Gå til innhold

Mor og far til en baby er ikke sammen. Barnetrygd, utgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i å høre hvordan andre løser dette: 

Vi er ikke sammen, men samarbeider godt om den kommende babyen. Så langt har vi delt på alt av innkjøp 50:50. Vi tenker delt foreldreansvar etterhvert, mens de første årene bor barnet hos meg. Hvordan deler dere på utgifter, type klær og utstyr? Hva går barnebidraget til? Dekker barnebidraget alt av utgifter til klær og utstyr? 

Tanker? Innspill? 

Anonymkode: 3ce3d...5f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener BARNEBIDRAG

Anonymkode: 3ce3d...5f8

Skrevet

Vi flyttet fra hverandre da barnet var 6 mnd. Barnebidraget jeg får skal dekke alt, i utgangspunktet skal jeg da ikke kunne forvente at barnefar bidrar med noe mer enn det jeg får av han hver måned. Jeg skal også stå for klær som barnet skal ha med på samvær hos far. Nå er dette bare et halvt år siden da, men for vår del har vi god kommunikasjon om ting som angår barnet og trengs det noe som koster litt ekstra eller noe, så finner vi en løsning sammen. 

Nå var vi gift da alle de store innkjøpene ble gjort da, som bilstol og de tingene der, da ble jo utgiftene fordelt 50/50, selv om far mente at brystpumpe måtte jeg betale helt selv (for det var jo til meg🤷‍♀️). 

Så god kommunikasjon er viktig 😊 Du finner bidragskalkulator på nav.no, varierer litt etter alder på barnet og hvor mye samvær far har. 

Anonymkode: 4773e...6fb

Skrevet

Jeg er ikke sammen med faren til mitt eldste barn, vi gikk fra hverandre i babytida. 

Jeg har størst samværsprosent og fikk støtte som enslig forsørger fra nav og kommune (sjekk hjemmesidene) helt til jeg fikk ny samboer. Jeg får barnebidrag fra far. Barnebidraget dekker halve barnehagen pluss litt til. Jeg kjøper det barnet trenger hos meg pluss sko og yttertøy, og enkelte større ting deler vi på. F.eks sykkel. Yttertøyet følger naturligvis barnet og barnet kan selvsagt ha med seg det hun har lyst til over til pappa, det er jo hennes ting. 

Han må selv stå for ting han trenger hjemme hos seg, feks seng, bilstol, barnemøbler. Vi er også enige om at han skal ha nok hverdagsklær hos seg til at barnet slipper å leve i en koffert. Det er uansett litt fri flyt imellom, men generelt er det jo mindre hos ham enn hos meg. Yttertøyet han trenger til sin samværstid plukker han bare med seg når han henter i barnehagen og er det spesielle ting som trengs (feks badetøy) får jeg bare en sms og så sender jeg med det. 

Opplever det som helt uproblematisk og veldig fleksibelt. Savner vi noe ringes vi eller sender sms). 

Tror ikke jeg hadde bedt om penger tilbake fra far til brystpumpe, ammeklær, ammeinnlegg osv. Ikke med mindre pumpa var tvingende nødvendig for at det premature barnet skulle få melk i det hele tatt eller for at far skal være i stand til å mate barnet under samvær. Litt rause får man være med hverandre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...