Gå til innhold

Skriveevne og utdannelsesnivå?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette er noe jeg har tenkt litt på...Mange her er temmelig gode til å formulere seg og skrive gode innlegg. Men avpeiler dette vedkommendes utdannelsesnivå?? Vet at dette har vært tatt opp i forbindelse med diskusjoner om skrivefeil, men jeg tenker her på hele "settingen". Vil gjøre oppmerksom på at jeg også har sett glimrende innlegg fra svært unge folk her, og at jeg har sett mindre gode innlegg fra folk langt opp i åra. Virker kanskje som om de "eldre" ikke gidder å bruke så lang tid på å få fram problemstillingen eller å svare, det de "vet" anser de også at andre vet...diskresjon er vel kanskje også et stikkord her.. Men noen eldre kan også opptre som de reneste "fjortisser"og være svært så "tøffe i kjeften", mens de unge gjerne kan vise en "klokskap" som overgår de fleste..

Og de eldre trenger jo ikke ha mere utdanning enn de unge..selv om de har mere livserfaring. Jeg må også si at jeg virkelig blir imponert over de som tar seg tid til å skrive lange, velformulerende svar...har de mye fritid, eller er de rett og slett bare "rasere" til å skrive...noen virker som de reneste psykologer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er interessert i denne problemstillingen så har Basil Bernstein utarbeidet en teori som han kaller "Kodeteori". Her ser han på sammenhengen med språk og utdanningsnivå. Veldig spennenede. Anbefales. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var konklusjonen hans da, Care?

Jeg tror helt klart at det er sammenheng mellom utdannelsesnivå og evnen til å skrive gjennomtenkte innlegg med logisk oppbygning og fornuftige resonnement. Det er jo nettopp dette man lærer på universitetet, så det ville være utrolig rart om det ikke vistes også her på KG.

Samtidig mener jeg å huske at det var mange som var veldig flinke til å formulere seg og "tenke klart" allerede på ungdomsskolen. Interessant nok er det de samme personene som har valgt å gå videre med høyere studier. Selv om mine klassekamerater neppe kan sies å utgjøre et representativt utvalg, tyder dette på at det KAN være en sammenheng mellom:

a) det å ha en evne for logisk tenkning, og

B) det at man velger høyere utdanning.

Når det er sagt, har jeg lyst til å tilføye at et forum som KG ikke bare er til for dem som digget resonnerende stil på videregående. Her må det være lov å komme med utbrudd som man ikke nødvendigvis argumenterer sylskarpt for, og det må være lov å være både politisk korrekt og politisk ukorrekt. Det er jo nettopp slik debattene starter og holdes liv i.

Selv foretrekker jeg å skrive sjeldne men lange innlegg der jeg argumenter for synet mitt. Men jeg er ofte innom KG og leser hva andre skriver, og det hadde vært ufattelig kjedelig om alle skrev like omstendelig som jeg tror jeg skriver selv! :roll: De korte innleggene er like interessante som de lange!

Hvis jeg skulle blitt like aktiv som superbrukerne, måtte jeg enten gjort innleggene mine kortere og mindre gjennomtenkte, eller så måtte jeg hatt sinnsykt mye mer fritid (.. eller sittet litt mer skjult til på jobb :oops: )! Lange, velformulerte, gjennomargumenterte innlegg tar tid - i hvert fall for meg!

Sia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden jeg leste dette, Sia.

Men han ser klart sammenheng med utdannelsesnivå og språkkode. Men sier at det er yrkeslivet som sosialiererer språkkoder. Vel, flere har benyttet seg av denne teorien og prøvd å replikerer undersøkelsen, med resultater som støtter hans teorier. :blunke:

P.s har selv blitt resosialisert inn i et akademisk språk. Men det kommer sjelden på trykk her i KG, da jeg oppfatter dette som et uformelt og romslig forum. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil om jeg mener dette har noen sammenheng.

Kjenner en drøss med velutdannede mennesker som ikke klare å skive et formelt brev eller andre ting. Det er ikke så mye skrivefeil og sånt jeg tenker på da, men evnen til å få frem det man mener.

Jeg tror at dette har mye med person å gjøre. Mange leser og skriver mye, også på fritiden. Hvis man lester andres tekster vil man også plukke opp en del ting.

Så min konklusjon er:

Tja, kanskje ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med siste taler :blunke:

Og jeg har lært mye av de som er unge her, og synes mange (både eldre og unge) skriver bra innlegg!

dorian :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror evnen til å formulere meninger er også en øvelsessak. Tror de som liker å diskutere en sak, får øvelse i å presentere meningene sine, også skriftlig.

Og jeg tror at når man leser mye, nesten uansett hva man leser, så gjør det noe med måten man formulerer seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig.

Har selv høyere utdannelse og har lært meg å leve med manglene til mange "likesinnende".

Manglene til teoretikerne, som lett tror de er smartere på grunn av mange år bortgjemt i store gamle bygninger..

Neida.

Men det viktigste er å ikke gå i generaliseringsfellen..

De som tidlig viser at de tenker klart, velger ikke nødvendigvis høyere utdannelse.

Mange ting spiller inn.

Hva har familen gjort før en?

Hva gjør venner?

Hva sier økonomien?

Hva om det kommer barn?

Osv.

Tror det finnes langt flere "Einsteins" blandt håndverkere enn mange av sositetens finere sirkler, er villig til å innse.

Sorry,kjære venner:

Verden er ikke SÅ enkel!

Hilsen en veldig vanlig gutt med master degree.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSSST!

Nå er jeg ikke uenig i de siste innleggene som kom snikende inn her, men de i starten og i midten som tydelig påsto at høyere utdannelse liksom lagde et skille.

Det var det jeg prøvde å lage et mot innlegg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Pinocchio.

Det at man er intelligent behøver ikke å ha sammenheng med hvordan man uttrykker seg skriftlig (men kanskje med hva man uttrykker, eller prøver å uttrykke). For det første. Folk kan ha dysleksi, de kan være late, eller de kan ha det på andre områder. Enkelt og greit.

Det at man er intelligent behøver heller ikke å ha sammenheng med hva slags utdanning man velger. Her er det mye som spiller inn... det kom jo Pinocchio inn på.

En ting ser jeg allikevel at går igjen... folk med god utdannelse har lett for å tro at de er langt mer intelligente enn hun i kassa på rimi, eller han som bygger huset til naboen. Det bevitner kanskje det motsatte?

Bare en tanke fra en liten jente som ennå ikke har fullført videregående. Ha en vidunderlig dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som tar en høyere humanistisk utdannelse på universitetene lærer så mye irrasjonelt sjøsprøyt at det fullstendig roter til hodene deres. De lærer masse "flotte" akademiske honnørord og mye tom sjargong som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. De lærer seg på en måte å skrive - i den forstand at de kan rable ned noe som for mange høres flott og dypt ut, men de skjønner ikke selv hva det betyr.

Men det er selvsagt en sammenheng mellom språk og øvelse: jo mer du trener på skriving, jo bedre blir du sannsynligvis - ut fra dine egne forutsetninger. Og i studiesammenheng skriver du jo selvsagt mye og får derfor mye trening som andre ikke får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...