Liljerød skrev (Akkurat nå):

Blir imponert over hvor flinke dere er å spare. Jeg selv har dessverre ingen buffer å snakke om akkurat nå, da jeg nettopp har hatt mye utlegg på blant annet ny vaskemaskin, tørketrommel, oppussing av utleiebolig osv. Men målet er å komme til en månedslønn. Akkurat nå har jeg bare omlag 3500 kr på sparekonto og omlag 10 000 i aksjer, men prøver å sette av hver måned til buffer.

(Er dessverre litt for flink til å bruke penger også.)

Verdier du har i bolig regnes som formue, det ligger sikkert på litt?

Skrevet

Jeg har ingen buffer. All sparing og penger til overs går rett inn til rammelånet. Du kan jo si at jeg har en buffer for har penger tilgjengelig i rammelånet.

Anonymkode: 43fd3...663

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Verdier du har i bolig regnes som formue, det ligger sikkert på litt?

Ja, men har jo gjeld på bolig(ene), men det overstiger jo fri egenkapital. Har heldigvis mer i verdi på boligene enn hva jeg har i gjeld. Ca 2 millioner, men det er jo ikke fritt disponibelt kan du si. Da måtte jeg jo solgt noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen buffer. All sparing og penger til overs går rett inn til rammelånet. Du kan jo si at jeg har en buffer for har penger tilgjengelig i rammelånet.

Gjeld lønner seg typisk mer i lengen, men hvis renta er mye høyere enn på sparekonto og sparekonto er alternativet så ville jeg heller betalt ned gjeld.

Du kan vanligvis få avdragsfrihet så da kan man på en måte få "buffer" når nødvendig på lån som er innenfor grensen for avdragsfrihet, det er derfor økonomer anbefaler å betale ned lånet til 65%

Lave renter nå så det kan lønne seg å betale ned, men ingenting er sikkert når det kommer til økonomi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Gjeld lønner seg typisk mer i lengen, men hvis renta er mye høyere enn på sparekonto og sparekonto er alternativet så ville jeg heller betalt ned gjeld.

Du kan vanligvis få avdragsfrihet så da kan man på en måte få "buffer" når nødvendig på lån som er innenfor grensen for avdragsfrihet, det er derfor økonomer anbefaler å betale ned lånet til 65%

Lave renter nå så det kan lønne seg å betale ned, men ingenting er sikkert når det kommer til økonomi.

Rammelånet skal nedbetales. Litt høyere rente muligens enn et vanlig boliglån. Hadde 0 i boliglån før jeg tok opp rammelån og lånebeløpet er lavt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...