AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Som overskriften sier. Må begynne å tenke på bleieslutt på toåringen, men aner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det eller når jeg skal gjøre det. Han viser ikke så mye tegn på å ville gå på do, han prater litt om det av og til at vi voksne går på do og at han vil på do for å få klistermerker slik de får i barnehagen. Men han sier tydelig nei når jeg prøver å sette han på doen. Når vet jeg at han er klar og hvordan går jeg frem? Takker for alle svar♥️ Anonymkode: db0e3...80b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Gjør toalett lett tilgjengelig, og la klærne være lette å ta av. Om det så bare er en løs bukse uten truse. Krakk og dosere som alltid er der Døra åpen og lyset på. Og kanskje en leke 😅 Anonymkode: 7bbe8...6ff
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Hvis han ikke vil, så ikke tving han selvsagt. Så det jeg mente over, er mer oppmuntring. Anonymkode: 7bbe8...6ff
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 Vi har begynt med å ta på truse når han kommer hjem fra barnehagen. Og så får han gå med den en time eller to. Vi oppmuntrer til toalettbesøk samtidig, men presser ikke. Roser masse hvis trusa er tørr og han tisser på do. planen er å ta av bleia til sommeren. Det har funka for søsknene. I sommerferien har de vært mye nakne nedentil og fått tissa i gresset når vi har vært hjemme. Ila 4 uker har de som regel skjønt greia. Anonymkode: 101d1...136
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 Begynte med potte ved introduksjon av fast føde, så det meste gikk raskt i potten. Barnet ønsket ikke bruke bleie lenger ved 1 års alder, så da sluttet hen på dagen etter bhg og i helger. Ved 15 mnd sluttet hen helt. Det som funket her var tidlig intro til potte og fulgte barnet til potten regelmessig eller hvis vi så hen måtte. Kommer til å gjøre det samme på yngste Anonymkode: b773b...486 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 Har høstbarn, så har tatt det på somrene, lar de løpe rundt nakne hjemme og i Hagen og slikt, potte tilgjengelig og voila - bleiefrie Anonymkode: 08c17...0ac
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 Min sluttet da hun var 20 måneder. Jeg satte henne på do hver gang jeg så hun måtte bæsje fra hun kunne sitte selv, og da hun var 18 måneder tenkte jeg vi skulle slutte helt med bleie. Det tenkte ikke hun. Hun ilskrek og sprellet og klamret seg fast til meg hver gang jeg prøvde å sette henne på do. Etter en ukes tid ga jeg opp, og tenkte at den håpløse ungen kom vel til å bruke bleie til hun begynte på skolen. Så et par måneder senere kom faren min på besøk, og hadde med en potte fra da jeg var barn, siden han hadde ryddet loftet. Og den potta var stas! Hun gikk og satte seg på den og tisset på den flere ganger i timen første dagene. Så fant hun ut at det var kult å sitte på hun i gresset og tisse. Så gjorde enten det ute, eller inn på potta. Etter den dagen har hun hatt bare fire uhell, to av dem i barnehagen. Så da hun endelig gadd gikk det overraskende lett. Anonymkode: d4c9c...0e4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Vi begynte smått under nedstigning og corona da hun var 21 måned, da hadde vi henne uten bleie en halvtime time på morgenen bare for at hun skulle kjenne litt på hvordan det var. Så når barnehagen åpnet igjen og hun var 22 måneder så rett etter hun stod opp på morgenen fjernet vi bleie og oppfordret hun til å tisse rett etter hun stod opp, som regel gikk det og da var hun uten bleie rundt to timer før hun skulle i barnehagen. Etter noen uker med det fjernet vi bleien helt på dagtid og hun hadde 1-3 uhell om dagen før uhellene ble sjeldnere og sjeldnere hjemme, men var fremdeles ofte i barnehagen. Når hun var 2 år så var hun tørr men hadde noen uhell ila en uke, spesielt hvis vi var ute på tur og hun måtte tisse med en gang, siden det var sommer hadde vi bare potte med oss. Litt styr de første månedene men så deilig når det er gjort og mitt barn plagdes ofte med bleieutslett så var ganske deilig for henne å kvitte seg med bleie også. Med hennes storebror kom vi hjem fra en ferie på sommeren når han var 2 år og 3 måneder og da hadde alle de andre 4 barna som var like gamle sluttet med bleie den sommeren, så da fjernet vi bare bleia og s ata du er helt ferdig og nå må du gå på potte. Han hadde lite uhell i barnehagen, aldri ute og i vogna men mye uhell hjemme den første måneden. Så var han helt tørr. Anonymkode: 9a8b0...706
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi begynte smått under nedstigning og corona da hun var 21 måned, da hadde vi henne uten bleie en halvtime time på morgenen bare for at hun skulle kjenne litt på hvordan det var. Så når barnehagen åpnet igjen og hun var 22 måneder så rett etter hun stod opp på morgenen fjernet vi bleie og oppfordret hun til å tisse rett etter hun stod opp, som regel gikk det og da var hun uten bleie rundt to timer før hun skulle i barnehagen. Etter noen uker med det fjernet vi bleien helt på dagtid og hun hadde 1-3 uhell om dagen før uhellene ble sjeldnere og sjeldnere hjemme, men var fremdeles ofte i barnehagen. Når hun var 2 år så var hun tørr men hadde noen uhell ila en uke, spesielt hvis vi var ute på tur og hun måtte tisse med en gang, siden det var sommer hadde vi bare potte med oss. Litt styr de første månedene men så deilig når det er gjort og mitt barn plagdes ofte med bleieutslett så var ganske deilig for henne å kvitte seg med bleie også. Med hennes storebror kom vi hjem fra en ferie på sommeren når han var 2 år og 3 måneder og da hadde alle de andre 4 barna som var like gamle sluttet med bleie den sommeren, så da fjernet vi bare bleia og s ata du er helt ferdig og nå må du gå på potte. Han hadde lite uhell i barnehagen, aldri ute og i vogna men mye uhell hjemme den første måneden. Så var han helt tørr. Anonymkode: 9a8b0...706 Men hva gjør dere med hopping i sofaen uten bleie? Vi kan gjerne begynne med morninger uten bleie, men er så redd for tissing og bæsjing i sofaen. Anonymkode: db0e3...80b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gjør toalett lett tilgjengelig, og la klærne være lette å ta av. Om det så bare er en løs bukse uten truse. Krakk og dosere som alltid er der Døra åpen og lyset på. Og kanskje en leke 😅 Anonymkode: 7bbe8...6ff Vi har ett toalett og det er i underetasjen, så det er ikke då lett tilgjengelig. Potten har vi fremme hele tiden, men den har han ikke vært så interessert i. Anonymkode: db0e3...80b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi har ett toalett og det er i underetasjen, så det er ikke då lett tilgjengelig. Potten har vi fremme hele tiden, men den har han ikke vært så interessert i. Anonymkode: db0e3...80b Skjønner, jeg fikk tips her om å følge noen på insta som hadde egen story om bleieslutt, men nå husker jeg ikke hva de heter. Det gikk i hvertfall ut på å la barnet være "nakent" nedentil (i vårt tilfelle passet det fint siden hun er jente og kan gå med kjole", men en litt stor fotballtskjorte funker fint det og. La barnet gå slik hjemme. Uhell vil skje. Barnet lærer at når han tisser (eller bæsjer), faller det på bakken. Først da kobler han det som skjer og på dag nr to forklarer du at oj, nå må vi gå på do. Han vil kanskje da prøve å rekke det i tide. Enten potte eller do, hva som blir mest praktisk for dere. Når det begynner å bli flere toalettbesøk på barnets initiativ, kan man bruke en løs bukse eller shorts, og ikke bruk truser før barnet har lært seg å gå på do 😊 bare pass på at det vil bli en del uhell, men ikke vær negativ til det. Vi gjorde dette på sommeren, så det var jo litt mer praktisk mtp at vi bare tok på barnet en løs bukse ute. 😊 Anonymkode: 7bbe8...6ff
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 Vi satte tidlig potte på badet og oppmuntret til å prøve den. Gjerne etter middag og før bading/dusj. Allikevel sluttet han ikke helt med bleier før han var 3.5. Da sa vi at vi bytta bleier mot sykkel og ferdig med det. Da virket han så klar at det bare var latskap som gjorde det lettvint å tisse i trusa. Dvs overgangen gikk meget bra bortsett fra en liten overgangsfase som var litt mer krøkkete med nummer 2. Men det også gikk seg til etter mye oppmuntring. Anonymkode: 84cb7...88a 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men hva gjør dere med hopping i sofaen uten bleie? Vi kan gjerne begynne med morninger uten bleie, men er så redd for tissing og bæsjing i sofaen. Anonymkode: db0e3...80b Hadde et tykt pledd under henne hvis hun satt i sofaen å så på tv, så alle uhell var på pleddet som ble vasket i maskin. Anonymkode: 9a8b0...706
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 Han fikk seg en pottekalender og en potte vi satt i stuen. Etter noen dager sa han selv at han ville slutte, tok noen dager med få uhell også var han tørr på dagtid - og sluttet da også på natten. Tok vel til sammen under en uke. Han var to år og tre måneder Anonymkode: 3a2e6...29a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå