Gå til innhold

Over 300 færre dødsfall i 2020 enn før..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker da pandemien startet. Jeg ble skremt, men min mann fattet ro. Slik har det vel vært gjennom det hele. Jeg overforsiktig og han mer "normal". ( Sånn ikke overdrevent, men vanlig å følge reglene)

Han sa til meg at han gledet seg til å se på tallene når året var omme. For hvis dette var rimelig dødelig og unormalt, ville det synes på verdens dødstall statistisk målt mot tidligere år. 

Nå har jeg ikke sett tallene for andre land.. noen av dere som har?  Vil gjerne vite hvor jeg finner dem.. 

Men Norge kom jo i vg idag. Og den viser at det døde færre i 2020 enn før, noe som visstnok iflg den som ble nevnt var snodig. 

Det er over 500 som har dødd av dette, men over 300 færre enn i fjor?! Hvor "skulle disse dødd"? I trafikken, siden vi farter mindre? ( Da vil det vel være snakk om typ 800 færre) 

Folk mindre stresset? Hmm.. 🤔

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

😱

Endret av Nala79
Jeg så feil på en kilde
Skrevet

Vi får se hvor mange år det går før folk innser at dette har vært en enorm overdrivelse. Men media er foreløpig fornøyd med å spre skremsel, og ikke så interessert i å være vaktbikkjer og se på tallene. 

• Liker 18
Skrevet

Mange dør jo hvert år av mindre dødelige sykdommer enn corona, som f.eks. lungebetennelse og influensa. Når folk er mer nøye med håndvasken, bruker munnbind, holder avstand til hverandre, osv. så blir færre smittet av de sykdommene også, derav færre dødsfall.

Er min teori.

• Liker 11
Skrevet
Blekkulfina skrev (Akkurat nå):

Det har vært en stor overdødelighet i mange land i Europa pga corona i 2020, spesielt for folk over 45 år. Se denne grafen f.eks

Flere grafer finnes her:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Litt om hvorfor vi ikke ser det samme i Norge;

https://www.faktisk.no/artikler/oKK/dodsfall-i-befolkningen-og-koronaviruset

A89D551B-647B-47CE-B4EB-362BB666072F.jpeg

Skjønner..

Men Stoler du på faktisk.no? Det er så mange som ikke gjør det..

Skrevet
Nala79 skrev (Akkurat nå):

Skjønner..

Grafene fra euromomo kan man ihvertfall stole på. Så kan man jo ikke med 100% sikkerhet si hva denne overdødeligheten skyldes, men man ser ihvertfall en sammenheng mellom stor overdødelighet i land med høy forekomst av coronasmitte. 

• Liker 4
Skrevet

Det har også vært færre dødsfall på mange andre områder, hjerte/kar, hjerne, bilulykker.... Det er til og med færre barn som fødes premature. I tillegg til at det ha svært betydelig reduksjon i smittsomme sykdommer. Vi har jo også blitt fortalt tidligere å unngå risikoatferd, så kanskje noen har blitt berget slik også?

Fortsatt har ikke tallene for selvmord kommet, og det kan være spennende (i fravær av bedre ord). Jeg tror kanskje det kan være store lokale variasjoner, for her har det vært redusert. 

• Liker 5
Skrevet

Det er (var i hvert fall) færre tilfeller av slag og hjerteinfarkt i år. Hvorfor vet vi ikke sikkert, men noen har nevnt at det at så mange har levd et mye roligere liv med mindre stress kan være en grunn.

Og så vet vi jo ikke hvor mange av de som har dødd av/med Covid 19 som ville ha dødd i løpet av året uansett? Det har vært i hovedsak eldre og allerede syke som har mistet livet, og det kan være sannsynlig at de ville ha gått bort på grunn av alderdom/sykdom uansett i løpet av kort tid.

Jeg har også hele tiden sagt at vi må se året/perioden under ett for å se faktisk hvor dødelig dette viruset er, og se om det er en trend for overdødelighet over en lengre periode.

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 minutter siden, Blekkulfina said:

Grafene fra euromomo kan man ihvertfall stole på. Så kan man jo ikke med 100% sikkerhet si hva denne overdødeligheten skyldes, men man ser ihvertfall en sammenheng mellom stor overdødelighet i land med høy forekomst av coronasmitte. 

De landene som har høy forekomst av koronasmitte, er også de landene med de mest ekstreme tiltakene mot korona. Jeg tror at det først og fremst er tiltakene mot korona, lockdown og arbeidsløshet, som har drept folk, ikke korona.

Endret av TorTh
skrivefeil
  • Liker 5
Skrevet

England har en overdødelighet på over 100 000  siden pandemien startet

UK excess deaths since start of pandemic surpass 100,000, data suggest

The jump in mortality rates suggests that since the pandemic began, the UK’s total excess deaths — the number above the previous five-year average — has risen to well over 100,000, according to a Financial Times model that brings official figures, which have a two-week lag, up to date.

https://www.ft.com/content/5f7b58fb-97ad-4fef-bbc9-b71d328c6700

• Liker 3
Gjest Sirisiri10
Skrevet
TorTh skrev (1 time siden):

De landene som har høy forekomst av koronasmitte, er også de landene med de mest ekstreme tiltakene mot korona. Jeg tror at det først og fremst er tiltakene mot korona, lockdown og arbeidsløshet, som har drept folk, ikke korona.

Det stemmer ikke helt (bortsett fra Japan). De som har mest smitte er de som har vært trege med å sette inn tiltak og derfor har måtte sette inn strenge tiltak i etterkant. 

De med strenge tiltak fra starten av har lite smitte i dag. 

Gjest Thoringen
Skrevet
1 hour ago, Nala79 said:

Skjønner..

Stoler mer på faktisk.no enn 90% av brukere her på KG. F.eks - hvis faktisk.no hevder noe så lenker de til en kilde og forklarer hvordan de kom til en konklusjon.

Du skriver at mange ikke stoler på faktisk.no. Kan du bevise det? Eller er det noe du føler er riktig?

Skrevet
Lana01 skrev (1 time siden):

England har en overdødelighet på over 100 000  siden pandemien startet

Noe som blir interessant å se er om man får underdødelighet i årene etter pandemien. Fordi de døde kanskje ville dødd i løpet av et par år uansett.

I Norge og Sverige er de døde gjennomsnittlig langt over 80 år, og dermed i aller siste fase av livet. Om det samme gjelder i England, så vil man kanskje få underdødelighet i årene etterpå.

• Liker 5
Skrevet
PzMan skrev (43 minutter siden):

Stoler mer på faktisk.no enn 90% av brukere her på KG. F.eks - hvis faktisk.no hevder noe så lenker de til en kilde og forklarer hvordan de kom til en konklusjon.

Du skriver at mange ikke stoler på faktisk.no. Kan du bevise det? Eller er det noe du føler er riktig?

Man må jo gjerne være uenig med faktisk.no, det er helt greit. Men da forventer jeg at man klarer å begrunne hvorfor faktisk.no tar feil, hva de tar feil i og hva som er riktig. Med kilder.

Som i, "faktisk viser til denne kilden for å underbygge bla bla. Det er feil, som bevist i de nyere rapportene X og Y, se her". 

Det skjer aldri. 

Skrevet
PzMan skrev (48 minutter siden):

Det er ikke noe jeg føler, det er skrevet her inne. Er vel bare å søke opp. Jeg ser flere skriver det her. 

Jeg har selv ingen grunn til å ikke stole på dem. Da må jeg sjekke kildene deres og det orker jeg ikke sette meg inn i. Så jeg tar dem på ordet inntil motsatt er bevist.

Skrevet
Petra75 skrev (3 timer siden):

Det er (var i hvert fall) færre tilfeller av slag og hjerteinfarkt i år. Hvorfor vet vi ikke sikkert, men noen har nevnt at det at så mange har levd et mye roligere liv med mindre stress kan være en grunn.

Og så vet vi jo ikke hvor mange av de som har dødd av/med Covid 19 som ville ha dødd i løpet av året uansett? Det har vært i hovedsak eldre og allerede syke som har mistet livet, og det kan være sannsynlig at de ville ha gått bort på grunn av alderdom/sykdom uansett i løpet av kort tid.

Jeg har også hele tiden sagt at vi må se året/perioden under ett for å se faktisk hvor dødelig dette viruset er, og se om det er en trend for overdødelighet over en lengre periode.

Har det virkelig vært mindre stress i denne perioden? Enig i at det har vært mindre fysisk stress, men ikke psykisk. Tvert i mot. Psykisk stress er regnet som noe av det verste, og i tillegg til mindre fysisk aktivitet, være mye hjemme og da mer overvekt, så kan ikke jeg se at dette har noen helsemessige fordeler.

Skrevet
Tutte skrev (2 minutter siden):

Har det virkelig vært mindre stress i denne perioden? Enig i at det har vært mindre fysisk stress, men ikke psykisk. Tvert i mot. Psykisk stress er regnet som noe av det verste, og i tillegg til mindre fysisk aktivitet, være mye hjemme og da mer overvekt, så kan ikke jeg se at dette har noen helsemessige fordeler.

Jeg har i hvert fall vært så rolig som skjæra på tunet det siste året, og merker det godt på helsa. Jeg har også fått tid til å trene mer, bruker mer tid på å lage mer sunn mat fra bunnen av og har derfor gått ned en del kilo. Nå er nok ikke alle som meg, men jeg er nok ikke den eneste, og jeg tror det at man ikke stresser fra den ene aktiviteten til den andre kan ha en positiv påvirkning på mange.

• Liker 2
Skrevet
Petra75 skrev (22 minutter siden):

Jeg har i hvert fall vært så rolig som skjæra på tunet det siste året, og merker det godt på helsa. Jeg har også fått tid til å trene mer, bruker mer tid på å lage mer sunn mat fra bunnen av og har derfor gått ned en del kilo. Nå er nok ikke alle som meg, men jeg er nok ikke den eneste, og jeg tror det at man ikke stresser fra den ene aktiviteten til den andre kan ha en positiv påvirkning på mange.

Ja, det finnes jo selvfølgelig unntak den veien også. Men tror du f.eks alle barnefamilier med hjemmekontor og hjemmeskole har stresset mindre?Eller alle de som har mistet jobben eller står i fare for å miste jobben, og sliter økonomisk? Eller alle barn og unge som sliter hjemme? Dette var bare noen eksempler.

• Opprett ny...