Gå til innhold

Er jeg nærsynt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, mistenker at jeg har litt dårlig syn, og mistenker at jeg har hatt det over flere år. Er 20 år, mann. På TVen sliter jeg f.eks med å lese teksten, men kan fint se at spillerne beveger seg på en fotballkamp fra lang avstand på TVen. 

Sliter og med å lese av tavla når jeg sitter bakerst i lesesalen på høyskolen.

Burde jeg sjekke meg? Og kan jeg selv velge, briller eller linser, eller MÅ det være briller? Tusen takk for hjelp :) 

Anonymkode: fa832...e74

Skrevet

Burde sjekke deg, du kan selv velge briller/linser.

Anonymkode: 213de...011

• Liker 3
Skrevet

Du virker til å være en smule nærsynt. Briller eller linser - fullstendig opp til deg. Smart med begge (får du ørebetennelse er det vondt å gå med linser)

Anonymkode: 9d750...7bf

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du virker til å være en smule nærsynt. Briller eller linser - fullstendig opp til deg. Smart med begge (får du ørebetennelse er det vondt å gå med linser)

Det har ikke vært noe problem for meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 213de...011

Skrevet

Sånn er jeg å, men ser nok litt dårligere enn deg. Men fant noen midlertidige briller på obs som var -1,5, de ser jeg næmest perfekt med. kostet 160 kr. Skal ta synstest i mars ish, må bare spare litt så jeg kan få noen fine briller

Anonymkode: ebc45...44e

Skrevet

Om du skulle være uheldig å få en rift på øye, så anbefales heller ikke linser mens det gror. Da kan briller avløse. Virker ikke som du er veldig nærsynt, så kan være du klarer deg med et bar back-up briller fra Nille i tillegg til linsene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du skulle være uheldig å få en rift på øye, så anbefales heller ikke linser mens det gror. Da kan briller avløse. Virker ikke som du er veldig nærsynt, så kan være du klarer deg med et bar back-up briller fra Nille i tillegg til linsene.

Briller i tilfelle ørebetennelse og rift på øyet? Dette er da virkelig ikke ting man behøver kjøpe briller i stedet for linser for. Jeg er blitt over 50 år nå og har aldri opplevd noen av delene.

Og hvorfor er linser er problem ved ørebetennelse? Skulle da tro at det var verre med briller da siden de i hvert fall er i nærheten av ørene.

Anonymkode: 36493...bbe

• Liker 2
Skrevet

Du høres ut som nærsynt  eller skeivhet på hornhinnen. Jeg bruker å anbefale mine kunder at de starter med briller så linser, men det er bare min preferanse. Synes man burde ha begge delene om man vil ha linser.

Anonymkode: 499bb...ee0

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk for svar :) Om du skulle gjette, hvor mye minus styrke har jeg? 

Er det sånn at ved -7.5, så ser man så og si nada?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om jeg sitter bakerst i klasserommet på høyskolen i salen, så ser jeg så og si ingenting av teksten på tavla, de andre rundt meg ser det helt fint :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du høres ut som nærsynt  eller skeivhet på hornhinnen. Jeg bruker å anbefale mine kunder at de starter med briller så linser, men det er bare min preferanse. Synes man burde ha begge delene om man vil ha linser.

Anonymkode: 499bb...ee0

Briller er uaktuelt, så blir linser, enten dags, to-ukers eller mnd, litt usikker hva som er best.

Tar en synstest veldig lang tid å gjennomføre? Halvtime ca? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Briller er uaktuelt, så blir linser, enten dags, to-ukers eller mnd, litt usikker hva som er best.

Er veldig greit å starte med briller først så du venner deg på det. Ihvertfall å ha noen briller i backup, og da er det helt greit med briller fra nille (har det selv i tilfelle jeg knuser de andre). 

Synstest går fort, tror det tok en liten halvtime hele opplegget for meg, for et års tid siden.

• Liker 1
Skrevet
pia mater skrev (4 minutter siden):

Er veldig greit å starte med briller først så du venner deg på det. Ihvertfall å ha noen briller i backup, og da er det helt greit med briller fra nille (har det selv i tilfelle jeg knuser de andre). 

Synstest går fort, tror det tok en liten halvtime hele opplegget for meg, for et års tid siden.

Så det er veldig uvant når man har på linser, og briller for første gang? Typ litt hodepine osv? :) 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Briller i tilfelle ørebetennelse og rift på øyet? Dette er da virkelig ikke ting man behøver kjøpe briller i stedet for linser for. Jeg er blitt over 50 år nå og har aldri opplevd noen av delene.

Og hvorfor er linser er problem ved ørebetennelse? Skulle da tro at det var verre med briller da siden de i hvert fall er i nærheten av ørene.

Anonymkode: 36493...bbe

Jeg ser ekstremt dårlig og har hatt linser av og på siden jeg var 15. Og jeg har hatt ørebetennelse og vært kjempetett. Det er virkelig ikke det som avgjør om jeg tar på meg linsene eller ikke. Det er om jeg skal ut av sengen eller om jeg skal sove.

Jeg er en av de som får vesentlig bedre syn med linser enn med briller. Jeg har selvsagt briller som reserve - det hender jo at man får irritasjon på øyet eller av andre grunner må gå uten linser. 

TS: jeg vet ikke hvorfor folk er så livende redd for å gå til optiker. Spesielt nærsynte synes jeg stadig vekk jeg hører om det store sjokket etter å ha fått briller eller linser første gang og de opplever verden som skarp. Ja eh ... duh. Hva er vitsen med å vente - gå til optiker og få vite hva som skal til. 

Skrevet
Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Jeg ser ekstremt dårlig og har hatt linser av og på siden jeg var 15. Og jeg har hatt ørebetennelse og vært kjempetett. Det er virkelig ikke det som avgjør om jeg tar på meg linsene eller ikke. Det er om jeg skal ut av sengen eller om jeg skal sove.

Jeg er en av de som får vesentlig bedre syn med linser enn med briller. Jeg har selvsagt briller som reserve - det hender jo at man får irritasjon på øyet eller av andre grunner må gå uten linser. 

TS: jeg vet ikke hvorfor folk er så livende redd for å gå til optiker. Spesielt nærsynte synes jeg stadig vekk jeg hører om det store sjokket etter å ha fått briller eller linser første gang og de opplever verden som skarp. Ja eh ... duh. Hva er vitsen med å vente - gå til optiker og få vite hva som skal til. 

Er det veldig vanskelig å sette på linser for første gang? Tar det 1-2 uker? 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det er veldig uvant når man har på linser, og briller for første gang? Typ litt hodepine osv? :) 

Sannsynligheten for at du får hodepine er større ved mysing fordi du prøver å lese tekst på tv og i andre situasjoner. Ikke alle greier å vende seg til linser - noen har for lite tåreveske. Men de fleste klarer helt fint å vende seg til det - spesielt i dag når linsene er blitt så gode som de er.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det veldig vanskelig å sette på linser for første gang? Tar det 1-2 uker? 

Du må vende deg til å ikke blunke når du setter de på. Men du vender deg veldig fort til det. Den gangen jeg begynte med linser var det en tilvenningsperiode der man hadde linsene på lenger og lenger tid hver dag. Jeg husker ikke nå hvor lang tid det tok, men 1-2 uker høres rett ut. Uansett: optiker kan svare på alt dette.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så sant du kan ha dagslinser er det dette du burde ha. Nye linser hver dag, ingen væske til å oppbevare det i om natten osv.

Du bør ha briller i bakhånd. 

Skrevet

Min optiker mener man bør etterstrebe å ha minst en linsefri dag i uka og bruke briller. Linser blir fort tørre og ubehagelige etter en lang dag foran skjermen, så det er absolutt å anbefale å ha noe å bytte. Så er det som de andre sier at man skal ikke bruke linser når man har rift på øyet og øyebetennelse, bedre å bruke briller under forkjølelse osv. 

Det er masse fine briller på markedet, og det er også "in" og kult å bruke briller så det skal du ikke være redd for. 

Anonymkode: 568f1...182

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for svar :) Om du skulle gjette, hvor mye minus styrke har jeg? 

Er det sånn at ved -7.5, så ser man så og si nada?

Jeg klarer ikke å lese tekst på tv'en om jeg sitter 2 meter unna, ei heller merket på tv'en (bare en blurry skygge) - og jeg har ca - 1,5.

Anonymkode: ebc45...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...