Gå til innhold

Er jeg nærsynt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er også mange slm bruker tid på å lære seg å bruke linsene, så da er det greit å ha briller i bakhånd. Samt hvis du mister en linse på skolen osv.

Husk at du alltid må vaske hendene før/etter du tar på linsene og at de MÅ byttes hver kveld. Gjør du ikke det risikerer du en kraftig øyebetennelse som i verste fall kan gjøre deg synskadet og/eller blind. 

Anonymkode: 568f1...182

• Liker 1
Skrevet
Blondie65 skrev (23 minutter siden):

Sannsynligheten for at du får hodepine er større ved mysing fordi du prøver å lese tekst på tv og i andre situasjoner. Ikke alle greier å vende seg til linser - noen har for lite tåreveske. Men de fleste klarer helt fint å vende seg til det - spesielt i dag når linsene er blitt så gode som de er.

Har faktisk null hodepine, men føler fremdeles jeg har litt svakt syn. Er hodepine alltid tilstede ved svakt syn? 

Føler egentlig ikke synet mitt gjør skader i det virkelige liv, men om jeg leser skilter, tekst på TVen fra lengre avstand, så merkes det.

Anonymkode: fa832...e74

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er også mange slm bruker tid på å lære seg å bruke linsene, så da er det greit å ha briller i bakhånd. Samt hvis du mister en linse på skolen osv.

Husk at du alltid må vaske hendene før/etter du tar på linsene og at de MÅ byttes hver kveld. Gjør du ikke det risikerer du en kraftig øyebetennelse som i verste fall kan gjøre deg synskadet og/eller blind. 

Ahh, så linsene kan faktisk falle ut av øyet selvom man har satt de på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg klarer ikke å lese tekst på tv'en om jeg sitter 2 meter unna, ei heller merket på tv'en (bare en blurry skygge) - og jeg har ca - 1,5.

Anonymkode: ebc45...44e

Si det er en fotballkamp på TVen, klarer du å se tydelig fargen og at spillerne beveger seg, om du er 5-10 meter unna tven?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man er veldig tørr på øyet, har satt de på feil vei eller klør seg på øyet så kan det skje ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man er veldig tørr på øyet, har satt de på feil vei eller klør seg på øyet så kan det skje ja. 

Ahh, ok. Regner med det er en tilvenningssak som alt annet :) Er sikkert veldig uvant ed første 1-2 ukene.

Hos meg er det først og fremst i forelesninger når jeg sitter lengre bak, at jeg ikke klarer å lese av teksten på tavla foran, at jeg sliter med synet. Tror du jeg er mer enn -2?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ahh, ok. Regner med det er en tilvenningssak som alt annet :) Er sikkert veldig uvant ed første 1-2 ukene.

Hos meg er det først og fremst i forelesninger når jeg sitter lengre bak, at jeg ikke klarer å lese av teksten på tavla foran, at jeg sliter med synet. Tror du jeg er mer enn -2?

Nei det tror jeg absolutt ikke. Jeg har minus to og sliter med å lese tekst nært til meg. 

Skrevet
ARima skrev (7 minutter siden):

Nei det tror jeg absolutt ikke. Jeg har minus to og sliter med å lese tekst nært til meg. 

Men du er vel langsynt? 

Jeg leser perfekt tekster foran meg, men sliter med å lese langt ifra :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er umulig å svare på, du må ta syntest

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er umulig å svare på, du må ta syntest

Skal det.

Håper bare ikke linsene evt blir å ta sjukt lang tid å venne seg til.

Skrevet

Hvorfor vil du ikke bruke briller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke bruke briller?

Føler meg veldig ukomfortabel med dem, og jeg vil ikke ødelegge ansiktet mitt med dem. Og linser er jo såååå mye enklere, ingen som merker at du bruker dem engang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler meg veldig ukomfortabel med dem, og jeg vil ikke ødelegge ansiktet mitt med dem. Og linser er jo såååå mye enklere, ingen som merker at du bruker dem engang.

Har du prøvd briller i form og farge som du liker, som er tilpasset til deg og din ansiktsform? Du ødelegger ikke ansiktet. Det er en holdning du må legge bort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd briller i form og farge som du liker, som er tilpasset til deg og din ansiktsform? Du ødelegger ikke ansiktet. Det er en holdning du må legge bort. 

Ja, men liker det bare ikke, er en preferanse :) Er vel derfor ekstremt mange tyr til linser. Og syns linser er mye enklere.

Men på noen er briller veldig pent.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har faktisk null hodepine, men føler fremdeles jeg har litt svakt syn. Er hodepine alltid tilstede ved svakt syn? 

Føler egentlig ikke synet mitt gjør skader i det virkelige liv, men om jeg leser skilter, tekst på TVen fra lengre avstand, så merkes det.

Nei selvsagt er det ikke det. Jeg sa at det var større sannsynlighet for hodepine på grunn av mysing enn ved tilvenning av linser eller briller.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja det kan de, og det har jeg opplevd flere ganger - men det er ikke akkurat en årlig hendelse. 

Jeg vet ikke hvorfor du er så i mot briller. Jeg har det, selv om jeg ikke går ut av huset med dem unntatt når jeg absolutt må fordi jeg ikke kan bruke linser grunnet øyesykdom av en eller annen grunn. Det er ikke akkurat en årlig hendelse det heller. Men jeg liker å lese på sengen og vil da ikke stå opp igjen for å ta av linser, f.eks. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Briller er uaktuelt, så blir linser, enten dags, to-ukers eller mnd, litt usikker hva som er best.

Tar en synstest veldig lang tid å gjennomføre? Halvtime ca? :) 

En synstest tar vel fra 30-45 min alt etter som. 

Anonymkode: 499bb...ee0

Skrevet

Men du er vel langsynt? 

Jeg leser perfekt tekster foran meg, men sliter med å lese langt ifra :)

Nei jeg er nærsynt. Er ikke der minus ? Husker aldri det 😂

Skrevet

Dra til optiker.  Dårlig syn kan etterhvert gi stramme muskler i nakke osv,  lurt å forebygge. Jeg bruker linser fast, men har også briller. Kjører du bil?

Skrevet
strawberry skrev (6 timer siden):

Dra til optiker.  Dårlig syn kan etterhvert gi stramme muskler i nakke osv,  lurt å forebygge. Jeg bruker linser fast, men har også briller. Kjører du bil?

Dette er også et godt argument hvorfor man bør ha briller liggende.

Hva gjør du om du går tom for linser og må kjøre til jobb? Eller hvis du mister linsen når du kjører bil? 

Linser er også dyrt, og det er greit å kunne bruke briller på slutten av måneden. 

Linser kan du miste rett som det er, uavhengig av hvor lenge du har brukt de. Jeg mister vel ca 1-2 ganger i måneden tenker jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...