Gå til innhold

Livsforsikring og eventuell uførhet (Hvilke livsforsikring har dere?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skaffet meg livsforsikring gjennom Nordea. Jeg er frisk og rask og jobber 100% som sykepleier på sykehjem. Jeg er veldig dårlig på dette med forsikringer, og jeg har faktisk ikke hatt livsforsikring før nå og jeg er 30 år.. Jeg setter pris på alt av svar fra dere, så fyr løs!

Har nå to barn og jobben går greit. Men jeg tenker at hvis jeg noen gang skal bli så uheldig å havne i en ulykke så ser jeg at forsikringen dekker eventuelle  fysiske skader, og den dekker død slik at samboer kan sitte igjen med huset osv noe som er bra. Men om jeg blir ufør grunnet f eks ADHD, eller psykiske problemer da dekker den ikke dette..  Jeg tenker at alt kan jo skje, så hvorfor skal ikke forsikringen dekke dette.. Saken er den at jeg nettopp fikk diagnosen ADHD som 19 åring, og jeg oppga dette til forsikringen da det står at det er straffbart å ikke oppgi riktige helseopplysninger. Men jeg vil heller være ærlig enn å bli tatt for å lyve til forsikringsselskap da det spesielt kan være straffart. 

Jeg leste nettopp på mine vilkår at forsikringen IKKE dekker uførhet grunnet ADHD eller psykiske problemer. Jeg er nå litt stresset over at livsforsikringen faktisk IKKE dekker om jeg eventuelt skal bli ufør som følge av ADHD eller noe. Nå tror jeg ikke dette kommer til å skje men allikevel, fordi som banken sa er det ganske uvanlig og bli syk av ADHD da mange fungerer helt bra i jobb, men jeg kan jo få andre psykiske problemer og hvis jeg da blir f eks 50% ufør vil ikke da forsikringen dekke lønnen jeg skal ha da? Huff, jeg skjønner ikke dette helt jeg.. Jeg skal betale 700 kr i måneden for denne forsikringen, og lurer på om det kan være litt mye når jeg ikke får dekning på psykiske problemer om det eventuelt skal skje noe..

Hva om jeg blir 50% ufør grunnet dårlig psykisk helse om 10 år. Dette skjedde ei venninne av min mor, så derfor tar jeg dette som eksempel. Hun fikk da utbetalt 100% lønn av NAV, men jobber bare 50% grunnet nedsatt arbeidsevne... Eller? Det jeg da ikke forstår er vel hvorfor trenger man da livsforsikring i forhold til uførhet når man får samme lønn som 100%.. 

Poenget er at jeg skaffet meg nettopp denne forsikringen fordi jeg er redd for at jeg ikke skal stå i jobb hele livet.. 

Noen som har noen gode livsforsikringer og anbefale generelt? Om hvilke forsikringer dekker om man skal falle utenfor jobb om man f eks har ADHD, eller andre psykiske problemer. Kan legen eventuelt samarbeide med pasienten her, eller hvordan fungerer dette da ingen vil tape penger på å ikke takle livet i jobb. 

Beklager for et rotete innlegg... Jeg er veldig trøtt og skulle helst ha lest over før jeg postet, men det gikk litt fort i svingene gitt. Håper det er leselig selv om det er en del skrivefeil osv. 

Anonymkode: 493cd...c6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.....

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Nordea livsforsikring skal være bra

Skrevet

Skjønner du er bekymret. Sånn jeg har forstått det så får man ikke dekket ufør for sykdommer man har før man tegner forsikring. 

Anonymkode: 07bb5...231

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skaffet meg livsforsikring gjennom Nordea. Jeg er frisk og rask og jobber 100% som sykepleier på sykehjem. Jeg er veldig dårlig på dette med forsikringer, og jeg har faktisk ikke hatt livsforsikring før nå og jeg er 30 år.. Jeg setter pris på alt av svar fra dere, så fyr løs!

Har nå to barn og jobben går greit. Men jeg tenker at hvis jeg noen gang skal bli så uheldig å havne i en ulykke så ser jeg at forsikringen dekker eventuelle  fysiske skader, og den dekker død slik at samboer kan sitte igjen med huset osv noe som er bra. Men om jeg blir ufør grunnet f eks ADHD, eller psykiske problemer da dekker den ikke dette..  Jeg tenker at alt kan jo skje, så hvorfor skal ikke forsikringen dekke dette.. Saken er den at jeg nettopp fikk diagnosen ADHD som 19 åring, og jeg oppga dette til forsikringen da det står at det er straffbart å ikke oppgi riktige helseopplysninger. Men jeg vil heller være ærlig enn å bli tatt for å lyve til forsikringsselskap da det spesielt kan være straffart. 

Jeg leste nettopp på mine vilkår at forsikringen IKKE dekker uførhet grunnet ADHD eller psykiske problemer. Jeg er nå litt stresset over at livsforsikringen faktisk IKKE dekker om jeg eventuelt skal bli ufør som følge av ADHD eller noe. Nå tror jeg ikke dette kommer til å skje men allikevel, fordi som banken sa er det ganske uvanlig og bli syk av ADHD da mange fungerer helt bra i jobb, men jeg kan jo få andre psykiske problemer og hvis jeg da blir f eks 50% ufør vil ikke da forsikringen dekke lønnen jeg skal ha da? Huff, jeg skjønner ikke dette helt jeg.. Jeg skal betale 700 kr i måneden for denne forsikringen, og lurer på om det kan være litt mye når jeg ikke får dekning på psykiske problemer om det eventuelt skal skje noe..

Hva om jeg blir 50% ufør grunnet dårlig psykisk helse om 10 år. Dette skjedde ei venninne av min mor, så derfor tar jeg dette som eksempel. Hun fikk da utbetalt 100% lønn av NAV, men jobber bare 50% grunnet nedsatt arbeidsevne... Eller? Det jeg da ikke forstår er vel hvorfor trenger man da livsforsikring i forhold til uførhet når man får samme lønn som 100%.. 

Poenget er at jeg skaffet meg nettopp denne forsikringen fordi jeg er redd for at jeg ikke skal stå i jobb hele livet.. 

Noen som har noen gode livsforsikringer og anbefale generelt? Om hvilke forsikringer dekker om man skal falle utenfor jobb om man f eks har ADHD, eller andre psykiske problemer. Kan legen eventuelt samarbeide med pasienten her, eller hvordan fungerer dette da ingen vil tape penger på å ikke takle livet i jobb. 

Beklager for et rotete innlegg... Jeg er veldig trøtt og skulle helst ha lest over før jeg postet, men det gikk litt fort i svingene gitt. Håper det er leselig selv om det er en del skrivefeil osv. 

Hvorfor tror du at du kan bli ufør av ADHD? Hva er det med denne diagnosen som gjør at du ikke kan jobbe? Nå vet ikke jeg åssen ADHD er men jeg tror ikke man plutselig kan bli «dødssyk» av det eller? 

Jeg tror jeg hadde droppet hele denne forsikringen, ikke verdt 700,- i mnd slik jeg ser det når det ikke dekker ALT av sykdom, både psykisk og fysisk

Anonymkode: 1fc20...14b

Skrevet

Forresten, betal heller 700,- til deg selv i mnd på en sparekonto du ikke skal røre. Du tjener heller penger på det

Anonymkode: 1fc20...14b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forsikringer dekker ikke helseproblemer som kan komme av noe du har hatt problemer med før forsikringen ble tegnet. Om du feks har hatt en legetime for vondt i ryggen, så har du på en måte bevist at dette problemet oppstod før forsikringen ble tegnet og den vil ikke dekke dette elle rproblemer som kan komme fra dette.  

Og i ditt eksempel: du er 30 år og er på ditt beste. Utviklingen av psykiske problemer avhenger helt av hvilket press du er under,  hvordan du takler problemene dine og kan ta vare på deg selv, og hvordan du blir møtt og behandlet. Hvor forutsigbar og strukturert arbeidsstedet ditt er. + type arbeid. Sannsynligheten for utviklingen av nye problemer øker med alderen. Hva et problem ER og hva det BLIR kan være to forskjellige ting. 

Forsikringen er ikke verdiløs likevel. Den dekker dødsfall, og med felles lån så vil det være nyttig for den gjenlevende. Og for din del så finnes det mange andre helseproblemer som kan påløpe enn kun psykisk. Jeg hadde tegnet forsikring hadde jeg visst hva jeg vet i dag siden det har påløpt meg fysiske problemer. Samtidig: den er dyr. Og når du trenger den som mest: etter du har blitt 50 så blir den så dyr å ha at det nesten er meningsløst. 

Anonymkode: 3606a...45a

• Liker 1
Skrevet

Men hva om jeg blir 50% ufør grunnet ADHD, vil jeg ikke få lønn som om jeg jobber 100% da?

Jeg skjønner ikke helt dette jeg. Eller er dette mellom NAV og deg, og har ingenting med forsikring å gjøre. Slik jeg forstår det får man vel et engangsbeløp betalt ut om man har uføreforsikring slik at det skal dekke i tillegg til det man får i kompensasjon for lønn av NAV? 

Jeg synes også 700kr i mnd er mye for en forsikring som bare dekker eventuelle sykdommer man ikke har fra før. Men som noen her skriver er det vel ingen forsikringer som dekker sykdommer man har fra før.

Skrevet

Hvilke livsforsikring har dere her inne da, og betaler dere mye pr måned? 

Jeg tenker ikke at jeg kommer til å bli ufør grunnet ADHD, som banken sa er det tvert om da folk med ADHD jobber for mye 😅 Men jeg synes det er dårlig at forsikringen ikke dekker uførhet grunnet psykiske problemer.

Skrevet

Forsikringsselskaper er først og fremst ute for å tjene penger, det er ikke noe altruistisk ved dem. Så da gjør de risikoberegninger for å tape minst mulig penger på utbetalinger. Så for deg tar de ikke risikoen ved psykiske lidelser fordi du allerede har en lidelse. 

Dødsforsikring er allikevel bra å ha for en eventuell partner og barn 

Anonymkode: 012c2...8d3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forsikringsselskaper er først og fremst ute for å tjene penger, det er ikke noe altruistisk ved dem. Så da gjør de risikoberegninger for å tape minst mulig penger på utbetalinger. Så for deg tar de ikke risikoen ved psykiske lidelser fordi du allerede har en lidelse. 

Dødsforsikring er allikevel bra å ha for en eventuell partner og barn 

Anonymkode: 012c2...8d3

Ja, du sier noe der. Jeg sa opp forsikringen min i dag. Skal heller prøve å finne en annen livsforsikring som er rimeligere enn 700kr i mnd. Synes det er vel dårlig at den ikke dekker noen form for psykiske problemer.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men hva om jeg blir 50% ufør grunnet ADHD, vil jeg ikke få lønn som om jeg jobber 100% da?

Jeg skjønner ikke helt dette jeg. Eller er dette mellom NAV og deg, og har ingenting med forsikring å gjøre. Slik jeg forstår det får man vel et engangsbeløp betalt ut om man har uføreforsikring slik at det skal dekke i tillegg til det man får i kompensasjon for lønn av NAV? 

Jeg synes også 700kr i mnd er mye for en forsikring som bare dekker eventuelle sykdommer man ikke har fra før. Men som noen her skriver er det vel ingen forsikringer som dekker sykdommer man har fra før.

Vet du i det hele tatt hva ADHD er? Merkelig å fokusere så mye på ADHD i en tråd om livsforsikring og uføreforsikring.

Anonymkode: 282ae...7db

• Liker 1
Skrevet

Forsikringen skal tjene penger, og vil selvfølgelig ikke dekke det som det er større sjanser for at de taper på. Det samme gjelder feks dyr, eller om du hadde hatt en operasjon i ryggen. Da ville ikke den dekket problemene dyret har hatt, eller ryggproblemer for deg. Det er derfor det alltid anbefales å tegne forsikring tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Du vil nok uansett slite med å finne en forsikring som dekker uførhet for en sykdom/skade du allerede har - altså hvis du blir ufør som en direkte konsekvens av ADHD. Litt som at du ikke kan tegne en reiseforsikring _etter_ at baggasjen din er stjålet. Men, du vil jo få uføretrygd av NAV da i en eventuell slik situasjon - en forsikring fra en privat aktør er i tillegg til den ytelsen du får fra nav (de samme gjelder pensjon - man opparbeider seg noe via staten, og så har man en sparing i tillegg -  via arbeidsgiver og/eller på egenhånd).

Har du sjekket hvilke forsikring du har via din arbeidsgiver? Kanskje du kan utvide den til å dekke mer (og da naturligvis betale litt selv på den).

Skrevet

Nytter ikke å ha spart 700 kr mnd i 10-15 år og så bli ufør 🙄 Det er altfor lite å leve på!! Frem med kalkulatoren!

Uføreforsikring er gull! Min venninne (som er idrettspedagog) ble plutselig alvorlig syk. Hun hadde heldigvis tegnet uføreforsikring et par år tidligere.  Forsikringen hjalp henne økonomisk også i perioden mellom AAP og til hun ble erklært 50% ufør. Slapp å selge huset og hadde ikke klart seg uten!

Anonymkode: 46351...8f6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet du i det hele tatt hva ADHD er? Merkelig å fokusere så mye på ADHD i en tråd om livsforsikring og uføreforsikring.

Ja, jeg har ADHD så vet veldig godt hva det er. 

Jeg klarer meg fint i jobb, men jeg er redd for at jeg ikke klarer å være i jobb for alltid om jeg eventuelt skal få nedsatt arbeidsevne. 

Skrevet

Jeg har livs- og uføreforsikring, med unntak for alt knyttet til hypotyreose. Dette fordi jeg hadde sykdommen når jeg tegnet forsikringen. 

Jeg ble aldri sykemeldt av denne sykdommen. 

Derimot fikk jeg fra intet kraftig og langvarig krystallsyke, fullstendig invalidisert. 

Da gjelder forsikringen min fra første dag på AAP.

Jeg tegnet for en årlig sum, og man må betale skatt av den summen. 

Jeg hadde også OPF gjennom jobb, og heller ikke denne ville vært gjeldende for sykdommer jeg hadde innen den ble opprettet.

Den også skatter man av, og den beregnes utfra inntekt. 

Du får AAP om du får redusert arbeidsevne med 50% eller mer, og eventuell ufør om det blir tilfellet. 

Ingen forsikringer vil gjelde for sykdommer du har fra før. Kjenner også folk som har fått avslag på privat utbetaling fordi de fikk ME, men OPF gjennom jobben fikk de. 

Så svaret er; nei - du får ingenting om du forverres av en sykdom du allerede har.

Unnlater du å gi opplysninger er det forsikringssvindel. 

Jeg er veldig glad jeg tegnet min for å si det forsiktig. Jeg ble rammet utfra intet, pg hadde ikke trodd man kunne bli SÅ syk av dette. Utbetalingene mine dekker behandlingsutgifter. 

Anonymkode: 540c0...26d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg har ADHD så vet veldig godt hva det er. 

Jeg klarer meg fint i jobb, men jeg er redd for at jeg ikke klarer å være i jobb for alltid om jeg eventuelt skal få nedsatt arbeidsevne. 

Har du hørt om noen som har fått nedsatt arbeidsevne pga ADHD? 

Men uansett om forsikringen i utgangspunktet hadde dekket ADHD hadde du ikke fått noe når du hadde sykdommen før du tegnet forsikringen. Det gjelder alle sykdommer.

Men har du sjekket hvilke avtaler Sykepleierforbundet har på forsikring? De er store og kan forhandle fram bedre avtaler enn du kan alene.

• Liker 1
Skrevet

Forsikringen dekker ikke sykdom du har fra før du tegnet forsikringen, en av grunne til at de henter inn opplysninger om helse fra fastlegen osv. Hadde du fått en diagnose ETTER du tegnet forsikring,  vil dette gjelde etter forsikringens vilkår. 

Feks så skulle jeg tegne barneforsikring på gutten min. Han ble operert i magen som nyfødt. Fikk avslag på alle forsikringer pga dette, unntatt en. Den fikk vi tegne, men med unntak av alle komplikasjoner som kunne oppstå pga operasjonen. Så dette gjelder nok alle og enhver, det er best å tegne forsikringer som ufør så tidlig som mulig, FØR diverse helseplager dukker opp. Tegn forsikring til barna feks, disse videreføres når de blir over 18.

Jeg selv tegnet uføreforsikring og livsforsikring når jeg tok opp boliglån i banken, rådet meg til dette. Jeg følte der og da det var bortkastet penger, var jo 22 år, nyutdannet og fått fast jobb. Gravid og bygd hus. Lite viste jeg at jeg 2år senere skulle havne på AAP og få utbetalt månedlig beløp fra nettopp uføreforsikringen! Nå, 12 år senere har jeg tilsammen fått utbetalt 600 000kr fra denne. Hadde kun betalt på den i et par år. Så og si at man kan legge av en liten sum på konto og det er det samme, NEI! Da må du jo satse på at du er frisk da, og ikke får bruk for den... 

Anonymkode: 5f51f...cb0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...