Drizzt Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyPK9M/stoppet-av-vakt-maatte-foede-utenfor-sykehuset-i-10-minusgrader ''Svært beklagelig'', sier sykehuset. Nei, det er en Skandale, med stor S. Så firkanta kan vel vaktene ikke være? Hun kunne blitt iallefall sluppet inn i gangen så hun slipper å føde ute i ti kuldegrader. Jeg håper personen som var vakt da finner seg en annen jobb. 48
Gjest Bet-t-ina Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Jeg leste det akkurat og dette fikk meg til å le:
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Det er en av del av tiltakene pga den situasjonen vi er i. Alle må besvare spørsmålene, sånn at de kan få sikret sykehuset og at det ikke sprer seg smitte der.
saltvann Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 De virket så søte og gode ❤️ Og litt av en opplevelse.. Godt det gikk bra! 4
Diamant20 Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 Det bør ikke skje. Men det hadde vært krise å få smitte man ikke visste om inn på et sykehus, og spesielt fødeavdelingen. Tenker det burde være mulig å svar på spørsmålene på telefon på vei til sykehuset. 3
Populært innlegg Måndagsbarn Skrevet 28. januar 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 28. januar 2021 Halve KG: "sånt må man regne med, ærlig talt, kan skylde seg sjøl som ble gravid under corona! på 70-tallet fødte vi under busker og det var ikke tak når det regnet heller og det ble folk av oss"- type svar 83
Thildamor Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 Fy fasan! Det er mer enn «svært beklagelig»! 23
Maleficenta Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Drizzt skrev (50 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyPK9M/stoppet-av-vakt-maatte-foede-utenfor-sykehuset-i-10-minusgrader ''Svært beklagelig'', sier sykehuset. Nei, det er en Skandale, med stor S. Så firkanta kan vel vaktene ikke være? Hun kunne blitt iallefall sluppet inn i gangen så hun slipper å føde ute i ti kuldegrader. Jeg håper personen som var vakt da finner seg en annen jobb. Huff stakkars. Godt det gikk bra og at de ikke var ute så lenge før de ble tatt inn 2
Populært innlegg SPOCA Skrevet 28. januar 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 28. januar 2021 (endret) Kjenner jeg blir matt av hele saken. Ikke misforstå: jeg har hatt covid-19 og unner ingen å bli smittet, men hva hadde de gjort da om hun var smittet? Hun er jo i aktiv fødsel, det må da komme foran alt! De kan jo ikke behandle fødende kvinner på denne måten! Det er helt bak mål at man lar en fødende kvinne ligge på bakken for å stille 20 spørsmål. Det er jo helt sinnsykt. Og jeg er for strenge tiltak, men dette er helt vilt. Endret 28. januar 2021 av SPOCA 66
Little Diva Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 (endret) Ufattelig at det i dagens moderne samfunn må være slik! Alle fødeavdelinger og alle sykehus er fullstendig klar over hvor fort en fødsel kan skje og hvor fort ting kan endre seg og burde vært rustet for å ta i mot en fødende kvinne på isolat om så skjønt. At baby feks blir født med navlestreng rundt halsen, eller sitter fast er heller ikke uvanlig. Byråkratiet lenge leve! Er jo så tullete enkelte av disse tiltakene. Fy skamme seg! Endret 28. januar 2021 av Little Diva Skrivefeil 16
Maleficenta Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 SPOCA skrev (3 minutter siden): Kjenner jeg blir matt av hele saken. Ikke misforstå: jeg har hatt covid-19 og unner ingen å bli smittet, men hva hadde de gjort da om hun var smittet? Hun er jo i aktiv fødsel, det må da komme foran alt! De kan jo ikke behandle fødende kvinner på denne måten! Det er helt bak mål at man lar en fødende kvinne ligge på bakken for å stille 20 spørsmål. Det er jo helt sinnsykt. Og jeg er for strenge tiltak, men dette er helt vilt. Helt enig. Uverdig av vaktene. Ja hva hadde de gjort om hun svarte ja på noen av de spørsmålene. Skulle de bare overlate henne til seg selv? Nei da kunne de heller tatt på fullt smitte utstyr og tatt henne inn på isolat heller 19
Drizzt Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #12 Skrevet 28. januar 2021 Diamant20 skrev (13 minutter siden): Det bør ikke skje. Men det hadde vært krise å få smitte man ikke visste om inn på et sykehus, og spesielt fødeavdelingen. Tenker det burde være mulig å svar på spørsmålene på telefon på vei til sykehuset. Får man smitte inn i sykehuset med en fødende med munnbind som ligger på gulvet inne i bygningen rett på den andre siden av inngang så hun slipper å ligge og føde i 10 minus ute? Da har sykehuset ikke forberedt seg godt nok for akutte tilfeller som ikke kan vente å svare på N antall spørsmål først. En som står meg nært hadde en lignende opplevelse i fjor, men der fikk vedkommende nødvendig behandling først, så ble det stilt spørsmål etterpå. Det var forskjellen mellom liv og død. Måtte han/hun svare på mange spørsmål først, ville vi hatt 1 dødsfall ekstra i fjor. 22
Drizzt Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 28. januar 2021 Sykehuset kunne iallefall hatt en ambulanse stående ved inngangen for slike tilfeller. 18
Hedda79 Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 Diamant20 skrev (19 minutter siden): Det bør ikke skje. Men det hadde vært krise å få smitte man ikke visste om inn på et sykehus, og spesielt fødeavdelingen. Tenker det burde være mulig å svar på spørsmålene på telefon på vei til sykehuset. Hva med hørselhemmede og andre med diverse utfordringer som ikke kan ta det over telefon? Det er skandale om det går så langt at folk blir nektet øyeblikkelig helsehjelp fordi man ikke kan svare på 20 spm. 20
Maleficenta Skrevet 28. januar 2021 #15 Skrevet 28. januar 2021 Drizzt skrev (8 minutter siden): Får man smitte inn i sykehuset med en fødende med munnbind som ligger på gulvet inne i bygningen rett på den andre siden av inngang så hun slipper å ligge og føde i 10 minus ute? Da har sykehuset ikke forberedt seg godt nok for akutte tilfeller som ikke kan vente å svare på N antall spørsmål først. En som står meg nært hadde en lignende opplevelse i fjor, men der fikk vedkommende nødvendig behandling først, så ble det stilt spørsmål etterpå. Det var forskjellen mellom liv og død. Måtte han/hun svare på mange spørsmål først, ville vi hatt 1 dødsfall ekstra i fjor. Tenker at dette bare var fordi at dette var en kvinne som liksom bare skulle føde. Kvinnehelse blir jo ikke tatt på alvor og fødsel blir bagatellisert. 39
Lysistrata Skrevet 28. januar 2021 #16 Skrevet 28. januar 2021 5 minutter siden, SPOCA said: Kjenner jeg blir matt av hele saken. Ikke misforstå: jeg har hatt covid-19 og unner ingen å bli smittet, men hva hadde de gjort da om hun var smittet? Hun er jo i aktiv fødsel, det må da komme foran alt! De kan jo ikke behandle fødende kvinner på denne måten! Det er helt bak mål at man lar en fødende kvinne ligge på bakken for å stille 20 spørsmål. Det er jo helt sinnsykt. Og jeg er for strenge tiltak, men dette er helt vilt. Helt, helt enig. Jeg er en sånn en som flirer litt av amerikanerne når de skal saksøke til høyre og venstre, men fy søren, hvis det der hadde skjedd meg hadde jeg laget en skikkelig sak ut av det, komplett med mediedekning langt ut over «puse puse bra vi fikk debriefet han vakten etterpå; hørte han fikk seg en trøkk da han skjønte barnet kom». Herre. Hadde dette vært meg som kom inn og fødte sånn, så ville det kun vært én ting som hadde hindret min harmløse, rolige og vennesæle mann fra å fly på de vaktene, og det ville ha vært at JEG ville gått ninja på dem. Min kjære fikk nøyd seg med å ringe AMK og politi. 19
Lysistrata Skrevet 28. januar 2021 #17 Skrevet 28. januar 2021 1 minutt siden, Maleficenta said: Tenker at dette bare var fordi at dette var en kvinne som liksom bare skulle føde. Kvinnehelse blir jo ikke tatt på alvor og fødsel blir bagatellisert. Enig! Se for deg at en mann med hjerteinfarkt kom inn og ble stoppet for å svare på 20 spørsmål før han fikk komme inn! 🙄 Altså, det er faktisk LIVSFARLIG å føde uten kyndig hjelp, både for mor og barn! Det er brudd på MENNESKERETTIGHETENE å hindre en fødende i å slippe inn og få helsehjelp. Man kan ikke ha tiltak som gir sånne resultater; vakter kan ikke ha triage-ansvar hvis de ikke skjønner at en multipar fødende som opplyser om styrtfødsel sist gang MÅ INN NÅ for undersøkelse! 35
Gjest kylling1 Skrevet 28. januar 2021 #18 Skrevet 28. januar 2021 Sylveon skrev (30 minutter siden): Det er en av del av tiltakene pga den situasjonen vi er i. Alle må besvare spørsmålene, sånn at de kan få sikret sykehuset og at det ikke sprer seg smitte der. Nei! En kvinne som holder på å presse ut en vannmelon kan ikke svare på slike spørsmål der uansett! Har du prøvd å være i pressefasen av en fødsel? Hun lå på bakken med rier i 10 minus og måtte bli liggende - det er jo fullstendig absurd! Mener du også folk med hjerteinfarkt, hjerneblødning, folk som ikke kan puste osv og som hentes med blålys skal svare på spørsmål? De som har vært i trafikkulykke, jordskred, de som er stukket med kniv og må rett på operasjonsbordet? «Dessverre, han var ikke ved bevissthet og kunne ikke svare, så vi lot ham vente ute i 10 minus til han døde».
Frida Skrevet 28. januar 2021 #19 Skrevet 28. januar 2021 Har ingen på dette sykehuset (og andre sykehus) tenkt tanken på at dette kan og vil skje? Vi har hatt korona-viruset i snart et år og tilrettelegging burde vært på plass ganske raskt! 17
Marisana Skrevet 28. januar 2021 #20 Skrevet 28. januar 2021 Jeg tenker at når en kvinne ankommer sykehuset i aktiv fødsel, og det bør selv en Securitasvakt forstå ut i fra tilstanden hennes, så burde det være mulig å kutte ut 20(!) spørsmål før hun får slippe inn på sykehus. Hun hadde vel neppe rukket opp til fødeavdelingen uansett, med tanke på hvor fort det gikk, men hun ville iallfall ha vært innendørs. Jeg er for smittevern. Det er vel og bra, og nødvendig. Men jeg synes ikke smittevern skal trumfe alt. 18
Anbefalte innlegg