Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Brunette89
Skrevet

Jeg gikk til innkjøp av grønn te med lakris , og tumeric-te uten å tenke over at dette kunne være av betydning for fosteret . Har jo tenkt mest på koffeinen . Er 4 uker på vei , å leser på nett at tumeric ( gurkemeie ) kan sette igang spontanabort blandt annet fordi det stimulerer livmoren ?? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønn te skal man være forsiktig med som gravid, både pga koffein og fordi det inneholder et stoff som i teorien kan hemme opptak av folat. Lakris skal man også helst unngå som gravid. Så akkurat den teen ville jeg lagt vekk for nå, i alle fall. (Neppe krise om du har drukket noen kopper altså.) Turmeric/gurkemeie vet jeg ikke, men om du er usikker er det kanskje like greit å la være?

Anonymkode: 20af9...0b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Grønn te skal man være forsiktig med som gravid, både pga koffein og fordi det inneholder et stoff som i teorien kan hemme opptak av folat. Lakris skal man også helst unngå som gravid. Så akkurat den teen ville jeg lagt vekk for nå, i alle fall. (Neppe krise om du har drukket noen kopper altså.) Turmeric/gurkemeie vet jeg ikke, men om du er usikker er det kanskje like greit å la være?

Anonymkode: 20af9...0b8

Dette er litt overdrevent.

grønn te kan man fint ta en kopp eller to av, lakris kan man spise 150g i uken.

Kaffe og te

Drikk maksimum én til to kopper kaffe eller tre til fire kopper svart te per dag. Du bør i tillegg begrense inntaket av cola (på grunn av koffeininnholdet) og andre søte drikker.

Kaffe og særlig te hemmer opptaket av jern i kroppen. Hvis du drikker kaffe/te, bør du derfor gjøre det mellom måltidene og ikke til måltidene. Te laget av frukt (merket Infusion) hemmer ikke jernopptaket og kan gjerne brukes.

Sikler kilde som gravide skal følge https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/

Anonymkode: cea59...cb3

Skrevet

Grønn te i seg selv er helt ok, så lenge du ikke super helt ville mengder. Så lenge du holder deg under anbefalt daglig koffeininntak, er det helt greit. I grønn te er det ikke like mye koffein som i svart te, men du bør likevel ikke bøtte nedpå litervis av det. 

Lakrisrot skal man være forsiktig med som gravid. Gurkemeie lige så. Lakris er greit i små mengder (under 250 g i uken), og gurkemeie er helt ok i "normale" matlagingsmengder. Men i teer og sånt får man gjerne i seg langt større mengder enn hva som er normalt å ha i maten. 

Det er derfor frarådet å drikke urteteer, og te med lakrisrot. 

Se derfor på innholdsfortegnelsen på teen, og styr unna de med timian, gurkemeie, lakrisrot, o.l. 

Anonymkode: 6f617...926

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...