AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #41 Skrevet 29. januar 2021 Blondie65 skrev (8 timer siden): Ja det kan de, og det har jeg opplevd flere ganger - men det er ikke akkurat en årlig hendelse. Jeg vet ikke hvorfor du er så i mot briller. Jeg har det, selv om jeg ikke går ut av huset med dem unntatt når jeg absolutt må fordi jeg ikke kan bruke linser grunnet øyesykdom av en eller annen grunn. Det er ikke akkurat en årlig hendelse det heller. Men jeg liker å lese på sengen og vil da ikke stå opp igjen for å ta av linser, f.eks. Fordi jeg har veldig fine øyne, og føler brillene ødelegger dette, itilegg liker jeg ikke hvordan dem passer passformen min Smak og behag, som alt annet. Anonymkode: fa832...e74
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #42 Skrevet 29. januar 2021 strawberry skrev (7 timer siden): Dra til optiker. Dårlig syn kan etterhvert gi stramme muskler i nakke osv, lurt å forebygge. Jeg bruker linser fast, men har også briller. Kjører du bil? Nope. Men føler egentlig ikke at jeg har sååå dårlig syn, jeg ser fremdeles ganske bra. Men om jeg sitter i forelesningene og ser på tavla, så sliter jeg med å lese teksten. Er vel ganske vanlig at folk bare bruker briller når de er på skolen, for å lese av tekster osv? Og ellers i hverdagen trenger dem ikke. Anonymkode: fa832...e74
Rosa Sitron Skrevet 29. januar 2021 #43 Skrevet 29. januar 2021 8 hours ago, ARima said: Nei jeg er nærsynt. Er ikke der minus ? Husker aldri det 😂 Nærsynt er minus ja.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #44 Skrevet 29. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg har veldig fine øyne, og føler brillene ødelegger dette, itilegg liker jeg ikke hvordan dem passer passformen min Smak og behag, som alt annet. Anonymkode: fa832...e74 Jeg har også fine øyne, så veldig glad jeg kan bruke briller for å fremheve de Anonymkode: 213de...011
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #45 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nope. Men føler egentlig ikke at jeg har sååå dårlig syn, jeg ser fremdeles ganske bra. Men om jeg sitter i forelesningene og ser på tavla, så sliter jeg med å lese teksten. Er vel ganske vanlig at folk bare bruker briller når de er på skolen, for å lese av tekster osv? Og ellers i hverdagen trenger dem ikke. Anonymkode: fa832...e74 Noen bruker det kun til forelesning og bilkjøring, og klarer seg fint med det. Men dra til optiker så finner du ut hvor dårlig syn du har. Jeg fikk en skikkelig vekker ala "åja klarer andre å se dette hele tiden?". Nå har jeg etter mange år endt opp med -8 og skeive hornhinner, så jeg må bruke linser/briller til/fra bad og soverom for å ikke tryne, så det være greit å få tatt en synstest og se om synet ditt forverrer seg om feks 3 år også. Anonymkode: 926ab...f37
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #46 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi jeg har veldig fine øyne, og føler brillene ødelegger dette, itilegg liker jeg ikke hvordan dem passer passformen min Smak og behag, som alt annet. Anonymkode: fa832...e74 Briller fremhever øyene, så der tar du feil. Ingen kan tvinge deg til å bruke briller, men anbefaler deg sterkt å legge bort de negative tankene om det. Vil du virkelig gå rundt med dårlig syn istedenfor å bruke briller? Det er ikke nødvendigvis slik at linser er det riktige for deg. Anonymkode: 568f1...182
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #47 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nope. Men føler egentlig ikke at jeg har sååå dårlig syn, jeg ser fremdeles ganske bra. Men om jeg sitter i forelesningene og ser på tavla, så sliter jeg med å lese teksten. Er vel ganske vanlig at folk bare bruker briller når de er på skolen, for å lese av tekster osv? Og ellers i hverdagen trenger dem ikke. Anonymkode: fa832...e74 Tror du vil få en ganske annerledes opplevelse hvis du tar på deg linser. Da vil du innse hvor dårlig du egentlig så. Plages du ikke med at ting kan være litt uskarpe på avstand (andre ting enn tekst)? Anonymkode: e4333...db7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #48 Skrevet 29. januar 2021 Høres ut som du kan være litt nærsynt. Start med å bestille deg en time til optiker, specsavers er nok rimeligst, til info. Du kan mest sannsynlig begynne med linser right away. Anonymkode: 93847...0e0
Fjaselina Skrevet 29. januar 2021 #49 Skrevet 29. januar 2021 Du er ikkje veldig nærsynt dersom du kan site bakerst i klasserommet. Eg har -7,5, og eg er heilt ubrukelig uten linser eller briller. Må ha begge deler, briller i reserve, fordi eg ikkje kan gå på jobb eller butikk eller fungere i kvardagen uten linser/briller. Eg har hatt augebetennelser og blitt nødt til å bruke briller ein dag eller to. Du har kanskje -1,5😉
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #50 Skrevet 29. januar 2021 pia mater skrev (På 28.1.2021 den 22.29): Er veldig greit å starte med briller først så du venner deg på det. Ihvertfall å ha noen briller i backup, og da er det helt greit med briller fra nille (har det selv i tilfelle jeg knuser de andre). Synstest går fort, tror det tok en liten halvtime hele opplegget for meg, for et års tid siden. Helt greit å starte med linser og. Daglinser er praktisk, de kaster du, og slipper renhold. Lurt å ha briller som du kan bruke f.eks. om kvelden når du ser på tv. Øynene trenge å hvile. Anonymkode: c66ee...565
Katten.2.0 Skrevet 29. januar 2021 #51 Skrevet 29. januar 2021 Har brukt månedslinser i snart tyve år. Har de på en måned av gangen, også om natten, og det er aldri noe problem. Kjekt å ha et par briller (eller tre) i backup eller for å gi øynene en pause fra linsekjøret hver måned. Briller bruker du en dag på å venne deg til. Linser to uker-ish. Det er tvilsomt at du får hodepine, siden du faktisk ser klarere. Dermed hviler øynene mer, og det er derfor mer sannsynlig at du unngår hodepine.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #52 Skrevet 4. februar 2022 Hvordan gikk det? Anonymkode: 7fee4...096
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #53 Skrevet 6. februar 2022 Ja, det kan være at du er litt nærsynt, kanskje litt skjeve hornhinner også. Du bør ta en sjekk hvis det plager deg. Du kan ikke alltid bruke linser, men som oftest. Anonymkode: 93847...0e0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #54 Skrevet 14. april 2022 Det høres ut som du er nærsynt og burde begynne med briller. Min anbefaling du går til optiker å sjekker synet. Selv om du skulle ha - 0,25 på ett øye og - 0,50 på det andre siden samtidig om du skulle ha skjeve hornhinner kvalifiserer det å gå med briller hele tiden. Husk, selv et hopp fra 0 til -0.25 er stort i forhold til å måtte korrigere syn. De som sier at -0.25 er lite å trenger ikke korrigere kan de ta feil. Har du skjeve hornhinner vil du se dårlig. Jeg begynte med -0,50 og optiker sa jeg måtte bruke brillene hele tiden ettersom du har også skjeve hornhinner. Jeg fikk briller og begynte å bruke de. Jeg var automatisk et nytt menneske. Trettheten forsvant og likeså hodepine. Jeg kunne slappe helt av med øyeanstrengelser osv. I dag er jeg oppe i - 2,75 og bruker briller på heltid og livet er bare mye herligere. Så ja jeg anbefaler at du sjekker synet ditt hos en optiker. Optikeren gir deg råd som du ellers sjelden får fra seriøst hold.... Anonymkode: 998f3...c34
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #55 Skrevet 14. april 2022 On 1/28/2021 at 9:47 PM, AnonymBruker said: Heisann, mistenker at jeg har litt dårlig syn, og mistenker at jeg har hatt det over flere år. Er 20 år, mann. På TVen sliter jeg f.eks med å lese teksten, men kan fint se at spillerne beveger seg på en fotballkamp fra lang avstand på TVen. Sliter og med å lese av tavla når jeg sitter bakerst i lesesalen på høyskolen. Burde jeg sjekke meg? Og kan jeg selv velge, briller eller linser, eller MÅ det være briller? Tusen takk for hjelp Anonymkode: fa832...e74 Du burde sjekke deg. Det begynte slik med meg. Hadde problemer å lese teksten. Jeg har nesten minus 10 i syn. Ekstremt nærsynt. Men det fins heldigvis hjelpemidler :). Anonymkode: 34384...649
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #56 Skrevet 14. april 2022 Dra til optiker < spørre på kvinneguiden Anonymkode: 8f6e7...193
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå