AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Kan man få boliglån hos banken om han har ingenting? Ikke noe egenkapital, ikke noe BSU, absolutt ingenting. Far dø, mor ufør. Ingen hjelp å få. Avslag på ung ufør, så bare minstesats ufør. Er jeg dømt til et liv på leiemarkedet? Anonymkode: c2147...211 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Du kan søke boliglån hos Husbanken. Anonymkode: 9e638...3ef 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Nei du har like mye rett på egen bolig som ungUføre! Anonymkode: cd28d...e18 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan søke boliglån hos Husbanken. Anonymkode: 9e638...3ef er det eneste mulighet? er det ikke håp hos ordinær bank? Anonymkode: c2147...211
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): er det eneste mulighet? er det ikke håp hos ordinær bank? Anonymkode: c2147...211 Husbanken er et godt sted å ha lån! Bedre betingelser enn i vanlige banker, så hvorfor vil du ikke ha lån der? Jeg fikk til slutt lån i en liten lokalbank som ufør, men hadde høy egenandel da, fikk avslag hos husbanken pga for høy egenandel og kun mellom 5-600.tusen i de store bankene... Anonymkode: 9e638...3ef 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 Det er håp, men et veldig lite håp. Du burde søke hos Husbanken. Hvis ikke så må du nok flytte på landet å kjøpe deg et renoveringsprosjekt for under millionen. Anonymkode: 44724...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Husbanken er et godt sted å ha lån! Bedre betingelser enn i vanlige banker, så hvorfor vil du ikke ha lån der? Jeg fikk til slutt lån i en liten lokalbank som ufør, men hadde høy egenandel da, fikk avslag hos husbanken pga for høy egenandel og kun mellom 5-600.tusen i de store bankene... Anonymkode: 9e638...3ef Har hørt at man må betale mer på lånet per måned fra husbanken, enn fra normal bank. Jeg har jo ikke så mye å rutte med, så må ha minst mulig i måneden. Anonymkode: c2147...211
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Jeg og mannen er begge uføre, jeg har ung ufør og han minstesats. Vi fikk avslag i alle vanlige banker selv om vi hadde 300 000 i egenkapital, så sjansen er nok minimal når du er alene uten egenkapital. Men vi fikk startlån fra kommunen. Saksbehandleren nevnte at de har mulighet til å gi opp til 50 års nedbetalingstid i de tilfellene hvor det er nødvendig. (Vi fikk 30 år.) Hun sa at målet er ikke nødvendigvis at man skal rekke å betale ned lånet, men at man skal ha et sted å bo. Det er også mulig å få tilskudd i tillegg til lån, men jeg vet ikke hva kriteriene er for å få det. Vi fikk beskjed om at vi ikke kvalifiserte for det, så gikk ikke nærmere inn på det. Anonymkode: dac21...790 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og mannen er begge uføre, jeg har ung ufør og han minstesats. Vi fikk avslag i alle vanlige banker selv om vi hadde 300 000 i egenkapital, så sjansen er nok minimal når du er alene uten egenkapital. Men vi fikk startlån fra kommunen. Saksbehandleren nevnte at de har mulighet til å gi opp til 50 års nedbetalingstid i de tilfellene hvor det er nødvendig. (Vi fikk 30 år.) Hun sa at målet er ikke nødvendigvis at man skal rekke å betale ned lånet, men at man skal ha et sted å bo. Det er også mulig å få tilskudd i tillegg til lån, men jeg vet ikke hva kriteriene er for å få det. Vi fikk beskjed om at vi ikke kvalifiserte for det, så gikk ikke nærmere inn på det. Anonymkode: dac21...790 da får jeg håpe jeg kan få lang nedbetalingstid, siden jeg er under 40 Anonymkode: c2147...211 2
Jr.Garcon Skrevet 29. januar 2021 #10 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har hørt at man må betale mer på lånet per måned fra husbanken, enn fra normal bank. Jeg har jo ikke så mye å rutte med, så må ha minst mulig i måneden. Anonymkode: c2147...211 Husbanken skal gi de beste betingelsene, lavere rente enn en ordinær bank og lenger løpetid hvis nødvendig. Det er et kjempebra gode! En ordinær bank vil du nok dessverre ikke få lån i. 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #11 Skrevet 29. januar 2021 Søk startlån fra kommunen, lurt å søke tidlig på året mens potten er full. Jeg har venner som har kjøpt bolig uten oppspart egenkapital og med laveste ufør som eneste inntekt (og alene). Enslige foreldre og eks rusmissbrukere prioriteres (iallefall i vår kommune). Få ett møte med kommunen så du hjelp med regelverk, saksgang osv. Du kan ikke regne å få råd til en stor eller dyr bolig men med god tid er det nok mulig å finne noe evt om du må flytte litt ut av området du helst vil bo i. Anonymkode: a2b67...591 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #12 Skrevet 29. januar 2021 Jeg fikk nettopp innvilget 700.000 i startlån hos Husbanken. Anonymkode: 7e741...a62
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #13 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): da får jeg håpe jeg kan få lang nedbetalingstid, siden jeg er under 40 Anonymkode: c2147...211 Jeg fikk 50 år. Anonymkode: 7e741...a62
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #14 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei du har like mye rett på egen bolig som ungUføre! Anonymkode: cd28d...e18 Jepp, på minstesats så har man jo enda mindre enn unge uføre og det vil si at man er enda mer vanskeligerestilt. Anonymkode: 7e741...a62 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #15 Skrevet 29. januar 2021 Jeg fikk lån i ordinær bank, med lavere inntekt enn minstesatsen du refererer til. Hadde da hatt inntekt på 120.000-180.000 over en årrekke. De la vekt på at jeg hadde klart å legge til side mye penger likevel, og hadde egenandel på 350.000. De sa at de hadde en unntaksbestemmelse som kunne brukes når det gjelder folk med lav inntekt, men høy økonomisk evne, og at jeg var en god kandidat. Kjøpte i Oslo. Nå er dette riktignok fem år siden, så reglene har endret seg litt siden da. Prøv kommunen og Husbanken. Dersom de sier nei, kan du forsøke og vise god økonomisk evne ved å spare opp penger. I noen tilfeller kan det være tilstrekkelig for å overbevise ordinære banker (spesielt dersom du bor i et område med lave boligpriser). Anonymkode: 0b16e...e41 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #16 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk lån i ordinær bank, med lavere inntekt enn minstesatsen du refererer til. Hadde da hatt inntekt på 120.000-180.000 over en årrekke. De la vekt på at jeg hadde klart å legge til side mye penger likevel, og hadde egenandel på 350.000. De sa at de hadde en unntaksbestemmelse som kunne brukes når det gjelder folk med lav inntekt, men høy økonomisk evne, og at jeg var en god kandidat. Kjøpte i Oslo. Nå er dette riktignok fem år siden, så reglene har endret seg litt siden da. Prøv kommunen og Husbanken. Dersom de sier nei, kan du forsøke og vise god økonomisk evne ved å spare opp penger. I noen tilfeller kan det være tilstrekkelig for å overbevise ordinære banker (spesielt dersom du bor i et område med lave boligpriser). Anonymkode: 0b16e...e41 Og; jeg har betalt raskere på boliglånet enn det som var fastsatt i nedbetalingsplanen. Det hjalp meg mye at banken hadde tillit til meg, det ga meg ekstra guts! Anonymkode: 0b16e...e41 1
Million Skrevet 29. januar 2021 #17 Skrevet 29. januar 2021 Husbanken gir boliglån til kunder som er "varig vanskeligstilte", iflg deres egne retningslinjer på nett. Så søk hos dem. Det kan hende de kan hjelpe deg med å få kjøpt en liten og nøktern egen bolig. Da jeg undersøkte saken for fire-fem år siden, sto det i betingelsene (en lang liste) at man måtte først ha søkt om boliglån i minst to vanlige banker og fått avslag der først, før man kunne søke hos Husbanken (kommunene er de som administrerer boliglånene for husbanken). Søk i google på kommunenavnet ditt og "boliglån", evt legg til "husbanken" hvis du ikke kjenner til nettsidene deres fra før.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #18 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk nettopp innvilget 700.000 i startlån hos Husbanken. Anonymkode: 7e741...a62 Og hvor får du kjøpt hus/leilighet for den summen? Anonymkode: 9ca48...de2 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #19 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk nettopp innvilget 700.000 i startlån hos Husbanken. Anonymkode: 7e741...a62 Er det fordi du har for høy uføretrygd? eller har du noe ekstra selv? det finnes ingen leiligheter til den prisen i min by i alle fall. Anonymkode: c2147...211
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #20 Skrevet 29. januar 2021 Vi er 2 uføre uten egenkapital, vi fikk fullfinansiering hos banken i Oktober 🙂 Anonymkode: 6cdf2...211
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå