Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Alt jeg har hørt" er jo gjerne myter og synsing, uten hold i faktisk god forskning. 

Det er gjort en del forskning på dette de siste årene, og ja, funnene er at det ikke er så forferdelig å la barna gråte som "alle" har sagt. 

Man må se på grunnlaget folk har for å si ting. Noen sier ting kun basert på følelser - det føles så fælt og brutalt ut å la et uskyldig lite barn gråte, at det må jo være skadelig for dem.. 

Anonymkode: 87970...f9f

• Liker 3
Skrevet

Det lyder merkelig, men jeg er ingen forsker. Hvis min jente gråter trøster jeg ihvertfall, og det kommer jeg uansett til å fortsette med. 

• Liker 2
Skrevet
Thea82 skrev (1 minutt siden):

Det lyder merkelig, men jeg er ingen forsker. Hvis min jente gråter trøster jeg ihvertfall, og det kommer jeg uansett til å fortsette med. 

Forskningen sier at det ikke er skadelig å la være å trøste - den sier ikke at det er skadelig å trøste. Så om man foretrekker å trøste, er det jo ingen som sier at det noe galt i det, eller at du skal slutte.. 

At noe ikke er skadelig er ikke det samme om å si at det motsatte er skadelig. 

• Liker 3
Skrevet

Det finnes alltid forskning som kan backe opp det man selv mener. Utfordringen er å se forskning med et kritisk blikk og sammenligne studier. Det er mye mer forskning som tilsier at det er skadelig (tilknytningsteorier) enn uskadelig. 

Anonymkode: 26976...e51

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes alltid forskning som kan backe opp det man selv mener. Utfordringen er å se forskning med et kritisk blikk og sammenligne studier. Det er mye mer forskning som tilsier at det er skadelig (tilknytningsteorier) enn uskadelig. 

Men da må du igjen se på kvaliteten av forskningen. Ikke bare at det er mange studier - det hjelper ikke med mange studier om flertallet av dem er dårlig utførte.  Som du sier, kvaliteten på forskning har veldig mye å si. Det er utrolig mye dårlig forskning, som har fått ufortjent oppmerksomhet. 

Det er derfor det kan være nyttig å se på metastudier, som har studert studiene, og sier noe om kvaliteten. 

For eksempel forksningen på amming, som viser seg å være helt rævva, og mange av påstandene som terpes av amme-naziene viser seg å overhodet ikke være bekreftet av forskningen (som i at de hevder kausalitet uten å ha grunnlag for det). 

• Liker 1
Skrevet

«foreldre kan bli utrygge av å få ulik informasjon.

– Det bør vi tenke på, at hvis vi gir motstridende råd, kan det ta foreldre ut av den tryggheten de har av å forstå sitt eget barn, sier han.

Han sier også at selv om ikke alle små barn trenger umiddelbar respons alltid, er det individuelle forskjeller, slik at noen barn vil trenge mer ekstern støtte for å roe seg selv, avslutter han.»

- kanskje det viktigste poenget i hele artikkelen? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da må du igjen se på kvaliteten av forskningen. Ikke bare at det er mange studier - det hjelper ikke med mange studier om flertallet av dem er dårlig utførte.  Som du sier, kvaliteten på forskning har veldig mye å si. Det er utrolig mye dårlig forskning, som har fått ufortjent oppmerksomhet. 

Det er derfor det kan være nyttig å se på metastudier, som har studert studiene, og sier noe om kvaliteten. 

For eksempel forksningen på amming, som viser seg å være helt rævva, og mange av påstandene som terpes av amme-naziene viser seg å overhodet ikke være bekreftet av forskningen (som i at de hevder kausalitet uten å ha grunnlag for det). 

Tilknytningsteorier som undervises på universitetene har nå ganske godt spekter av kvalitativ forskning å støtte seg på 🙂 

• Liker 3
Gjest Shawtyella
Skrevet (endret)

Litt eldre barn fra 1+ år tåler en støyt, enten det er et fall eller gråting om kvelden. Men spebarn derimot mener jeg man alltid bør føle trygghet og omsorg. Jeg er skeptisk til den artikkelen der.

Endret av Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forskningen sier at det ikke er skadelig å la være å trøste - den sier ikke at det er skadelig å trøste. Så om man foretrekker å trøste, er det jo ingen som sier at det noe galt i det, eller at du skal slutte.. 

At noe ikke er skadelig er ikke det samme om å si at det motsatte er skadelig. 

Men nå er det ikke slik at forskning avdekker alt, heller. Et spedbarn som gråter vil vekke et naturlig instinkt hos de fleste om å gi trøst. 

Anonymkode: 9bc12...984

• Liker 1
Skrevet

Sånn jeg leser artikkelen så kommer det vel frem at det ikke er merkbare forskjeller i tilknytning mellom mor og barn ved 18 måneder om ungen har grått seg ferdig eller fått trøst. Altså er det ingen "tapt" tilknytning ved å la den gråte, men heller ingen "vunnet" tilknytning ved å trøste. Gjør det som passer deg og din unge var vel konklusjonen jeg kom til ihvertfall.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo nesten ikke gjort forskning på amming. Og så lurer jeg på hva med amming som er rævva da. Merkelig påstand. 

Ellers enig. 

Anonymkode: 46ecf...611

• Liker 2
Skrevet
Shawtyella skrev (2 minutter siden):

Jeg har et eksempel. Nevøen til en venn av typen, falt på bakken, og når moren/tanten trøstet han så gråt han lenge. Derimot, når onklene så han falt, så sjekket de om han var ok, og deretter ignorerte det. Ikke et ord fra ungen, han lekte lykkelig videre. Han var vel rundt året tenker jeg. Når de er såpass store, så føler jeg de forstår mer. Å derimot la et spebarn gråte synes jeg ikke er riktig, da de mest sannsynlig trenger noe når de gråter, eventuelt har kolikk eller vondt i magen osv..

Når ungen faller, alltid sjekk om det går bra, men prøv å unngå å trøste og holde inntil. Kommer såklart også ann på jenter og gutter, jenter er ofte mer "fragile". Søstra mi gjorde det her, og niesen min tåler en støyt nå, barn blir liksom litt mer robuste og tøffe når de ikke får trøst for enhver ting, men det er dog viktig å sjekke at barnet ikke fikk noen skade! Stor forskjell på å falle på baken, eller skade hodet sitt. Man bør se ann situasjonen tenker jeg. Dette gjelder jo småbarn, ikke unger i 4+ alderen.

Artikkelen handlet vel mer om å gråte seg i søvn en skader og uhell i våken tilstand. 

Gjest Shawtyella
Skrevet
Leitz skrev (Akkurat nå):

Artikkelen handlet vel mer om å gråte seg i søvn en skader og uhell i våken tilstand. 

Ja jeg så det, endret det jeg skrev, men jeg svarte uansett på det andre også hehe!

Skrevet
Shawtyella skrev (5 minutter siden):

Jeg har et eksempel. Nevøen til en venn av typen, falt på bakken, og når moren/tanten trøstet han så gråt han lenge. Derimot, når onklene så han falt, så sjekket de om han var ok, og deretter ignorerte det. Ikke et ord fra ungen, han lekte lykkelig videre. Han var vel rundt året tenker jeg. Når de er såpass store, så føler jeg de forstår mer. Å derimot la et spebarn gråte synes jeg ikke er riktig, da de mest sannsynlig trenger noe når de gråter, eventuelt har kolikk eller vondt i magen osv..

Litt eldre barn fra 1+ år tåler en støyt og blir mer robuste av å ikke bysse eller trøste overdrevent. Men spebarn derimot mener jeg man alltid bør føle trygghet og omsorg. Jeg er skeptisk til den artikkelen der.

Det er ikke et godt eksempel (og jeg skjønner heller ikke poenget ditt). Barn gråter for å få en reaksjon. Som trøst. Om barnet har lært at det ikke er noen vits i å gråte, lar de gjerne være. Men det betyr ikke at de ikke har det like vondt, bare at de nå er alene om å takle følelsene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo nesten ikke gjort forskning på amming. Og så lurer jeg på hva med amming som er rævva da. Merkelig påstand. 

Ellers enig. 

Jeg har ikke påstått at amming er rævva ;) Jeg har sagt at metastudier av ammestudier viser store feil i måten de er utført på, og at konklusjoner om kausalitet overhodet ikke er riktige. Når "alt" av ammeråd baserer seg på disse feilaktige kausalitetskonklusjonene, er det mildt sagt uheldig (du har kanskje hørt at barn som ammes får høyere iq, har lavere risiko for fedme, kreft, allergier, osv osv? Det er altså ikke noe vitenskapelig hold i..). 

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Det at lyden er så forferdelig og hjerteskjærende, og du må overbevise deg selv at å ikke gå inn er den rette tingen å gjøre, sier jo seg selv at det ikke er riktig å la den ligge og gråte!! De skriker jo fordi de trenger noe, enten det er mat eller oppmerksomhet. 

Jeg har alltid gått inn på sekundet jeg hører gråt da han var baby, og han er iallfall ikke blitt noen sutreunge av det, han feller noen tårer hvis han detter og slår seg, skriker i kanskje 10 sekunder også ferdig med det etter en klem. 

Skrevet

Babyer og barn gråter fordi de ikke klarer å sette ord på følelsene sine eller at noe er galt. De gråter ikke for moroskyld. At vi føler behov for å trøste eller finne ut av det er morsinstinktet vårt. 

Anonymkode: a4e9b...0ca

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ville du ignorert din bestemor eller bestevenninne hvis de lå å gråt? Ikke trøstet de? Synes du vi bør la de eldre på eldrehjem gråte seg i søvn hver natt så de lærer å ikke be om hjelp etter sengetid?

Hvis det høres urimelig ut, hvorfor skal vi da gjøre det med små barn? Bestemor blir nok heller ikke skadet av å ligge å gråte, men særlig humant er det ikke.

Endret av Sermina
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har ikke påstått at amming er rævva ;) Jeg har sagt at metastudier av ammestudier viser store feil i måten de er utført på, og at konklusjoner om kausalitet overhodet ikke er riktige. Når "alt" av ammeråd baserer seg på disse feilaktige kausalitetskonklusjonene, er det mildt sagt uheldig (du har kanskje hørt at barn som ammes får høyere iq, har lavere risiko for fedme, kreft, allergier, osv osv? Det er altså ikke noe vitenskapelig hold i..). 

Haha, leste setningen feil! Da forstår jeg hva du mener. Og det er jeg enig i! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...