AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Del Skrevet 28. januar 2021 Jeg lurer på hvor mye kalsium jeg som voksen kvinne trenger daglig, når jeg ikke tåler melkeprodukter. Har skjønt at man også må ta magnesium i tillegg. Har spurt lege / på apoteket, men ingen visste hvor mye🤔 Anonymkode: 2cca5...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Del Skrevet 28. januar 2021 Akkurat like mye kalsium som kvinner som tåler melkeprodukter. Anonymkode: dfbfa...1b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat like mye kalsium som kvinner som tåler melkeprodukter. Anonymkode: dfbfa...1b7 Kvinner som tåler melk trenger vel ikke kalsiumtilskudd hvis de spiser hvitost yoghurt og drikker litt melk... Anonymkode: 2cca5...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kvinner som tåler melk trenger vel ikke kalsiumtilskudd hvis de spiser hvitost yoghurt og drikker litt melk... Anonymkode: 2cca5...4b6 Kvinner som tåler melk, inntar ikke nødvendigvis melkeprodukter. Du trenger tilskudd av kalsium hvis du ikke får i deg nok kalsium gjennom kosten. Hvor stort tilskudd du eventuelt trenger, må du regne ut selv. Anonymkode: dfbfa...1b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kvinner som tåler melk, inntar ikke nødvendigvis melkeprodukter. Du trenger tilskudd av kalsium hvis du ikke får i deg nok kalsium gjennom kosten. Hvor stort tilskudd du eventuelt trenger, må du regne ut selv. Anonymkode: dfbfa...1b7 Hvordan regner jeg ut det da? Ts Anonymkode: 2cca5...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Del Skrevet 28. januar 2021 Men vet du at du trenger kalsium bare fordi du ikke drikker melk?? Har du tatt blodprøver og sjekket kalsiumnivået? Ikke start med kalsiumtilskudd uten blodprøve. Kanskje er du allerede forhøyet, og starter du da med kalsiumtilskudd så blir du rammet av det som kalles "hyperkalsemi", som er en alvorlig tilstand. Ikke utforsk med kalsium uten at du vet! Er blodprøvene dine normale med kalsium så trenger du heller ikke kalsiumtilskudd. Anonymkode: db34b...510 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men vet du at du trenger kalsium bare fordi du ikke drikker melk?? Har du tatt blodprøver og sjekket kalsiumnivået? Ikke start med kalsiumtilskudd uten blodprøve. Kanskje er du allerede forhøyet, og starter du da med kalsiumtilskudd så blir du rammet av det som kalles "hyperkalsemi", som er en alvorlig tilstand. Ikke utforsk med kalsium uten at du vet! Er blodprøvene dine normale med kalsium så trenger du heller ikke kalsiumtilskudd. Anonymkode: db34b...510 Har ikke spist melkeprodukter på nesten 10 år, og har fått beskjed av lege et par ganger å ta kalsium og magnesium, men ikke hvor mye. De har vel bare tatt for gitt at jeg har hatt mangel på det, siden jeg ikke spiser melkeprodukter. Har tatt vitaminsjekker innimellom, men vet ikke om de sjekker sånt da. Ts Anonymkode: 2cca5...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Del Skrevet 28. januar 2021 Bruk google eller en annen søkemotor. Det vi ta deg omtrent 10 sekunder å få vite svaret. Søk på f.eks. "kalsium dagsebehov". jeg blir stadig overrasket over dere tidsreisende fra 80-tallet som ikke aner hvordan man får informasjon fra internett. Anonymkode: 25ae3...39d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Del Skrevet 28. januar 2021 Kjøp yoghurt og andre melkeprodukter laget på plantebaserte alternativer som har kalsium tilsatt. Da får du i deg nok. Anonymkode: bde69...a7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Del Skrevet 28. januar 2021 Spis grønne grønnsaker, feks brokkoli og grønnkål. Appelsin ikke minst! Anbefalt dagsbehov for voksne over 18 år er 800 mg. Google litt så finner du svar Anonymkode: ff94a...efc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #11 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men vet du at du trenger kalsium bare fordi du ikke drikker melk?? Har du tatt blodprøver og sjekket kalsiumnivået? Ikke start med kalsiumtilskudd uten blodprøve. Kanskje er du allerede forhøyet, og starter du da med kalsiumtilskudd så blir du rammet av det som kalles "hyperkalsemi", som er en alvorlig tilstand. Ikke utforsk med kalsium uten at du vet! Er blodprøvene dine normale med kalsium så trenger du heller ikke kalsiumtilskudd. Anonymkode: db34b...510 Ifølge google får man nesten alltid hyperkalsemi i forbindelse med kreft . Ts Anonymkode: 2cca5...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Del Skrevet 28. januar 2021 Ta tilskudd på 500mg daglig ca med D-vitamin. Noe Ca2+ får du i deg via kosten. Anonymkode: 6540b...8d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Del Skrevet 28. januar 2021 Jeg tåler ikke melkeprodukter. Tar ingen tilskudd (bortsett fra folsyre i 1 trimester) Er gravid og blodprøvene viste at jeg ikke hadde mangler på noe. Så du trenger nødvendigvis ikke tilskudd. De landene som spiser masse melkeprodukter har også høyest forekomst av benskjørhet i verden. Så at melkeprodukter skal være så overlegent alle andre kilder til kalsium er bare tull. Anonymkode: db771...68e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Del Skrevet 28. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tåler ikke melkeprodukter. Tar ingen tilskudd (bortsett fra folsyre i 1 trimester) Er gravid og blodprøvene viste at jeg ikke hadde mangler på noe. Så du trenger nødvendigvis ikke tilskudd. De landene som spiser masse melkeprodukter har også høyest forekomst av benskjørhet i verden. Så at melkeprodukter skal være så overlegent alle andre kilder til kalsium er bare tull. Anonymkode: db771...68e Kanskje for disse land har lite sol. Og kanskje ville disse land hatt ENDA høyere prevalens av osteoporose, om de ikke tok tilskudd! Anonymkode: 6540b...8d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #15 Del Skrevet 28. januar 2021 Ts her. Takk for svar Anonymkode: 2cca5...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå