Hedda79 Skrevet 3. februar 2021 #101 Skrevet 3. februar 2021 sunriseandsunset skrev (8 minutter siden): Hvis du leser kilden du viser til så kan du lese at kriminalitet som tyveri har gått ned, mens vold -og sedelighetskriminalitet har økt. Jeg svarte en påstand om at kriminalitet har økt med innvandrere. Det kan godt hende det er en viss type kriminalitet der innvandrerer er overrepresentert har økt, men det sier ingenting om helheten. 2
Gjest sunriseandsunset Skrevet 3. februar 2021 #102 Skrevet 3. februar 2021 30 minutter siden, Hedda79 said: Jeg svarte en påstand om at kriminalitet har økt med innvandrere. Det kan godt hende det er en viss type kriminalitet der innvandrerer er overrepresentert har økt, men det sier ingenting om helheten. Helheten forteller at kriminaliteten samlet sett har gått ned blant innvandrere, men andelen av kriminelle handlinger er fortsatt høyest blant innvandrere eller barn av innvandrere. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/3jJ8a0/fersk-ssb-rapport-barn-av-innvandrere-mer-kriminelle-enn-foreldrene Dersom denne delen av befolkningen hadde unnlatt å begå kriminalitet i Norge eller i begått den i et annet land så ville det generelle kriminalitetsnivået vært lavere. Enkel matematikk.
Gjest Lin11 Skrevet 3. februar 2021 #103 Skrevet 3. februar 2021 (endret) sunriseandsunset skrev (4 minutter siden): Helheten forteller at kriminaliteten samlet sett har gått ned blant innvandrere, men andelen av kriminelle handlinger er fortsatt høyest blant innvandrere eller barn av innvandrere. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/3jJ8a0/fersk-ssb-rapport-barn-av-innvandrere-mer-kriminelle-enn-foreldrene Dersom denne delen av befolkningen hadde unnlatt å begå kriminalitet i Norge eller i begått den i et annet land så ville det generelle kriminalitetsnivået vært lavere. Enkel matematikk. Påstanden var at kriminaliteten hadde økt, rapporten sier at den ikke har det. :«Andelen gjerningspersoner er høyere blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre enn resten av befolkningen. Samtidig er innvandrerne nå mer lovlydige enn før.» Endret 3. februar 2021 av Lin11
Gjest sunriseandsunset Skrevet 3. februar 2021 #104 Skrevet 3. februar 2021 2 minutter siden, Lin11 said: Påstanden var at kriminaliteten hadde økt, rapporten sier at den ikke har det. :«Andelen gjerningspersoner er høyere blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre enn resten av befolkningen. Samtidig er innvandrerne nå mer lovlydige enn før.» Men da må kriminaliteten på et eller annet tidspunkt ha økt.
Gjest Lin11 Skrevet 3. februar 2021 #105 Skrevet 3. februar 2021 sunriseandsunset skrev (11 minutter siden): Men da må kriminaliteten på et eller annet tidspunkt ha økt. Jeg forholder meg til påstanden om at kriminaliteten har økt, og at rapporten sier noe annet. Hverken mer eller mindre. Muligens ikke helt det ytre høyre ønsker å lese, men statistikken er klar.
Ann Mo Skrevet 3. februar 2021 #106 Skrevet 3. februar 2021 (endret) Lin11 skrev (På 3.2.2021 den 21.51): Jeg forholder meg til påstanden om at kriminaliteten har økt, og at rapporten sier noe annet. Hverken mer eller mindre. Muligens ikke helt det ytre høyre ønsker å lese, men statistikken er klar. Siste nyhetssak 😢 https://www.document.no/2021/02/03/eldre-kvinne-trakassert-og-brent-til-dode-i-sverige/ Jeg synes det er bra at noen opplyser om de dårlige nyhetene også. Selv om man ønsker det beste for alle fargede mennesker, så er man ikke dermed ond om man bryr seg om konsekvensene for de hvite som er innfødte i landene. Dersom farlig kriminalitet forekommer, så er det viktig at det blir varslet om. Endret 5. februar 2021 av Elaine Marley 8
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #107 Skrevet 4. februar 2021 (endret) Lin11 skrev (9 timer siden): Jeg forholder meg til påstanden om at kriminaliteten har økt, og at rapporten sier noe annet. Hverken mer eller mindre. Muligens ikke helt det ytre høyre ønsker å lese, men statistikken er klar. Hva har egentlig bekymring for kriminalitet med «ytre høyre» å gjøre? Du fremstår som en person helt opphengt i en venstre-høyre-akse som ikke har noe med folks hverdagsliv eller det virkelige samfunnet å gjøre, en akse som kun er en temmelig kunstig oppdeling av politiske partier. Grov kriminalitet kan ramme oss alle, men noen er mer sårbare enn andre. Hvorfor skal media under-rapportere kriminalitet mot nordmenn begått av innvandrere, men fokusere sterkt på kriminalitet mot innvandrere begått av nordmenn? Nei, vi må få sannheten på bordet. Du har samme ansvar for å orientere deg om samfunnet som alle vi andre. Endret 4. februar 2021 av Lampe1
Gjest Lin11 Skrevet 4. februar 2021 #108 Skrevet 4. februar 2021 Ann Mo skrev (11 timer siden): Jeg lurer litt på hvordan du ville forholdt deg til dataene i statistikken, dersom farge og kulturforskjellene var de motsatte? Ville du skrevet likt i denne tråden, dersom det var en somalisk jente i Oslo som hadde blitt gjentakende trakassert, utsatt for vold og trusler, og gruppevoldtatt over flere år av seks 17 år gamle hvite norske gutter? Og dersom det var en afrikansk eldre kvinne, som hadde blitt terrorisert av hvite svenske ungdommer, og deretter satt fyr på. Og ca alle overfallsvoldtektene var utført av hvite norske menn mot muslimske jenter. Hva ville du tørt sagt om statistikken om all denne volden? Ville du trakassert de som ville ha temaet belyst? Ville du sett på de som tok opp dette, som dårligere personer som kommer med oppgulp? Teller hudfarge virkelig så mye? Lampe1 skrev (3 timer siden): Hva har egentlig bekymring for kriminalitet med «ytre høyre» å gjøre? Du fremstår som en person helt opphengt i en venstre-høyre-akse som ikke har noe med folks hverdagsliv eller det virkelige samfunnet å gjøre, en akse som kun er en temmelig kunstig oppdeling av politiske partier. Grov kriminalitet kan ramme oss alle, men noen er mer sårbare enn andre. Hvorfor skal media under-rapportere kriminalitet mot nordmenn begått av innvandrere, men fokusere sterkt på kriminalitet mot innvandrere begått av nordmenn? Nei, vi må få sannheten på bordet. Du har samme ansvar for å orientere deg om samfunnet som alle vi andre. Åpenbart teller hudfarge, religion og hvor man ligger på den politiske skalaen for enkelte i denne tråden. For min del, som ser samfunnet som strukturer, mener at vold er er problem. Dette uavhengig av hvem som utøver den. At den ytre høye aksen skal bruke slike hendelser for å bevise noe, og bygge opp under sitt narrative om at kriminaliteten har økt er ikke redelig debattskikk.
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #109 Skrevet 4. februar 2021 Lin11 skrev (1 time siden): Åpenbart teller hudfarge, religion og hvor man ligger på den politiske skalaen for enkelte i denne tråden. For min del, som ser samfunnet som strukturer, mener at vold er er problem. Dette uavhengig av hvem som utøver den. At den ytre høye aksen skal bruke slike hendelser for å bevise noe, og bygge opp under sitt narrative om at kriminaliteten har økt er ikke redelig debattskikk. Vold er utvilsomt et samfunnsproblem, men det virker ikke som du er opptatt av de underliggende strukturene bak. Dette er særlig anomi, manglende tilhørighet, grensesetting, kulturelt baserte grunner som kvinnesyn, macho-holdninger, problematferd et cetera. Endel av disse faktorene påvirkes i negativ grad av innvandring, da det ofte leder til manglende tilhørighet, normoppløsning og anomi. Sistnevnte er godt beskrevet her: https://snl.no/anomi
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #110 Skrevet 4. februar 2021 Niek79 skrev (På 3.2.2021 den 9.21): Jeg bryr meg ærlig talt ikke om alderen på de som har gjennomført disse voldtektene av det stakkars barnet. Her må man bare innse at det er håpløst og kaste nøkkelen. Samfunnet må beskyttes og da bør ikke disse smådjevlene ha muligheten til å se dagslys igjen. Det vil kreve en stor folkelig mobilisering og politisk press over tid for å få et straffenivå som kan ha en reell beskyttende effekt. Det virker ikke som noen av partiene tar tak i dette. Dette presset må komme fra grasrota.
Gjest Lin11 Skrevet 4. februar 2021 #111 Skrevet 4. februar 2021 Lampe1 skrev (6 minutter siden): Vold er utvilsomt et samfunnsproblem, men det virker ikke som du er opptatt av de underliggende strukturene bak. Dette er særlig anomi, manglende tilhørighet, grensesetting, kulturelt baserte grunner som kvinnesyn, macho-holdninger, problematferd et cetera. Endel av disse faktorene påvirkes i negativ grad av innvandring, da det ofte leder til manglende tilhørighet, normoppløsning og anomi. Sistnevnte er godt beskrevet her: https://snl.no/anomi Jeg er opptatt av å endre de forholdene som ligger bak, ikke å bruke dette som et argument for å fremme mitt politiske syn. Det er det som får verden til å gå videre, ikke legge opp til polarisering og fragmentering av ulike grupper. Det et bare å se til USA, en gang en stolt nasjon. Nå et land med store motsetninger.
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #112 Skrevet 4. februar 2021 Lin11 skrev (12 minutter siden): Jeg er opptatt av å endre de forholdene som ligger bak, ikke å bruke dette som et argument for å fremme mitt politiske syn. Det er det som får verden til å gå videre, ikke legge opp til polarisering og fragmentering av ulike grupper. Det et bare å se til USA, en gang en stolt nasjon. Nå et land med store motsetninger. USAs problem er at Ronald Reagan fjernet loven som krevde at media gjenga nyhetene på en objektiv og balansert måte. Dette har ført til et ekstremt polarisert medielandskap hvor de ulike aktørene tar parti for henholdsvis demokrater og republikanere, og vrir og vrenger på sannheten. Mediehus som Fox News er jo nærmest propaganda for den ene siden, helt uten objektivitet. Heldigvis er situasjonen her i Norge mye bedre, men det er lignende tendenser her også, som vi må være på vakt overfor. Å unnlate å diskutere samfunnsproblemer hjelper ikke noe, for på sikt innser folk at virkeligheten ikke er som offentligheten vil ha det til. Noe som igjen skaper mistillit, avmaktsfølelse og bitterhet.
Gjest Lin11 Skrevet 4. februar 2021 #113 Skrevet 4. februar 2021 Lampe1 skrev (Akkurat nå): USAs problem er at Ronald Reagan fjernet loven som krevde at media gjenga nyhetene på en objektiv og balansert måte. Dette har ført til et ekstremt polarisert medielandskap hvor de ulike aktørene tar parti for henholdsvis demokrater og republikanere, og vrir og vrenger på sannheten. Mediehus som Fox News er jo nærmest propaganda for den ene siden, helt uten objektivitet. Heldigvis er situasjonen her i Norge mye bedre, men det er lignende tendenser her også, som vi må være på vakt overfor. Å unnlate å diskutere samfunnsproblemer hjelper ikke noe, for på sikt innser folk at virkeligheten ikke er som offentligheten vil ha det til. Noe som igjen skaper mistillit, avmaktsfølelse og bitterhet. Klart man skal diskutere, men for å få til en endring fremfor kaos kan man ikke legge årsakssammenheng på en spesifikk gruppe. Når ekstremisme oppstår så er det en sammensatt grunn, det samme gjelder denne typen grov kriminalitet. Å assimilere en gruppe mennesker, demonisere eller bruke de som syndebukker er ikke veien å gå. Historien fra 2. Verdenskrig og jødene burde ha lært samfunnet noe om dette.
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #114 Skrevet 4. februar 2021 Lin11 skrev (17 minutter siden): Klart man skal diskutere, men for å få til en endring fremfor kaos kan man ikke legge årsakssammenheng på en spesifikk gruppe. Når ekstremisme oppstår så er det en sammensatt grunn, det samme gjelder denne typen grov kriminalitet. Å assimilere en gruppe mennesker, demonisere eller bruke de som syndebukker er ikke veien å gå. Historien fra 2. Verdenskrig og jødene burde ha lært samfunnet noe om dette. Noen ganger ligger jo nettopp årsakssammenhengen i betydelig grad på en bestemt gruppe. Det kan ikke benektes at det er en sammenheng mellom innvandring fra Midtøsten og vold mot norske jenter og kvinner. Og forsåvidt gutter også, i noen tilfeller. Når nazistene brukte jødene som syndebukker før og under 2. verdenskrig var det basert på antisemittiske fordommer uten rot i virkeligheten, og ikke minst en absurd konspirasjonsteori om et globalt komplott om jødisk verdensherredømme. Har du noen gang sett noe bevis på det? Nei, sikkert ikke. Ikke jeg heller, for det finnes ikke. Denne sammenligningen er derfor helt feil. Det er meningsløst at samfunnet skal godta at norske jenter og kvinner trakasseres og voldtas som et slags «nødvendig onde» på grunn av nazistenes forbrytelser. Nordmenn har rett til trygghet, og kontroll over eget land, og ikke minst det å leve i fred fra folk som ikke forstår vår levemåte.
Flovef Skrevet 4. februar 2021 #115 Skrevet 4. februar 2021 23 hours ago, Blålin said: Historisk sett har du rett i det. Men statistikken nå (i flere europeiske land) lyver ikke. Der er kultur/etnisitet en gjenganger. En annen ting; Vet ikke om det bare er oss, jeg ser mange skriver om sosioøkonomiske forskjeller generelt på KG. I min krets (bekjente) og i min slekt finnes typer av alle slag (vesteuropeisk etnisitet). Alt fra meget velstående til ufør og unge på sosialstøtte. Ingen av de aller svakeste jeg kjenner til er kriminelle. Et par-tre har blitt tatt for hasj, men ikke alle av de var fra lavere sosialt lag. Jeg synes fokus på sosioøkonomiske ulikheter er overdreven. Noen av de ærligste, mest lovlydige folkene jeg kjenner er fattige. For dem føles det litt provoserende å skylde på økonomi når vi vet at andre ting som kultur er den overlegent største årsaken. Enig. En annen ting jeg ser gå igjen er at de skylder på mangel på fritidsaktiviteter når det blir begått knivran og vold. Hvorfor er det kun èn gruppe i samfunnet som bedriver dette når de kjeder seg og ingen andre? Hvorfor er det ikke fokus på det? 7
Gjest Lin11 Skrevet 4. februar 2021 #116 Skrevet 4. februar 2021 Lampe1 skrev (1 time siden): Noen ganger ligger jo nettopp årsakssammenhengen i betydelig grad på en bestemt gruppe. Det kan ikke benektes at det er en sammenheng mellom innvandring fra Midtøsten og vold mot norske jenter og kvinner. Og forsåvidt gutter også, i noen tilfeller. Når nazistene brukte jødene som syndebukker før og under 2. verdenskrig var det basert på antisemittiske fordommer uten rot i virkeligheten, og ikke minst en absurd konspirasjonsteori om et globalt komplott om jødisk verdensherredømme. Har du noen gang sett noe bevis på det? Nei, sikkert ikke. Ikke jeg heller, for det finnes ikke. Denne sammenligningen er derfor helt feil. Det er meningsløst at samfunnet skal godta at norske jenter og kvinner trakasseres og voldtas som et slags «nødvendig onde» på grunn av nazistenes forbrytelser. Nordmenn har rett til trygghet, og kontroll over eget land, og ikke minst det å leve i fred fra folk som ikke forstår vår levemåte. Du generaliserer 100 prosent og driver med stråmann argumentasjon. Det er ingen i denne tråden, inkludert meg som mener at kvinner skal tåle noe som helst. Ditt fokus på «norske jenter» kan du dele med dine meningsfeller. Mitt fokus er på ALLE jenter.
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #117 Skrevet 4. februar 2021 (endret) Lin11 skrev (22 minutter siden): Du generaliserer 100 prosent og driver med stråmann argumentasjon. Det er ingen i denne tråden, inkludert meg som mener at kvinner skal tåle noe som helst. Ditt fokus på «norske jenter» kan du dele med dine meningsfeller. Mitt fokus er på ALLE jenter. Det er du som sammenligner oss andre i tråden med hatefulle nazister. Dermed er det ikke en stråmann å sammenligne de to situasjonene slik jeg gjør. Nå er det ikke mitt poeng å innsnevre fokuset kun til norske jenter og kvinner. Alle kan bli utsatt for vold og overgrep. Men man kan ikke stikke under en stol at dette også har med kulturforskjeller å gjøre. Norske kvinner og jenter lever ikke opp til normene for ærefull oppførsel i strenge muslimske kulturer, og dette er en medvirkende faktor til rasistisk vold og rasistiske overgrep mot norske kvinner. Muslimske jenter i hijab er mye mindre utsatt for dette, kan knapt huske å ha lest om en kriminalsak hvor slike er blitt utsatt for voldtekt og gjengvoldtekt i Norge noen gang. Hverken fra innvandrergutter eller etnisk norske gutter. Kan du finne en slik kriminalsak, skal jeg moderere mitt utsagn. Så dette har en rasistisk og sexistisk dimensjon, og handler om forakt for vantro og vantros «syndige» oppførsel og levesett. Endret 4. februar 2021 av Lampe1
Gjest Lin11 Skrevet 4. februar 2021 #118 Skrevet 4. februar 2021 Lampe1 skrev (1 minutt siden): Det er du som sammenligner oss andre i tråden med hatefulle nazister. Dermed er det ikke en stråmann å sammenligne de to situasjonene slik jeg gjør. Nå er det ikke mitt poeng å innsnevre fokuset kun til norske jenter og kvinner. Alle kan bli utsatt for vold og overgrep. Men man kan ikke stikke under en stol at dette også har med kulturforskjeller å gjøre. Norske kvinner og jenter lever ikke opp til normene for ærefull oppførsel i strenge muslimske kulturer, og dette er en medvirkende faktor til rasistisk vold og rasistiske overgrep mot norske kvinner. Muslimske jenter i hijab er mye mindre utsatt for dette, kan knapt huske å ha lest om at slike er blitt utsatt for voldtekt og gjengvoldtekt noen gang. Hverken fra innvandrergutter eller etnisk norske gutter. Så dette har en rasistisk dimensjon, og handler om forakt for vantro og vantros «syndige» oppførsel og levesett. For å være helt tydelig her, jeg bryr meg ikke om hvem som gjør hva, men hvordan dette kan ryddes opp i. Er det tydelig nok??
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #119 Skrevet 4. februar 2021 Lin11 skrev (Akkurat nå): For å være helt tydelig her, jeg bryr meg ikke om hvem som gjør hva, men hvordan dette kan ryddes opp i. Er det tydelig nok?? For å ha en sjans til å rydde opp i dette, må man jo først forstå problematikken. Hvem som gjør hva, er vesentlig. Forøvrig tror jeg det er lite man kan gjøre. Man kan innføre bedre undervisning om sex, samliv og samtykke på skolen. Man kan styrke politiet og innføre strengere straffer. Man kan drive holdningskampanjer i mediene. Problemet er, at de menneskene det gjelder, lar seg bare i liten grad påvirke. De er onde drittsekker, rett og slett, enten de er norske eller innvandrere. Og det norske strafferettssystemet er en vits og lar som oftest voldtektsmenn gå fri, eller få ubetydelige straffer på noen måneder eller år. Tidligere NATT&DAG-redaktør Gaute Drevdal ble dømt til 13 års fengsel etter mange voldtekter. Det er et sjeldent eksempel på en lengre straff. Etter min mening burde han fått livstidsstraff eller dødsstraff. https://nattogdag.no/2020/06/gaute-drevdal-domt-13-ar-seks-maneder-flere-voldtekter/ Den største rotårsaken til problemet er innvandring fra Midtøsten og Afrika, og det irreversibelt. Fremtidige generasjoner med kvinner kommer til å lide for dette. Det kan vanskelig «ryddes opp i», som du velmenende oppfordrer til.
Ann Mo Skrevet 4. februar 2021 #120 Skrevet 4. februar 2021 Lin11 skrev (54 minutter siden): For å være helt tydelig her, jeg bryr meg ikke om hvem som gjør hva, men hvordan dette kan ryddes opp i. Er det tydelig nok?? For å finne riktige valg og løsninger på en problematisk situasjon, så må man åpent avdekke hva som er den reelle situasjonen. Først når man vet hva som er den konkrete problematikken, så kan man ta de riktige valgene. Dét gjelder uansett hvem eller hva som er problemet. Man må avdekke situasjonen, uansett om det er kulturforskjeller eller det er helt andre årsaker. Hva enn årsaken er, så må den opp og frem for å håndteres. Slik at det stoppes istedenfor å fortsetter. Er du enig? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå