AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #1 Skrevet 29. januar 2021 Iblant så stammer skjeden min seg såpass mye at jeg ikke får noe inn der, og jeg lurer på hvorfor det skjer? Jeg har blitt misbrukt som barn og voldtatt da jeg var 19-20 år. Har det noe med det å gjøre? Jeg har aldri hatt kjæreste, da jeg er redd menn og ganske redd for å få de innpå meg. Anonymkode: 210fb...323
CorvusCorax Skrevet 29. januar 2021 #2 Skrevet 29. januar 2021 Ja, det kan skje. Skjeden kan stramme seg noe voldsomt etter tidligere traumer. Alt fra voldtekt til et samleie som har vært smertefullt eller at man gruer seg eller at man har opplevd smerter under samleie med partner over flere dager på rad. Kroppen spenner seg - og "husker" hvor ubehagelig forrige gang var - slik at den "beskytter" seg selv ved å trekke seg sammen. Sikkert tåpelig forklart. Så ja, det kan ha noe med tidligere erfaringer å gjøre. Det vil bli bedre etter hvert - etter terapi og etter du har blitt mer trygg. Håper du har noen å snakke med - det må være vondt å være så redd 50% av befolkningen. 5
Bamseklemmer Skrevet 29. januar 2021 #3 Skrevet 29. januar 2021 CorvusCorax skrev (1 time siden): Ja, det kan skje. Skjeden kan stramme seg noe voldsomt etter tidligere traumer. Alt fra voldtekt til et samleie som har vært smertefullt eller at man gruer seg eller at man har opplevd smerter under samleie med partner over flere dager på rad. Kroppen spenner seg - og "husker" hvor ubehagelig forrige gang var - slik at den "beskytter" seg selv ved å trekke seg sammen. Sikkert tåpelig forklart. Så ja, det kan ha noe med tidligere erfaringer å gjøre. Det vil bli bedre etter hvert - etter terapi og etter du har blitt mer trygg. Håper du har noen å snakke med - det må være vondt å være så redd 50% av befolkningen. Jeg synes det var godt forklart👌 Det du beskriver er Vaginisme... Partiell vaginisme er når skjeden er delvis lukket. Primær vaginisme er når musklene er så stramme at hun aldri har kunnet gjennomføre samleie, sier Sexolog Isachsen til KK. 1
anonymLala Skrevet 29. januar 2021 #4 Skrevet 29. januar 2021 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Iblant så stammer skjeden min seg såpass mye at jeg ikke får noe inn der, og jeg lurer på hvorfor det skjer? Jeg har blitt misbrukt som barn og voldtatt da jeg var 19-20 år. Har det noe med det å gjøre? Jeg har aldri hatt kjæreste, da jeg er redd menn og ganske redd for å få de innpå meg. Anonymkode: 210fb...323 Absolutt. Husker jeg ble overlykkelig over å få inn en q-tip en gang😅 Fysioterapi (ja, faktisk) kan lære deg teknikker for å slappe av. Selv har jeg og samboer holdt oss til andre typer sex mesteparten av tiden, men det er tidspunkt hvor det er mer ‘’åpent’’ (f eks rett etter din orgasme). Du må bare ikke føle deg presset til sex med en gang du treffer noen, den smellen røk jeg på med et par ekser og tror det bare ble værre av det. Kan han ikke vente til du er klar er han ikke verdt det. Endret 29. januar 2021 av anonymLala 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. januar 2021 #5 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Iblant så stammer skjeden min seg såpass mye at jeg ikke får noe inn der, og jeg lurer på hvorfor det skjer? Jeg har blitt misbrukt som barn og voldtatt da jeg var 19-20 år. Har det noe med det å gjøre? Jeg har aldri hatt kjæreste, da jeg er redd menn og ganske redd for å få de innpå meg. Anonymkode: 210fb...323 Det ville jeg tenkt var en veldig naturlig respons. Går du i terapi? Etterhvert kan det jo tenkes at du kan ha nytte av avslapningsøvelser for bekken/underliv/skjede. Rett og slett pusteøvelser - og veiledning fra noen som har ekspertise på overgrep og liknende plager i underliv. Kanskje få henvisning til vulvaklinikk? Du får det nok best om du forsøker ta eierskap over egen kropp og etterhvert lærer at du kan slappe av, men også føle positiv nytelse.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #6 Skrevet 29. januar 2021 Dette trenger heller ikke skje etter traume og voldtekt, men kan skje etter gjentatte dårlige seksuelle opplevelser feks at menn penetrerer deg for tidlig, ikke nok forspill slik at man blir kåt og våt, gjentatte pliktsex osv. Dette burde komme inn i seksual undervisningen og begge kjønn må vite at det kan ødelegge sexlivet veldig. Anonymkode: d2b3d...0a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå