Gå til innhold

Hvor mange ganger tar du opp ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange ganger tar du opp ting som plager deg med samboer/mann/ kjæreste før du gir opp? Bør man gi opp etterhvert? Hva er poenget med å ta opp ting når det ikke blir forbedringer etter de 13 første samtalene?

Anonymkode: e9d92...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar opp ting til jeg faktisk får til en avsluttende samtale.

Som oftest ender samtalen med brøl, også er vi bare stille og lar ting «gå over». Da blir de samme temaene tatt opp igjen en annen gang, og igjen og igjen, helt til samtalen ender med at ingen av oss har mer tanker rundt saken.

Poenget med å ta det opp igjen etter den trettende gangen er å faktisk finne en ordentlig løsning, som passer for begge to.

Anonymkode: 55342...1cd

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor mange ganger tar du opp ting som plager deg med samboer/mann/ kjæreste før du gir opp? Bør man gi opp etterhvert? Hva er poenget med å ta opp ting når det ikke blir forbedringer etter de 13 første samtalene?

Statistikk viser at det ikke er så mye galt med partner. Ofte så lite som fem ting. Disse kan du derimot ta opp i bortimot all evighet uten å få gehør. Det positive er at det er få ting, det negative er at du aldri får endret dem. 

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva problemet er.

• Liker 4
Skrevet
theTitanic skrev (9 minutter siden):

Statistikk viser at det ikke er så mye galt med partner. Ofte så lite som fem ting. Disse kan du derimot ta opp i bortimot all evighet uten å få gehør. Det positive er at det er få ting, det negative er at du aldri får endret dem. 

Dette tror jeg du har rett i. Har jo vært borti unntak, menn som har ganske mange ting man ønsket å endre 😅

Samboer nå har én ting jeg ønsker forbedring på, siden det har en stor negativ innvirkning på forholdet vårt. Men man må kanskje bare godta?

Skrevet
Blue81 skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo litt an på hva problemet er.

Lite intimitet, ingen sex, svært lite nærhet.

Skrevet

Hahaha! Har tatt opp ting (samme 3-4 tingene) gjevnlig typ ukentlig/månedlig i disse 10årene vi har vært sammen! Nå ler vi vare av det! Jeg vet han aldri kommer til å lære og endre disse tingene (feks rot!!!!) så nå er det bare morsomt jeg sier det kommer aldri til å gi meg men jeg vet også at han er som han er. Men jeg blir forbanna noen ganger men er bare fille ting 😅😂

Anonymkode: d5c50...d0a

Skrevet

Jeg tar opp ting til jeg får svar. Har fått høre «slutt å tull» «du overdriver» «hva sier du? Det henger ikke på greip» osv osv. men jeg tar det opp til jeg får svar. 

Anonymkode: c2708...7e3

Skrevet

Jeg har tatt opp dårlig kommunikasjon tusen ganger, men på grunn av problemet får vi jo aldri løst det 🙈 Venter på time til parterapi nå.

Anonymkode: 2a386...d98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo såpass store/viktige tema,at jeg hadde nok tatt det opp til jeg hadde fått ordentlige svar,og helst en forbedring.  Om jeg aldri ble hørt, forstått eller fikk noen tegn til forbedring,ville jeg vel til slutt satt ultimatum: Enten jobber vi med det,eller så går jeg!

• Liker 3
Skrevet

Når jeg snakker med mannen om noe som plager meg, så løser vi det der og da. Har aldri måtte ta noe opp med han og mase flere ganger. Må kanskje minne han på noe, men det er sjeldent. 

Vi lytter til hverandre og respekterer hverandre. Generelt høres det ut som at det er mangelvare i forhold i dag, og det syns jeg er trist. Har vært i et forhold hvor han ikke respekterte meg og tok meg for gitt, og det var grusomt. Ville aldri ha vært sammen med min mann om han ikke kunne kommunisere godt. Det er så viktig.

Anonymkode: 3ea27...98c

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette tror jeg du har rett i. Har jo vært borti unntak, menn som har ganske mange ting man ønsket å endre 😅

Samboer nå har én ting jeg ønsker forbedring på, siden det har en stor negativ innvirkning på forholdet vårt. Men man må kanskje bare godta?

Kommer helt ann på hva tingen er. 

Om feks rus og spillegalskap nei. Putte sokker i feil skuff ja. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å tvinge han til dette eller å stille ultimatum her er feil. 

Dere kan legge opp til god stemning men å presse sex på en aseksuell vil ikke føre noe sted. 

Spørsmålet da er om du kan leve uten. Tross alt består livet av mer enn sex. Da kommer det ann å hva det betyr for deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg snakker med mannen om noe som plager meg, så løser vi det der og da. Har aldri måtte ta noe opp med han og mase flere ganger. Må kanskje minne han på noe, men det er sjeldent. 

Vi lytter til hverandre og respekterer hverandre. Generelt høres det ut som at det er mangelvare i forhold i dag, og det syns jeg er trist. Har vært i et forhold hvor han ikke respekterte meg og tok meg for gitt, og det var grusomt. Ville aldri ha vært sammen med min mann om han ikke kunne kommunisere godt. Det er så viktig.

Anonymkode: 3ea27...98c

Tenker det samme som deg. Man tar opp ting én gang, og hvis det ikke blir tatt på alvor, der og da, så går man.

Jeg har mange ganger sagt, her inne, at man må velge rett mann fra start. Da får jeg høre at;

«Jamen, det kunne ikke jeg vite, at han ikke var bra!»

Neivel?

Dette her, det at mannen ikke bryr seg, er en slik ting som man på ta på alvor, og faktisk gå når det skjer. Ellers så har man lagt opp resten av løypa for et nitrist forhold, hvor den ene maser og den andre blir pottesur - og garantert fandenivoldsk - til slutt.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er ikke tilstrekkelig interessert. Han vil ikke ha deg. Han har ingen respekt for deg.

Tro på det!

• Liker 5
Skrevet

Har tatt opp ting med ham i 12 år. Jeg gir opp.  Vi skal selge huset til sommeren og gå fra hverandre. 

Anonymkode: 60cf1...aeb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er poenget med å ta opp ting når det ikke blir forbedringer etter de 13 første samtalene?

Hvis ikke partneren din lyttet til deg de tretten foregående gangene kommer han heller ikke til å lytte den fjortende gangen. Du må endre på måten du legger frem saken for ham.
Tenk, hvorfor endrer han ikke måten å gjøre dette på? Hva tjener han på å fortsette å gjøre det slik han vil, og hva kan han tjene på å gjøre det på min måte? Hvilket kompromiss er det realistisk at vi begge kan bli enige om?

Forklar hvorfor denne saken er viktig for deg. Gi konkrete eksempler på hva du mener. Kom med konkrete forslag til løsning. Vær fleksibel.

Lytt til det han faktisk sier. Ikke tving ham til å si noe annet enn det han ønsker å si, gi ham muligheten til å være ærlig med deg. Lag et trygt rom der det er mulig å være fortrolige og vise seg sårbare.

Anonymkode: 862b9...c6c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis ikke partneren din lyttet til deg de tretten foregående gangene kommer han heller ikke til å lytte den fjortende gangen. Du må endre på måten du legger frem saken for ham.
Tenk, hvorfor endrer han ikke måten å gjøre dette på? Hva tjener han på å fortsette å gjøre det slik han vil, og hva kan han tjene på å gjøre det på min måte? Hvilket kompromiss er det realistisk at vi begge kan bli enige om?

Forklar hvorfor denne saken er viktig for deg. Gi konkrete eksempler på hva du mener. Kom med konkrete forslag til løsning. Vær fleksibel.

Lytt til det han faktisk sier. Ikke tving ham til å si noe annet enn det han ønsker å si, gi ham muligheten til å være ærlig med deg. Lag et trygt rom der det er mulig å være fortrolige og vise seg sårbare.

Anonymkode: 862b9...c6c

Nei, alvorlig talt. Det du beskriver er ikke to likeverdige voksne. Det er en som er voksen og en som er tilbakestående eller et barn.

Anonymkode: e5fc1...db2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette beskriver ikke en kjæreste.

Tenk på en god venn av deg. Venninne, om du ikke har gode mannlige venner:

Hva er det kjæresten din gjør med deg som viser at han bryr seg mer om deg enn vennen din?

Hva er det han gjør som gir deg en bedre følelse i kroppen enn hva du får pga vennen din?

Hvilke kjæresteting gjør dere?

Anonymkode: 1ac7a...876

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 19.17):

Jeg har tatt opp dette temaet med jevnlige mellomrom med samboer de siste tre årene. Ingen bedring, og ingen forståelse for hvordan det påvirker forholdet eller meg og min psykiske helse. Jeg har vært sint, jeg har grått, jeg har vært saklig, jeg har vært positiv og kommet med konkrete forslag til hvordan vi kan løse problemet.

Men han vil jo tydeligvis ikke løse det.

Derfor har jeg gitt opp.

Anonymkode: 5de19...10c

• Liker 1
Skrevet

Hver gang vi tar opp ting blir det endring, eller vi er enige om å akseptere situasjonen. Kan ikke huske at verken jeg eller mannen har gjentagende ting vi har tatt opp, og er sure på hverandre for. Det var kanskje noen tendenser i begynnelsen av forholdet, men det er 15 år siden nå. 

Eksempel da han fikk uvanen å slumre, selv om jeg ikke måtte opp ennå. Det korrigerte han med en gang jeg beskrev hvordan det var for meg. 

Eller da han tok opp at jeg ofte ikke svarte på meldinger på 2-3 timer. Da ble vi enige i at jeg foretrakk å sjekke telefonen sjeldent og synes det var stress å hele tiden følge med, og at han heller fikk ringe om det var noe viktig. 

Da jeg tok opp at jeg var lei av at kjøkkenet ikke ble ryddet på kvelden i helgene (hans ansvar). Da ble vi enige om at det var en god løsning å samle alt ved oppvasken og tørke over benken, men at den groveste jobben kunne vente til morgenen etter. (han argumenterte godt med at akkurat fredag-lørdag tok vi et-par glass vin, og da var det veldig kjedelig å stå en halvtime på kjøkkenet etterpå) 

Må understreke at vi tar opp ting på riktig tidspunkt, på en rolig og gjennomtenkt måte. Og at vi overser de små glippene begge kan få til i hverdagen, som å glemme å henge klær til tørk før man går hjemmefra, eller glemme å sette inn melka en sjelden gang. Har bekjente jeg vet ville smelt og kjeftet for slikt, og det kaller jeg ikke "å ta opp ting". 

Anonymkode: f08b1...34c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...