AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Har et barn på nylig tre år. Født prematur, men ingen problemer. Svært språkmektig for alderen, vekt i normalskala, men litt liten. Vi har vært på alle innkalte helsekontroller, inkludert treårs helsekontroll høst 2020, nå en prematurkontroll i januar, en kommende kontroll i mai for å veie (?) og atter en fireårskontroll mot slutten av dette året. Hun sa ett eller annet om at barnet ikke hadde hatt toårskontroll/ den var blitt utsatt eller lignende, det stemmer ikke, vi har vært på absolutt alle kontroller vi har vært innkalt til men vi flyttet og fikk ny helsestasjon. Fire kontroller i løpet av et år på en helt normal treåring? Er det normalt å bli innkalt så ofte? Anonymkode: a29c3...8c1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Det er frivillig. 4-års kontrollen hadde jeg ikke droppet, fordi den innebærer hørselsjekk. Den i mai høres jo litt overflødig ut Anonymkode: 520f8...5c2 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Her var sist kontroll 2års kontroll, også var vi på 4års kontroll i dag. Men med corona i luften, ble det kjapt inn og ut, kun høyde/vekt og kjapp «synstest». Er null corona har vi bor, men føler retningslinjer. Anonymkode: 2ba8a...afe 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #4 Skrevet 29. januar 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Har et barn på nylig tre år. Født prematur, men ingen problemer. Svært språkmektig for alderen, vekt i normalskala, men litt liten. Vi har vært på alle innkalte helsekontroller, inkludert treårs helsekontroll høst 2020, nå en prematurkontroll i januar, en kommende kontroll i mai for å veie (?) og atter en fireårskontroll mot slutten av dette året. Hun sa ett eller annet om at barnet ikke hadde hatt toårskontroll/ den var blitt utsatt eller lignende, det stemmer ikke, vi har vært på absolutt alle kontroller vi har vært innkalt til men vi flyttet og fikk ny helsestasjon. Fire kontroller i løpet av et år på en helt normal treåring? Er det normalt å bli innkalt så ofte? Anonymkode: a29c3...8c1 At du har vært på alle kontroller du har vært kalt inn til betyr ikke at dere har vært på alle kontroller. Vi ble også innkalt til kontroll vi hadde gått glipp av etter flytting. Ikke fordi vi ikke hadde møtt, men helsestasjonene prioriterer kontroller ulikt. Vi har ikke hatt så mye kontroller for 4 åringen, men skulle gjerne hatt det. Anonymkode: a4575...c29
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #5 Skrevet 29. januar 2021 Jeg syns det er kontroller HELE tiden. Men nå er barnet mitt kun 7 mnd. Har hatt kontroller opptil 4 ganger pr mnd på det verste. Er som regel 2 ganger i mnd. er det normalt? Når kan vi begynne å gå på færre kontroller? Anonymkode: efee2...971
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #6 Skrevet 29. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns det er kontroller HELE tiden. Men nå er barnet mitt kun 7 mnd. Har hatt kontroller opptil 4 ganger pr mnd på det verste. Er som regel 2 ganger i mnd. er det normalt? Når kan vi begynne å gå på færre kontroller? Anonymkode: efee2...971 Her er link til oversikt over kontroll for friske barn. https://nhi.no/familie/barn/helsestasjonskontroller-oversikt/ Kan høres ut som du har litt ofte kontroller, men kan være gode grunner til det. Hvordan er det med vektoppgang f.eks Anonymkode: a4575...c29 1
GammelKaktus Skrevet 29. januar 2021 #7 Skrevet 29. januar 2021 Synes og det høres mye ut, men det får kanskje ekstra oppfølging på grunn av barnet ble født prematurt? Du kan jo spør de, er jo bare å si at det virker litt mye. Har de ytret bekymring om noe?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #8 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns det er kontroller HELE tiden. Men nå er barnet mitt kun 7 mnd. Har hatt kontroller opptil 4 ganger pr mnd på det verste. Er som regel 2 ganger i mnd. er det normalt? Når kan vi begynne å gå på færre kontroller? Anonymkode: efee2...971 Det er noen standardkontroller, men så blir man også kalt inn innimellom om de ser behovet. Vi hadde en med lav fødselsvekt, som i tillegg la dårlig på seg, så da var vi på kontroll 1-2 ganger i UKEN der en stund.. Bedre å få "for mange" kontroller enn for få. Anonymkode: 08f52...cf5 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #9 Skrevet 29. januar 2021 Det er jo sikkert fordi barnet er prematurt? Kanskje noe følger av det som de ville følge opp? Er du usikker, så er det jo bare å ringe helsestasjonen og spørre. Jeg har ikke prematurt barn, men han slet med språket. Da fikk vi en ny kontroll før den neste ordinære. Satte pris på at de følger opp der de ser behov! I gamle dager fanget de ikke opp noe som helst! Anonymkode: baa2a...ef6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå