Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du med pengene på lønningsdag? Jeg tenker på om du overfører til feks sparing,  regningskonto, matkonto, felleskonto(med partner) eller fordeler pengene på andre måter. 

Har du flere bankkort til ulikt bruk?(matkort etc)

Lurer på hva som er best. Jeg peøver flere ulike måter for å holde budsjett og forbruket nede.  :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har samme lønningsdag og hver vår konto. Vi har automatisk trekk til låne- og regningskonto. Resten blir igjen. Vi har ikke separat konto for sparing eller mat, vi har rammelån og betaler ekstra som er bufferen vår. Vi har tilgang til hverandres konto og når en går tom bruker vi den andres. Fungerer fint for oss, vi trenger ikke konto til hver minste lille ting. Det krever at man har noenlunde likt syn på penger og forbruk.

Skrevet

Ja, har fast trekk til felles matkonto og regningskonto, samt fast trekk til egen sparekonto. 

Anonymkode: 5ab4e...61b

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter en sum inn på en matkonto, har eget kort til den. Setter av på sparekonto, så jeg alltid har penger til uforutsette større utgifter som tannlege, ny vaskemaskin...  Ellers lar jeg det være igjen nok penger på lønnskonto til trekk av alle andre faste utgifter, Get, strøm, mobil, forsikring etc. Er samme sum hver mnd 

Anonymkode: 33964...244

Skrevet

Dagen etter lønning går det trekk til tre typer fond. Noen dager etter det igjen går det trekk til kredittkort. Når siste trekk har gått overfører jeg alt som står igjen over 20 000, som holder til månedens regninger, til høyrentekonto. Har felles økonomi med mannen, trekk til boliglånet går fra hans konto, ellers samme oppsett som meg. Begge bruker utelukkende kredittkort. 

Anonymkode: daa8a...7ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg fordeler til regningskonto, feriesparing, sparing, forbrukssparing/ buffer, sparing til Ungen. Det som er igjen er "lommepenger"

Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg overfører til sparekonto på lønningsdag slik at jeg har igjen til kjente regning + 10 000,-.

Fører regnskap, så jeg vet hva jeg bruker pengene på.

Skrevet

Jeg og mannen min overfører fast til regningskonto, matkonto, feriekontoer (sommerferie, høstferie, jente-/gutteturer), bufferkonto, et fond og til sparing for datteren vår.

I tillegg så trekkes huslån og billån når vi får lønn.

Vi handler alle mat på kredittkort som betales ut fra matkonto når regningen forfaller.

Har vi mye igjen når måneden er over så overføres det resterende til bufferkonto.

Det kan virke som mange kontoer, men for oss så fungerer dette kjempefint. Dette gir oss en flott oversikt og vi har alltid penger til det vi skal på av turer osv. Vi er nemlig veldig glad i å reise når det er normale tider.

Skrevet

Vi får all lønn inn på felleskonto, og så trekkes det til egne kontoer og fond. Har ikke ulike konti for ulike budsjettposter, i stedet har vi et nedskrevet budsjett vi forholder oss til. 

Anonymkode: 15cdf...60f

Skrevet

Trekk til; boliglån, regning, matkonto, fond og sparekonto. Resten er penger jeg kan bruke «som jeg vil». Sitter ofte igjen med en god slant av disse og før neste lønning igjen, da plasseres i fond/sparekonto.

Anonymkode: e29ec...d3f

Skrevet

Vi overfører til tre forskjellige konto, samt beholder litt selv.

Brukskonto (alt av regninger og mat, klær...), huskonto og sparekonto er de tre felles vi har.

Kunne vært lurt å starte en regningskonto kjenner jeg, men det går greit enn så lenge, klarer å holde oversikt.

Anonymkode: 6bc48...e7f

Skrevet

Har en felleskonto med samboer som vi overfører en sum til hver måned til mat og husholdning. En fast sum går til sparing. Resten kan jeg disponere som jeg vil (med unntak av regninger). 

Anonymkode: d13fa...55e

Skrevet

Ja, vi har faste trekk til diverse kontoer (regning, sparing, mat etc.) og eget kort på matkontoen. Det eneste som står igjen på min konto etter lønningsdag er mine «lommepenger» som jeg bruker akkurat som jeg vil. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lønnskonto, der alt av penger kommer inn, brukskonto, og sparekonto.

Alt som kan gå på Autogiro, går på Autogiro.

Jeg har lagt inn fast overføring på 4000 til brukskonto, og på "lønningsdag" fører jeg tilbake til lønnskontoen det som eventuelt ble til overs av dette.

Hvis jeg har brukt Mastercard, fyller jeg på dette også.

Sørger for å alltid ha ca 30 000 mer på lønnskonto-kortet enn summen av regningene som står til forfall fram til neste "lønningsdag". Hvis det blir noe til overs, går det til sparing/bufferkonto.

Skrevet

Jeg har automatisk overføring til felleskontoen (altså den vi bruker til mat, hus, barn, alt felles), og har automatisk trekk til fondssparing. 

Anonymkode: 9fda9...772

Skrevet

Lønn kommer inn på regningskontoen. Der lar jeg det alltid stå så mye som  trengs til de regningene som til enhver tid ligger klare og venter på forfallsdato. Resten overføres til en "midlertidig konto" hvor det ligger i påvente av å fordeles.

Siden jeg ikke bruker vanlig bankkort, men kjøper alt på kredittkort har jeg en kredittkortkonto som jeg overfører penger til etter hvert som jeg bruker noe på et av kredittkortene, slik at det alltid er penger der til kredittkortregningene skal betales.

Jeg har også en "bufferkonto" hvor jeg setter av penger til utgifter som jeg vet kommer om noen måneder, som kommunale avgifter etc.

Og så settes det jo i tillegg så mye som mulig over til sparing hver måned, både på en sparekonto og til fond.

Anonymkode: b06d5...b9f

Skrevet

Lønn og andre inntekter kommer inn på brukskonto. På lønningsdagen overfører jeg en sum til felles regningskonto, en sum til felles sparekonto, en sum til sparing til barna, en sum til egen fondsparing og en sum til egen korttidssparing. Vi kjøper all mat på Trumf Visa kredittkort og overfører også summen som er brukt på dette til regningskontoen på lønningsdagen. 

Anonymkode: a1d73...48b

Skrevet

Ja, det hjelper meg å holde god oversikt.  Jeg har bilkonto, feriekonto og utgiftskonto.

Skrevet

Utbetalingen kommer inn på en konto som fungerer som både regningskonto og bufferkonto. Overfører manuelt til brukskonto (med kort) når det trengs, ikke nødvendigvis når pengene kommer. Trekker en tusenlapp til aksjesparing, ellers er målet nå å bygge opp bufferen så ingen trekk til andre kontoer. 

Skrevet

Har fast trekk til fondskonto dagen etter lønn, ellers trekkes alt av regninger fra lønnskonto. Overføring til brukskonto skjer litt etter litt. Har aldri mer enn et par tusen på brukskonto. Bruker kredittkort til det meste.

Anonymkode: 46a83...67e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...