Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt inntrykk er at det er vesentlig lettere å få gode jobber andre steder enn på det sentrale østlandet. Da mener jeg at mens du her strengt tatt må være overkvalifisert i enhver stilling, f eks ha studert jus for å få en kontorstilling, mens man i mindre byer i mer grisgrendte områder, f eks i Kristiansund,  Molde, Alta o l får jobb innen f eks HR helt uten utdannelse.  Flere som har samme inntrykk?

Anonymkode: 76236...1b4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uenig. Derfor flytter mange til Oslo-området. Derfor pendler mange til Oslo....

Anonymkode: d63bc...fed

• Liker 3
Skrevet

Helt uenig. Det var mye av grunnen til at jeg flyttet tilbake til Oslo. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det stemmer da jeg tror det er færre med høyere utdannelse  utover i landet enn det er i de største byene.

• Liker 1
Skrevet

For oss nyutdannede psykologer stemmer det. Jeg kunne fått drømmejobben på Møre eller nordpå, men valgte først å ta en PP-rådgivers-jobb, så en mindre attraktiv jobb på Østlandet. Er jo greit å ha noe se frem til 😛

Anonymkode: 89450...9cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det stemmer da jeg tror det er færre med høyere utdannelse  utover i landet enn det er i de største byene.

Fordi det ikke er jobb til dem med høy utdanning der.

Veldig mange reiser til de store byene for å studere, men det er ikke jobb til dem der de kom fra.

Anonymkode: 52df4...e56

Skrevet

Har inntrykk av at det er flere ambisiøse ansatte i Oslo enn i periferien. F.eks; vil du opp og frem som kardiolog, så jobber du heller på Rikshospitalet enn Levanger sykehus. En ambisiøs eiendomsmegler jobber ikke i Odda, men i Oslo. 
For de lavt udannede yrker, som f.eks renholderske eller "kassadame", tror jeg det er hipp-som-happ

Anonymkode: 3575b...74c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er jurist og er ganske sikker på at noen jobber er lettere å få i distriktene. F.eks politijurist og dommerfullmektig. Men i Oslo er det mer å velge mellom, så hvis du må bo et annet sted i landet, og de to juriststillingene som finnes der er opptatt, kan det selvfølgelig føles håpløst.

Anonymkode: 00454...625

Skrevet

Uten arbeidserfaring kan det være vanskeligere i de større byene fordi konkurransen er større. Derfor er det mange som arbeider noen år i distriktene, for så å flytte tilbake til større byer når de har fått mer arbeidserfaring.

Anonymkode: 87084...026

• Liker 3
Skrevet

Nå er jo dette veldig avhengig av hvilken utdannelse en har og hva slags jobb en ser etter. En del stillinger finnes det få av og da begrenset til noen veldig få geografiske områder. Å søke ut av Østlandet vil da ha lite for seg. Er det snakk om utdannelse og stilling som er temmelig "generisk", eksempelvis noe som finnes i de fleste kommuner, vil jeg tro det er betraktelig lettere å få stillingen utenfor de store byene. 

Skrevet

Det som dere ikke tar med i betraktningen er bygdedyret som lever på landet. Det er mye mer sannsynlig at Ole, som gikk på skole med sønnen til Sjefen, får jobben, enn den langt mer kvalifiserte Frode som er nyinnflyttet. 

Når det gjelder større firma så blir ofte ansettelsen gjort via HR på hovedkontoret. Der blir som regel den best kvalifiserte valgt. 

Gjest Føsleguri
Skrevet
Hotwife skrev (22 minutter siden):

Det som dere ikke tar med i betraktningen er bygdedyret som lever på landet. Det er mye mer sannsynlig at Ole, som gikk på skole med sønnen til Sjefen, får jobben, enn den langt mer kvalifiserte Frode som er nyinnflyttet. 

Når det gjelder større firma så blir ofte ansettelsen gjort via HR på hovedkontoret. Der blir som regel den best kvalifiserte valgt. 

Det kan slå andre veien også hvis Ole var kjent som en ramp på skolen. En gang ramp, alltid ramp.

Skrevet

Mye fornuftig som er sagt allerede, for eksempel dette - at noen jobber er lettere å få, men fordi det er færre stillinger så er det ikke alltid ting å søke på.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er jurist og er ganske sikker på at noen jobber er lettere å få i distriktene. F.eks politijurist og dommerfullmektig. Men i Oslo er det mer å velge mellom, så hvis du må bo et annet sted i landet, og de to juriststillingene som finnes der er opptatt, kan det selvfølgelig føles håpløst.

Anonymkode: 00454...625

De jeg kjenner som har flyttet til mindre steder har ofte ventet til det har kommet en relevant og bra jobb, og så søkt på den, og så flyttet. Har også lest om en del tyskere og nederlendere som har fått gode jobber på mindre plasser, og at arbeidsgiver har vært veldig glad for å få dem, fordi det ofte er få søkere.

Skrevet

Det kommer nok helt an på hva du vil jobbe med. 

I noen yrker er det alt for mange om beinet i Oslo. Mens innen andre fagområder er det omtrent kun mulig å få jobb i Oslo, det er der alle jobbene er. 

Søsteren min har en sånn jobb som er lettere å få om man godtar å bo litt grisgrendt til. 

Mens jeg hadde fått en mer relevant jobb om jeg flyttet til Oslo (noe som er fullstendig uaktuelt..). 

Anonymkode: f4de8...7b8

Skrevet

Det  er vel både og. På det sentrale Østlandet er det flere aktuelle stillinger, men ekstremt mange søkere. Ute i distriktene er det færre jobber, men samtidig færre som søker, så er det nok lettere å bli plukket ut til de få stillingene som er. Det er mange som tar noen år i distriktene for å samle erfaring, og så søker seg til Oslo-området.

Skrevet

Jeg tenker at det er litt motsatt. Jeg bor i Trondheim. En stor universitetsby, men med relativt få arbeidsplasser på grunn av at det ikke er mange store statlige institusjoner som holder til her.  På grunn av høy konkurranse om jobbene, er det ingen grunn til å øke lønningene (som min sjef sier når vi spør), så det er utrolig dårliug betalt å jobbe i staten her, sammenlignet med lønningen til mine venner i Oslo-området.

Svært mange av de jeg kjenner, nesten alle jeg studerte med, fikk jobb sørpå. Mye høyere lønninger enn her, og mange flere spennende stillinger.

Hadde flyttet selv hvis jeg ikke hadde rukket å få mann og barn her...

Anonymkode: 135f5...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...