Gå til innhold

Når er det ideelt å starte i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mulighet til å være hjemme med gutten min til han er 2 år. I august i år er han litt over ett år (født i april). Planen var i utgangspunktet at han skulle starte da, men er blitt usikker på om jeg vil heller ha han hjemme til han er 2 siden jeg har muligheten. Det eneste er at vi omgås ikke så mange med barn (delvis pga corona) så er ikke så mange for han å leke med når han får behov for det. Er det noen som har noen tanker/tips om dette? Hva ville du valgt?

Anonymkode: 5d721...5c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det kommer veldig an på barnet.

Sønnen min hadde utrolig mye energi og stor glede av barnehagen. Han lyste opp når han begynte i barnehagen. Jenta mi er litt mer forsiktig av seg og rolig, og hun har jeg tenkt å være hjemme med til hun blir to år, men prøve å finne andre barn som hun kan leke med/åpen barnehage så hun blir vandt til andre barn også. 

Anonymkode: f05ed...5ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i bhg, og jeg ville ha ventet til barnet er rundt 1,5 år hvis jeg var i samme situasjon som deg. De minste som kommer inn, gjerne rundt året, har liten utbytte av hverdagen i bhg enda. Så klart, språkstimulering og sosialisering er jo aldri dumt; men det har ingenting å si noen måneder fra eller til. Trygg omsorg hos de nærmeste derimot, hvor en ikke må dele den med 8-10-12 andre barn. Grip muligheten hvis du kan, kunne ønske jeg hadde samme alternativ med mine barn

Anonymkode: a0963...e88

• Liker 5
Skrevet

Ifølge forskning, ikke før barnet er 2 år. Barn yngre enn dette var mye mer utsatt for stress, som er direkte skadelig for utviklingen til et lite barn. 

Men har man ikke noe valg, så har man ikke noe valg. Slik samfunnet er lagt opp idag er det alt for mange som blir tvunget til å sende barnet i barnehagen ganske tidlig. 

Anonymkode: 32ee5...133

• Liker 5
Skrevet

Vi går konstant å bærer på 1 åringer som gråter så sårt etter foreldrene,å ungene vil ofte krype ut i gangen for å se etter foreldrene. Vil defintivt ventet til barnet er 2 år.

Anonymkode: af7d3...adb

• Liker 9
Skrevet

Jeg har vært hjemme med alle mine 4 til de var 2 år. Tre av de kunne sikkert vært hjemme enda lengre, mens den fjerde var superklar for bhg og nye utfordringer. Jeg ser i ettertid at dette henger veldig sammen med personlighet da denne ene fortsatt er mer nyskjerrig, sosial og utforskende enn de andre.

Anonymkode: 5f4dd...c9b

Skrevet

Jeg syns 2 år også er tidlig jeg da.

Fins nyere forskning på barnehagestart og sosial kompetanse som viser oppstart ved 2 år gir bedre sosial kompetanse enn ved 1 år(har ikke link nå, sikkert lett å finne da). 

Anonymkode: ad019...f24

Skrevet

2 år vil jeg si er perfekt. 1-åringer har ikke noe utbytte av barnehage, de får mer enn nok stimuli hjemme og kan bli stresset av alt det nye i bhg. Det er bevist i forskning, høyere nivåer av cortisol i spyttet på 1-åringer i bhg enn hjemme. 

Anonymkode: f0e07...7dd

• Liker 2
Skrevet

2 år. 

Anonymkode: 3c96b...bd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har mulighet til å være hjemme med gutten min til han er 2 år. I august i år er han litt over ett år (født i april). Planen var i utgangspunktet at han skulle starte da, men er blitt usikker på om jeg vil heller ha han hjemme til han er 2 siden jeg har muligheten. Det eneste er at vi omgås ikke så mange med barn (delvis pga corona) så er ikke så mange for han å leke med når han får behov for det. Er det noen som har noen tanker/tips om dette? Hva ville du valgt?

Anonymkode: 5d721...5c2

2år er mye bedre enn 1år. Selv valgte  vi 3år. Da er det godt for de å sosialisere. 

Anonymkode: 7197f...bc1

Skrevet

Begge mine startet da de var 1 år og 1 mnd gamle. Det gikk veldig bra! Jeg kan ærlig si at mine ettåringer kjedet seg hjemme bare med meg, vi gikk mye ut for å se på andre barn, men det er jo ingen barn ute på dagtid. Vi hadde korte dager ganske lenge, men jeg kan ærlig si, at alle barn jeg kjenner som begynte i barnehagen som ettåringer, hadde mye enklere tilvenning enn toåringer. Det er enklere for alle, barnet og familien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg jobber i bhg, og jeg ville ha ventet til barnet er rundt 1,5 år hvis jeg var i samme situasjon som deg. De minste som kommer inn, gjerne rundt året, har liten utbytte av hverdagen i bhg enda. Så klart, språkstimulering og sosialisering er jo aldri dumt; men det har ingenting å si noen måneder fra eller til. Trygg omsorg hos de nærmeste derimot, hvor en ikke må dele den med 8-10-12 andre barn. Grip muligheten hvis du kan, kunne ønske jeg hadde samme alternativ med mine barn

Anonymkode: a0963...e88

Enig med denne. Jobber også i barnehage. Eldste min startet når hun var 1 1/2.

Anonymkode: 92ec9...9cd

Skrevet

Jeg tenker det kommer an på deg og barnet ditt. 

Men om dere har lite muligheter til å være sammen med andre barn, ville jeg blit betenkt. 

Det hadde vi også, og vi så at gutten vår hadde behov for sosial kontakt med andre barn fra han var rundt 15 mnd gammel. Før det var han mest redd andre barn. Vi øvde ved å gå i åpen bhg en gang i uken, og da kom det seg. 

Men vi merket at han etter hvert hadde behov for å være med andre barn. Var veldig opptatt av andre barn han så i butikken, barn i bøker, o.l. 

Han blomstret veldig opp da han fikk begynne i bhg ved 18 mnd. Ved ett år var han ikke klar, det merket vi, men fra 15 mnd skulle vi ønske han hadde fått begynne, for da viste han helt klart at han var litt understimulert hjemme.. selv om vi prøvde så godt vi kunne. Han hadde kjempegodt av å få være sammen med andre barn, og andre enn bare oss, rett og slett. 

Anonymkode: 86514...cce

Skrevet

Jeg tenker at 2 år er perfekt.  Etter ca 1,5 begynner de å få glede av å være der. Første vår begynte da hun var 1, og helt ærlig hadde de færreste ettåringene noe utbytte av det. Tror de hadde det greit, men tror de hadde hatt det enda bedre hjemme. Nr begynte som nesten toåring og det var noe helt annet. Skulle ønske jeg hadde vært hjemme lenger med første og :)

Anonymkode: 571f7...999

• Liker 1
Skrevet

Ikke før barnet er 1 år og 2 mnd. 

Skrevet

Vi hadde vår hjemme til han var 2 år. Han var veldig mye på lekeplasser, og stort sett daglig i åpen bhg. Som 2 åring var han veldig moden for barnehage:) 

og jeg tenker han kunne begynt fra 1.5 års alder egentlig. Men vi prøvde da han var 14 mnd og det var for tidlig. Han mistrivdes.

Anonymkode: 0979b...f4f

Skrevet

Her startet mini i bhg ved 1 1/2 årsalderen. Da begynte det å bli spennende med lekekamerater og nye omgivelser, så det passet veldig fint å begynne da. Men dette varierer nok fra barn til barn, alle må finne ut hva som passer dem best. Hadde korte dager det første halve året på ca. 4 timer per dag så det ble en veldig myk start. De yngste som starter før 1-årsalder synes jeg personlig er litt for små. Men ser ut som de blir godt ivaretatt på småbarnsavdelingen. 

Skrevet

2 og 1/2. Da får barnet en liten stund på småbarnsavdelingen, før det fyller 3 år. 

Skrevet

Kommer veldig an på barnet, men har du mulighet anbefaler jeg at du venter til barnet blir to, to og et halvt. Mye pga barnets modenhet og det å gjøre seg forstått. Når barnet ikke greier å gjøre seg forstått, så blir det nok mye frustrasjon og følelser som eskalerer pga av det. Hadde ikke klart å sende jenta mi på halvannet i bhg, ikke begynt med truse enda og generelt skeptisk.. Hun begynte da hun var 2,5 da :)

Anonymkode: 07f73...1f1

Skrevet

Er i samme situasjon. Vi kommer til å ha barnehagestart i august (født april i fjor), og så tar vi kortere dager og en del fri første året 😊

Anonymkode: 5f594...901

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...