Gå til innhold

Mindreårig jente voldtatt av seks 17 år gutter i Groruddalen.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Lærke skrev (8 timer siden):

Jeg vet bare at om jeg ble voldtatt hadde jeg ikke ønsket at det sto noe i media, særlig ikke detaljer. Det må være en sinnsykt ekstra belastning for den voldsutsatte å ikke engang få eie, å bestemme over, sin mest krenkende og traumatiske opplevelse 

Ja, det tenker jeg også. Men er det samme praksis i saker? 

Druid skrev (1 time siden):

Vet ikke.

Vi har hatt noen andre saker, men de har i ettertid vist seg å være mer «naturlige»; det har handlet om jenter som har betalt for rus med sex. 

Vi har vel også hatt en del overfalls gruppe voldtekter og en del voldsorienterte voldtekter.

Men jeg føler denne her er ny og på et annet nivå, og hvis man skal bruke begrepet «svenske tilstander», det nærmeste vi kommer.

Men problemet med svenske tilstander, er jo nettopp at det i begynnelsen faller under radaren.

Dersom det er noe som helst mulig at det er en samfunnsutvikling som foregår som gir slike farer for unge som vokser opp i landet.. Burde da denne saken istedenfor opplyses om? 

Jeg ser mitt innlegg ble fjernet. Jeg skrev hva de 6 var tiltalt for å ha gjort sammen mot den yngre jenta, uten å skrive detaljene ved voldtektene deres og volden, og stilte spørsmål om hvorfor det her ble hemmeligstemplet i Norge

Det var forsvarerne til de tiltalte som krevde referatforbud. Og retten oppgav at det ble referatforbud om saken av hensyn til partene.

(Jeg derimot er litt bekymret for om de tiltalte vil gå å hevde dette var frivillig av jenta, dersom beskrivelsene om det som skjedde ikke blir gitt.)

Endret av Ann Mo
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig trist sak, og godt mediene lar være å fråtse i tragedien til en da 13 år gammel jente. 
Og til de som lurer på hvor foreldrene til denne jenta var, det er da vanlig at 13åringer beveger seg alene til og fra skole, venner og fritidsaktiviteter. 
Groruddalen trenger et løft. I noen områder er det et tøft miljø og lite oppfølging. Ungdomshus får ikke støtte som gjør at utsatte ungdommer blir sosende rundt uten mål og mening. De mister også fornuftige rollemodeller som kan gi dem et annet kvinnesyn enn det de får i sin klikk. Jeg håper disse guttene får lovens strengeste straff og at det blir satt fokus på problematikken. Oslo har mye problemer med ungdomsgjenger og det må tas tak i! Hvis ikke kommer vi til å se flere slike saker fremover....

• Liker 2
Skrevet
atropos skrev (23 minutter siden):

Utrolig trist sak, og godt mediene lar være å fråtse i tragedien til en da 13 år gammel jente. 
Og til de som lurer på hvor foreldrene til denne jenta var, det er da vanlig at 13åringer beveger seg alene til og fra skole, venner og fritidsaktiviteter. 
Groruddalen trenger et løft. I noen områder er det et tøft miljø og lite oppfølging. Ungdomshus får ikke støtte som gjør at utsatte ungdommer blir sosende rundt uten mål og mening. De mister også fornuftige rollemodeller som kan gi dem et annet kvinnesyn enn det de får i sin klikk. Jeg håper disse guttene får lovens strengeste straff og at det blir satt fokus på problematikken. Oslo har mye problemer med ungdomsgjenger og det må tas tak i! Hvis ikke kommer vi til å se flere slike saker fremover....

Tvilsomt. 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e126bg/ny-amnesty-rapport-naermest-straffrihet-for-voldtekt-i-norge

Straffeutmålingen for overgrep og voldtektssaker her i Norge er en vits dessverre.

• Liker 3
Skrevet
Vera skrev (44 minutter siden):

Men disse sakene du sammenligner med er vel ikke av den typen «Jente overfalles utendørs på ettermiddag, hvor 6 fremmede dytter offeret i et avlukke, river sund klærne, tar kvelertak og voldtar sammen den fremmede»?

• Liker 5
Skrevet

Det spørsmålet vi ønsker svar på er om det er noe tilsvarende som dette vi ser konturene av i vårt samfunn. 

Bare med unge menn fra Afrika som «eier» gata og nabolaget, og tar for seg av jentene som bor der. 

Da mener jeg tilsvarende problematikk med som i Frankrike med gjerningsmann mønster og tilsvarende tildekking som i England.  

Begge deler må vi etterstrebes til å unngå. Eneste måte vi kan unngå og håndtere begge deler er ved åpenhet.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Ann Mo skrev (1 time siden):

Men disse sakene du sammenligner med er vel ikke av den typen «Jente overfalles utendørs på ettermiddag, hvor 6 fremmede dytter offeret i et avlukke, river sund klærne, tar kvelertak og voldtar sammen den fremmede»?

Du må nesten se hva brukeren jeg siterte skrev..hun skriver at norske menn sjelden gruppevoldtar. Det stemmer ikke. 

Forøvrig sammenligner jeg ikke med noe, jeg konstaterer et faktum; Jo, norske menn gruppevoldtar også.

Endret av Vera
  • Liker 3
Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Du må nesten se hva brukeren jeg siterte skrev..hun skriver at norske menn sjelden gruppevoldtar. Det stemmer ikke. 

Forøvrig sammenligner jeg ikke med noe, jeg konstaterer et faktum; Jo, norske menn gruppevoldtar også.

Essensen i det du gir kommenterer på, er vel at det ytres en bekymring vedrørende om innvandrere fører til en endring i voldtektstatistikk i landet. Både med endring i makt/vold/antall og farene/konsekvensene dette utgjør for kvinnene. 

Tror jeg. 

• Liker 1
Skrevet
Ann Mo skrev (16 minutter siden):

Essensen i det du gir kommenterer på, er vel at det ytres en bekymring vedrørende om innvandrere fører til en endring i voldtektstatistikk i landet. Både med endring i makt/vold/antall og farene/konsekvensene dette utgjør for kvinnene. 

Tror jeg. 

Nja. Men samtidig blir det feil å kaste ut påstander som ikke stemmer? 

• Liker 3
Skrevet
Vera skrev (2 timer siden):

Nja. Men samtidig blir det feil å kaste ut påstander som ikke stemmer? 

Det er vel det som er spørsmålet. Om dette er tilfelle eller ikke. 

Dersom du sier at norske menn gruppevoldtar og overfallsvoldtar like mye, så tilfører endringen i befolkningssammensetning ingen endring i sikkerhetsbildet for kvinner og jenter. Dersom det er sant, så er det jo ingen grunn til å være noe ekstra bekymret grunnet endringen i befolkninga. 

• Liker 2
Skrevet
Ann Mo skrev (30 minutter siden):

Det er vel det som er spørsmålet. Om dette er tilfelle eller ikke. 

Dersom du sier at norske menn gruppevoldtar og overfallsvoldtar like mye, så tilfører endringen i befolkningssammensetning ingen endring i sikkerhetsbildet for kvinner og jenter. Dersom det er sant, så er det jo ingen grunn til å være noe ekstra bekymret grunnet endringen i befolkninga. 

Igjen, den jeg siterte kom med en påstand om at norske menn sjelden gruppevoldtar..du tar det hele ut av kontekst.

• Liker 2
Skrevet
Vera skrev (28 minutter siden):

Igjen, den jeg siterte kom med en påstand om at norske menn sjelden gruppevoldtar..du tar det hele ut av kontekst.

Tja. Kanskje. 

Eller er det slik at det er eksemplene som er ute av kontekst, dersom de viser og bekrefter kun unntakene og ikke regelen? 

Jeg tror kommentaren gikk på bekymring om det her representerer en endring i samfunnet, med høyere risiko.

Om det er tilfelle eller ikke, er jeg usikker på. Men det hadde vært fint å fått relevante fakta om det på bordet. Slik at landet får anledning til å håndtere dette med de beste valg.

Man blir litt usikker på hva som er fakta eller ikke, når man ser statistikk fordekkes, mediaomtale nektes, og hets forekommer sterkt, dersom spørsmålet fremmes. Jeg blir i alle fall det. 

• Liker 2
Skrevet
Ann Mo skrev (43 minutter siden):

Tja. Kanskje. 

Eller er det slik at det er eksemplene som er ute av kontekst, dersom de viser og bekrefter kun unntakene og ikke regelen? 

Jeg tror kommentaren gikk på bekymring om det her representerer en endring i samfunnet, med høyere risiko.

Om det er tilfelle eller ikke, er jeg usikker på. Men det hadde vært fint å fått relevante fakta om det på bordet. Slik at landet får anledning til å håndtere dette med de beste valg.

Man blir litt usikker på hva som er fakta eller ikke, når man ser statistikk fordekkes, mediaomtale nektes, og hets forekommer sterkt, dersom spørsmålet fremmes. Jeg blir i alle fall det. 

Tja, det opplyses alltid om hvilket opphav gjerningsmannen har? 

Søket jeg gjorde, tok meg under 1 minutt, og alle sakene jeg la ved var av nyere dato. Det vil jeg ikke kalle et unntak. Poenget er at også nordmenn voldtar. Og gruppevoldtar. Jeg ville bare understreke for brukeren som sa at norske menn sjelden gruppevoldtar - at det ikke stemmer. 

Debatten må handle om kjernen i problemet - voldtekt. Ikke hvilke farge tiss den som voldtar har. Da blir det en usaklig debatt, som fort handler om alt annet enn voldtekt. 

• Liker 3
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Tja, det opplyses alltid om hvilket opphav gjerningsmannen har? 

Søket jeg gjorde, tok meg under 1 minutt, og alle sakene jeg la ved var av nyere dato. Det vil jeg ikke kalle et unntak. Poenget er at også nordmenn voldtar. Og gruppevoldtar. Jeg ville bare understreke for brukeren som sa at norske menn sjelden gruppevoldtar - at det ikke stemmer. 

Debatten må handle om kjernen i problemet - voldtekt. Ikke hvilke farge tiss den som voldtar har. Da blir det en usaklig debatt, som fort handler om alt annet enn voldtekt. 

Jeg tror ikke du bør bruke noen kalorier på å diskutere en påstand her. Alt blir tilbakevist, selv med god dokumentasjon. Enig i at det bør ryddes opp i Grorudalendalen, og at straffeutmålingen bør bli så høy at det setter standard for liknende saker. 

Skrevet
Lin11 skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke du bør bruke noen kalorier på å diskutere en påstand her. Alt blir tilbakevist, selv med god dokumentasjon. Enig i at det bør ryddes opp i Grorudalendalen, og at straffeutmålingen bør bli så høy at det setter standard for liknende saker. 

:) Nei jeg skjønner det. Men det blir liksom så gjennomsiktig at man ikke klarer å la være. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Vera said:

Det er nok bare en uheldig formulering, men jeg håper vi kan være enige i at at norske menn sjelden gruppevoldtar. 

• Liker 3
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Det er nok bare en uheldig formulering, men jeg håper vi kan være enige i at at norske menn sjelden gruppevoldtar. 

Vil ikke si at norske menn sjelden gruppevoldtar, når det er så enkelt å finne mange saker av nyere dato?

Men, har man sammenlignet - er det faktisk flere gruppevoldtekter utført av menn av utenlandsk opprinnelse, enn av norske menn? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Vera said:

Vil ikke si at norske menn sjelden gruppevoldtar, når det er så enkelt å finne mange saker av nyere dato?

Men, har man sammenlignet - er det faktisk flere gruppevoldtekter utført av menn av utenlandsk opprinnelse, enn av norske menn? 

Slutt å tull, det er faktisk ikke vanlig at menn utfører gruppevoldtekter.  

• Liker 6
Skrevet
Tiuren skrev (3 minutter siden):

Slutt å tull, det er faktisk ikke vanlig at menn utfører gruppevoldtekter.  

Hva definerer du som vanlig? Det er for mange voldtekter, og for mange gruppevoldtekter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...