Gjest Brunette89 Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Jeg gikk til innkjøp av grønn te med lakris , og tumeric-te uten å tenke over at dette kunne være av betydning for fosteret . Har jo tenkt mest på koffeinen . Er 4 uker på vei , å leser på nett at tumeric ( gurkemeie ) kan sette igang spontanabort blandt annet fordi det stimulerer livmoren ??
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #2 Skrevet 29. januar 2021 Grønn te skal man være forsiktig med som gravid, både pga koffein og fordi det inneholder et stoff som i teorien kan hemme opptak av folat. Lakris skal man også helst unngå som gravid. Så akkurat den teen ville jeg lagt vekk for nå, i alle fall. (Neppe krise om du har drukket noen kopper altså.) Turmeric/gurkemeie vet jeg ikke, men om du er usikker er det kanskje like greit å la være? Anonymkode: 20af9...0b8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #3 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Grønn te skal man være forsiktig med som gravid, både pga koffein og fordi det inneholder et stoff som i teorien kan hemme opptak av folat. Lakris skal man også helst unngå som gravid. Så akkurat den teen ville jeg lagt vekk for nå, i alle fall. (Neppe krise om du har drukket noen kopper altså.) Turmeric/gurkemeie vet jeg ikke, men om du er usikker er det kanskje like greit å la være? Anonymkode: 20af9...0b8 Dette er litt overdrevent. grønn te kan man fint ta en kopp eller to av, lakris kan man spise 150g i uken. Kaffe og te Drikk maksimum én til to kopper kaffe eller tre til fire kopper svart te per dag. Du bør i tillegg begrense inntaket av cola (på grunn av koffeininnholdet) og andre søte drikker. Kaffe og særlig te hemmer opptaket av jern i kroppen. Hvis du drikker kaffe/te, bør du derfor gjøre det mellom måltidene og ikke til måltidene. Te laget av frukt (merket Infusion) hemmer ikke jernopptaket og kan gjerne brukes. Sikler kilde som gravide skal følge : https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/ Anonymkode: cea59...cb3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #4 Skrevet 29. januar 2021 Grønn te i seg selv er helt ok, så lenge du ikke super helt ville mengder. Så lenge du holder deg under anbefalt daglig koffeininntak, er det helt greit. I grønn te er det ikke like mye koffein som i svart te, men du bør likevel ikke bøtte nedpå litervis av det. Lakrisrot skal man være forsiktig med som gravid. Gurkemeie lige så. Lakris er greit i små mengder (under 250 g i uken), og gurkemeie er helt ok i "normale" matlagingsmengder. Men i teer og sånt får man gjerne i seg langt større mengder enn hva som er normalt å ha i maten. Det er derfor frarådet å drikke urteteer, og te med lakrisrot. Se derfor på innholdsfortegnelsen på teen, og styr unna de med timian, gurkemeie, lakrisrot, o.l. Anonymkode: 6f617...926 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå